2020-10-02, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Om man ser till de vidare karriärerna hos medlemmarna i det etiska rådet så är det tydligt att rådets enda syfte var att legitimera regimens beslut.

För mig finns det två alternativ:

1) Sverige är totalt inkompetent, och saknar förmåga att bedriva genomlysta utredningar

2)Sverige är genomkorrupt och döljer något, och har avsiktligt lurat allmänheten.

Inget alternativ är bra

Nä men det är helt klart något av de alternativen och båda är som sagt lika dåliga.
Citera
2020-10-02, 09:24
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Jag kände mig så ledsen när jag tittat klart. Stackars dessa människor, anhöriga och överlevande, som behandlas på detta sättet av sitt eget land... usch!

Kan bara rekommendera alla här inne som inte sett den att se den... det är viktigt att alla är pålästa om fakta i denna tragiska olycka och även får en bra bild av hur våra politiker betett sig under åren. Det är helt klart något fuffens med Estonia.

Vi är ju några som faktiskt minns händelsen och alla turer hit och dit och olika konspirationsteorier som dök upp, utan att behöva se just den här dokumentären. Det enda nya är hålet de har filmat och de filmsnuttarna dräller över hela nätet. Att Estonia skulle krockat med en ubåt framfördes tidigt.
Citera
2020-10-02, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skid-mask
Detta tänkte jag på i sista delen av dokumentären, varför har finland så stor bevakning över förlisningsplatsen? När dom stöter på den finska kustbevakningsbåten nämns det att dom stött på finska båtar där tidigare.

Men det va också den finska båten som flyttade på sig och lät dom komma fram.

Jag tror det är svenska båtar där och patrullerar med.

Tänk vad allt DET kostar... år ut och år in med bevakning av vraket. Hade varit billigare att ta upp det för 25 år sen.
Citera
2020-10-02, 09:27
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
De etiska rådet innehöll väl ganska exakt de människor man kunde önska sig i frågan:

”För att vidga beslutsunderlaget om eventuell bärgning av M/S Estonia tillsatte Regeringen Etiska rådet hösten 1994. Rådet bestod av Rädda Barnens ordförande, förra centerledaren Karin Söder, ordförande, barnläkaren Lars H Gustafsson, läkaren Peter Paul Heineman, journalisten och författaren Yrsa Stenius, förre utrikesministern Sten Andersson, Sjöfolksförbundets dåvarande ordförande Anders Lindström, som senare blev generaldirektör för Sjöfartsverket, dåvarande domprosten, senare biskopen i Stockholms Stift, Caroline Krook, dåvarande ärkebiskopen Bertil Werkström och avdelningschef Eva Sahlin, Socialstyrelsen.”

Är det några av dessa som du tycker är/var extra oetiska? Eller är det så enkelt att
deras rekommendationer inte passar din smak 25 år senare?

Som jag skrev tidigare:
- jag hade (antagligen) låtit bärga synliga kroppar, åtminstone utanför vraket.
- det hade var helt rätt att låta vraket ligga. Det är vad som gjorts i 99.99% av alla fartygshaverier.
Min åsikt. Inte kriminell, inte galen. Bara en åsikt bland andra i en mycket svår fråga.
Ett litet skäl från mig. Som skäl till att inte bärga kropparna var att det skulle komma plundrare för att det fanns många spritflaskor inne i Estonia.
Citera
2020-10-02, 09:28
Medlem
Citat:
Att Rockester säger en sak gör det inte till sanning. De kan och kunde omöjligen veta hur stor andel som gått att hitta med rimliga åtgärder. Låt säga att ett antal passagerare från däck 1 saknas. Skulle du då skicka in en dykare och leta igenom alla hytter på däck 1? Hur långt utanför vraket skall du leta? Självklart hade man aldrig fått upp alla. Frågan är vad man skulle gjort då.

Återigen, jag säger inte att etiska rådets och regerings beslut var det bästa. Men det var heller inte orimligt eller mörkläggning som vissa antyder. Jag kan heller inte påminna mig att Estland eller Finland protesterat mot beslutet.

Nu går du fan över gränsen, försvarar du etiska rådet? Din j-vla empatilösa skamfläck! Rockwaters dykare fick trauma av att tvingas låta liken vara kvar, de ansåg det skulle varit ett relativt enkelt uppdrag där och då att bärga alla kroppar de kunde hitta i vraket, det är för f-n sanning.

Självklart hittas inte alla kroppar, men då har det försökt i alla fall och det är det som är poängen, regering ville istället sätta över betong på hela fartyget som om det vore ett radioaktivt kärnavfallsområde! Skärpning!
Citera
2020-10-02, 09:33
Medlem
Citat:
Lugn och fin John J. Man kan ha olika uppfattningar i den frågan. Jag hade låtit bärga de som låg synliga. Men det är MIN uppfattning. Det innebär inte jag inte kan acceptera att etiska rådet och regeringen hade en annan.

Och om det är så kriminellt, var är din kritik av Finland och Estland? Jag kan inte påminna mig att de krävde bärgning av kropparna?

Kan du inte påminna dig! Du är så j-vla korrupt! Det är väl de ANHÖRIGA som är knäckta? J-vla t-mte.

P.S. Vem av mörkläggarna får du lön av?
Citera
2020-10-02, 09:34
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Du har inte sett dokumentären än uppenbarligen! Överlevande berättar sina upplevelser och stödjer att det är mörkläggning, militära transporter var garanterat ombord. B.la. S-ra H-edrenius litar jag på som referens mer än de 35 inblandade i haverikommisionen tillsammans! Hur kan du försvara rapporten? De undersökte ju för fan inte skrovet som nu äntligen bevisligen har ett stort hål i sig, de var inte inne (officiellt) på bildäck och dokumenterade, de uteslöt inte andra möjliga orsaker! De slängde bevismaterial. Det här vet du om och ändå maler du på som om JAIC:S Rapport är korrekt, otroligt och tragiskt av dig
Det verkar inte som att det är JAICs rapport eller legitimitet som är ditt verkliga problem, snarare är det de tekniska slutsatserna. Jag länkade igår till helt oberoende beräkningar och slutsatser från Safety-at-Sea i Glasgow vilka visar att Estonia inte kunde få 30 grader slagsida eller kapsejsa pga vatten under bildäck. Ett hål i vattenlinjen midskepps är därför inte en rimlig förklaring till haveriet. Det rimliga är alltså även fortsättningsvis att vatten kom in på bildäck genom fören.

Självklart hoppas jag att man nu undersöker hålet i fören. Såvitt jag vet låg styrbordsidan mot botten 1994-1995, så jag har svårt att förstå kritiken mot att man inte hittade det då. Ingen annan dykargrupp förefaller ha sett det heller.
Citera
2020-10-02, 09:35
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Om man ser till de vidare karriärerna hos medlemmarna i det etiska rådet så är det tydligt att rådets enda syfte var att legitimera regimens beslut.

För mig finns det två alternativ:

1) Sverige är totalt inkompetent, och saknar förmåga att bedriva genomlysta utredningar

2)Sverige är genomkorrupt och döljer något, och har avsiktligt lurat allmänheten.

Inget alternativ är bra

1) Det tror jag faktiskt inte. Kunskap finns.
2) Sverige är nog ett av de minst korrupta länderna...that being said....det betyder inte på något sätt att de inte varit genomkorrupta i denna affär och många andra.
Citera
2020-10-02, 09:37
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Uppvisar klara tecken på att vara mytoman helt enkelt eftersom hans bakgrundshistoria inte kan stämma. Ändå är det väldigt märkligt att hålet som han ritar upp är likt det som senare upptäcktes, vilket Jallai också påpekar. Har han hört något och sen skarvat ihop en historia där han själv är hjälten?

Ja, det är min uppfattning också men hur kan han få breda ut sig och få höras på diverse olika plattformar utan att fler ifrågasätter och kritiserar?
Citera
Medlem
Skid-masks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsawrap
Men det va också den finska båten som flyttade på sig och lät dom komma fram.

Jag tror det är svenska båtar där och patrullerar med.

Tänk vad allt DET kostar... år ut och år in med bevakning av vraket. Hade varit billigare att ta upp det för 25 år sen.

Jo dom hade väl inget och säga till om när båten visade sig vara tysk på internationellt vatten.
Citera
Medlem
Citat:
Att Rockester säger en sak gör det inte till sanning. De kan och kunde omöjligen veta hur stor andel som gått att hitta med rimliga åtgärder. Låt säga att ett antal passagerare från däck 1 saknas. Skulle du då skicka in en dykare och leta igenom alla hytter på däck 1? Hur långt utanför vraket skall du leta? Självklart hade man aldrig fått upp alla. Frågan är vad man skulle gjort då.

Återigen, jag säger inte att etiska rådets och regerings beslut var det bästa. Men det var heller inte orimligt eller mörkläggning som vissa antyder. Jag kan heller inte påminna mig att Estland eller Finland protesterat mot beslutet.

Jag respekterar din åsikt, men jag håller inte med. Rockwater är dom som vet vad dom kan och inte, det är deras yrke. Säger dom att dom hade kunnat få upp alla så är det ingen som kan säga emot, om man inte själv besitter samma expertis som dom gör.

Det skrevs i media utanför Sverige där man intervjuat den fd estländska åklagaren (eller vad han nu var) där han ifrågasatte varför Sverige skulle vara så snabb att göra detta och att dom fick ge sig när Estland protesterade skarpt.

Sidonotering. Säger Finland nånting alls om detta? Dom rapporterar ju vad som sker osv, men har inte hört att dom sagt sina egna åsikter eller tankar. Sitter dom bredvid och tittar på tro?
Citera
2020-10-02, 09:42
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rambo77
Nu går du fan över gränsen, försvarar du etiska rådet? Din j-vla empatilösa skamfläck! Rockwaters dykare fick trauma av att tvingas låta liken vara kvar, de ansåg det skulle varit ett relativt enkelt uppdrag där och då att bärga alla kroppar de kunde hitta i vraket, det är för f-n sanning.

Självklart hittas inte alla kroppar, men då har det försökt i alla fall och det är det som är poängen, regering ville istället sätta över betong på hela fartyget som om det vore ett radioaktivt kärnavfallsområde! Skärpning!
Åh nej, har jag försvarat etiska rådet? Aj aj.

Ja du, om världen är svart-vit är livet kanske lättare. Men lite jobbigt också tydligen. Om du läste först och skrev sedan så såg du att min uppfattning är att
man skulle bärgat åtminstone synliga kroppar men lämnat vraket.

Det är min uppfattning. Till skillnad från dig accepterar jag att etiska rådet och regeringen hade en annan uppfattning.

En kort kontrollfråga till etik-polisen:
Estonia var ett estniskflaggat fartyg som sjönk på internationellt vatten. Mig veterligen har Estland aldrig krävt bärgning av de omkomna. Är deras regering(ar) också ”kriminella”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in