2020-10-02, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Man kan ha olika åsikter i svåra frågor. Sverige hade två olika regeringar0
vid tiden för haveriet, och båda lägren landade nog ganska lika. Eftersom frågan var svår och helt unik tillsatte regeringen ett etiskt råd (svårt att kritisera det menar jag) och rekommendationen blev att inte bärga.

Trapphusen var fyllda med bokstavligen hundratals offer. De hade man kunnat få upp ganska omgående. Om man hade bärgat dessa hade kravet säkerligen blivit att undersöka fler utrymmen, men var skulle man ha slutat? Hur många av de ca 850 skulle tagits upp innan man lade ner? Det är förståeligt att man inte ville hamna där. Det kan ha varit fel beslut, men inte obegripligt eller kriminellt.

Men har du ens sätt dokumentären? Det etiska rådet var ju inte så etiskt som du vill påskina här.

Sen tror jag inte alls att någon hade blivit missnöjd med att bara kanske 150 stycken kroppar kunde bärgas, utan jag tror mer alla bara hade varit glada över varje person som kom upp. Snälla man måste ju ändå FÖRSÖKA bärga kropparna. Vid alla andra olyckor och katastrofer tar man alltid vara på kropparna osv. Men här var det ett helt ologiskt nej när det gällde det...
Citera
2020-10-02, 09:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Rockwater sa att man hade kunnat bärga alla kroppar i hela skeppet. Det såg man inte som ett problem. Dom var fullt villiga att ta på sig denna uppgift. Att Sverige sen nekade till detta och motiverade det med att dykarna skulle må dåligt... Dykarnas egna ord var, att INTE ta upp kropparna gjorde så dom mådde dåligt
Att Rockester säger en sak gör det inte till sanning. De kan och kunde omöjligen veta hur stor andel som gått att hitta med rimliga åtgärder. Låt säga att ett antal passagerare från däck 1 saknas. Skulle du då skicka in en dykare och leta igenom alla hytter på däck 1? Hur långt utanför vraket skall du leta? Självklart hade man aldrig fått upp alla. Frågan är vad man skulle gjort då.

Återigen, jag säger inte att etiska rådets och regerings beslut var det bästa. Men det var heller inte orimligt eller mörkläggning som vissa antyder. Jag kan heller inte påminna mig att Estland eller Finland protesterat mot beslutet.
Citera
2020-10-02, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Rockwater A/S Stavanger.
Blackwater (Academi) är ett gäng legoknektar.

Såklart ber om ursäkt ...tack för det jag skyller på att det var för sent ---det syns tydligt av papperet i slutet på filmen
lyckas just nu inte finna hur jag rättar till det.
Citera
2020-10-02, 09:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Det är obegripligt och kriminellt! Rockwaters dykare håll ju för f-n med om att det var värre att lämna kvar liken och att kvinnorna hade kvar sina läppstift för att de var i så bra skick. Det hade gått på några timmar där och då enligt dem! Börjar du försvara etiska rådet också? Du är fan kriminell!
Lugn och fin John J. Man kan ha olika uppfattningar i den frågan. Jag hade låtit bärga de som låg synliga. Men det är MIN uppfattning. Det innebär inte jag inte kan acceptera att etiska rådet och regeringen hade en annan.

Och om det är så kriminellt, var är din kritik av Finland och Estland? Jag kan inte påminna mig att de krävde bärgning av kropparna?
Citera
2020-10-02, 09:12
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Det är mycket som borde göras/gjorts i denna historia. Nu verkar man dock bara slå ifrån sig åter igen. Men tror faktiskt inte dom kommer undan denna gång. Vi lever i en annan värld nu. Fight the power!

Grejen är att en ny utredning egentligen är onödig, även om den såklart ska göras. Som sägs i dokumentären: regeringen vet ju redan. Erkänn och berätta vad som hände bara! Det är allt. Berätta vad som hände, de vet ju. Den enda slogan en demonstration behöver är det ordet, ”Berätta”.
Citera
2020-10-02, 09:12
Medlem
Citat:
Eller så drar han, hör och häpna,

Pratet om mörkläggning är udda, minst sagt.
- Vet majoriteten hör inne att svenska staten via VINNOVA finansierade minst 3 studier av sjunkförloppet så sent som 2006-2007, inkluderande HSVA från Tyskland och Safety-at-Sea från UK? Vet någon vad de kom fram till?
- Haverikommissionen JAIC innehöll 35 personer från tre länder med flera oberoende experter. Var finns mörkläggningen där?
Bara för att slutsatserna inte passar, eller att vi inte får
klarhet i alla frågor, är det inte mörkläggning.

Du har inte sett dokumentären än uppenbarligen! Överlevande berättar sina upplevelser och stödjer att det är mörkläggning, militära transporter var garanterat ombord. B.la. S-ra H-edrenius litar jag på som referens mer än de 35 inblandade i haverikommisionen tillsammans! Hur kan du försvara rapporten? De undersökte ju för fan inte skrovet som nu äntligen bevisligen har ett stort hål i sig, de var inte inne (officiellt) på bildäck och dokumenterade, de uteslöt inte andra möjliga orsaker! De slängde bevismaterial. Det här vet du om och ändå maler du på som om JAIC:S Rapport är korrekt, otroligt och tragiskt av dig
Citera
2020-10-02, 09:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Men har du ens sätt dokumentären? Det etiska rådet var ju inte så etiskt som du vill påskina här.

Sen tror jag inte alls att någon hade blivit missnöjd med att bara kanske 150 stycken kroppar kunde bärgas, utan jag tror mer alla bara hade varit glada över varje person som kom upp. Snälla man måste ju ändå FÖRSÖKA bärga kropparna. Vid alla andra olyckor och katastrofer tar man alltid vara på kropparna osv. Men här var det ett helt ologiskt nej när det gällde det...
De etiska rådet innehöll väl ganska exakt de människor man kunde önska sig i frågan:

”För att vidga beslutsunderlaget om eventuell bärgning av M/S Estonia tillsatte Regeringen Etiska rådet hösten 1994. Rådet bestod av Rädda Barnens ordförande, förra centerledaren Karin Söder, ordförande, barnläkaren Lars H Gustafsson, läkaren Peter Paul Heineman, journalisten och författaren Yrsa Stenius, förre utrikesministern Sten Andersson, Sjöfolksförbundets dåvarande ordförande Anders Lindström, som senare blev generaldirektör för Sjöfartsverket, dåvarande domprosten, senare biskopen i Stockholms Stift, Caroline Krook, dåvarande ärkebiskopen Bertil Werkström och avdelningschef Eva Sahlin, Socialstyrelsen.”

Är det några av dessa som du tycker är/var extra oetiska? Eller är det så enkelt att
deras rekommendationer inte passar din smak 25 år senare?

Som jag skrev tidigare:
- jag hade (antagligen) låtit bärga synliga kroppar, åtminstone utanför vraket.
- det hade var helt rätt att låta vraket ligga. Det är vad som gjorts i 99.99% av alla fartygshaverier.
Min åsikt. Inte kriminell, inte galen. Bara en åsikt bland andra i en mycket svår fråga.
Citera
2020-10-02, 09:16
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Grejen är att en ny utredning egentligen är onödig, även om den såklart ska göras. Som sägs i dokumentären: regeringen vet ju redan. Erkänn och berätta vad som hände bara! Det är allt. Berätta vad som hände, de vet ju. Den enda slogan en demonstration behöver är det ordet, ”Berätta”.

Visst är det så. Bildt, Carlsson och många fler vet garanterat vad som hände. De kommer aldrig erkänna något dock är jag rädd. Man kan ju iallafall hoppas att det finns någon ren själ där ute som kommer ut och berättar på äldre dar...
Citera
2020-10-02, 09:18
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Om man ser till de vidare karriärerna hos medlemmarna i det etiska rådet så är det tydligt att rådets enda syfte var att legitimera regimens beslut.

För mig finns det två alternativ:

1) Sverige är totalt inkompetent, och saknar förmåga att bedriva genomlysta utredningar

2)Sverige är genomkorrupt och döljer något, och har avsiktligt lurat allmänheten.

Inget alternativ är bra
Citera
2020-10-02, 09:21
Medlem
Citat:
De etiska rådet innehöll väl ganska exakt de människor man kunde önska sig i frågan:

”För att vidga beslutsunderlaget om eventuell bärgning av M/S Estonia tillsatte Regeringen Etiska rådet hösten 1994. Rådet bestod av Rädda Barnens ordförande, förra centerledaren Karin Söder, ordförande, barnläkaren Lars H Gustafsson, läkaren Peter Paul Heineman, journalisten och författaren Yrsa Stenius, förre utrikesministern Sten Andersson, Sjöfolksförbundets dåvarande ordförande Anders Lindström, som senare blev generaldirektör för Sjöfartsverket, dåvarande domprosten, senare biskopen i Stockholms Stift, Caroline Krook, dåvarande ärkebiskopen Bertil Werkström och avdelningschef Eva Sahlin, Socialstyrelsen.”

Är det några av dessa som du tycker är/var extra oetiska? Eller är det så enkelt att
deras rekommendationer inte passar din smak 25 år senare?

Som jag skrev tidigare:
- jag hade (antagligen) låtit bärga synliga kroppar, åtminstone utanför vraket.
- det hade var helt rätt att låta vraket ligga. Det är vad som gjorts i 99.99% av alla fartygshaverier.
Min åsikt. Inte kriminell, inte galen. Bara en åsikt bland andra i en mycket svår fråga.

Jag menade att dom var påverkade av andra viljor sina egna. Inte att det va en dålig uppsättning av människor.
Citera
2020-10-02, 09:22
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Eller så drar han, hör och häpna,

Pratet om mörkläggning är udda, minst sagt.
- Vet majoriteten hör inne att svenska staten via VINNOVA finansierade minst 3 studier av sjunkförloppet så sent som 2006-2007, inkluderande HSVA från Tyskland och Safety-at-Sea från UK? Vet någon vad de kom fram till?
- Haverikommissionen JAIC innehöll 35 personer från tre länder med flera oberoende experter. Var finns mörkläggningen där?
Bara för att slutsatserna inte passar, eller att vi inte får
klarhet i alla frågor, är det inte mörkläggning.

Passande nog så "glömde" han berätta att de flesta frågetecken som finns är skapade av haverikommissionen, honom själv eller regering. Frågor som hade varit förhållandevis enkla att besvara om man vill.
Att man tillsätter en oberoende utredning är heller inte synonymt med att man lämnar ut sekretess-stämplat material vind för våg. Alla "oberoende" utredningar har jobbat med de förutsättnkngar som givits, och tvingats tro (precis som vi) att alla korten ligger på bordet. Därför har man fått fram rapporter med frågetecken som inte kan rätas ut, eftersom svaret på frågetecknen är stämplad med stor röd stämpel och officiellt inte "finns" överhuvudtaget.
Med de förutsätttningarna är det såklart svinlätt att göra en utredning som "inte besvarar alla frågor".
Citera
2020-10-02, 09:22
Medlem
Skid-masks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
Kan inte varit någon av dom Finska Ubåtar Saukko och Vesikko som kört in i Estonia? Finländarna verkar ivriga att begrava denna historien

Detta tänkte jag på i sista delen av dokumentären, varför har finland så stor bevakning över förlisningsplatsen? När dom stöter på den finska kustbevakningsbåten nämns det att dom stött på finska båtar där tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in