2020-12-31, 08:53
Medlem
Kokplattas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Tydligen är det nu så, att hav.kom valt att mörka / hemlighålla väsentliga fakta o bevis i kraschen.
Ex.vis att piloten knappt ens var färdiginflugen på kärran.
Och att en mängd bild- och ljudupptagningar inifrån planet, direkt före och under hela haveriförloppet " har hemligstämplats".
Jag förstår, att de drabbade anhöriga inte fått se ett ordentligt avslut på denna tragedi.
Inkl. att det juridiska ansvaret aldrig utretts fullständigt. Mycket konstigt, faktiskt!
Jag har fått tips om , att det svenska flygsportförbundet (FSF) nog skulle kunna granska allt runt olyckan. Fallskärmsklubben står under överinseende från FSF.
Tydligen har FSF en disciplinkommite som har att utreda när verksamhet i föreningar inte verkar fungera bra.
För att få någon ordning på säkerheten i smb med "hopparlyft" , så skulle ex.vis anhöriga kunna lyfta frågan till FSF!?

”Tydligen är det nu så”, har du något som helst som backar upp dina påståenden och allvarliga anklagelser?

Det är över. Get over it.
Citera
2021-01-01, 13:44
Medlem
Citat:
Tydligen är det nu så, att hav.kom valt att mörka / hemlighålla väsentliga fakta o bevis i kraschen.
Och att en mängd bild- och ljudupptagningar inifrån planet, direkt före och under hela haveriförloppet " har hemligstämplats".

Det här lät intressant... Delge gärna vart du har fått informationen ifrån?
Citera
2021-01-02, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Starlight-Jr
Det här lät intressant... Delge gärna vart du har fått informationen ifrån?

Jag är mycket nyfiken.
Citera
2021-01-03, 12:00
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Tydligen är det nu så, att ...
Av reaktionerna att döma lite oklart vad du menar, är det din sammanfattning av tråden eller ny info du har. Och kan du utveckla eller referera till om att Haverikommissionen har mörkat och Svenska Flygsportförbundet kommer specialgranska? Sen är det baktungt att av dina hundra senaste inlägg på Flashback i olika ämnen nästan inget inte relaterar till en konspiration eller mörkläggning.
Citera
2021-01-03, 16:28
Medlem
Varför dessa konspirationsteorier? Med en pilot med tveksamt omdöme och bristande kunskap, en drös krävande fallskärmshoppare och en maskin som nog borde ha varit liiiiite större så behövs väl inga konspirationer för att det ska skita sig?
Citera
2021-01-04, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Tänk istället:

Idrottsklubben ska på ett gemensamt event och äger eller lånar en 50-passagerarsbuss som kräver busskörkort(D/DE). En bekant till någon erbjuder sig att köra bussen eftersom denna har ett busskörkort. Det var visserligen länge sedan han tog körtkortet och han har knappt kört buss överhuvudtaget men körkortet är giltigt.
På hemvägen är bussen överlastad därför att man kunnat slinka över gränsen och köpa billig öl.
Det är mörkt och höst. Ishalka råder och flera stora bussbolag har ställt in sina bussförbindelser i området pga halkan.
Efter en lång nedförsbacke har föraren pumpbromsat bort allt tryck i bromssystemet(pga sin ringa rutin, ovetandes), bussen åker i diket och flera ombord omkommer inklusive bussföraren. Bussen fick sladd när den åkte i diket och överlasten hade sannolikt inte så mycket att göra med detta, utom att en överlastad buss i sladd naturligtvis är svårare att häva än en inte överlastad.

Vem hade det formella ansvaret för bussresan här? Kan man lasta ledningen för klubben för att bussen är överlastad ? Kan man lasta passagerarna för överlasten?
Vem kan man åtala här ?

WTF. Svenska r-t bussbolag som ställer i på grund av halka? Halva Sverige har halka 1/4 av året.. är dubben slitna finns kedjor. Har de inte det heller bör de landsförvisas för vårdslöshet i trafik. Skiter i om de är landsmän, de mår säkert bättre där de kan köra. Danmark?

Försökte hitta din sandlåda, men kanske inte grävde tillräckligt djupt.
Senast redigerad av plastkaktus 2021-01-04 kl. 02:26.
Citera
2021-01-05, 01:33
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastkaktus
WTF. Svenska r-t bussbolag som ställer i på grund av halka? Halva Sverige har halka 1/4 av året.. är dubben slitna finns kedjor. Har de inte det heller bör de landsförvisas för vårdslöshet i trafik. Skiter i om de är landsmän, de mår säkert bättre där de kan köra. Danmark?

Försökte hitta din sandlåda, men kanske inte grävde tillräckligt djupt.

Har du läst tråden så att du förstår meningen med inlägget ? Vi pratar inte om ett bussbolag, utan en hyrd buss och en privat chaufför som tillhör idrottsklubben.

Förövrigt ställer många bussbolag in såna körningar, även i det riktigt norra Sverige när det blir tillräckligt halt.
Om du inte vet något om dettas, googla. På
Citat:
busstrafik inställd pga halka
så ser du att det är riktigt vanligt.

Det finns nog inget bolag som kör buss med kedjor gissar jag. Kedjor brukar användas på de drivande hjulen(dock inte på bussar skule jag säga) men inte på de styrande/bromsande.
Citera
2021-01-05, 12:41
Medlem
Citat:
Det finns nog inget bolag som kör buss med kedjor gissar jag. Kedjor brukar användas på de drivande hjulen(dock inte på bussar skule jag säga) men inte på de styrande/bromsande.

I Norge krävs det i vissa väglag en kedja på styrande hjul på lastbil. Fast vad det har med flyg att göra vet jag inte riktigt...

Tror du att du hade klarat ut situationen i aktuell olycka om du hade råkat försätta dig i det inledande problemet, d v s genomsjunkningen/vikningen och med aktuell maskin och dess vikt?
Citera
2021-01-05, 13:51
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ex.vis att piloten knappt ens var färdiginflugen på kärran.

Du är ute och cyklar. På med vinterdäcken, Niklas!

Sedan runt 20 år krävs ingen typinflygning, minns inte exakt vilket år men det torde vart runt 2001 när JAR i fördes. Det som krävs är en familiseringsutbildning som piloten får göra helt själv genom att studera flyghandboken.

Piloten hade flugit typen ett tiotal timmar och gjort runt 25 fallskärmslift. Av dessa lift hade huvuddelen gjorts med en annan pilot bredvid.

När jag läser det här, med erfarenhet som ”flygchef” i en hoppklubb, tycker jag att det låter relativt vettigt. Det är extremt sannolikt att piloten fått de specifika tips som man behöver för att vara en bra och säker hopp-pilot.

När det gäller regelverket, att det inte längre krävs en typinflygning så tycker jag personligen att det riskerar att minska flygsäkerheten. Ett exempel är om man skolar in sig på ett flygplan som tex har lite annorlunda stallegenskaper. Här har dock myndigheterna i Sverige och EU/EASA valt väg. De tycker att det är en tillräckligt säker lösning. Iom att detta ändrades för ~20 år sedan är det inget vi ens behöver diskutera att lägga på klubben.

10-12 timmar och 25 lift är inte en erfaren hopp-pilot men han är definitivt inte ”knappt influgen” i lagens mening.
Det finns inget där som tyder på att det inte skulle skötts bra.

Allt detta framgår i havkoms rapport och det finns inget mörkat på det sätt som du svamlar om.

Citat:
Jag förstår, att de drabbade anhöriga inte fått se ett ordentligt avslut på denna tragedi.

Havkom får ju mäjligheten att ta del av tillgängliga data för att utreda olyckor.
En hel del av detta är sådant som inkräktar på den personliga integriteten. Tex görs avskrift av cockpit voice recorder( i tillämpliga fall) och man renar utskriften från sådant som är rent personligt, sedan förstörs inspelningen.
Videoinspelningar som havkom tittar på tillhör oftast någon. I de fall personen är avliden gissar jag att det är de anhöriga/arvtagare som äger rätten till materialet. Havkom kommer i de allra flesta fall inte ens ha rätten att publicera materialet.
Utöver det finns ingen som helst anledning att offentliggöra filmer av det slaget.

Citat:
Inkl. att det juridiska ansvaret aldrig utretts fullständigt. Mycket konstigt, faktiskt

Haverikommissionen har ju inte den uppgiften alls. De får inte ens...

När det gäller det juridiska ansvaret så är det väl rättsväsendet som gör den delen.
- Man åtalar nog inte personer som inte längre är i livet ?

När det gäller den krassa verkligheten kan man inte åtala någon för att ”någon tycker att” utan åtal bygger på att en lag har brutits och att det finns bevis för att någon är ansvarig för lagbrottet?

Flygplanet signeras luftvärdigt av ansvarig flygtekniker efter en åtgärd. Flygplanet är därefter luftvärdigt fram till nästa tillsynsåtgärd om ingen anmärkning skrivs(av pilot).

När privatflygning skall genomföras( som i detta fall) är befälhavaren allena ansvarig för flygningen. Det finns ingen som helst organisation som har ansvaret i något mellansteg. Piloten kontrollerar att maskinen är luftvärdig och tar sedan allt annat ansvar( planering, färdplan, daglig tillsyn inklusive bränsle och oljor, ansvar för vikt och balansberäkning och passagerarnas säkerhet).

Rent krasst, hade maskinen inte vart korrekt servad hade den tekniskt ansvarige kunnat tvålas dit.

I övrigt är det befälhavaren som var ansvarig och då han inte längre är i livet finns ingen annan med något formellt ansvar att åtala.
Åklagaren får aldrig påbörja en rättsprocess om han inte tror att han kan nå en fällande dom. <— Detta gör att vi sannolikt inte kommer se någon rättsprocess ens försöka påbörjas.
Citera
2021-01-28, 18:31
Medlem
Citat:
Du är ute och cyklar. På med vinterdäcken, Niklas!

Sedan runt 20 år krävs ingen typinflygning, minns inte exakt vilket år men det torde vart runt 2001 när JAR i fördes. Det som krävs är en familiseringsutbildning som piloten får göra helt själv genom att studera flyghandboken.

Piloten hade flugit typen ett tiotal timmar och gjort runt 25 fallskärmslift. Av dessa lift hade huvuddelen gjorts med en annan pilot bredvid.

När jag läser det här, med erfarenhet som ”flygchef” i en hoppklubb, tycker jag att det låter relativt vettigt. Det är extremt sannolikt att piloten fått de specifika tips som man behöver för att vara en bra och säker hopp-pilot.

När det gäller regelverket, att det inte längre krävs en typinflygning så tycker jag personligen att det riskerar att minska flygsäkerheten. Ett exempel är om man skolar in sig på ett flygplan som tex har lite annorlunda stallegenskaper. Här har dock myndigheterna i Sverige och EU/EASA valt väg. De tycker att det är en tillräckligt säker lösning. Iom att detta ändrades för ~20 år sedan är det inget vi ens behöver diskutera att lägga på klubben.

10-12 timmar och 25 lift är inte en erfaren hopp-pilot men han är definitivt inte ”knappt influgen” i lagens mening.
Det finns inget där som tyder på att det inte skulle skötts bra.

Allt detta framgår i havkoms rapport och det finns inget mörkat på det sätt som du svamlar om.

Havkom får ju mäjligheten att ta del av tillgängliga data för att utreda olyckor.
En hel del av detta är sådant som inkräktar på den personliga integriteten. Tex görs avskrift av cockpit voice recorder( i tillämpliga fall) och man renar utskriften från sådant som är rent personligt, sedan förstörs inspelningen.
Videoinspelningar som havkom tittar på tillhör oftast någon. I de fall personen är avliden gissar jag att det är de anhöriga/arvtagare som äger rätten till materialet. Havkom kommer i de allra flesta fall inte ens ha rätten att publicera materialet.
Utöver det finns ingen som helst anledning att offentliggöra filmer av det slaget.

Haverikommissionen har ju inte den uppgiften alls. De får inte ens...

När det gäller det juridiska ansvaret så är det väl rättsväsendet som gör den delen.
- Man åtalar nog inte personer som inte längre är i livet ?

När det gäller den krassa verkligheten kan man inte åtala någon för att ”någon tycker att” utan åtal bygger på att en lag har brutits och att det finns bevis för att någon är ansvarig för lagbrottet?

Flygplanet signeras luftvärdigt av ansvarig flygtekniker efter en åtgärd. Flygplanet är därefter luftvärdigt fram till nästa tillsynsåtgärd om ingen anmärkning skrivs(av pilot).

När privatflygning skall genomföras( som i detta fall) är befälhavaren allena ansvarig för flygningen. Det finns ingen som helst organisation som har ansvaret i något mellansteg. Piloten kontrollerar att maskinen är luftvärdig och tar sedan allt annat ansvar( planering, färdplan, daglig tillsyn inklusive bränsle och oljor, ansvar för vikt och balansberäkning och passagerarnas säkerhet).

Rent krasst, hade maskinen inte vart korrekt servad hade den tekniskt ansvarige kunnat tvålas dit.

I övrigt är det befälhavaren som var ansvarig och då han inte längre är i livet finns ingen annan med något formellt ansvar att åtala.
Åklagaren får aldrig påbörja en rättsprocess om han inte tror att han kan nå en fällande dom. <— Detta gör att vi sannolikt inte kommer se någon rättsprocess ens försöka påbörjas.
Det är Alltid lika uppfriskande att "debattera" med dig! DU tror på denna statens haverikommission! Så gör inte jag, för mig är dom oftast som oftast en statlig ljugerikommission. Dessutom "döds-mobbare".
Med stor sannolikhet har det i detta fall dolts väsentlig information: att 6, 7 eller t.o.m. 8 av hopparnas hjälmkameror var igång. Hela vägen ner till impact...på en liten ö i umeälven.
Citera
2021-01-28, 18:34
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det är Alltid lika uppfriskande att "debattera" med dig! DU tror på denna statens haverikommission! Så gör inte jag, för mig är dom oftast som oftast en statlig ljugerikommission. Dessutom "döds-mobbare".
Med stor sannolikhet har det i detta fall dolts väsentlig information: att 6, 7 eller t.o.m. 8 av hopparnas hjälmkameror var igång. Hela vägen ner till impact...på en liten ö i umeälven.
Så vad avslöjar dessa hjälmkameror som kan sprida ljus över olyckan ? Inget alls gissar jag
Citera
2021-01-28, 19:26
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:

Om man har den fasta övertygelsen som du verkar ha avseende havkom osv föreslår jag en alternativ tråd i den alternativa forumavdelningen(ska tydligen finnas en sån.) Där finns antagligen andra likasinnade vilket troligen ger ett bättre utbyte i dialogen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in