2020-10-02, 00:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hektorstyle
Tycker du det är två jämförbara scenarion just nu? Någonstans där finns en förklaring.
Det var ju just för att försöka undvika det scenariet vi fick i våras som det borde varit viktigare med familjeisolering då. Är det svårt att begripa? Att försöka få ner smittspridningen i samhället istället för att som FHM gjorde gå in för att smitta så många som möjligt bara sjukvården orkade med?

Ju fler smittade ute i samhället desto fler pre- och asymtomatiska når in till de äldsta och sköraste vilka blir svårt sjuka och vissa avlider. Färre smittade ute i samhället ger i förlängningen färre döda.

Se bara på skillnaden mot våra grannländer.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-02 kl. 00:18.
Citera
2020-10-02, 00:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det fanns inte resurser i våras. Familjekarantän är bara möjligt om alla kan få testa sig. I våras fick bara de som behövde vård testa sig.

En resursbrist helt enkelt.
Det var ju väldigt många som låg hemma i misstänkt covid-19 men inte fick testa sig. Hur svårt hade det varit för deras familjemedlemmar att också stanna hemma i våras? Det var ju fullt möjligt att få ersättning i tre veckor även utan läkarintyg.

Skitsnack att det krävdes testning. Om någon i familjen uppvisade symptom hade det ju räckt att resten var hemma i en vecka för att se hur det utvecklade sig?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-02 kl. 00:19.
Citera
2020-10-02, 00:10
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Otroligt lama svar.
Dels fanns det visst konstaterade fall där inte familjeisolering krävdes, dessutom så fanns många fall där symptomen nära 100-procentigt stämde med Covid-19. Självklart skulle inte alla stanna hemma som var lite snoriga. Det är en rejäl halmgubbe.

Och återigen - det du anger som förklaring stämmer inte med vad Tegnell själv säger.
Exakt, se mitt föregående inlägg.

Ursäkten att man inte fick testa sig håller inte.
Citera
2020-10-02, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Din liknelse haltar betänkligt.

Kocken här är ju den som sprider viruset. Det är livsmedelsverket som är FHM isf.

Det dör ju typ 30000 om året i hjärt och kärlsjukdomar, många av dem relaterat till övervikt och kost. Inte fan staplar vi 30000 lik utanför livsmedelsverket och åtalar dem för folkmord.

Det dör väl ytterligare cirka 30000 av tumörsjukdomar årligen. Inte fan staplar vi dessa utanför Karolinska universitetssjukhuset för att de inte ställt om alla samhällets resurser för att ta fram ett botemedel mot cancer.
Citera
2020-10-02, 00:24
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inge.Smart
Om du har uppfattningen att Anders Tegnell är totalt knäpp kan du aldrig ta till dig det vettiga han säger.

Just så. Jag kan inte ha tilltro till någonting han säger, hur trovärdigt det än låter. Eftersom han redan har ljugit, så kan jag inte lita på honom igen.

Citat:
Råder dig att inte lyssna mer på honom.

Ja. Jag försöker följa det rådet.

Citat:
Hälsan framför allt.

...

Du har rätt. Tack för omtanken.

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Sätt dig själv i karantän o ta på dig munskydd o bli hemma så hör vi av oss när viruset är över ....okej ?

Så länge som Anders Tegnell sköter Sveriges smittskydd, så kommer det att dröja länge innan viruset är över.

Beträffande munskydd, så har det varit brist på dessa. Det är bättre att dom munskydd som finns, går till städernas invånare, än till mig, som bor utanför städernas trängsel.
Citera
2020-10-02, 00:39
Medlem
Inge.Smarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Du har rätt. Tack för omtanken.

Härligt att du äntligen lyssnar på råd. Hoppas du inte misstyckte, men jag vill dig väl. I dessa tider när mördarmaskinerna fattar alla beslut måste vi ta hand om varandra.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är extremt viktigt att ha ett exakt millimetermått på vad "hålla avstånd" betyder och det måste vara hårda straff på att bryta mot det, annars kommer ingen förstå någonting.

Det begriper vilket Olsen-fan som helst.

Precis.. det fick vi lära oss under Våren när Utomhus-serveringarna fick manifestera platsen där pesten spreds. Allt medans allmogen trängdes i överfulla Bussar / T-banevagnar.

Men visst, folket tycktes ju köpa konceptet. Formell kompetens får inte ifrågasättas!
Citera
Medlem
bartrams avatar
Angående ackumulerad letalitet i Sverige: om man antar att letaliteten , som vissa här påstår vara 1% skulle det innebära att antalet ackumulerat smittade ligga nånstans mellan 500-600 000 . Då skulle det gå bara drygt 5 personer för varje rapporterat fall. Är det verkligen rimligt?. Jag har inte följt tråden på ett tag. Finns det nån "majoritetsuppfattning"?
Citera
2020-10-02, 00:41
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Tätbefolkade områden på Rosengård har stuckit ut i Skåne som hårt drabbade under pandemin.

Men enligt Folkhälsomyndighetens senaste siffror är såväl stadsdelen som hela Malmö – i motsats till Stockholm – på rätt väg.

– Vi ser fall i hela Skåne. Inga stora ansamlingar av fall, säger Eva Melander, smittskyddsläkare.
Citat:
Skåne har under hela pandemin lyckats hålla jämförelsevis låga nivåer – vad tror ni det beror på?

– Det har vi inga säkra svar på. Dels beror det på hårt och framgångsrikt förebyggande arbete och god samverkan i regionen.
https://www.expressen.se/kvallsposten/coronafallen-minskar-i-malmo-stabilt-lage/

Varför kan inte Sverige få ordning på smittan som man har lyckats med i Skåne?
Citera
2020-10-02, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Angående ackumulerad letalitet i Sverige: om man antar att letaliteten , som vissa här påstår vara 1% skulle det innebära att antalet ackumulerat smittade ligga nånstans mellan 500-600 000 . Då skulle det gå bara drygt 5 personer för varje rapporterat fall. Är det verkligen rimligt?. Jag har inte följt tråden på ett tag. Finns det nån "majoritetsuppfattning"?

Probably closer to 1,000,000. Assuming there is a reasonable number of deaths missed beyond the 6000~ reported (I’ve heard 1000-1500+ floated) and taking into account that even while societal spread was down majorly in the summer, it still propagated between the younger demographics who are at less risk of dying.
Citera
2020-10-02, 01:34
Medlem
https://twitter.com/peapodpritchard/status/1310779316540645377?s=21

Ur ett svenskt perspektiv känns den här twittertråden helt bisarr.

Folk utomlands är helt livrädda för covid-19. Tänk om de skulle applicera samma risktänk på allt i livet.
Citera
2020-10-02, 03:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du menar att fredag-söndag förra veckan tillhör denna veckan?
Nej, Som du ser har jag inte alls räknat med fredagarna. Jag skrev ju det också. Det kan vi ju efter idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in