2020-10-16, 20:47
Medlem
Direktlogiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Det om öppna dörrar har avhandlats flera gånger redan.
Dom brukade stå öppna för att pax:en från bildäck skulle kunna gå på toaletten utan bök.
Toaletterna var utanför dom vattensäkra skottdörrarna.
Bök?
Jag har vart till bildäck under färd på olika båtar , inte speciellt bökigt.
Nu kan jag faktiskt inte memorera Estonias dörrar till bildäck , var dessa speciella?
Citera
2020-10-16, 20:52
Medlem
Någon som har bilder på det andra hålet. Enligt uppgift skall det finnas bilder ute i Estland nu.
Citera
2020-10-16, 20:55
Medlem
Nu pratas det om två hål och att detta är dokumenterat av Discovery teamet.
Carl Bildt den landsförrädaren kommer få gömma sig på Nordpolen när den här soppan är över
Citera
2020-10-16, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Stämmer bra med förlopp som både jag och andra föreslagit. Speciellt i den politiska delen. Dock finns det faktiskt en rapport om att en svensk ubåt skickades att bevaka transporten och att en rysk ubåt dök upp bakom den svenska.

Har du den rapporten, eller vet var den finns, så kan du väl dela med dig av informationen.
Citera
2020-10-16, 21:32
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Carl Bildt den landsförrädaren kommer få gömma sig på Nordpolen när den här soppan är över
Var pratas det om det?

Det finns ju även ett litet mindre hål som verkar uppsprängt på babordsida nära rampen i höjd med däcket.
Citera
2020-10-16, 21:36
Medlem
FrankieStubbss avatar
Jag läser mer än jag skriver men jag måste få säga mitt angående bärgning av kroppar.

Jag kommer från skären och mina förfäder har varit lotsar, smugglare, sjöbevakare och fiskare.

Havet är en grav av nöd men ta en titt på de öar som kallas kyrkogårdsön och se vilka som ligger där.

Det är självklart att man bärgar de man kan och vissa ligger där då de dött för att drunknade ska få vila i jord.

Kan en kropp bärgas låter man inte fan den stanna i sjön...
Citera
2020-10-16, 21:41
Medlem
Estonia vart sänkt av Ryssland.

Det som sänkte henne var en ubåt av projekt 865 piranja även kallad losos-klass, som dessvärre rammade henne medvetet i sidan.

Besättning var spetsnaz.

Ubåten klarade sig utan allvarliga skador då den var av dubbelskrov med yttre titaniumlegering.

Orsaken till denna medvetna aktion var i deras värld ett nödvändigt offer för att spara liv på hemmaplan.

Ombord på Estonia finns CH-35/3M24 , Sjömålsrobot med oerhörd räckvidd och stridsspets, även kallat medeldistanskärnvapen. Ett vapen som då vid den tiden var helt nytt och utvecklats under 10år.

Skriver finns, då dessa vapen fortfarande är ombord, det är nämligen i princip omöjligt att bärga dessa vapen (eller fartygsvraket) på ett säkert sätt för varken bärgningspersonal eller omgivning i havet.
Dessa robotar kan vara instabila och ligger under/klämt av bildäckets last.

Varför dessa vapen finns ombord är i sig inget konstigt, Sverige som ligger mitt mellan väst/öst behövde och behöver aktivt arbeta på sin neutralitet, diplomati och helt enkelt klappa medhårs oavsett vart vinden blåser.
Slutdestination var aldrig Sverige, utan Nato.

Dåvarande regering kände ej till detta förs statsministrarna (föregångare och efterträdare) vart informerade om situationen, denna hantering sköttes helt av några få utvalda inom KSI.

Så har det förblivit, trots en enorm mörkläggningsoperation från staten så är det endast några få inom KSI och ministrarna CB och IC som vet hur det ligger till.
Likväl som det finns ett fåtal organ och ministrar i Ryssland samt ett par berörda NATO länder som faktiskt känner till sanningen.

Varför allt mörklagts är att då, vid den tiden var ett oerhört känsligt diplomatiskt läge efter Sovjets fall. Man ville helt enkelt undvika en återstart av det kalla kriget.

Exempelvis är det fallna bogvisiret som påhittats ett par kilometer ifrån vrakplatsen, en fullständig efterhandskonstruktion.

Källa: Finns ej.
Citera
2020-10-16, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Och var är det andra hålet?
Citera
2020-10-16, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HDMI2
Hej,

Eftersom orsaken, enligt haverikomissionen, till att skador uppstår på bogportens fästanordningar beror på vertikala krafter pga vågor, så vore det märkligt om dessa vertikala krafter inte skulle kunna lyfta bogvisiret högre än huset för bogporten när fästena gått av.

Teorin är ju att bogvisiret sliter upp porten när fästena har lossnat. Inte omöjligt. Är krafterna så stora så att de skapar en positiv lyftkraft (vilket de måste ha varit om fästena gått av från första början) på visiret skulle visiret kunna tryckas uppåt av en våg. Har det väl börjat röra sig uppåt så kommer vinkeln på skrovet vid skarv skrov/bogvisir få bogporten att haka ur "huset" på bogvisiret.

Om man nu tänker sig att alla fästen till bogvisiret går av pga periodisk vertikal last från vågorna, vad beror det på att denna kraft sedan går till en nivå som inte orkar lyfta bogvisiret vertikalt utan att de hänger kvar på bogporten? läckage mellan bogvisir och skrov när det glappar?

Kort kommentar ber om ursäkt ifall Off topic och att jag inte ens försökt läsa på Vild Gissning
Man behöver nog hålla isär bogportens fästanordningar och låsanordningar och tätningsfunktion
Om man tar en bildörr finns det en mekanism + en gummipackning + ett " säte "

Här i detta fallet talas det om en gummipackning som har den tätande funktionen och en hydraulcylinder som för porten till läget på sätet. Tillkommer gångjärnen
Vanligen när man tätar med gummi packningar måste man styra packningens kompression.
för lite tätar det inte för mycket så krossar det gummit och det läcker i alla fall.
Man kan ju kanske styra detta med hydraulcylindern men det är mycket svårare och osäkrare.
Hydraulik kan flexa lite pga slangar och annat . Det säkrare är att göra detta med en sprint med koniskt spets som pressas dit när väl hålet syns.
Man får rätt komptression på packningen och porten hamnar rätt i sätet ,,fixerat även om det måste finnas spel.
Så att porten inte tar i kanterna.
Så med detta synsättet så är det sprinten Med de fästena som tar lasten som träffar bogvisiret
denna lasten kommer säkert att verka vertikalt men även i sidled vad man hör eftersom fartyget har vinden i sidan enligt uppgifter här ( inte kollat )
Slås sedan sprintens fäste loss på ena sidan förmodligen den på vänstersidan.
Får den mer rörlighet .. Hydraulcylindern eller gångjärnen har inte dimensionerats för den uppgiften som sprinten med fäste har Och den sidan. Kan då vilja svänga kring en lodrät axel kring fästet på andra sidan i stället för den vanliga tänkta horisontella

Då kan den ev slås loss åt det hållet ( Höger ) Neråt finns bulben som ger lite restriktioner ..
Fantiserar man vidare kan det hänga kvar i ngn hydraulslang eller så .. Så att " Boxershortsmannen " faktiskt har sett ett vitt föremål som då har slagits loss och hänger kvar ett tag för att sedan släppa
Citera
2020-10-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blygauffe
Och var är det andra hålet?

Vad jag förstått lite mer akteröver från det större hålet.
Ska finnas bilder i estnisk media.
Citera
2020-10-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
https://youtu.be/n5vSi7jeElg

Är detta sanning så kommer svenska huvuden att rulla!!!!!

SE DETTA!

Det pratas friskt om bilder men kan inte hitta ngt på estniska sidor genom mitt något novise:a Google-translator-optimerade sökande. Någon som har koll på killen som påstår detta?
Citera
2020-10-16, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crustymolfis
Det pratas friskt om bilder men kan inte hitta ngt på estniska sidor genom mitt något novise:a Google-translator-optimerade sökande. Någon som har koll på killen som påstår detta?

Juri Lina
Konspirationsteoretiker av rang, men jag kan inte minnas att något han någonsin sagt varit felaktigt, så det han säger stämmer säkerligen. Vänta ett dygn eller två så är nog materialet tillgängligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in