Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag håller inte med.
Jag anser att översvämmade sjukhus också spelar roll, liksom överlevare med bestående skador. Jag anser att även samhällets ekonomi är viktig. Ekonomin har tagit stor skada av epidemin.
Jag tror du förstod vad jag menade.
Citat:
Det tillåtet att ha fel;
Utom för Anders Tegnell.
Citat:
åtminstone när man har att göra med någonting så oberäknerligt som ett nytt och okänt virus. Det viktiga är att man har ödmjukhet inför dom begränsade kunskaperna. Anders Tegnell och Johan Giesecke har varit allt annat än ödmjuka.
Det viktigaste är väl inte att man är ödmjuk? Det är ingen artighetstävling. Det viktiga är att man gör en korrekt bedömning av viruset.
Tegnell och Giesecke gjorde en tio gånger mer korrekt analys än andra länders företrädare. Sen anklagas de för arrogans, för att de har mage att inte hålla med andra länder i deras sämre analyser.
Citat:
Jag har faktiskt inte brytt mig om dom beräkningarna som du hänvisar till. Det som har gjort mig upprörd, att man medvetet har släppt in ett nytt och okänt virus. Viruset hade kunnat vara mycket farligare än viruset bakom Covid-19.
Men nu var det inte så. Man gjorde en korrekt analys och agerade därefter. Man kunde agerat som att viruset var mycket farligare än vad det såg ut som, men eftersom åtgärderna också skadar människor allvarligt ville man inte skjuta över målet.
Citat:
Det låter rimligt. Då blir frågan: Hur förebygger man att siffrorna rusar uppåt igen?
Bra fråga. Jag vet inte. Förhoppningsvis räcker ländernas åtgärder för att smittan ska plana ut på en lägre nivå, i kombination med en viss grad av tidigare immunitet (som också fylls på efter hand).
En farhåga som jag ser det är att många länder förlitar sig på smittspårning väldigt hårt. Inget fel i det, men det går inte att skala till hundratusentals fall per dag. Så när man når en kritisk massa fungerar inte längre smittspårningen effektivt, och kan i princip läggas på is. Plötslig avsaknad av effektiv smittspårning kommer öka R-värdet ytterligare, som att dra ur proppen.
Citat:
Liv, hälsa och ekonomi saboteras ifall siffrorna tillåts rusa uppåt igen.
Jag tänker inte glömma Taiwan. Vi kan behöva lära oss av Taiwans mångåriga kultur, men utan övervakningssystemen. Beträffande geopolitiskt läge, så var det inte så länge sedan Östersjön utgjorde en viktig politisk gräns. Då hade Sverige bättre kontroll på sina gränser.
Det har du helt rätt i, men gränsberedskapen är inte densamma sedan kalla kriget tog slut. Man måste ha en verklig fiende för att upprätthålla det.
Taiwan drabbades även hårt av utbrott av SARS och fågelinfluensan, så de har den beredskapen också.