Citat:
Ursprungligen postat av
itsawrap
Men har du ens sätt dokumentären? Det etiska rådet var ju inte så etiskt som du vill påskina här.
Sen tror jag inte alls att någon hade blivit missnöjd med att bara kanske 150 stycken kroppar kunde bärgas, utan jag tror mer alla bara hade varit glada över varje person som kom upp. Snälla man måste ju ändå FÖRSÖKA bärga kropparna. Vid alla andra olyckor och katastrofer tar man alltid vara på kropparna osv. Men här var det ett helt ologiskt nej när det gällde det...
De etiska rådet innehöll väl ganska exakt de människor man kunde önska sig i frågan:
”För att vidga beslutsunderlaget om eventuell bärgning av M/S Estonia tillsatte Regeringen Etiska rådet hösten 1994. Rådet bestod av Rädda Barnens ordförande, förra centerledaren Karin Söder, ordförande, barnläkaren Lars H Gustafsson, läkaren Peter Paul Heineman, journalisten och författaren Yrsa Stenius, förre utrikesministern Sten Andersson, Sjöfolksförbundets dåvarande ordförande Anders Lindström, som senare blev generaldirektör för Sjöfartsverket, dåvarande domprosten, senare biskopen i Stockholms Stift, Caroline Krook, dåvarande ärkebiskopen Bertil Werkström och avdelningschef Eva Sahlin, Socialstyrelsen.”
Är det några av dessa som du tycker är/var extra oetiska? Eller är det så enkelt att
deras rekommendationer inte passar din smak 25 år senare?
Som jag skrev tidigare:
- jag hade (antagligen) låtit bärga synliga kroppar, åtminstone utanför vraket.
- det hade var helt rätt att låta vraket ligga. Det är vad som gjorts i 99.99% av alla fartygshaverier.
Min åsikt. Inte kriminell, inte galen. Bara en åsikt bland andra i en mycket svår fråga.