2020-10-01, 21:59
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det fanns inte resurser att testa.

Du kan inte sätta hela familjer i karantän för att någon är lite snorig. Vilket hade varit fallet i våras.
Otroligt lama svar.
Dels fanns det visst konstaterade fall där inte familjeisolering krävdes, dessutom så fanns många fall där symptomen nära 100-procentigt stämde med Covid-19. Självklart skulle inte alla stanna hemma som var lite snoriga. Det är en rejäl halmgubbe.

Och återigen - det du anger som förklaring stämmer inte med vad Tegnell själv säger.
Citera
2020-10-01, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag håller inte med.

Jag anser att översvämmade sjukhus också spelar roll, liksom överlevare med bestående skador. Jag anser att även samhällets ekonomi är viktig. Ekonomin har tagit stor skada av epidemin.
Jag tror du förstod vad jag menade.
Citat:
Det tillåtet att ha fel;
Utom för Anders Tegnell.
Citat:
åtminstone när man har att göra med någonting så oberäknerligt som ett nytt och okänt virus. Det viktiga är att man har ödmjukhet inför dom begränsade kunskaperna. Anders Tegnell och Johan Giesecke har varit allt annat än ödmjuka.
Det viktigaste är väl inte att man är ödmjuk? Det är ingen artighetstävling. Det viktiga är att man gör en korrekt bedömning av viruset.

Tegnell och Giesecke gjorde en tio gånger mer korrekt analys än andra länders företrädare. Sen anklagas de för arrogans, för att de har mage att inte hålla med andra länder i deras sämre analyser.
Citat:
Jag har faktiskt inte brytt mig om dom beräkningarna som du hänvisar till. Det som har gjort mig upprörd, att man medvetet har släppt in ett nytt och okänt virus. Viruset hade kunnat vara mycket farligare än viruset bakom Covid-19.
Men nu var det inte så. Man gjorde en korrekt analys och agerade därefter. Man kunde agerat som att viruset var mycket farligare än vad det såg ut som, men eftersom åtgärderna också skadar människor allvarligt ville man inte skjuta över målet.
Citat:
Det låter rimligt. Då blir frågan: Hur förebygger man att siffrorna rusar uppåt igen?
Bra fråga. Jag vet inte. Förhoppningsvis räcker ländernas åtgärder för att smittan ska plana ut på en lägre nivå, i kombination med en viss grad av tidigare immunitet (som också fylls på efter hand).

En farhåga som jag ser det är att många länder förlitar sig på smittspårning väldigt hårt. Inget fel i det, men det går inte att skala till hundratusentals fall per dag. Så när man når en kritisk massa fungerar inte längre smittspårningen effektivt, och kan i princip läggas på is. Plötslig avsaknad av effektiv smittspårning kommer öka R-värdet ytterligare, som att dra ur proppen.
Citat:
Liv, hälsa och ekonomi saboteras ifall siffrorna tillåts rusa uppåt igen.

Jag tänker inte glömma Taiwan. Vi kan behöva lära oss av Taiwans mångåriga kultur, men utan övervakningssystemen. Beträffande geopolitiskt läge, så var det inte så länge sedan Östersjön utgjorde en viktig politisk gräns. Då hade Sverige bättre kontroll på sina gränser.
Det har du helt rätt i, men gränsberedskapen är inte densamma sedan kalla kriget tog slut. Man måste ha en verklig fiende för att upprätthålla det.

Taiwan drabbades även hårt av utbrott av SARS och fågelinfluensan, så de har den beredskapen också.
Citera
2020-10-01, 22:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Otroligt lama svar.
Dels fanns det visst konstaterade fall där inte familjeisolering krävdes, dessutom så fanns många fall där symptomen nära 100-procentigt stämde med Covid-19. Självklart skulle inte alla stanna hemma som var lite snoriga. Det är en rejäl halmgubbe.

Och återigen - det du anger som förklaring stämmer inte med vad Tegnell själv säger.
Fast var det inte det man gjorde i UK? Krävde att familjemedlemmar skulle sitta inne i 2 veckor efter att nån i familjen fått symptom. Lagom kul, och se hur det gick för dem, rena katastrofen!
Citera
2020-10-01, 22:04
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Eftersom detta diskuterats flitigt i tråden:

Scientists warn of airborne coronavirus spread
https://www.youtube.com/watch?v=98ARiLQf7XM

De talar om 6 feet = 1.8 meter

Och så talar de om aerosoler och masker.

Och pre-/asymptomatisk smittspridning.

FHM pratar väl fortfarande om en armlängd = 1 meter väl?

Så bra FHM har justerat sin arm till två.
I förslaget om att höja evenemangsgränsen till 500 så anges 1 m, enligt Amanda på pressträffen i förrgår.
Citera
2020-10-01, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Fast så är det väl inte
VG denna vecka 81+ 45+ 230= 356
VG förra vecka (samma dagar 136+28+167= 331

Jag får det i all fall till en ökning. Fast fredagen har jag inte räknat med så hur det blir vet vi ju inte ännu.

Du menar att fredag-söndag förra veckan tillhör denna veckan?
Citera
2020-10-01, 22:06
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han är proffspratare, många gånger är hans svar goddag yxskaft. Jag ryser.
Jag lyssnade också på honom nyss. Märkligt att fokus inte ligger på att vårda de sjuka nu? Det ena utesluter väl inte det andra kan jag tycka?

Och du är på ett diskussionsforum för att berätta det för världen?

Säger han som sa följande om ett av de vagaste och mest osäkra påstående som europeiska smittskyddsmyndigheten någonsin utfärdat. Vilket de själva erkände i artikeln. Att göra sånt till en sanning säger en hel del:
Citat:
Citat:
Varsågod, från ecdc.europa
https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-...e/transmission
Ja det verkar vanvettigt att lyssna på vad europeiska smittskyddsmyndigheten har att säga,
när man kan kolla Ivor Cummins.
OBS. ironi
Citera
2020-10-01, 22:10
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fast var det inte det man gjorde i UK? Krävde att familjemedlemmar skulle sitta inne i 2 veckor efter att nån i familjen fått symptom. Lagom kul, och se hur det gick för dem, rena katastrofen!
Vad vill du ha sagt med detta?
Menar du alltså att familjeisolering leder till katastrof?
Baserat på vad?
Citera
2020-10-01, 22:12
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Vad vill du ha sagt med detta?
Menar du alltså att familjeisolering leder till katastrof?
Baserat på vad?
Det hjälpte inte ett jota.
Citera
2020-10-01, 22:12
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Otroligt lama svar.

Det handlar om åtgärder för majoriteten, inte ”det fanns fall”.

Alla som är lite snoriga ska stanna hemma. Har du inte fattat det heller?
Alla jag känner med Corona har haft väldigt väldigt vaga symtom.

Familjekarantän är enbart vettigt när det finns snabb och enkel möjlighet att bekräfta eller avfärda smitta. Det fanns det inte i våras.
Citera
2020-10-01, 22:13
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Citat:
Citat:
Varsågod, från ecdc.europa
https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-...e/transmission
Ja det verkar vanvettigt att lyssna på vad europeiska smittskyddsmyndigheten har att säga,
när man kan kolla Ivor Cummins.
OBS. ironi

Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Säger han som sa följande om ett av de vagaste och mest osäkra påstående som europeiska smittskyddsmyndigheten någonsin utfärdat. Vilket de själva erkände i artikeln. Att göra sånt till en sanning säger en hel del:

Det kanske är peer reviewed?
Citera
2020-10-01, 22:17
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
https://twitter.com/Jens1Sorensen/status/1311748153167810560
Kommentarfälten är ofta mer givande än huvudartikeln:
Nu har de väl fått det hela om bakfoten. När någon dör i Sverige kollar man upp om den haft ett positivt Covid19-test tidigare. Om dödsfallet inträffar inom 30 dagar efter det positiva testet registreras det som död med Covid19 oavsett om dödsfallet sker på sjukhus, på äldreboende eller i hemmet och oavsett om personen varit sjuk eller ej, eller oavsett om dödsorsaken var trafikolycka eller cancer . Denna procedur sker genom samkörning med register och tar några dagar att göra. Därav efterjustering. Detta ger en mycket hög tillförlitlighet och riskerar närmast att överskatta dödligheten relaterat till Covid 19 jämfört med många andra länder som rapporterar enbart de som dör på sjukhus.
Vilket är mest korrekt - att rapportera dödsfallet den dag då det inträffade, även om det blir retroaktivt, eller den dag då det registrerades via registerkörningen? Man kan tycka olika om det. Jag tycker att det förra är mest korrekt. Man kan då t ex tydligare se sambandet mellan incidensen av Covid19, IVA-vård och dödsfall.
De som skrivit detta verkar vilja koka soppa på en (gnäll)spik.
Citat:
"Sverige sänkte också känsligheten för testet. Tillverkaren, BGI Biotechnology, vände sig mot detta och ansåg att Sverige nu uteslöt många symtomfria virusbärare. "

oh shit!? Betyder det att pre-/asymtomatiska smittbärare nu knatar omkring på våra gator och tror de är smittfria? Eller vad betyder detta? Inte konstigt vi har en ökande smitta isåfall.
Dra inga slutsatser om sådant du inte begriper.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
"Rätt åtgärd vid rätt tillfälle" = Vänta tills det är för sent

I våras, så hade man allt att vinna på att agera snabbt. Då valde Anders Tegnell att sitta ner och vänta.
Anders Tegnell är totalt knäpp.
Men då hade man missat flockimmuniteten. ... Nej, visst nej. Jag glömde, flockimmunitet har aldrig varit Sveriges strategi.
Jag blir också galen. Jag mår dåligt av att se och höra Anders Tegnell.
Om du har uppfattningen att Anders Tegnell är totalt knäpp kan du aldrig ta till dig det vettiga han säger.
Råder dig att inte lyssna mer på honom. Hälsan framför allt.

...
Citera
2020-10-01, 22:19
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Det kanske är peer reviewed?
Förmodligen. Men en peer review av ett antagande som erkänner en mängd osäkerhetsfaktorer gör det inte till en sanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in