2020-10-02, 02:02
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Styrbord var det såklart, hjärnsläpp på nattkröken.

Vet inte om det var så mycket till bevis dock.

Nä precis. Min invändning var ju att babords gångjärn var trasigt så att rampen kan ha varit sned. Mer stängd upptill (babord) och mer öppen nedtill (styrbord).
Citera
2020-10-02, 02:04
Medlem
Att hoppas på att Estland höjer tonläget vid en eventuell utredning kan vi nog glömma. Man vill säkerligen inte skada relationen med Sverige.

https://www.regeringen.se/sveriges-regering/utrikesdepartementet/sveriges-diplomatiska-forbindelser/europa-och-centralasien/estland/
Citera
2020-10-02, 02:12
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag tror du kanske har missförstått bogrampens konstruktion. Jämfört med visiret hade den närmast minimala fästen. Det var visiret som hade kraftiga (men ändå otillräckliga) fäst-öglor och det s.k. Atlantlåset i botten. Visiret behövda hålla för påfrestningar i olika riktningar som såvitt jag minns kunde vara 10 ggr mer än tyngdkraften. Bogporten hade inte samma krav. Däremot hade den säkert klarat sig hyfsat ändå om inte dess överdel stuckit upp i en låda i visirets däck vilket gjorde att visiret slet upp den. Hade den fått vara stängd så hade den ju haft stöd mot skrovet och utgjorde bisarrt nog kollisionsskott för SOLAS-kravet.

Jag har inte missförstått något utan konstaterade bara att bogvisiret havererade i låst läge medans rampen klarade sig nedfälld x antal minuter i stormande hav (enligt haverirapporten).

Det är underligt att hon tog in så mycket vatten genom fronten om vågorna endast var fyra meter höga och rampen låg i vägen. Den måste ha hamnat under vattenytan varje gång vågorna slog in för att inte agera vågbrytare. Jag ska nog läsa igenom den där rapporten för kul skull.
Senast redigerad av Somaton 2020-10-02 kl. 02:15.
Citera
2020-10-02, 02:20
Medlem
Tarstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Det är underligt att hon tog in så mycket vatten genom fronten om vågorna endast var fyra meter höga och rampen låg i vägen. Den måste ha hamnat under vattenytan varje gång vågorna slog in för att inte agera vågbrytare. Jag ska nog läsa igenom den där rapporten för kul skull.
Ska man gissa att det finns uträkningar på om en meters öppen bilramp är nog för att fylla bildäcket så snabbt som det gjorde.
Bilrampen kan ju också ha stängts igen av vädret eller havet också en teori.

Jag har inte googlat men borde ju finnas dataprogram för det tycker man.

Lyssnar kan på Jan Tore och Esa från Mariella samt Europa så var vädret mycket dåligt med en del vågor över 5 meter.

Tillägg: Hittade intervjun/förhöret med Esa Mäkelä
http://www.estoniasamlingen.se/interviews/makela.aspx
"Våghöjden uppskattade han till ca 6 meter men tror nog att en och annan våg kunde gå upp till 10 meter."
Senast redigerad av Tarstan 2020-10-02 kl. 02:25.
Citera
2020-10-02, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase
A framtiden får utvisa vad som verkligen hände.
Jag tycker det är konstigt att fartyget inte lade sig upp och ned på också men jag har en nära vän som har en anhörig och min bild av förloppet har färgats mycket av henne.
Bra att man inte gjorde en cementgrav av vraket.
Nu kommer det komma en ny utredning och uppenbarligen så var det ju ett hål i skrovet.
Tiden kommer att visa hur det gick till i slutändan. Det viktiga är att hålet i sidan nu är dokumenterat och uppvisat för allmänheten.

Edit: https://youtu.be/cr1R7_EDiR0
Jag får gärna det här klippet massakerat i sak. Vad är hans fel i analysen.
Vill väldigt gärna ha synpunkter på detta framförallt från er som inte köper vad han säger. Slakta helst klippet fullständigt.
Utan kritiska tankar så kommer inte sanningen närmare. Så är det faktiskt. Ni som tycker den här beskrivningen av förloppet verkar stämma ni får också gärna leta efter eventuellta felaktigheter.
Alla synpunkter är välkomna på detta klippet givetvis men helst kritiska. Allt måste granskas och då måste man försöka slå hål på alla teorier för att hitta den korrekta.
Presigen är skitsamma. Jag vill ha sanningen lika mycket även om min sanning visar sig vara inkorrekt, min sanning är helt oviktigt i sammanhanget. Jag vill ha sanningen.

Mvh

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------------------------------------

Jag tycker filmen är för kass för att man kan se ngt
Vidare säger grabbarna här att det är tätt mellan plan 0 , 1 och bildäck så även uppifrån och ner till bildäck
Antag att han har rätt i Filmen det finns ett hål Hur kommer dom från det hålet till bildäck ett hål i sidan horisontellt
behöver då ha ett håll i vertikal led också annars kommer man bara in ovanför eller under men inte till bildäck
Eller det finns en dubbelvägg så att det finns en kanal mellan ytterväggen och innerväggen vertikalt så det är hål i båda ?

Sedan finns det en namngiven firma med ett Protokoll --> Det borde gå få den firman berättar vad dom åkte in
Eller som det nu är tal om Nya Dykningar.

Det syns en annan dykare där inne . 15:43 Oredovisad dykare Jag kan inte det men kan tänka mig att det finns vrakplundrare med kompetens runt Östersjön. Sovjetunionen Människor hade inga inkomster och staten hade upphört där fans säkert dykare som behövde fickpengar. Kan inte det specifikt men det är nog inte svårt skära under vatten för att taga sig in .
Det kan så klart vara andra dykare som försöker rädda det dom är intresserade av .

Sedan är det väl inte säkert att hans slutsats att fartyget behöver flyta med botten upp i långa tider. Som man ibland kan se tomflaskor i sjön, göra Om fartyget ligger typ på sidan för länge hinner kanske så pass mycket vatten tränga in att det inte blir så

Sedan är det så att det hålet som kommit på tal dessa dagar ligger längre bak om jag fattar det rätt det snackas om att bogvisiret behöver flyta ett tag

Snackar vi då om 2 hål ?? Som är oredovisade från Officiellt håll när det finns en känd firma som dykt med personer som rimligen på rak fråga svarar sanningsenligt

Säg såhär ..den oredovisade dykaren begick exakt det som filmarna är åtalade för
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/weEQjM/atalas-for-filmningen-vi-har-inte-stort-gravfriden

Ev beroende på platsens Klassificering men en ingång är att ngn skriver Polisanmälan och sedan hör man den firman Blackwater om den oredovisade dykaren samtidigt som man får resten
Citera
2020-10-02, 05:55
Medlem
Från Estoniabrevet. (Förlisningen är idag 26 år)

Gåtans lösning

Svaren på varför ESTONIA förliste finns där fartyget ligger. Svaren finns per definition inte i JAIC:s slutrapport. De problem som vi i dag möter gör dock att vi kommer att ha mycket svårt att avgöra vad som hände vid förlisningen och vad som hänt under de 11 åren på havets botten. En rad aktiviteter, både sanktionerade och andra som uppenbarligen varit och är hemliga, har skett på och helt säkert även inne i fartyget.

Det är naturligtvis inte omöjligt att utreda förlisningen på nytt, men detta kräver mycket omfattande nya dykningar och mycket noggrann metodik, analys och, framför allt, nya helt oberoende utredare som ej har någon koppling vare sig till den gamla utredningen eller till de tre huvudaktörerna Sverige, Finland och Estland.

Vill man göra det enklare för sig bärgar man fartyget.

Johan Ridderstolpe.
Senast redigerad av leosurvey 2020-10-02 kl. 05:59.
Citera
2020-10-02, 06:02
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------------------------------------
... och sedan hör man den firman Blackwater om den oredovisade dykaren samtidigt som man får resten

Rockwater A/S Stavanger.
Blackwater (Academi) är ett gäng legoknektar.
Citera
2020-10-02, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Ja, - de här länderna idag är ju hyfsat välmående, och ser snyggt ut om man är där som turist eller på affärsresa. Skrapar man på ytan så finns korruption, fattigdom och fruktansvärda miljöer kvar till viss del. Folk lämnar fortfarande Baltikum i drösar - till den grad att samtliga baltiska länder har allvarlig befolkningskris och brain drain. Men det är ingenting idag, mot på 90-talet. Baltiska läkare, biokemister. och fysiker städade villor i Stockholm (självfallet svart - det var före RUT) och plockade blåbär på sina knän. USA satte från början sina gubbar på plats i de baltiska regeringen och balterna är spjutspetsen i globalismens ständiga vendetta mot Ryssland. De gör ju det så gärna eftersom de anser sig förättade av Ryssland.

En del riktigt motbjudande svenskar under 90-talet skröt om att de exempelvis hade en läkare som städerska. Det var ytterst sorgligt. Det gjordes stor affär av Baltikums frihet - men sanningen är att det alltid varit fattigt där - innan det tillhörde Sovjet också. Folk svalt och det var jävligt på en helt annan nivå än Skandinavien hade. Länderna har bollats runt mellan Ryssland, Tyskland, Polen, Sverige i evinnerliga tider. Visst har de ett eget språk och en identitet - men de har absolut inga stolta traditioner som självständiga välmående länder. Än idag används Baltikum som en resurs för baristor, städerskor, byggarbetare och lastbilschaufförer till vrakpris - i Västeuropa. Korruptionen och fattigdomen har de inte fått bukt med och konkurrens med Västeruropas högteknologiska industri och produktion har de svårt att klara av. Tråkigt nog är de fortfarande B-laget i Europa.

Estline och färjan Estonia var nästan fullständigt betalda av Sverige - staten och kapitalet i vårt land.
Ironiskt att esterna sen använde sitt låga löneläge till att slå ut de svenska och finska rederierna och dominera Östersjön med Tallink imperiet...
Prorysk propaganda. Ryssland är ett rövhålsland med en försupen skitbefolkning. Det är det ryska samhällssystemet som skapar fattigdom, svält och korruption. De baltiska staterna lider fortfarande av den tiden samtidigt som de har problem med en kvarbliven enklav av ryssar och ryska seder av kriminalitet och korruption.
Citera
2020-10-02, 06:29
Medlem
Hur långt tid är det från att smällarna hörs tills skeppet börjar luta?
Citera
2020-10-02, 06:47
Medlem
MagnusJ666s avatar
Händer inte mycket? Blir det en ny oberoende och undersökning? Tycker det är en självklarhet oavsett vad orsaken till hålet är. Politikerna sticker som vanligt huvudet i sanden och faktiskt även svensk media.

Detta är för mig den största tabben någonsin av politikerna och jag skäms för Sverige. Varför lyssnade inte de på de anhörigas önskemål? Obegripligt!!
Citera
2020-10-02, 06:52
Medlem
Om nu rampen föll ner av sin egen vikt erbjöd den väll inget skydd alls? Vid varje vågdal föll den ner och skopade in kommande våg. Eller skapade hydraulik mm någon typ av friktion som stoppade upp rampen?
Citera
2020-10-02, 07:00
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobbens
Det där må arkiveras som en norgehistoria. Jag är tämligen säger att jag kan slå igenom plåten med en spetsig sylvass slägga på ska vi säga 15 kg.
Nu var det ju inte bara plåt.
Du får se serien först innan det är någon mening att svara dina idiotiska inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in