Citat:
Ursprungligen postat av
Eoppoyz
Min bank har betett sig som as mot mig i snart ett års tid. Det har tvingat mig att bli mer kontantburen och sedan mars har jag helt gått över till kontanter. Jag får t o m min lön kontant. Jag är inte emot kort, men det bör finnas en balansgång i det hela.
Så var det här i Sverige på 60-talet. Var stora problem med kriminalitet i samband med löneutbetalningar. Folk fick ut lönen på lönekontoret kontant.
Men så kunde man ordna så att bankerna hade transaktionskonton dit arbetsgivarna kunde överföra lönen. Då försvann en del av problemen. När man sedan ordnade så att räkningar av olika slag kunde göras med överföringar så minskade behovet av kontanter än mer.
Förr var det en del som då betalade i butik med check. Det var ett av mina hatobjekt på den tiden. Jag hatar nämligen att stå i kö. Och checkbetalarna skapade köper iom att deras betalning tog längre tid.
På så vis blev det bättre med fler kortbetalare. Då kortbetalningar går aningen fortare än kontantbetalning. Och checkskrivarna övergick till kortbetalningar.
Men i ditt fall borde det väl gå att byta bank. Låter väldigt opraktiskt att få ut lönen kontant.