Citat:
Nej, jag har inte skrivit så. Det är jag som spekulerar mest för skojs skull genom att Googla litet på nätet. Det florerar alla möjliga konspirationsteorier om Estonia. Sedan lade jag samman den med en del politisk fakta. Detta är typ bekräftat
1. Ronald Reagan är kanske mest känd för dem som "besegrade" Sovjet Unionen. Senare amerikanska presidenter länsade sedan Ryssland fram till Putin tillträde. Där bland köp av militärt material från korrupta militärer. Detta är bekräftat i mainstream akademisk (Peer-Review) litteratur.
2. Ingvar Karlsson och Carl Bildt är varma anhängare av USA. Olof Palme hade moraliska betänkligheter med samarbetet med USA inom en rad frågor. Det är rätt allmänt känt och gjorts otaliga intervjuer angående detta. Carl Bildt är även idag den främsta vännen av USA i det offentliga Sverige. I alla fall om han får tro hans stöd till krigen i Afghanistan och Irak samt hans Twitter. De senaste åren har han dock blivit mer kritisk. Vem som mördade Palme har jag ingen aning om men Leif GW. Persson gissade på försvaret.
3. Det smugglades vapen och militär utrustning på Estonia. TV4:s kalla fakta bekräftade det här. Det måste ha varit estniska besättningsmän eftersom Estline var estniskt. Ryssland var säkert medvetna om detta. Det måste även Finland och Estonia ha varit. Vaino Väljas var förövrigt på amerikansk sida. Det står på Wikipedia;
https://en.wikipedia.org/wiki/Vaino_V%C3%A4ljas
4. Hur stor är sannolikheten att en ubåt krockar med en färja? Ganska liten eller hur? Den officiella förklaringen om att ett bogvisir fallit av på grund av 3-4 meter höga vågor låter inte troligt. Även om bogvisiret föll av skulle båten hålla sig flytande. Det är ett "Roll-On-Roll-Off" fartyg. Under lasthangaren finns det luft som håller båten flytande. Men vad vet jag. Således, det måste ha varit en skada i skrovet under vattenytan. Nu är det ju bekräftat i och med den här dokumentären.
5. Sverige kritiserades efter förlisningen för att inte ha skickat ut båtar och helikoptrar till förlisningsplatsen. Var det medvetet? Vad vet jag. Gav Carl Bildt order att sänka Estonia? Nej, det tror jag inte han har mage till men USA skulle ha mage till det. Det kanske är USA som svenska politiker skyddar. Vad vet jag.
Jag lägger bara pussel för skojs skull. Jag vet inget om Estonia eller förlisningen. Den officiella förklaringen kan lika gärna vara sann.
Citat:
Absolut bästa - lite underligt att bogvisiret skulle ge upp av sig självt. Sabotage ligger närmast till hands. Har liknande olyckor med bogvisir hänt? Om inte, hittade man slitage på systerfartyg som åtgärdades i tid och som hade orsakat likadan olycka om man inte hade reparerat och förbättrat låsanordningen? Konstruktionsmiss...näe...?-
Visst låter det trovärdigt!. Fick litet inspiration av den här Hamilton filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=tMcJYEGHkXo
Senast redigerad av Edgerton 2020-10-01 kl. 00:17.
Senast redigerad av Edgerton 2020-10-01 kl. 00:17.