2020-10-01, 21:06
Nedan beskrivs hur som helst händelseförloppet. Enligt kommisionen, även om jag tror de missat hålet. Att mycket hände strax efter bogvisiret lossnade tycker jag verkar vara rätt säkra uppgifter. Kommisionens förklaring till det är att det troligen enbart handlade om att mycket vatten kom in från det hållet då. Fast de uttrycker det väl inte som att de är helt säkra på den förklaringen. (”KAN ha berott på”)

Jag tror som sagt i nuläget att det som hände strax efter beror på att
bogvisiret slog upp hålet. Pga hastigheten och stormvindarna tror jag att det är mer rimligt, även om jag inte kan vara säker.

Om hålet har uppstått av en attack så blir det snarare fler frågor att förklara för mig, har svårt att se att en attack tajmar med att bogvisiret lossnar i alla fall. Eller så har det inte ens lossnat och är helt påhittat?

Ja då kvarstår istället att förklara hur vittnen beskriver olika händelseförlopp. Osv.

Sedan har vi vittnet som ser något ”vitt”.

Vi säger att det är en Ubåt då...

Men fartyget har ju enligt både honom och alla andra vittnen redan stora problem. Hur förklarar man det?

OM det var en ”vit U-båt”: Då har vi alltså först en läcka och stora problem och strax efter kommer det sedan även en U-båt attackerar fartyget..?

Eller så har vi två attacker...?

Det går inte att förklara på något annat sätt annars, om man nu vill få flera saker att gå ihop. Om det däremot är ett vitt bogvisir som lossnar och som vittnet ser så förklarar det flera saker i händelseförloppet.

Vittnen som ger motstridiga uppgifter om var vattnet kommer ifrån kan mycket väl plötsligt tala sanning allihop, för då har vi två stora läckor från olika delar av fartyget samtidigt...

Man kan definitivt snacka om otur om bogvisiret lyckas skada såhär och skapa två stora läckor... Till skillnad mot vilken otur man måste ha för att både drabbas av en olycka + en ubåtsattack då...? 🤔 (Eller hur man nu har tänkt förklara allting som hände innan det vittnesmålet)

Citat:
”Slagsidan ökar och fartyget förliser

På däck 1 lämnade de första passagerarna sina hytter redan när de började höra metalliska slag från bogområdet. Några av dem har uppgivit att de såg smärre vattenmängder i gångarna på däck 1 och att de kände att fartyget redan i det skedet hade en lätt slagsida.

Sedan rampen hade brutits upp helt av visiret, kan vågorna ha fått rampen att röra sig mellan fullt öppet och delvis stängt läge. Mestadels fanns det dock en avsevärd öppning för vågorna som slog in på bildäck, så som beskrivs i 13.5 längre fram.

De stora vattenmassorna som forsade in på bildäck fick fartyget att kränga och efter några rullningar utvecklades en markant styrbords slagsida. Detta hände under de första minuterna efter det att bogvisiret hade lossnat från fartyget.

Enligt vittnen stabiliserade sig fartyget tillfälligt med ca 15 graders slagsida

Alldeles före det ögonblick då slagsidan uppkom lade många besättningsmedlemmar och passagerare märke till en förändring i fartygets rörelse.

Detta sammanföll tidsmässigt med den tidpunkt då visiret lossnade och kan ha berott på den första större mängden vatten som strömmade in på bildäck

http://www.estoniasamlingen.se/textf...erirapport.pdf
Senast redigerad av sjelvefan 2020-10-01 kl. 21:15.
Citera
2020-10-01, 21:09
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Denna "smäll" påtalad av flertal vittnen, är den verklig? Och i sådant fall, vad är anledningen till denna "smäll" som bl a fick sovande människor att ramla ur sängen..

Rekommenderar starkt att läsa vittnesmålen från besättningen och från passagerare beskrivet på denna sidan. Väldigt medryckande på många sätt. Lite gammal sunkig sida men värd att traggla igenom om man är intresserad då man får en väldigt bra överblick av förloppet. Här beskrivs tex alla dessa "smällar" av de flesta vittnen.

http://www.multi.fi/estonia/estorap.html#_Toc405839425
Citera
2020-10-01, 21:12
Citat:
Ursprungligen postat av salle3000
estonia blev ett militärt fraktfartyg den sekunden dem börja använde henne för att transporter vapen..
Rule of war..
Det här handlar om att rädda ansikte för svenska folket.

Exakt, fast något ansikte går inte att rädda längre.

SvÄrJEbILDeN är ett minne blott efter pandemin och nu detta, plus de historiska egenmäktiga förehavandena, kollaborationer med nazzar och bolsjeviker.

Däremot kanske man vill slippa att dras inför skranket i Haag med ett ’Orange Man Bad’ som sitter kvar en period till på andra sidan pölen. Svettiga tider väntar för stockholmssyndromet.

Citera
2020-10-01, 21:12
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Denna "smäll" påtalad av flertal vittnen, är den verklig? Och i sådant fall, vad är anledningen till denna "smäll" som bl a fick sovande människor att ramla ur sängen..
Varför skulle den inte vara verklig om så gott som alla påpekar att dom hörde en eller två höga smällar?
Orsaken? Om den som det visste. Någon överlevare berättar att han tyckte det lät som att dom körde genom is. Min spontana tanke var att ett tyngre fordon har lösgjorts av den hårda sjögången och ställt till med ett jävla skrammel på bildäck som orsakade det ljudet. Metall mot metall. Fast det förklarar ju knappast det stora hålet i skrovet.
Citera
2020-10-01, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Som nya zeeländaren i dokumentären sa, så samarbetade MI6 och SäPo i smugglingen. Smugglingen ska ha rört ytterst känslig missilteknik.

Calle räknade väl kallt med att ryssarna skulle låta skiten fortgå. Eller så körde en svensk ubåt in i skiten av misstag - då man eskorterade.

Det lär ha varit kärntekniskt material från Paldiskibasen i Estland. Paldiski var en Sovjetisk ubåtsbas där man hade någon sorts testreaktor.
http://coldwarsites.net/country/esto...nter-paldiski/
Efter att Estland blev självständigt så så skulle basen avvecklas och det var i samband med detta som en del material lär ha stulits från Ryssarna. Det är inte säkert att ryssarna brydde sig så mycket om det. Men NATO var väldigt angelägna om att få det materialet. Estonia lär av någon anledning ha använts för att transportera materialet och Sverige var transitland men slutdestination var troligen USA.

Jag skulle inte alls bli förvånad om en NATO-ubåt eskorterade Estonia för säkerhets skull. Det är inte ens säkert att befälet på Estonia kände till det.

Jag tror att Estonia verkligen tappade bogvisiret, men det som sedan hände var att NATO-ubåten gick upp till ytan när de hörde nödanropen. Det var i samband med det som man kolliderade med Estonia.
NATO beordrade Sverige, Finland och Estland att till varje pris förhindra att sanningen kom fram. Därav den totala mörkläggningen och alla de märkliga turerna.
Citera
2020-10-01, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Bara en sten på hela Estonias yta är väl än mera osannolikt.

Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Jag säger inte moränlera, haverikommissionen säger moränlera.

Glöm inte det 5-25meter tjocka lösa sediment lagret ovanpå den.

Att moränlera har ca 1300kg/m2 bärkraft och att en 1x1 meter sten väger ca 2000kg/kubik är bra att ha i tanken. Det är så denna sten sakta men säkert kommer att sjunka längre och längre ner genom leran. (Den ligger alltså inte kvar på ytan)

Så för att, som alla andra, killgissa om djup: Inga större stenare förrns minst ett par meter ner i moränen.

Det må vara osannolikt, men det är en möjlighet.. folk i tråden har skrikit i över 100 sidor om detta jävla hål och vägrar tro annat än att de antingen krockat med ubåt eller ett ryska spioner har sprängt ett hål.
Citera
2020-10-01, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Farbror barbro. Jag har nu sett att du gått på den officiella haverikommissionens linje sedan 2005 här i flashback.
I alla år har du försvarat den officiella linjen och kallat andra för konspirationsteoretiker,haverister och dylikt.
Jag undrar vad som driver dig? Vilka motiv har du? En normal människa hade tröttnat efter så lång tid.
Är du avlönad? ( ja, jag är konspiratorisk ) Medietränad verkar du vara absolut, kan det retoriska+ härskarteknik.
Har du varit inblandad på något sätt?
Vem är du? ( fiskar inte efter att du ska outa dig) Du lyser en agenda av av att göra narr av folk som ifrågasätter den officiella bilden. Snälla svara på mina synpunkter annars kommer jag vara på dig och påminna dig.

Haha, jag har tänkt precis samma tanke. Jag tror inte vi bara har en Farbror_barbro i tråden
Citera
2020-10-01, 21:17
Medlem
Citat:
Farbror barbro. Jag har nu sett att du gått på den officiella haverikommissionens linje sedan 2005 här i flashback.
I alla år har du försvarat den officiella linjen och kallat andra för konspirationsteoretiker,haverister och dylikt.
Jag undrar vad som driver dig? Vilka motiv har du? En normal människa hade tröttnat efter så lång tid.
Är du avlönad? ( ja, jag är konspiratorisk ) Medietränad verkar du vara absolut, kan det retoriska+ härskarteknik.
Vem är du? ( fiskar inte efter att du ska outa dig) Du lyser en agenda av av att göra narr av folk som ifrågasätter den officiella bilden. Snälla svara på mina synpunkter annars kommer jag vara på dig och påminna dig.

Oj, vad vettigt du skriver jonkebonke. Jag önskar jag kunde vara lika behärskad och saklig som du! Borde kanske inte svarat så mycket på hans inlägg.
Citera
2020-10-01, 21:18
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Det må vara osannolikt, men det är en möjlighet.. folk i tråden har skrikit i över 100 sidor om detta jävla hål och vägrar tro annat än att de antingen krockat med ubåt eller ett ryska spioner har sprängt ett hål.

Det är vad jag tror också. Vapensmuggling= övervakning (endast möjlig på ett seriöst sätt med ubåt). Kan möjligtvis Madsen varit ute med sin hemmagjorda ubåt också? I så fall kunde allt hända...
Citera
2020-10-01, 21:19
Medlem
Luke-of-Ahch-Tos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det snabba förloppet måste få en förklaring, snabb kantring efter två "smällar", var, skada, varför fatal?

Om revan strax ovanför vattenlinjen fanns redan i hamn, kan jag kanske förstå att grov sjö lett till att de tagit in vatten under en längre tid, men borde det inte uppmärksammats av t.ex. maskinrummet isf.?

Nä, det finns en dold förklaring, någonstans, men var och vad?

Du har rätt. Revan är för långt över vattenlinjen för att förklara förloppet. Det kommer in vatten där men inte tillräckligt för en så snabb kantring. Det måste finnas flera hål dolda någonstans.

Dessutom är skadan för högt placerad för att vara en ubåt. Nånting stämmer inte i denna historia...
Citera
2020-10-01, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Varför skulle den inte vara verklig om så gott som alla påpekar att dom hörde en eller två höga smällar?
Orsaken? Om den som det visste. Någon överlevare berättar att han tyckte det lät som att dom körde genom is. Min spontana tanke var att ett tyngre fordon har lösgjorts av den hårda sjögången och ställt till med ett jävla skrammel på bildäck som orsakade det ljudet. Metall mot metall. Fast det förklarar ju knappast det stora hålet i skrovet.

Visiret kanske inte lossnade helt utan blev hängande halvt ner i vattnet.
Det skulle förklara metalljud och kanske lutning i båten.
Första sonarbilderna visade ju att visiret låg på/bredvid Estonia.
Vem vet Jutta kanske hade rätt om den höga smällen.
Citera
2020-10-01, 21:22
Medlem
mb20guys avatar
Citat:

Kan mycket väl vara folk i tråden som varit inblandade och kände till vapensmugglingen tex. Det skulle ligga i deras intresse att försöka avleda "lynchmobben".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in