Citat:
Ursprungligen postat av
Opilus5500
Vittnen säger ju att han hörde 3 stora smällar, okej att bogviseret måste hörts rätt högt när de föll av, men dem 2 andra smällarna då?
https://www.youtube.com/watch?v=eFDGL_ehpkI&t=1573s 11:31 så säger vittnet att han vaknade av 3 stora smällar??
De smugglades ju krigsmaterial på Estonia? de kan varit så att detta material kanske var explosivt? och vi sjöslag eller storm, gjorde att dem faktiskt exploderade skapade hål i båten? har man helt uteslutit sprängning?? Jag såg ju en dokumentär om orange pakten som de hittat som hade spår av högexplosivt ämne som låg på botten av fören och i båten.
Det är ganska tydligt av bilderna att skrovet har tryckts inåt. Ifall det rör sig om en explosion på insidan skulle plåten vara böjd utåt.
Jag kan dock tänka mig en yttre explosion som orsak.
Jag hat granskat bilderna av hålet och under förutsättning att de är korrekta så ser det ut som sprängning på utsidan.
Det är ettganska stort område som är påverkat. Indenteringen är i ett begränsat område i mitten. Men det finns en konvex vall runt hela området som tyder på detonation. Då går tryckvågen inåt i mitten och utåt sidorna och gör att plåten buktar lätt utåt i omkretsen.
Jag tror att sprängningen har gjorts efter att fartyget sjönk för att komma in. Det verkar troligt att man skulle gå in just där, mittskepps nära bildäcket, för det är troligen något där man har velat komma åt.