Citat:
Är det verkligen så, att bara för det är reglerat kommersiellt, så är det fritt fram för vad som helst om det är privat. T ex om tre killar är ute och dyker privat, och två klantar till det rejält så den tredje dör. Shit happens.
Det jag menar är att det måste finnas ett stort intresse Från många, att domstolsmässigt prova om det är som du säger Det känns väl näst intill prejudicerande om en dödsolycka med 9 pers inte provas. Då är privatflygning något alldeles unik.
Det jag menar är att det måste finnas ett stort intresse Från många, att domstolsmässigt prova om det är som du säger Det känns väl näst intill prejudicerande om en dödsolycka med 9 pers inte provas. Då är privatflygning något alldeles unik.
Nej, det tror jag inte är unikt. En kärnpunkt är att den enda med ansvar(alltså den enda som skulle kunna ställas till svars) inte längre lever. Jag tror det är så att man generellt inte åtalar personer som inte är i livet men jag är inte helt säker.
Om du tror att man kommer försöka åtala någon annan, så tror jag att det dels är så att eftersom ingen annan har ett formellt ansvar så kommer inte åklagaren gå vidare med ett sånt case eftersom de bara får göra det om de tror att de kan npå framgång i rätten.
-När det gäller vikt och balans vore det rent löjligt att ens försöka åtala någon annan. Dels för att bland hopparna har man ingen flygutbildning och man har inget krav på sig att kunna ens det minsta om vikt och balans. Det räcker då med att någon fått höra ”att vi brukar lasta 8 hoppare” för att det ska te sig helt normalt för hoppledare (motsv). Dessutom ör befälhavaren allena ansvarig, spelar ingen roll vad någon annan gjort.
Vi kan nog räkna med att maskinen var mer tankad än normalfallet. En Ga-8 ska väga 1000kg tom, minus stolarna gör att den inte ska väga mer än det i vart fall. Det ger oss minst 905 kilo att lasta lagligt(Sannolikt 30-45kg mer eftersom alla passagerarstolar bakom pilotplatserna var borttagna.
Om snittvikten på hopparna var 80kg var hoppvikten troligen cirka 91kg(har för mig 11kg var vikten för en normal skärm mtbh) och pilotens vikt 86kg( inklkusive en räddningsskärm). Total last för folket ombord: 814kg.
Det ger oss 91kg att tanka vilket blir 128L. 128 Liter torde normalt räcka till cirka 2 Lift plus reservbränsle. Nu hade man enligt havkom 53kg överlast vilket i mitt beräkningsfall är 75L ytterligare, dvs nästan 200L om mitt antagande med 80kg som medelvikt på personerna ombord stämmer.
Det innebär att om maskinen hade vart mindre tankad hade det inte vart några problem att ta med så många hoppare med den vikten, och därför en normalbild hos hopparna(hoppledaren). Man kan inte förutsätta att hoppledaren kan räkna på flygmaskinens vikt och balans, eller ens veta aktuell bränslemängd. Nej, även vikt och balans låg till fullo på befälhavarens ansvar.
Alla övriga punkter ligger solklart på befälhavaren( flyga för nära moln, för högt, flyga utanför den godlända envelopen för fallskärmsfällning osv).
Vem eller vilken befattning tänker du dig skulle åtalas, för vad och på vilka grunder ?
(Jag förstår ”chockeffekten” och känslan att en så allvarlig olycka måste få konsvekvenser, men det är inte samma sak som att det defakto kan bli så)