2020-09-29, 14:30
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Mariella, Rosella, Eckerö har gammaldags bogvisir, Gabriella, Serenade, Symphony, XPRS, Finlandia använder sina bogportar som öppnas i sidled. Vet inte varför du höftar så fel

Du har helt rätt:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fil:MS_Mariella_February_2012.jpg
https://www.cruisemapper.com/images/ships/2107-7dec6dd27fb.jpg
Citera
2020-09-29, 14:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Vilka dumheter du skriver. Alla RO/RO-fartyg som seglar i östersjötrafik har bogportar och -ramper (däremot tror jag inte att något kvarvarande fartyg har ett lyftbart bogvisir).
Viking line har en del färjor med bogvisir som är i drift.

Ediy: var sent ute.
Senast redigerad av jonkebonke 2020-09-29 kl. 14:36.
Citera
2020-09-29, 14:31
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Glöm inte alla video slot banditer som förmodligen är överfulla...

Kan se grabbgänget en lördagskväll på lokala fulhaket. "vi rånar PAF maskinerna på Estonia!“.

Ska höra med Dorsin eller nån om de är intresserade av mitt komedimanus -" Över land och hav".
Citera
2020-09-29, 14:32
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Tja man kan ju jämföra med USS Liberty där det israeliska flygvapnet medvetet anföll ett amerikanskt marinfartyg och dödade samt skadade hundratals i besättningen.

Den lilla fadäsen lyckades man i princip mörklägga/begrava under många år.

Men Sverige är inte Israel
Citera
2020-09-29, 14:34
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Viking line har en del färjor med bogvisir som är i drift.
Japp, korrigerade mitt inlägg.
Citera
2020-09-29, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThenSwenskeArgus
Men nu har ju inte Estonia flyttat sig nämnvärt på dessa år, så inspektionsmöjligheterna var lika goda då som idag. Rapporten nämner ju inte heller att man ej kunnat undersöka hela skrovet, man presenterar ju dokumentation av skrovet i dess helhet och där finns inget stort hål omnämnt på styrbordssida.
Va är du full? Jag har inte nämnt ett ord om några ankare.

Vi tar det igen.
*Fartyget låg med upp till 120 graders slagsida på botten när haveriutredningen gjordes.
*Fartyget har nu en mycket större slagsida då tidens gång och rost och erosion gjort att hon flyttat sig något längs sin egen axel (hon har ställt sig mer på skallen).
*Styrbordssidan där skadan påstås vara kan ingen utom Poseidon eller stålmannen ha inspekterat på 90-talet då den låg mot havsbotten (och till största delen fortfarande gör).

Skillnaden mellan då och nu är 26års förändring av sediment och att fartyget tippat över mer i bottendyn. Det finns med andra ord områden på skrovet på styrbordssidan som är synliga idag som inte var det för 26 år sedan.

Själva skadan i sig har troligen uppstått när fartyget slagit i botten och utsatts för krafter i sidled hon aldrig var designad för. Det är precis i en fog i bordläggningen så hon har förmodligen "spruckit" precis som en jäkla massa fartygsvrak före henne. Men det är fritt fram att tolka.
Citera
2020-09-29, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Då kunde ju den här dykaren som är i fokus nu omöjligen ha sett denna skada.

Isåfall har han sett en annan skada som även den hålls hemlig, ännu.

Uppenbarligen, oavsett allt, så mörkas det något mer än "bara" smugglandet. Det måste sådels finnas indikationer på att något annat också inträffat som man kniper om, än idag.
Håkan Bergmark har aldrig påstått sig se en sådan skada om det är vad du refererar till. Den skadan han påstår sig ha sett var i fören i anslutning till bogvisiret och rampen.
Citera
2020-09-29, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Men Sverige är inte Israel

Det var ett amerikanskt skepp som anfölls men besättningen belades med tystnadsplikt.

Men min poäng är att det visst går att tysta ned även stora besvärande händelser bara media är samarbetsvilliga.
Citera
2020-09-29, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
55 ton stål utan flytkraft flyter inte, knappt du flyter trots dina lungor och att kroppen innehåller luft. Så var finns logiken?
Bogvisiren flyter nog alldeles utmärkt så länge som det ligger i rätt vinkel.

Om man ska nu prata logik, vart är logiken i att en färja sjunker pga 3 händelser samtidigt: kraftig sjögång, att bogvisiren lossnar och att en ubåt eller något annat krockar med båten samtidigt?

Vad är sannolikheten för att en bogvisir lossnar och något krockar med färjan samtidigt?

Känns ju mycket mer sannolikt att allt hänger ihop, bogvisaren lossnar och smäller in på sidan med kraft från de stora vågorna. Det handlar ju bara om sekunder från det att bogvisiren lossnar tills den slår in i sidan, den hinner inte sjunka på den tiden.
Senast redigerad av Perfecthairline 2020-09-29 kl. 14:47.
Citera
2020-09-29, 14:45
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Enligt samma personer som kastade bevis överbord vid bärgningen. Deras trovärdighet är, i alla fall för mig, extremt låg.

Observera att jag inte säger att det är på det ena eller det andra sättet. Jag säger att vi inte vet, eftersom ingen lyckats bevisa exakt vad som skett, och inga vittnen till det ena eller andra finns, och de officiella företrädarna och deras utsagor är extremt suspekta.
Vad skulle det ha varit för bevis och hur vet du att det var bevis om nu överhuvudtaget nåt ha kastats överbord? Var du på plats eller är det hörsägen?

Alltså jag måste lämna den här tråden och den andra om Estonia nu, för annars riskerar jag få störningsjouren på halsen, för ni med olika konspirationsteorier lockar mig till att skratta så högt som aldrig förr
Citera
Medlem
mb20guys avatar
Överlevde ingen från "kommandobryggan" ? Nån som kan ha sett om de körde på något eller liknande
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Va är du full? Jag har inte nämnt ett ord om några ankare.

Vi tar det igen.
*Fartyget låg med upp till 120 graders slagsida på botten när haveriutredningen gjordes.
*Fartyget har nu en mycket större slagsida då tidens gång och rost och erosion gjort att hon flyttat sig något längs sin egen axel (hon har ställt sig mer på skallen).
*Styrbordssidan där skadan påstås vara kan ingen utom Poseidon eller stålmannen ha inspekterat på 90-talet då den låg mot havsbotten (och till största delen fortfarande gör).

Skillnaden mellan då och nu är 26års förändring av sediment och att fartyget tippat över mer i bottendyn. Det finns med andra ord områden på skrovet på styrbordssidan som är synliga idag som inte var det för 26 år sedan.

Själva skadan i sig har troligen uppstått när fartyget slagit i botten och utsatts för krafter i sidled hon aldrig var designad för. Det är precis i en fog i bordläggningen så hon har förmodligen "spruckit" precis som en jäkla massa fartygsvrak före henne. Men det är fritt fram att tolka.
Men är det int i princip syrefritt i botten på lortviken, kan väl inte rosta mycket. Hålet liknar inte ens ett rosthål! Sen säger du det är dybotten,kan det bli ett 4x1,5metershål av det?
Senast redigerad av jonkebonke 2020-09-29 kl. 15:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in