2020-10-01, 12:13
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hoppas du tjänar dåligt, måste va jobbigt att få en hel hög med pappersbuntar i en kasse var månad

Jag kan leva lyxliv här, om jag väljer att göra det.
Citera
2020-10-01, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Sluta nu med korkade påhopp och bemöt frågeställningarna.

Ingves och skingsley är oroade, liksom msb. Du borde inse att den smarta i rummet inte är du.

Jag tror inte du är en idiot, däremot okunnig i ämnet du debatterar men du inser inte dina egna begränsningar.

E-krona är ett alternativ som diskuteras, det löser en del av problemen men absolut inte alla.

Hur ställer du dig till att hela riksdagen vill skydda kontanterna och därför lagstiftat för det, de enda som var emot var V då de ansåg att förslaget behövde vässas ÄNNU MER
Sluta med påhopp och begär att flytta tråden till ”konspirations tråden”.. Du är en sjuk person som behöver psykologhjälp men är detta verkligen något som skall diskuteras i ekonomiforumet?
Citera
2020-10-01, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag kan leva lyxliv här, om jag väljer att göra det.
Jaha 👀
Citera
2020-10-01, 18:05
Bannlyst
Jag är väldigt intresserad av ämnet "riktiga män" men har inte följt denna tråd, kom ni fram till något? Rent spontant tänker jag att en riktig läderplånbok med sedlar är manligt jämfört med ett par plastkort i ett etui.
Citera
2020-10-01, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Jag är väldigt intresserad av ämnet "riktiga män" men har inte följt denna tråd, kom ni fram till något? Rent spontant tänker jag att en riktig läderplånbok med sedlar är manligt jämfört med ett par plastkort i ett etui.
Jag är ingen ”riktig man”,, har tex en hel vecka nu legat i stugan vid sjön och druckit öl utan att använda kontanter en enda gång... med handen på hjärtat så tror jag faktiskt att jag inte använt kontanter på 3-4 år 👀... jag är ingen ”riktigt man” enligt machomännen i tråden
Citera
2020-10-01, 18:12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Sluta nu med korkade påhopp och bemöt frågeställningarna.

Ingves och skingsley är oroade, liksom msb. Du borde inse att den smarta i rummet inte är du.

Jag tror inte du är en idiot, däremot okunnig i ämnet du debatterar men du inser inte dina egna begränsningar.

E-krona är ett alternativ som diskuteras, det löser en del av problemen men absolut inte alla.

Hur ställer du dig till att hela riksdagen vill skydda kontanterna och därför lagstiftat för det, de enda som var emot var V då de ansåg att förslaget behövde vässas ÄNNU MER
Det är nog ingen idé att du försöker förklara för en som inte vill förstå att kontanter är det som alltid kommer att fungera
Citera
2020-10-01, 20:37
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Min bank har betett sig som as mot mig i snart ett års tid. Det har tvingat mig att bli mer kontantburen och sedan mars har jag helt gått över till kontanter. Jag får t o m min lön kontant. Jag är inte emot kort, men det bör finnas en balansgång i det hela.
Så var det här i Sverige på 60-talet. Var stora problem med kriminalitet i samband med löneutbetalningar. Folk fick ut lönen på lönekontoret kontant.

Men så kunde man ordna så att bankerna hade transaktionskonton dit arbetsgivarna kunde överföra lönen. Då försvann en del av problemen. När man sedan ordnade så att räkningar av olika slag kunde göras med överföringar så minskade behovet av kontanter än mer.

Förr var det en del som då betalade i butik med check. Det var ett av mina hatobjekt på den tiden. Jag hatar nämligen att stå i kö. Och checkbetalarna skapade köper iom att deras betalning tog längre tid.

På så vis blev det bättre med fler kortbetalare. Då kortbetalningar går aningen fortare än kontantbetalning. Och checkskrivarna övergick till kortbetalningar.

Men i ditt fall borde det väl gå att byta bank. Låter väldigt opraktiskt att få ut lönen kontant.
Citera
2020-10-01, 20:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det är nog ingen idé att du försöker förklara för en som inte vill förstå att kontanter är det som alltid kommer att fungera
Du har nog inte så stor kontakt med verkligheten. Om du hade så hade du vetat att det är en hel del butiker mm som inte tar kontanter. Vilket därmed falsifierar ditt påstående.
Citera
2020-10-01, 20:43
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du har nog inte så stor kontakt med verkligheten. Om du hade så hade du vetat att det är en hel del butiker mm som inte tar kontanter. Vilket därmed falsifierar ditt påstående.
Visst vet jag det. Tar dom inte kontanter i en butik så handlar man hos någon annan som vill sälja sina varor så det är inga problem alls
Citera
2020-10-01, 20:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ingves och skingsley är oroade, liksom msb.
Vad är problemet rent konkret?
Citera
2020-10-02, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hur ofta har du råkat ut för ”driftsstörningar” så du inte kunnat betala med kort eller mobilen?
Om man bara tittar på Sverige så rör det sig väl om nån gång per år. Inget jätteproblem men det är enklare att plocka upp lite kontanter än att återkomma en annan dag.

Citat:
Vilka ”större kollapser” pratar du om då man gick tillbaka till kontanter?
Kollapser där svarta börsen och spontana marknadsplatser tar över. Ett kontantsystem som backup har liten nedsida och stor uppsida.
Citera
2020-10-02, 06:14
Medlem
Vi kanske kan enas om att Japan är ett hyfsat välutvecklat land. Åtminstone ekonomiskt. Förra sommaren semestrade jag en månad med familjen, inga problem att betala hotellräknibgar på JPY100. 000 kontant eller biljetter för JPY 20.000. Alla butiker tar kontanter och i stort sett alla postkontor har bankomater som tar utländska kort så du kan få ut kontanter. Japan har även ett av världens bästa tågnätverk, kanske beror på att du kan köpa biljetter kontant och anonymt överallt. Även alla varuautomater (ännu en japansk paradgren) tar kontanter.

Japan är föregångare på allt. Visst har de en tråkig ekonomi och har kört med nollränta i många år, men det beror mest på att de japanska kvinnorna vägrar föda barn och att Japan vägrat invandring för att hålla uppe befolkningen. Stoppa all invandring till Sverige så får ni se vad som händer.

Tyskland är ett annat bra exempel på hur bra det går när man behåller kontanter även om också de har sina mörka fläckar vad gäller ekonomin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in