2020-10-02, 08:47
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catzizfantazticz
Det som för mig är det starkaste "beviset" att detta inte står rätt till, är det faktum att Sveriges regering på den tiden betett sig otroligt konstigt i beslutsfattningar och hantering. Och har fortsatt genom åren och även 2019 när filmarna dök ner och efteråt. Det verkligen flödar över kanterna med mörkläggning. Toastolen har fått stopp och det forsar över och ut i hallen.

Bara det faktum att man ville lägga betong över skeppet är bland det sjukaste jag hört. Anhöriga skriker nej, man skiter i detta. Man försöker få det till att man tillslut lyssnade på dom anhöriga, men Estland var dom som skrek högst och förmodligen därför man gav upp.

Rockwater sa 94 att dom kan bärga alla döda. Bara i första dyker när dom var ner, helt oförberedda på att ens ta upp nåt. Så hade dom kunna tagit upp 100+ kroppar om nån bara sa åt dom. Det fanns inga tvivel från Rockwaters sida att bärga kropparna. Dom säger också att det hade varit tekniskt svårt att bärga hela fartyget, men klart görbart. Man hade alltså klarat av att bärga skeppet också, men hade fått jobbat på ett tag.

Samma dag som Rockwater lämnar sin rapport. Så rekommenderar det "etiska" rådet att inte bärga. Alltså, va? Var det ingen som läste vad Rockwater sa? Förmodligen, men man blev tillsagd att skita i det.

Gång på gång har man läst "ser ingen anledning att starta ny utredning av Estonia katastrofen" från regeringens sida. Även fast man har en hel anhörighetsgrupp som skriker efter det. Trodde ju att Sverige var mer modern och en demokrati där man faktiskt lyssnar på folket. Nu är det ju mer Kina och Ryss fasoner där man nekar, trycker ner och förnekar in i döden. Hål eller inte, ubåt eller ej, bogvisir eller inte. Regeringens beteende är inte ett normalt beteende för en demokrati i ett så litet land som vårat.
Man kan ha olika åsikter i svåra frågor. Sverige hade två olika regeringar
vid tiden för haveriet, och båda lägren landade nog ganska lika. Eftersom frågan var svår och helt unik tillsatte regeringen ett etiskt råd (svårt att kritisera det menar jag) och rekommendationen blev att inte bärga.

Trapphusen var fyllda med bokstavligen hundratals offer. De hade man kunnat få upp ganska omgående. Om man hade bärgat dessa hade kravet säkerligen blivit att undersöka fler utrymmen, men var skulle man ha slutat? Hur många av de ca 850 skulle tagits upp innan man lade ner? Det är förståeligt att man inte ville hamna där. Det kan ha varit fel beslut, men inte obegripligt eller kriminellt.
Citera
2020-10-02, 08:48
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Det som för mig är det starkaste "beviset" att detta inte står rätt till, är det faktum att Sveriges regering på den tiden betett sig otroligt konstigt i beslutsfattningar och hantering. Och har fortsatt genom åren och även 2019 när filmarna dök ner och efteråt. Det verkligen flödar över kanterna med mörkläggning. Toastolen har fått stopp och det forsar över och ut i hallen.

Bara det faktum att man ville lägga betong över skeppet är bland det sjukaste jag hört. Anhöriga skriker nej, man skiter i detta. Man försöker få det till att man tillslut lyssnade på dom anhöriga, men Estland var dom som skrek högst och förmodligen därför man gav upp.

Rockwater sa 94 att dom kan bärga alla döda. Bara i första dyker när dom var ner, helt oförberedda på att ens ta upp nåt. Så hade dom kunna tagit upp 100+ kroppar om nån bara sa åt dom. Det fanns inga tvivel från Rockwaters sida att bärga kropparna. Dom säger också att det hade varit tekniskt svårt att bärga hela fartyget, men klart görbart. Man hade alltså klarat av att bärga skeppet också, men hade fått jobbat på ett tag.

Samma dag som Rockwater lämnar sin rapport. Så rekommenderar det "etiska" rådet att inte bärga. Alltså, va? Var det ingen som läste vad Rockwater sa? Förmodligen, men man blev tillsagd att skita i det.

Gång på gång har man läst "ser ingen anledning att starta ny utredning av Estonia katastrofen" från regeringens sida. Även fast man har en hel anhörighetsgrupp som skriker efter det. Trodde ju att Sverige var mer modern och en demokrati där man faktiskt lyssnar på folket. Nu är det ju mer Kina och Ryss fasoner där man nekar, trycker ner och förnekar in i döden. Hål eller inte, ubåt eller ej, bogvisir eller inte. Regeringens beteende är inte ett normalt beteende för en demokrati i ett så litet land som vårat.

Tänkte skriva ett motsvarande inlägg sekunderna innan jag läste ditt.

Man behöver kunna ha två tankar i huvudet samtidigt.. 1. Hur kunde Estonia sjunka så snabbt

2. Varför vill man mörka olyckan (oavsett anledningen)?

Låt säga att olyckan är en ren och skär olycka som gått till på EXAKT det vis som den officiella rapporten berättar (högst otroligt, men vi utgår från det). Vad är då så känsligt att man är beredd att förbjuda dykningar, täcka över fartyget, underlåta sig att höra vittnen, slarva bort utredningsmaterial, kasta bevis i sjön mm. mm.?
Även om olyckan gick till som det sägs så är ju beteendet klart anmärkningsvärt, och öppnar ju givetvis tankar om korruption och mörkläggning.

Bara det faktum att Carl Bildt twittrat att det är OBESTRITT att hon sjönk p.g.a. för hög fart i dåligt väder säger ju en hel del om att han svettas där han sitter just nu.
Eller så vet han inte vad "obestritt" betyder
Citera
2020-10-02, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Förklara mer då.
En överlevande som berättar eller någon av dom som genomför testet?

En överlevare. Som heller aldrig blivit intervjuad i någon utredning.
Har ni sett dokumentären sä vet ni att Haverikommisionen inte va intresserad alls av uppgifter från civila överlevare. De pratade bara med besättning som överlevde. Så många vittnesuppgifter sållades ju bort redan där.
Citera
2020-10-02, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
vid tiden för haveriet, och båda lägren landade nog ganska lika. Eftersom frågan var svår och helt unik tillsatte regeringen ett etiskt råd (svårt att kritisera det menar jag) och rekommendationen blev att inte bärga.

Trapphusen var fyllda med bokstavligen hundratals offer. De hade man kunnat få upp ganska omgående. Om man hade bärgat dessa hade kravet säkerligen blivit att undersöka fler utrymmen, men var skulle man ha slutat? Hur många av de ca 850 skulle tagits upp innan man lade ner? Det är förståeligt att man inte ville hamna där. Det kan ha varit fel beslut, men inte obegripligt eller kriminellt.

Jag tycker att Etiska rådet tänkte skumt.
Inte f....n kan det vara en av anledningarna till att inte bärga Estonia eller leta efter kroppar vara att det fanns massa sprit kvar ombord. För det är ju vad som sägs i av en i detta etiska råd i den nya dokumentären.
Citera
2020-10-02, 08:55
Medlem
Citat:

Rockwater sa att man hade kunnat bärga alla kroppar i hela skeppet. Det såg man inte som ett problem. Dom var fullt villiga att ta på sig denna uppgift. Att Sverige sen nekade till detta och motiverade det med att dykarna skulle må dåligt... Dykarnas egna ord var, att INTE ta upp kropparna gjorde så dom mådde dåligt
Citera
2020-10-02, 08:56
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:

Rockwater sa 94 att dom kan bärga alla döda. Bara i första dyket när dom var ner, helt oförberedda på att ens ta upp nåt. Så hade dom kunna tagit upp 100+ kroppar om nån bara sa åt dom. Det fanns inga tvivel från Rockwaters sida att bärga kropparna. Dom säger också att det hade varit tekniskt svårt att bärga hela fartyget, men klart görbart. Man hade alltså klarat av att bärga skeppet också, men hade fått jobbat på ett tag.

Instämmer och gillar dykarens svar när regeringens orsak till att inte upp kropparna var att de skulle ge trauman och stora risker för dykarna.
-Vi fick trauman av att vi inte fick ta upp kropparna.

Jag tror vi har värre styrande än i dagens Ryssland. Kan de bärga så gör dom det. Regeringen och ett antal personer till gör att jag skäms som svensk. Estonia kan nog vara den värsta skandalen under min livstid som börjar närma sig slutet.
Citera
2020-10-02, 08:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
...
Bara det faktum att Carl Bildt twittrat att det är OBESTRITT att hon sjönk p.g.a. för hög fart i dåligt väder säger ju en hel del om att han svettas där han sitter just nu.
Eller så vet han inte vad "obestritt" betyder
Eller så drar han, hör och häpna, en annan slutsats.

Pratet om mörkläggning är udda, minst sagt.
- Vet majoriteten hör inne att svenska staten via VINNOVA finansierade minst 3 studier av sjunkförloppet så sent som 2006-2007, inkluderande HSVA från Tyskland och Safety-at-Sea från UK? Vet någon vad de kom fram till?
- Haverikommissionen JAIC innehöll 35 personer från tre länder med flera oberoende experter. Var finns mörkläggningen där?
Bara för att slutsatserna inte passar, eller att vi inte får
klarhet i alla frågor, är det inte mörkläggning.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-10-02 kl. 09:25. Anledning: fyllde i saknad del av inledning
Citera
2020-10-02, 08:58
Medlem
Citat:

Det är obegripligt och kriminellt! Rockwaters dykare håll ju för f-n med om att det var värre att lämna kvar liken och att kvinnorna hade kvar sina läppstift för att de var i så bra skick. Det hade gått på några timmar där och då enligt dem! Börjar du försvara etiska rådet också? Du är fan kriminell!
Citera
2020-10-02, 08:58
Medlem
Citat:

Rockwater sa 94 att dom kan bärga alla döda. Bara i första dyket när dom var ner, helt oförberedda på att ens ta upp nåt. Så hade dom kunna tagit upp 100+ kroppar om nån bara sa åt dom. Det fanns inga tvivel från Rockwaters sida att bärga kropparna. Dom säger också att det hade varit tekniskt svårt att bärga hela fartyget, men klart görbart. Man hade alltså klarat av att bärga skeppet också, men hade fått jobbat på ett tag.

Jag kände mig så ledsen när jag tittat klart. Stackars dessa människor, anhöriga och överlevande, som behandlas på detta sättet av sitt eget land... usch!

Kan bara rekommendera alla här inne som inte sett den att se den... det är viktigt att alla är pålästa om fakta i denna tragiska olycka och även får en bra bild av hur våra politiker betett sig under åren. Det är helt klart något fuffens med Estonia.
Citera
2020-10-02, 09:01
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Jag kände mig så ledsen när jag tittat klart. Stackars dessa människor, anhöriga och överlevande, som behandlas på detta sättet av sitt eget land... usch!

Kan bara rekommendera alla här inne som inte sett den att se den... det är viktigt att alla är pålästa om fakta i denna tragiska olycka och även får en bra bild av hur våra politiker betett sig under åren. Det är helt klart något fuffens med Estonia.

Håller med ...trygga snälla lilla Sverige...Nej en översittare är vad staten Sverige är och var.
Citera
2020-10-02, 09:02
Medlem
Facebacks avatar
Kan inte varit någon av dom Finska Ubåtar Saukko och Vesikko som kört in i Estonia? Finländarna verkar ivriga att begrava denna historien
Citera
2020-10-02, 09:03
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Normalsaltatsocker
Nu måste du kunna skilja på tullbefrielser, regler för införsel från annat EU land.
Efter det är fri rörlighet av varor mellan EU-länder så behövs ingen dokumentation utom när det rör sig om punktskattevaror då behövs dokument. Då det gäller restriktionsvaror finns upptagna vilka i artikel 36 i Romfördraget. Har du anmälningsplikt.
Tex vapen, men har du rätt att inneha vapen för du ta in det.

Tullverket får också godsmanifestet av rederiet, så de ser alla lastbilar och reg nr 12 timmar innan färjan ankommer

Du behöver ingen dokumentation för få passera en gräns inom EU men lycka till om du inte kan styrka vad, varför och värde på godset om respektive Tullverk gör en kontroll.

Såklart. Men du kan inte ringa till dem och säga att de ska skita i en av lastbilarna. Då är det något lurt på gång - smuggling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in