Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Svenskarna har lärt sig att inte uttrycka oppositionella åsikter i eget namn. Ifall man uttrycker åsikter som går emot journalistkårens politiska program, så anses man vara obekväm. På Flashback kan man uttrycka oppositionella åsikter utan att drabbas av sociala bestraffningar.
Jag skulle vanligtvis ha tillit till läkaren med mångårig erfarenhet. Men ifall läkaren ifråga heter Anders Tegnell, så har jag inget förtroende alls. Jag kan inte lita på någon som har utnyttjat sitt förtroende till att vilseleda folk.
Ifall man ska gå på utbildning och meriter, så finns tunga experter som säger någonting helt annat än Anders Tegnell. Vem ska man lita på? Anders Tegnell eller omvärlden?
Är han och FHM inte experter på folkhälsa då? Det räcker inte långt vara expert på nåt smalt område bara, vilket många av de gapiga 22 tycks va.
Citat:
Precis! Är "karlenn" rätt person att avfärda omvärldens framstående experter?
[quote]Omvändningen gäller också. Är en smal expert som exempelvis Olsen verkligen rätt man att ifrågasätta hela FHMs folkhälsokompetens? Nej knappast!
Citat:
Ja, kompetensen bör avspeglas i form av resultat.
Tänk dig att du går förbi en restaurang. Utanför restaurangen ligger 5893 döda kroppar. Skulle du ifrågasätta kockens kompetens? Eller skulle du hålla tyst, eftersom du själv saknar kulinarisk utbildning? Skulle du gå in på restaurangen och beställa mat?
Sorry, men de flesta som äter på restaurang dör förr eller senare. Äter de mycket gräddsåser dör de kanske i förtid, men jag tvivlar på att du skulle ropa massmord och vilja hänga kocken bara för att han skyndat på deras frånfälle genom att inte enbart servera sund hälsokost.
Tror du aldrig de 5893 ätit på restaurang? Man kanske borde ha staplat deras lik utanför de restauranger där de ätit och skyllt på gräddsåserna och åtalat kocken. Vore du nöjd då? För visst kan det finnas faktorer i de avlidnas tidigare leverne som sänkt deras motståndskraft mot viruset. En stress-sårbarhetsmodell är nämligen vanlig inom medicinen, och tidigare kosthållning och matvanor är naturligtvis faktorer som påverkar en persons allmänna hälsotillstånd och motståndskraft. De kanske borde ha tagit en joggingtur istället för att ha suttit och smörjt kråset på restaurang.
Så du ser, man kan lika gärna vända ditt argument mot dig.
Kom ihåg att det förutspåddes 100 000 döda i covid i Sverige. I ljuset av detta tycks 5893 vara ett bra resultat. FHM lyckades verkligen avvärja den stora katastrofen. Det bör de ha en eloge för.