2020-09-28, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Min teori'

USA/NATO/Mossad stal eller köpte (inofficiellt) vapen från östra regionen och de använde Estonia för transport till Västra Europa som sen skulle vidare till slutdestination.

KSI som smugglar. Sannolikt eskorterat av svensk båt.
Citera
2020-09-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Vitsen med gravfriden är en del av mörkningen. Därför är det svårt att nå någon sanning. Det har dock börjat hända grejer nu iom den nya dokumentären. Får se hur det kommar att arta sig.

Precis ä, gravfriden gäller dock bara Sverige, Finland och Estland, därför dessa dykare kom från annat land, regissören är dock svensk och är nu åtalad. När Jutta Rabe gjorde dykningar med tyskt team så störde svensk kustbevakning dom så mycket man kunde, det i sig är olagligt eftersom det är internationellt vatten, i denna historia finns lagar men även etiska regler, många av dom anhöriga stör sig inte på att dyka därnere dock.
Citera
2020-09-28, 15:34
Medlem
LjusetsFamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Journalisten Sven Arnér grävde i detta.
Hans misstankar var att 9 mystiska passargerare drog ifrån Arlanda kort efter haveriet, hela texten på länk nedan. Det är konfimerat att 2 fraktkärror lämnade ARN kort efter haveriet fvb till L.A.
http://svenanerpalmemordet.blogspot.com/2010/12/estonia-mot-en-losning.html#.X3Hdei2HK1s

Svårt att tro på denna Anér sedan hans fadäs med att försöka få A. Avsan till palmes mördare. Vad skulle motivet vara att frakta med nio stycken passagerare av olika bakgrund istället för att låta dom dö i vattnet eller låta dom hamna i en grop i skogen?
Citera
2020-09-28, 15:41
Avslutad
Ska bli intressant att beskåda den nya mörkningsprocessen om de nya uppgifterna! Samma msm journalister utan följdfrågor och kritiskt tänkande, samma politiker och tjänstemän utan ryggrad och integritet. Tror inte att fisarna kommer att erkänna ett dugg om jag ska vara ärlig! Status q som vanligt!
Nu har vi alla ett guldläge att studera härskartekniker och manipulation däremot från våra härskare. Studera och lär samt tänk kritiskt och ifrågasätt!
Citera
2020-09-28, 15:41
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerFittaBingBong
https://www.government.se/statements/2020/09/joint-statement-by-the-foreign-ministers-of-estonia-finland-and-sweden/

Vad betyder detta uttalande? Hur kan man undersöka utan att strida mot gravfriden? Är det typ en tio meter stor zon som man inte får åka igenom? Får man åka över Estonia eller vad är de exakta reglerna. Sedan undrar jag vad det var för livbåtar som var på Estonia.

Återigen, som jag förstår det hela, är dokumentet ang. gravfriden rätt kort och relativt öppen för tolkning.

Att bärga kroppar/enskild egendom/saker är förbjudet, men lämnar öppet för undersökningar, vilket även sv.kyrkan gett sitt goda samtycke till 2008 via en biskop om jag minns rätt.
Citera
2020-09-28, 15:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Återigen, som jag förstår det hela, är dokumentet ang. gravfriden rätt kort och relativt öppen för tolkning.

Att bärga kroppar/enskild egendom/saker är förbjudet, men lämnar öppet för undersökningar, vilket även sv.kyrkan gett sitt goda samtycke till 2008 via en biskop om jag minns rätt.
Det där stämmer nog inte i det här fallet. Bara myndiger och andra som santionerade kanske. Jutta Rabe kan inte åka till sverige utan att få rättsliga konsekvenser. Den svenske snubben i den nya dokumentären ska visst åtalas efter vad jag läste i en post här nyss.
Citera
2020-09-28, 15:57
Medlem
barkeepers avatar
Citat:

Om gravfriden över vraket fungerar likadant som på andra ställen är även dykning bara för att dyka, eller ta bilder, också förbjudet. Så var det i alla fall på den tiden jag dök vrak längs norska kusten.

Men hon ligger såvitt jag vet på internationellt vatten, vilket betyder att endast medborgare i de länder som skrivit på avtalet om gravfrid går att åtala.

Det nya uttalandet säger faktiskt ingenting egentligen, men det faktum att man släpper ett nytt uttalande över huvud taget kanske betyder att man kan tänka sig att ge dispens för viss aktivitet på vraket. Det händer då och då, men det är relativt ovanligt att någon privat aktör får det.
Citera
2020-09-28, 16:02
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Det där stämmer nog inte i det här fallet. Bara myndiger och andra som santionerade kanske. Jutta Rabe kan inte åka till sverige utan att få rättsliga konsekvenser. Den svenske snubben i den nya dokumentären ska visst åtalas efter vad jag läste i en post här nyss.

En fd. statsåklagare i Estland (Margus Kurm) anser att det lämnas öppet för dykningar 26 minuter in i reportaget nedan. Känns som han har mer på fötterna än oss normal lekmän. Till och med svenska kyrkan lämnar öppet för dykningar. (biskop emerita Caroline Krook 2008)

https://arenan.yle.fi/1-50318091

EDIT:

Värt att nämna är att eftersom Estland är flaggland för Estonia så är det enligt marinrätt upp till dom att genomföra undersökningar utan att behöva be om tillåtelse.
Senast redigerad av JayDee78 2020-09-28 kl. 16:07.
Citera
2020-09-28, 16:10
Avslutad
Citat:
En fd. statsåklagare i Estland (Margus Kurm) anser att det lämnas öppet för dykningar 26 minuter in i reportaget nedan. Känns som han har mer på fötterna än oss normal lekmän. Till och med svenska kyrkan lämnar öppet för dykningar. (biskop emerita Caroline Krook 2008)

Är inge jurist men läs svensk författnigssamling sfs 1995:732 och läs själv. Detta borde gälla ännu! För Svenskar då.
Citera
2020-09-28, 16:12
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:

EDIT:

Värt att nämna är att eftersom Estland är flaggland för Estonia så är det enligt marinrätt upp till dom att genomföra undersökningar utan att behöva be om tillåtelse.

Fria Tider hävdar ju nu att samma herr Kurm håller det för troligt att det var en svensk u-båt.

https://www.friatider.se/estoniautredaren-krock-med-svensk-ubat-sankte-formodligen-fartyget

Det har ju hela tiden varit viktigt att "visa gemensam fasad" för de inblandade länderna. Om du Estland kommer och är uppstudsiga blir det lätt lite lattjo om Sverige ska köra damage control...
Citera
2020-09-28, 16:14
Medlem
Swebbtv nu
https://www.youtube.com/watch?v=DWR8bAH_72A
Citera
2020-09-28, 16:17
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Är inge jurist men läs svensk författnigssamling sfs 1995:732 och läs själv. Detta borde gälla ännu! För Svenskar då.

Jag vet, jag har redan läst, men om en person som varit statsåklagare anser att det lämnas öppet för tolkning är han antagligen inte ute helt och seglar. Samma lag gäller för finnar och ester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in