2020-10-01, 23:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Om det saknas syrgas då ändrar socialstyrelsen riktlinjerna, alltså riktlinjer utefter resurserna!
Är detta vettigt eller snarare acceptabelt i ett högskatteland som Sverige?

https://omni.se/boenden-saknade-syrgas-da-andrades-riktlinjerna/a/lE1Gv3
Saknas personal eller syrgas så finns det inte mycket annat att välja på.

Det är ju inte bra vare sig skatterna är höga eller låga, men om ett land ska ha 100 % beredskap för alla tänkbara och otänkbara händelser så blir sannolikt alla kostnader helt oöverstigliga.

Till nästa viruspandemi har nog alla världens länder bättre beredskap, men det kommer inte att bli smärtfritt för det.
Citera
2020-10-01, 23:11
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Svenskarna har lärt sig att inte uttrycka oppositionella åsikter i eget namn. Ifall man uttrycker åsikter som går emot journalistkårens politiska program, så anses man vara obekväm. På Flashback kan man uttrycka oppositionella åsikter utan att drabbas av sociala bestraffningar.

Jag skulle vanligtvis ha tillit till läkaren med mångårig erfarenhet. Men ifall läkaren ifråga heter Anders Tegnell, så har jag inget förtroende alls. Jag kan inte lita på någon som har utnyttjat sitt förtroende till att vilseleda folk.

Ifall man ska gå på utbildning och meriter, så finns tunga experter som säger någonting helt annat än Anders Tegnell. Vem ska man lita på? Anders Tegnell eller omvärlden?
Är han och FHM inte experter på folkhälsa då? Det räcker inte långt vara expert på nåt smalt område bara, vilket många av de gapiga 22 tycks va.
Citat:
Precis! Är "karlenn" rätt person att avfärda omvärldens framstående experter?
[quote]Omvändningen gäller också. Är en smal expert som exempelvis Olsen verkligen rätt man att ifrågasätta hela FHMs folkhälsokompetens? Nej knappast!
Citat:
Ja, kompetensen bör avspeglas i form av resultat.

Tänk dig att du går förbi en restaurang. Utanför restaurangen ligger 5893 döda kroppar. Skulle du ifrågasätta kockens kompetens? Eller skulle du hålla tyst, eftersom du själv saknar kulinarisk utbildning? Skulle du gå in på restaurangen och beställa mat?
Sorry, men de flesta som äter på restaurang dör förr eller senare. Äter de mycket gräddsåser dör de kanske i förtid, men jag tvivlar på att du skulle ropa massmord och vilja hänga kocken bara för att han skyndat på deras frånfälle genom att inte enbart servera sund hälsokost.

Tror du aldrig de 5893 ätit på restaurang? Man kanske borde ha staplat deras lik utanför de restauranger där de ätit och skyllt på gräddsåserna och åtalat kocken. Vore du nöjd då? För visst kan det finnas faktorer i de avlidnas tidigare leverne som sänkt deras motståndskraft mot viruset. En stress-sårbarhetsmodell är nämligen vanlig inom medicinen, och tidigare kosthållning och matvanor är naturligtvis faktorer som påverkar en persons allmänna hälsotillstånd och motståndskraft. De kanske borde ha tagit en joggingtur istället för att ha suttit och smörjt kråset på restaurang.

Så du ser, man kan lika gärna vända ditt argument mot dig.

Kom ihåg att det förutspåddes 100 000 döda i covid i Sverige. I ljuset av detta tycks 5893 vara ett bra resultat. FHM lyckades verkligen avvärja den stora katastrofen. Det bör de ha en eloge för.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-10-01 kl. 23:17.
Citera
2020-10-01, 23:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Det var du som målade det så, känslan av en motorväg alltså. Jo, visst kanske Tegnell ändå inte målade rätt med alla linjer, vem gjorde? Sverige har dock en extrem fördel i att kontrollera denna pandemin, i stort sett jämfört med exakt alla andra länder i hela världen som fungerar liknande. Det kommer inte skrivas så mycket i media om det på det sättet, men så är fallet. I stort är det väl bra för alla i detta land.

Det var inte jag som var först med den liknelsen - läste den här av nån men glömt vem - men tycker den är träffsäker så jag återanvänder den. Stealing with pride.

Ja jag håller med om att Sveriges strategi fallit väl ut och är tacksam över att man fått röra sig fritt. Dock tycker jag inte vi hade full kontroll utan rätt nära en vårdkollaps i våras med tanke på att det rapporterades brist på skyddsutrustning, syrgas och mediciner samt om en nedsmittad och utarbetad personalstyrka.
Citera
2020-10-01, 23:20
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Det var inte jag som var först med den liknelsen - läste den här av nån men glömt vem - men tycker den är träffsäker så jag återanvänder den. Stealing with pride.

Ja jag håller med om att Sveriges strategi fallit väl ut och är tacksam över att man fått röra sig fritt. Dock tycker jag inte vi hade full kontroll utan rätt nära en vårdkollaps i våras med tanke på att det rapporterades brist på skyddsutrustning, syrgas och mediciner samt om en nedsmittad och utarbetad personalstyrka.
Underbart att läsa sansade inlägg. Du har helt rätt, vi hade inte full kontroll i våras.
Något som vi kan lasta flera föregående ministärer för.
Citera
2020-10-01, 23:26
Medlem
Citat:
Tänk dig att du går förbi en restaurang. Utanför restaurangen ligger 5893 döda kroppar. Skulle du ifrågasätta kockens kompetens? Eller skulle du hålla tyst, eftersom du själv saknar kulinarisk utbildning? Skulle du gå in på restaurangen och beställa mat?

Din liknelse haltar betänkligt.

Kocken här är ju den som sprider viruset. Det är livsmedelsverket som är FHM isf.
Citera
2020-10-01, 23:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
[quote=outoftheblue|73108846]Är han och FHM inte experter på folkhälsa då? Det räcker inte långt vara expert på nåt smalt område bara, vilket många av de gapiga 22 tycks va.
Citat:
Omvändningen gäller också. Är en smal expert som exempelvis Olsen verkligen rätt man att ifrågasätta hela FHMs folkhälsokompetens? Nej knappast!

Sorry, men de flesta som äter på restaurang dör förr eller senare. Äter de mycket gräddsåser dör de kanske i förtid, men jag tvivlar på att du skulle ropa massmord och vilja hänga kocken bara för att han skyndat på deras frånfälle genom att inte enbart servera sund hälsokost.

Tror du aldrig de 5893 ätit på restaurang? Man kanske borde ha staplat deras lik utanför de restauranger där de ätit och skyllt på gräddsåserna och åtalat kocken. Vore du nöjd då? För visst kan det finnas faktorer i de avlidnas tidigare leverne som sänkt deras motståndskraft mot viruset. En stress-sårbarhetsmodell är nämligen vanlig inom medicinen, och tidigare kosthållning och matvanor är naturligtvis faktorer som påverkar en persons allmänna hälsotillstånd och motståndskraft. De kanske borde ha tagit en joggingtur istället för att ha suttit och smörjt kråset på restaurang.

Så du ser, man kan lika gärna vända ditt argument mot dig.

Kom ihåg att det förutspåddes 100 000 döda i covid i Sverige. I ljuset av detta tycks 5893 vara ett bra resultat. FHM lyckades verkligen avvärja den stora katastrofen. Det bör de ha en eloge för.

Ja, hata gräddsås för fan. Mycket vettig jämförelse. Tänk på alla utsatta barn som inte får gräddsås.
Citera
2020-10-01, 23:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det är ingen rocket science heller.
Hur lång tid tar det att öppna och ställa regulator på 15 ml/min och koppla ihop några slangar? Allt som allt kanske 5 minuter.
Syrgas är ett läkemedel och ska ordineras av läkare.
Syrgas ska administreras av sjuksköterska.

Sedan kan man tycka att det är lätt fixat.

Det borde gå att göra en utbildning för att andra än sjuksköterskor ska få ge syrgas, men det är kanske inte så lätt att utbilda "mitt i skiten".
Det är inte svårt att skjuta granatgevär heller, men det är svårt att ge nödvändig utbildning mitt under beskjutning.
Citera
2020-10-01, 23:42
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det hjälpte inte ett jota.
Hur vet du det?
Citera
2020-10-01, 23:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Nu blir man ju väldigt nyfiken på om man har den här neandertalare-genen som gör att man blir svårt sjuk i Covid som DN skriver om.
Känner på mig att jag kan besitta den. Låg panna mm.

Tja, även om du har den och blir sjuk i covid så kanske du inte utvecklar antikroppar. Sug på den lite.
Citera
2020-10-01, 23:52
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Man hade kanske behövt utfärda familjekarantän utan att först vänta på laboratorie-prov. Det hade förvisso kostat en del pengar. Men det hade även kunnat ge besparingar senare, i form av mindre smittspridning. Med tanke på vad den här epidemin har kostat samhället, så tvivlar jag på att kostnaden hade blivit oöverkomligt hög.

Precis. Ett exempel där familje-isolering hade varit högst befogad, även utan testning, var ifall någon i familjen nyligen hade varit i Italien eller Iran.

Ett exempel: Det är i början av mars. Ett barn har nyss har kommit hem från resa i Italien. Barnet har för närvarande inga tecken på sjukdom. Är det lämpligt att be barnet stanna hemma från skolan några dagar, för att förebygga osynlig smittspridning bland skolans elever?

Enligt Anders Tegnell är svaret nej. Anders Tegnell ägnade sig åt att tillrättavisa skolor som hade bett elever att stanna hemma några dagar efter hemkomst från resa i länder med pågående epidemi.

Du pratar om kanske 2-3000 fall under våren. Det var över 1 000 000 sjuka i Sverige under våren.
Det går varken att smittspåra eller sätta hela familjer i karantän för att någon är snuvig när det rör sig om så stora volymer. Räkna med att det var ungefär 40-50000 nya fall per vecka i Stockholm när det var som värst.

Nu kan vi testa oss lätt och snabbt. Då är det en väldigt bra åtgärd att sätta in.
Citera
2020-10-01, 23:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Men allvarligt talat: Jag är själv ingen anhängare av att i alla lägen godta det som experterna säger. Men då gäller det områden där jag själv har någon slags "expertis".
D.v.s. barnuppfostran, skolan, trafiksäkerhet mm,mm. Alltså områden där man själv skaffat sig praktisk erfarenhet av hur det fungerar och borde fungera.
När det kommer till pandemier däremot står jag mig slätt. Därför lyssnar jag hellre än påstår att jag vet bättre än experterna.
Ja, visst är det så. Själv tittar jag på hur de agerat, och agerar, i våra grannländer eftersom de är väldigt lika oss.

Du tror väl inte att det bara är Sverige som har experter?
Citera
2020-10-02, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du pratar om kanske 2-3000 fall under våren. Det var över 1 000 000 sjuka i Sverige under våren.
Det går varken att smittspåra eller sätta hela familjer i karantän för att någon är snuvig när det rör sig om så stora volymer. Räkna med att det var ungefär 40-50000 nya fall per vecka i Stockholm när det var som värst.

Nu kan vi testa oss lätt och snabbt. Då är det en väldigt bra åtgärd att sätta in.

Hvor høj er analyse kapaciteten per dag/uge lige nu i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in