Flashback bygger pepparkakshus!
2020-09-30, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Ibland vet jag inte om folk spelar dumma eller om man på riktigt har någon bokstavsdiagnos.
I ditt fall är jag övertygad om att det är det senare. Typ Asperger?
Vad är logiken med att börja yra om internationella regler kring sjökrigföring?
Om man har juridiken på sin sida så behöver man inte agera i lönndom. Vill man stämma i bäcken och skicka en signal är det rentav korkat.

MEEEEEN helt oavsett så blev inte Estonia torpederat, sprängt eller bordat av spetsnäsor. Inte ens den nya dokumentären hävdar något dylikt.
Citera
2020-09-30, 12:28
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
I ditt fall är jag övertygad om att det är det senare. Typ Asperger?
Vad är logiken med att börja yra om internationella regler kring sjökrigföring?
Om man har juridiken på sin sida så behöver man inte agera i lönndom. Vill man stämma i bäcken och skicka en signal är det rentav korkat.

MEEEEEN helt oavsett så blev inte Estonia torpederat, sprängt eller bordat av spetsnäsor. Inte ens den nya dokumentären hävdar något dylikt.

Du tillför verkligen något till tråden märker jag. Läsarna måste vara evigt tacksamma.

Gällande det sista stycket så får dessa påståenden gärna stå för dig men jag har aldrig påstått något liknande...
Citera
2020-09-30, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falhscbak
Stor sten på bottnen är den mest logiska och troliga förklaringen. Andra mer exotiska förklaringar ska undvikas mht Ockhams rakkniv. Fast det är ju rätt trist. Så därför tror jag visserligen på en sten, men en från yttre rymden, en asteroid, som studsade på ytan och slog i.

Nej!

Fartyget vilar på ett skikt av mjuk lera på ett vattendjup av 85 m vid fören och 74 m vid aktern. Lerskiktets tjocklek varierar från 5 m, ungefär midskepps, till ca 15 m vid aktern och 25 m vid bogen.

Under den mjuka leran består havsbottnen av fast moränlera. Fartyget har troligen kontakt med moränleran midskepps. Vrakets högsta punkt är vid aktern, på ett djup av 58 m.”

http://www.estoniasamlingen.se/textf...erirapport.pdf
Citera
2020-09-30, 12:30
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
när fartyget väl är under vattnet... hur snabbt sjunker det då? Om vi omvandlar det till knop... bara för att få en idé om vilken kraft det blir när hela fartyget träffar botten

Detta beror väl på många faktorer som vilken lutning skeppet sjunker i (olika mycket vattenmotstånd) hur mycket luft som finns kvar i skrovet (olika mycket motkrafter).

Sen så ligger ju Estonia så grunt så att skeppet lär ha nått botten innan hela skeppet låg under ytan..
Citera
2020-09-30, 12:33
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigertwo
Vi kan väl göra så här. Du som kommer med ett påstående att något har hänt, kan väl börja med dina uträkningar?

Vad hade du tänkt göra med de siffror jag eventuellt hade kommit fram till?
Ytterligare innehåller dina scenarion ett stort antal variabler, som man bara kan gissa sig till.

Jag har inte gjort någon uträkning, och kommer inte göra heller. Men räcker det inte att döma av bilderna att sådana små skador inte uppkommer efter en kollision? Vi pratar om ett jack i bogvisiret. Väldigt koncentrerat och litet. Finns det ens någon del av en ubåt som skulle kunna göra en sådan skada?

Jag jar aldrig påstått något händelseförlopp. Du har däremot påstått vad som INTE har hänt, utan att kunna styrka det med annat än gissningar som i din värld är troliga.

Sålänge hastighet vid kollisioner påverkar skador och utgång (vilket även du borde veta är vedertagen fysik) så är det inte rimligt av dig att påstå att detta INTE är en kollisionsskada.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Smugglingen av stulet militärt materiell är enligt min bestämda uppfattning att se som en krigshandling därav är dessa regler fullt gällande.
Din bestämda uppfattning har noll och ingen bärighet på var internationella samfundet anser om saken.
Hade du varit Donald Trump så har din bestämda uppfattning en viss tyngd men nu är det inte så.
Dessutom har ryssarna aldrig brytt sig ett skit om internationell lag någonsin. Och särskilt inte om de nu, som du försöker få det till, genom hemliga grymt invecklade åtgärder sänkt en båt så att det skall se ut som en olycka. Något som skulle motsäga inte bara syftet med juridiken bakom utan att även göra den ogiltig.

Och hade ryssarna velat stoppa en hypotetisk transport hade de bara behövt ringa ett samtal. Hade de velat göra något handgripligen så kunde de med lätthet kapat den hypotetiska hemliga transporten någon annanstans i Estland. Estlands inrikessäkerhet 1994 var obefintlig. De var en urfattig nydanad liten republik som nyss brutit sig loss från moder Sovjet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det beror ju helt på ubåtens storlek samt hastigheten hos både ubåten samt fartyget. Dom kanske färdades åt samma håll sida vid sida, och Estonia gjorde några oväntade girar

Det finns fler kollisioner man kan studera mellan ubåtar och ytfartyg. De flesta med ganska minimala skador.

Och varför skulle man vilja mörklägga det i sådana fall?

Ja, visst finns det det. Och ingen av dessa olyckor med minimala skador har varit en frontalkollission där ena skeppet sjunkit av dess skador.
Citera
Medlem
Det är ju uppenbart någon militär hemlighet. Men nu åker regeringen om de inte lägger korten på bordet.
Citera
2020-09-30, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasip
Nej!

Fartyget vilar på ett skikt av mjuk lera på ett vattendjup av 85 m vid fören och 74 m vid aktern. Lerskiktets tjocklek varierar från 5 m, ungefär midskepps, till ca 15 m vid aktern och 25 m vid bogen.

Under den mjuka leran består havsbottnen av fast moränlera. Fartyget har troligen kontakt med moränleran midskepps. Vrakets högsta punkt är vid aktern, på ett djup av 58 m.”

http://www.estoniasamlingen.se/textf...erirapport.pdf

Jag tror du behöver googla morän.
Citera
2020-09-30, 12:35
Medlem
Citat:
Newtons tredje lag ?
For every action, there is an equal and opposite reaction.

Du glömmer här att Estonia vägde nästan 16000 ton, och färdades i ca 10 knop (gissning).

Gross Tonnage: 21794... fart oklart - men minst 14 knop - färjor har bråttom och skall komma fram i tid...annars blir alla arga!
Senast redigerad av Whistlehead 2020-09-30 kl. 12:38.
Citera
2020-09-30, 12:38
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Haha !

http://heiwaco.com/Ebowvisor.jpg

Ja, det där är en liten skada efter en kollision med en ubåt. Dessutom ligger den ovanför vattenlinjer. Visserligen hård sjö, som troligtvis stundtals la den delen av visiret vid vattenlinjen, men skadan är fortfarande helt orlimligt liten och koncentrerad för att ha uppstått i en kollision med en ubåt.

Vad skadan uppstått av är jag lika frågande till som alla andra, men en kollision med en ubåt är det inte.
Det beror väl på hur fort ubåt framförts. Fundera en gång till.
Citera
2020-09-30, 12:38
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Och varför skulle man vilja mörklägga det i sådana fall?

Ja, visst finns det det. Och ingen av dessa olyckor med minimala skador har varit en frontalkollission där ena skeppet sjunkit av dess skador.
Men det är ju inte en frontalkollision eftersom skadan på Estonia är på sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in