Garanterat är Bildt den jäveln som varit väl inblandad i hela den här smuggeloperationen, snubben har ju gjort vad han kan för att göra sitt namn känt inom korruptionsvärlden.
Men, då ska man (han) också bidka marinen till förfarandet, inte bara denna gång utan flertal andra tillfällen. Därtill måste flertalet folk inom marinen haft kännedom om detta med.
Visst nu är det hemligt så, men det hela känns som lite väl överkurs för "våran" del att involvera ubåt för eskort t.ex. Det måste väl ha varit nog skitnödigt att hålla export/import hemlig i den mån.
Såvida det inte av slump då var det ni nämner, att en ubåt just då under tiden körde någon variant under övningen precis i det skedet.
Men att en ubåt skulle avsiktligt "rammat" Estonia...njaaa.
Menar inte att den avsiktligt ska ha rammat, ubåten kan ha eskorterat Estonia (som en markering eller för att skydda) då man smugglade vapen ombord. Och att det sen skett en oavsiktlig kollision av okänd anledning.
Men OM det nu borde fallet så tänker jag att ministrar inte behöver veta något heller, några typ Bildt och försvarsministern kan veta lite luddigt att det gått snett men sen lagt det på militären att städa upp.
Sahlin kan ana att det är mörkläggning, men värderar sin karriär högre än att engagera sig i sanningen.
Ja du. Det fanns ju en anledning till att man svetsade igen alla bogportar och bogvisir på ro-ro färjorna i Östersjötrafik efter Estonia och att inga av de nybyggda fartygen har bogramper. All lastning sker via aktern nuförtiden.
Vilka dumheter du skriver. Alla RO/RO-fartyg som seglar i östersjötrafik har bogportar och -ramper (däremot tror jag inte att något kvarvarande fartyg har ett lyftbart bogvisir. Edit: hade fel om detta, se senare inlägg).
Senast redigerad av bergsturk 2020-09-29 kl. 14:30.
Jag har hört den konversationen mellan Mariella och Europa massa gånger. I mina öron så låter de chockade över att Estonia har sjunkit. Men jag läser inte in att de skulle vara specifikt chockade över att det skulle ha gått fortare än de förväntat sig. Ingen kunde ens drömma om en sådan här katastrof så att de en halvtimme efter första larmet redan skulle ha gått in i anaysator-mode känns inte sannolikt.
Det jag hör är
Mariella: "Ja int finns det någon båt här alltid"
Europa: "Saken är klar"
Igår på Swebtv pratade man med en kvinna i slutet som sa dom sände mayday på signal 16.
Alltså den rätta signalen var blockad. Båten skulle sjunka.
Den enda som uppfattade den signalen var i Åbo som med mobil kontaktade Finland.
Finns det någon substans i detta då jag aldrig hört om detta.
Vilket kan ha lett till den snabba förlisningen från första mayday
Om man bortser från eventuell smuggling av vapen, vad skulle det finnas att plundra som motiverar kostnaden? För det lär väl krävas utrustning för att bryta skrovet? Simma runt och leta guldklockor? Sprit i taxfreen?
Glöm inte alla video slot banditer som förmodligen är överfulla...
Det var på ett fåtal fartyg man använde lösningen med estonia-port och jag generaliserade. Idag ser du knappt en finlandsfärja som lastar via annat än aktern. Undantaget är väl typ Amorella men hon har inget bogvisir utan rejäla bogportar som saknar sårbarheten som Estonia hade.
Mariella, Rosella, Eckerö har gammaldags bogvisir, Gabriella, Serenade, Symphony, XPRS, Finlandia använder sina bogportar som öppnas i sidled. Vet inte varför du höftar så fel
visiret hittades ju också långt ifrån själva båten
Enligt samma personer som kastade bevis överbord vid bärgningen. Deras trovärdighet är, i alla fall för mig, extremt låg.
Observera att jag inte säger att det är på det ena eller det andra sättet. Jag säger att vi inte vet, eftersom ingen lyckats bevisa exakt vad som skett, och inga vittnen till det ena eller andra finns, och de officiella företrädarna och deras utsagor är extremt suspekta.
Vet inte om det fraktades krigsmateriel på båten men om så vore, så vore det i så fall inte så konstigt om man av säkerhetsskäl inte ville skylta med det i förväg. Smuggel? Antagligen köpt i så fall. Varför fraktades det på passagerarfärjor och inte på andra fartyg. Bara för att en estnisk tullare säger något så måste det inte vara sant. Bevisligen har många dessutom vansinnigt livlig fantasi och vill tro det värsta jämt. En dålig egenskap enligt mig.
Det lär vara bevisat att man fraktade krigsmaterel med Estonia. S Thorsell med "Svenska statens haveri" (?) pastar det. Har inte tillgang till hans bok med där finns ett digert källregister vill jag minnas.
Ledarskiktet och/eller delar av säkerhetstjänsten i Ryssland informeras om att
högkänslig vapenteknologi kommer smugglas till väst via Estonia. Något så pass känsligt att Ryssland absolut inte vill att väst ska ta del av det. En ubåt (eller flera) skickas ut för övervaka/hindra Estonia. Här tror jag det kan varit oklart vad exakt de skulle göra. Har faktiskt mkt svårt att tro att de ville attackera Estonia fysiskt med tanke på konsekvenserna av detta (NATO inblandning etc).
I virrvarret så kan ubåten kommit för nära alternativt navigerat fel och kolliderade med fronten. bogvisiret fick sig en törn och ubåten glider sedan en bit längs Estonia och smäller sedan i rejält igen i sidan och skapar det nu funna hålet.
Jag tror också svensk och andra säkerhetstjänster som britterna kan ha haft kännedom om dels smugglingen samt den ryska ubåten och dess övervakning av Estonia. Därav den senare mörkläggningen...
Det är precis den teorin jag också har.. Estonia kör på ubåten i ytläge bogvisiret skadas (finns bilder och man ser tydligt en skada/buckla på bogvisiret) ubåten knuffas runt i kollisionen och ubåtens akter ”fenor” träffar estonia i sidan och gör ett hål.
Är det bara jag eller är det inte också märkligt att estonias bogvisir förvaras på muskö marinbas? Om det nu skulle vara en helt vanlig olycka...