2020-09-28, 12:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Naslowins
För det första så var Estonia aka Viking Sally gjord för att gå innanskärs, så i princip allt var underdimensionerat redan från början. Lägg till hög sjö på det, och nu hålet som bekräftar det vi alltid vetat varit orsaken, ja då går det snabbt.
Viking Sally var inte certifierad att gå utomskärs, en formalitet.Detta säger ingenting om eventuell underdimensionering! Ett klassningssällskap skulle lätt klassa Viking Sally att gå utomskärs med den tidens normer.
En formsak alltså.
Senast redigerad av jonkebonke 2020-09-28 kl. 12:12.
Citera
2020-09-28, 12:04
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Kanske så enkelt att Estonia brände på en 40 fots vit container som legat och guppat i vattnet.

Om vi antar att Estonia bränner på bra och slår i ena hörnet på en guppande vit container med sitt bogvisir som råkar ligga med hela sin sida rätt mot Estonia vid kollisionsögonblicket, kommer då kraften från Estonias bogvisir att skjuta fram containerns ena hörn, samtidigt som som andra hörnet då av krafterna vrids inåt mot Estonias sida, där då andra hörnet slår i med stor kraft i Estonias sida. Har man sen sjön rätt eller snett mot sig blir den än mer kraft i containern.

Måtten stämmer bra med hålet i sidan, liksom "avtrycket" i bogvisiret.
Vittnets uppgifter om 2 smällar efter varandra stämmer då ganska bra in i "container-versionen".
Dessutom kan då samma container även ha slagit i stabilisatorn och då ev orsakat skada vid insvetsningen av denna stabilisator, då den var nyinstallerad genom svetsning.

Container 40 fot: https://www.azteccontainer.com/storage-container-40ft-cargo-door/
Estonias bogvisir: https://www.nyteknik.se/tekniknyheter/nej-till-skadestand-for-estoniadrabbade-6964985

Skadan på bogvisiret är på stybords sida, så om nu även hålet är styrbords sida kan det stämma in på vit container. Däremot undrar jag hur fan man kunde plåta skadan då hon uppges just ligga ner på styrbords sida.

Här en enkel skiss: https://ibb.co/bJVHrZ7

Det är ganska vanligt i mellanöstern att man just smugglar vapen genom att dumpa containers i vatten som sjunker där sen dykare simmar ut senare och hämtar upp vapensmugglet, kan vara något liknande här att någon ville smuggla något till Estland som dumpades i en container för senare avhämtning, där containern inte hunnit sjunka. i så fall är det av intresse vilka båtar som körde på traden några timmar innan och om man verkligen skannat av bottenområdet, för en 40 fotare syns ganska bra på ekolod vad jag vet....

En container i marvatten är ingen dum gissning. Maersks containrar är ju ljusgrå tex. Det borde ju gå att kolla upp om nåt fartyg tappat nån och i så fall hur strömmar flyttat den. Det lär ju inte röra sej om hundratals tappade containrar i Östersjön.
Citera
2020-09-28, 12:07
Medlem
Är det bara jag som har ett svagt minne att detta hål visades på ett nyhetsinslag vid ett tillfälle och sedan aldrig igen? Kankse något jag drömt
Citera
2020-09-28, 12:15
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
I det nyligen länkade reportaget från YLE ovan säger en kvinna som jobbade ombord att smällen var så kraftig att hon nästan flög ur sin säng. En flytande 40 fots container *tror* jag har svårt att orsaka en sådan kollision.

EDIT: Länk till YLE. 15 minuter in berättar Siiri om smällen.

Botten där Estonia ligger ska vara mest lera och sediment vilket gör att hon sakta vrider sig enligt dom uppgifter som AB och YLE lagt ut under dagen. Det har gjort att Discovery teamet kunnat filma delar som inte varit synliga tidigare.

Det finns mycket tunga containers med kylutrustning som är helt vattentäta och kan flyta i många dagar, vanliga containers sjunker på typ en halv dag då även dom är ganska täta, är det luft i varorna i container kan den då ligga dikt under vattenytan i veckor, finns flera rapporterade olyckor med segelbåtar som kört rätt på en "osynlig container" Har man då en 40 fot med mycket mekaniska produkter är det duktiga vikter, lägg sen till kraften från havet mot containerns sida.
Jag skulle inte utesluta en herrelös container i vattnet. Se länkarna i förra inlägget också.

Här bild på en: https://www.myshippingcontainers.com/products/refrigerated-storage-containers
Senast redigerad av duqu 2020-09-28 kl. 12:19.
Citera
2020-09-28, 12:17
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
En container i marvatten är ingen dum gissning. Maersks containrar är ju ljusgrå tex. Det borde ju gå att kolla upp om nåt fartyg tappat nån och i så fall hur strömmar flyttat den. Det lär ju inte röra sej om hundratals tappade containrar i Östersjön.

Containrar har såvitt jag vet och lärt mig en design som gör att containern fylls med vatten och sjunker för att just bli en sjöfara.
Citera
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Viking Sally var inte certifierad att gå utomskärs, en formalitet.Detta säger ingenting om eventuell underdimensionering!

Viking Sally (Estonia) byggdes 1979 och fram till mitten av 90-talet fanns det brister på bogvisiret på ro-ro färjor.

http://www.estoniasamlingen.se/content.aspx?idx=3&sub=6&ex=n

Bogrampen (innanför bogvisiret) var ej godkänd för den rutt som Estonia hade.

http://www.estoniasamlingen.se/newsItemTT.aspx?id=19941218:TT:0016:0

Citat:
Enligt detta certifikat uppfyllde färjan alla SOLAS-krav som gällde för kort internationell resa.

Det stämmer inte, enligt haverikommissionen. Estonias bogramp satt så långt fram i fartyget att den i princip gick ihop med bogvisiret. Det innebar att även bogrampen slets upp när visiret lossnade.

Kraften från vågor är större utomskärs och hon uppfyllde inte dom kraven, alltså var hon underdimensionerad för den typ av trafik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
I det nyligen länkade reportaget från YLE ovan säger en kvinna som jobbade ombord att smällen var så kraftig att hon nästan flög ur sin säng. En flytande 40 fots container *tror* jag har svårt att orsaka en sådan kollision.

Om containern ligger i marvatten, dvs den är kanske 50-70% vattenfylld, väger den satan och är extremt svår att flytta på. Det blir flera ton vatten som ska flyttas på och det blir en duktig smäll. Normalt skulle man sett en sådan container på radarn på bryggan på Estonia men inte i storm. Det är också rätt vanligt att containerfartyg tappar containers just i storm så teorin är absolut rimlig.
Citera
2020-09-28, 12:22
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nocheinmupp
Om containern ligger i marvatten, dvs den är kanske 50-70% vattenfylld, väger den satan och är extremt svår att flytta på. Det blir flera ton vatten som ska flyttas på och det blir en duktig smäll. Normalt skulle man sett en sådan container på radarn på bryggan på Estonia men inte i storm. Det är också rätt vanligt att containerfartyg tappar containers just i storm så teorin är absolut rimlig.

Kanske läge att någon journalist kollar försäkringsärenden i tappade containers för detta område eller transporter som passerat området under den aktuella tiden något före Estonia sjönk.
Citera
2020-09-28, 12:22
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Det finns mycket tunga containers med kylutrustning som är helt vattentäta och kan flyta i många dagar, vanliga containers sjunker på typ en halv dag då även dom är ganska täta. Har man då en 40 fot med mycket mekaniska produkter är det duktiga vikter, lägg sen till kraften från havet mot containerns sida.
Jag skulle inte utesluta en herrelös container i vattnet.

En sådan container borde då vara värd en hel del (med innehållet).

Borde då gå att hitta en saknad leverans hos något fraktbolag/försäkringsbolag som fått stå för ersättningen av den försvunna utrustningen kan man tycka.

Men som med alla andra teorier går den inte att utesluta!
Citera
2020-09-28, 12:28
Medlem
happyjoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Containrar har såvitt jag vet och lärt mig en design som gör att containern fylls med vatten och sjunker för att just bli en sjöfara.

Den sjunker så småningom men beroende på innehållet kan det ta olika lång tid. Det finns containrar som inte sjunkit på månader.
Citera
2020-09-28, 12:37
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raskitaskinen
Är det bara jag som har ett svagt minne att detta hål visades på ett nyhetsinslag vid ett tillfälle och sedan aldrig igen? Kankse något jag drömt

Var inte det ett annat mycket mindre hål i skrovet, i närheten av bogporten? Hålet upptäcktes redan vid dykningar 1994, och många hävdar att det orsakades av en sprängladdning.

http://heiwaco.tripod.com/estoniabluffen.htm
http://lege.net/politiken.biz/estonia_massmordet.htm

https://youtu.be/pKvX_r84dJI
Citera
2020-09-28, 12:43
Medlem
duqus avatar
Jag räknade på en "normal" 40 fots container.
B2,59 x H2,43 x 12,19m = 251,7m3 lastkapacitet.
70% av 251,7 m3 = 176,2 m3. 1m3 vatten är 1 tons vikt
Alltså 176 ton vatten inuti container vid 70% fyllning exkl av containern själv tomvikt och okänd last.
Detta då guppandes i full storm. Med bogen rakt mot kanten av långsidansida av containern stämmer avtrycket i bogporten ganska bra, när sen då denna container vrider sig och slår med andra hörnet mot Estonias sida har vi då minst 176 tons kraft, plus hastigheten av Estonia plus vågornas energi mot båten.

Om nu någon kan fylla i våghöjd-vindriktning och Estonias hastighet vid "smällen, kan vi då räkna på kraften i hörnet av den lösa container som träffar fartygsplåten, att sen då jämföra med vad nu fartygsplåten hade för data, då hon bara var byggd för att gå inomskärs och var helsvetsad.
Senast redigerad av duqu 2020-09-28 kl. 12:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in