2020-09-26, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Men sportcheferna visste att det var osäkerhet för publik hela denna säsong redan i mars när säsongen avslutades i förtid. Givetvis har flera klubbar agerat oansvarigt men Linköping är nog det värsta exemplet(Örebro, Brynäs, Leksand osv jag glömmer inte er).
Kollar man hur ni värvat sen pandemin(Berglund och Nukilä var nog klara innan pandemin) s har ni värvat Ljungh(ca 5 mille?), Palve(3 mille?), (Lundström en knapp mille), Ojamäki(2 mille?) Rynnäs(2 mille?). Det är säkert ca 12-13 mille som ni dragit på er i kostnader efter pandemin. Utan dessa kostnader skulle ni klarat er över hela säsongen även fast det skulle bli tajt en hel säsong utan publik. Ni är redan en av de fattigaste klubbarna i serien.

Klaga gärna på regeringen men sopa rent framför egen dörr först!
Utan dessa, så du menar att vi skulle valt att inte ersätta en hel kedja som försvann av våra topp 6 forwards i fjol. Eller någon av våra toppbackar i Eddie Larsson och Lofquist?
Inte ens heller ersätta våran tänka första målvakt som tagit timeout på obestämd tid (utan lön förövrigt nämnde Pajen idag i intervju med Wikegård), vi skulle helt enkelt få förhålla oss till att bara plocka upp juniorer då istället?

Visst det är ekonomiskt tufft att spela matcher utan publik, men det kan bli betydligt mer kostsamt för laget och staden i ett längre perspektiv med ett lag som ramlar ner i allsvenskan.
Vi är trots allt ett lag som gått dåligt flera säsonger i rad, tämligen svag centeruppsättning i fjol och fick kriga in i det sista i fjol för att undvika kvalspel.
Ja det fanns en risk med osäkerhet gällande publik på matcher eller ej, men inget var skrivet i sten och Pajen hade väl som uppgift att ställa ett lag som sportsligt ska kunna göra bra ifrån sig. Han sa själv att han började med det jobbet redan i januari, skulle han redan då förbereda för något som inte brutit ut än?

Sen är det väl lätt så här i efterhand att sitta och peka på hur man skulle ha förhållit sig, speciellt när man är i en helt annan fas i sitt lagbygge och utan större problem tog sig till slutspelsplats i fjol. Där tränare och sportchef fått sätta sin prägel på laget under en längre tid, och fått behålla stora delar av stommen.
Den press Bert och Pajen hade på sig i fjol har ju Djurgårdens dito inte varit i närheten av sedan man åkte ut för snart 10 år sedan. Men visst sitt du och fortsätt med din moralpredikan på det här forumet, kan knappt bry mig mindre. Har ju sett hur tongångarna går inne på erat forum, hade ni fått er vilja igenom så hade ni hellre valt en helt publikfri säsong och att klubbar går i konkurs än att publikfrågan ska lösa sig.

Smått komiskt då det troligtvis till stor del är era fans resor till och från match som legat till grunden för folkhälsomyndighetens maxtak på 500 st för att inte belasta kollektivtrafiken.
Hoppas regeringen för en gång skull inte lyssnar till folkhälsomyndigheten och inser att det är ett icke problem i många andra städer.
Citera
2020-09-26, 22:15
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tech_85
Utan dessa, så du menar att vi skulle valt att inte ersätta en hel kedja som försvann av våra topp 6 forwards i fjol. Eller någon av våra toppbackar i Eddie Larsson och Lofquist?
Inte ens heller ersätta våran tänka första målvakt som tagit timeout på obestämd tid (utan lön förövrigt nämnde Pajen idag i intervju med Wikegård), vi skulle helt enkelt få förhålla oss till att bara plocka upp juniorer då istället?

Visst det är ekonomiskt tufft att spela matcher utan publik, men det kan bli betydligt mer kostsamt för laget och staden i ett längre perspektiv med ett lag som ramlar ner i allsvenskan.
Vi är trots allt ett lag som gått dåligt flera säsonger i rad, tämligen svag centeruppsättning i fjol och fick kriga in i det sista i fjol för att undvika kvalspel.
Ja det fanns en risk med osäkerhet gällande publik på matcher eller ej, men inget var skrivet i sten och Pajen hade väl som uppgift att ställa ett lag som sportsligt ska kunna göra bra ifrån sig. Han sa själv att han började med det jobbet redan i januari, skulle han redan då förbereda för något som inte brutit ut än?

Sen är det väl lätt så här i efterhand att sitta och peka på hur man skulle ha förhållit sig, speciellt när man är i en helt annan fas i sitt lagbygge och utan större problem tog sig till slutspelsplats i fjol. Där tränare och sportchef fått sätta sin prägel på laget under en längre tid, och fått behålla stora delar av stommen.
Den press Bert och Pajen hade på sig i fjol har ju Djurgårdens dito inte varit i närheten av sedan man åkte ut för snart 10 år sedan. Men visst sitt du och fortsätt med din moralpredikan på det här forumet, kan knappt bry mig mindre. Har ju sett hur tongångarna går inne på erat forum, hade ni fått er vilja igenom så hade ni hellre valt en helt publikfri säsong och att klubbar går i konkurs än att publikfrågan ska lösa sig.

Smått komiskt då det troligtvis till stor del är era fans resor till och från match som legat till grunden för folkhälsomyndighetens maxtak på 500 st för att inte belasta kollektivtrafiken.
Hoppas regeringen för en gång skull inte lyssnar till folkhälsomyndigheten och inser att det är ett icke problem i många andra städer.

Som jag sa tog jag i beaktning av spelare som var klara innan corona. Dessa räknade jag såklart inte in.

Vi har varit i exakt samma situation som er där vi inte kunnat ersätta tre spelare i landslagsklass och flyttat upp juniorer istället. Hultström som varit en av seriens bästa backar år efter år ersattes aldrig. Vi kör till exempel två juniorer i förstakedjan nu i premiären.

Det är väl värre att konka än åka ner i allsvenskan. Er ordförande säger att ni komkar i januari utan hjälp utifrån utan publik. Då blir det inte ens allsvenskan. Är det bättre?

Jag hoppas faktiskt ni konkar. Tror faktiskt väldigt få bryr sig om er plastiga lilla club. Framförallt inte efter ert agerande under sillyn. Och att du inte bryr dig men ändå orkar skriva en halv roman om det är intressant.
Citera
2020-09-26, 23:58
Medlem
Citat:
Som jag sa tog jag i beaktning av spelare som var klara innan corona. Dessa räknade jag såklart inte in.

Vi har varit i exakt samma situation som er där vi inte kunnat ersätta tre spelare i landslagsklass och flyttat upp juniorer istället. Hultström som varit en av seriens bästa backar år efter år ersattes aldrig. Vi kör till exempel två juniorer i förstakedjan nu i premiären.

Det är väl värre att konka än åka ner i allsvenskan. Er ordförande säger att ni komkar i januari utan hjälp utifrån utan publik. Då blir det inte ens allsvenskan. Är det bättre?

Jag hoppas faktiskt ni konkar. Tror faktiskt väldigt få bryr sig om er plastiga lilla club. Framförallt inte efter ert agerande under sillyn. Och att du inte bryr dig men ändå orkar skriva en halv roman om det är intressant.
Exakt samma situation? Du pratar om ett stabilt lag som slutat 2, 4 och 6 senaste åren. Där man i lugn och ro senaste åren byggt något spännande med Jocke Eriksson och Robert Ohlsson, som tydligt kunna sätta sin prägel på laget och plocka in rätt killar. Kontra ett lag som varit hela havet stormar senaste åren och som bytt sportchef+tränare, och som tappade fler spelare på de ledande positionerna i laget i fjol.
Ni har en av Sveriges största talanger som med största sannolikhet kan komma in och ta ytterligare ett kliv för att täcka upp förlusten av Berglund. Samt två bra komplement i Björnfot och Ekberg till förlusterna av Hultström och Alsing, klart som tusan ni kan sitta lugnt i båten.

Ja, du får väl hoppas att vi konkar. Vi är dock inte ensamma om att få det tufft framöver, utan det är ju som sagt flera klubbar som är i samma situation och som inte heller vill annat än att publik ska tillåtas på läktarna igen. Behovet är även otroligt stort för klubbarna i allsvenskan som snart ska dra igång, så regeringen får gärna komma med tydliga besked framöver och väljer man att gå på folkhälsomyndighetens 'stockholmsfokus' så får man gärna förklara varför.

Nu var det ditt moralpredikande som jag syftade på, inget annat.
Citera
2020-09-27, 12:25
Medlem
brutalares avatar
Såklart att inget lag vill åka ur. Men jag som håller på DIF ser ju hellre att vi åker ner i HA igen (även fast jag skulle hamna på psyket) än att föreningen går i konkurs för att man tagit sinnessjuka risker, för då skulle jag kanske ta mitt liv istället.

I slutändan är det tragiskt för svensk ishockey om anrika SHL-klubbar går i konkurs, det hoppas jag verkligen inte.
Citera
2020-09-27, 12:49
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Såklart att inget lag vill åka ur. Men jag som håller på DIF ser ju hellre att vi åker ner i HA igen (även fast jag skulle hamna på psyket) än att föreningen går i konkurs för att man tagit sinnessjuka risker, för då skulle jag kanske ta mitt liv istället.

I slutändan är det tragiskt för svensk ishockey om anrika SHL-klubbar går i konkurs, det hoppas jag verkligen inte.

Anrika ja. Men som tur är inte plastcluben det.
Citera
2020-09-27, 14:47
Medlem
Det viktiga är att SHL eller Ishockeyförbundet inte särbehandlar eller ger stöd/lån till några klubbar.

Svårt att överblicka konsekvenserna av det men jämnför KHK och IKO helt olika förutsättningar.
Senast redigerad av MitchRapp 2020-09-27 kl. 14:56.
Citera
2020-09-27, 17:57
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Det viktiga är att SHL eller Ishockeyförbundet inte särbehandlar eller ger stöd/lån till några klubbar.

Svårt att överblicka konsekvenserna av det men jämnför KHK och IKO helt olika förutsättningar.

Varför är det viktigt igentligen ? Hockeyförbundet har tex lånat ut miljonbelopp förr till Djurgården för och rädda dem från ekonomisk härdsmälta . Finns ju flera sätt för klubbarna att ta in kapital ett sätt tex kan vara att låna av spelarna i förening och skjuta pensionsinsättningar tex på framtiden det fungerar förr
Citera
2020-09-27, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Varför är det viktigt igentligen ? Hockeyförbundet har tex lånat ut miljonbelopp förr till Djurgården för och rädda dem från ekonomisk härdsmälta . Finns ju flera sätt för klubbarna att ta in kapital ett sätt tex kan vara att låna av spelarna i förening och skjuta pensionsinsättningar tex på framtiden det fungerar förr

Det är viktigt för trovärdigheten och för alla klubbar som kämpar för att ta sig upp till shl.
Har djurgården fått stöd så anser jag det var felaktigt. Att skjuta pensionsavsättningar känns skumt då risken finns att de uteblir. Men är samtliga klubbar med på det och kan göra det så okej. Vi får se vad som händer när pengarna börjar sina hos klubbarna. Kanske får vi lägga ner säsongen lagom till slutspelet så växjö snuvas på ännu ett guld och Björklöven inte får någon chans att gå upp och några shllag räddas igen.
Senast redigerad av MitchRapp 2020-09-27 kl. 20:21.
Citera
2020-09-27, 21:46
Medlem
Min gissning är att de klubbar som kommer att få problem först är de lite "större" division 1 klubbarna som vanligtvis har en del publik på sina matcher och vars spelartrupper till stor del består av spelare som inte har vanliga jobb vid sidan av hockeyn, utan har kommit till dessa klubbar med löften om att få lön. Är nog rätt små marginaler i dessa klubbar och finns nog inte så mycket sparat i ladorna och inte heller några större sponsorer som kn gå in och täcka upp, utan de uteblivna publikintäkterna kommer att slå fruktansvärt hårt.
Citera
2020-09-28, 22:31
Medlem
Jeff.Becks avatar
Det är rätt otroligt att klubbarna hamnat i en sån här jobbig ekonomisk situation.

Klubbarna har små fasta kostnader, allt handlar om löner. Spelarna har en extremt liten marknad, för de flesta finns bara Sverige som alternativ, särskilt i det här läget. Att då inte anpassa lönerna för nya kontrakt beräknat utifrån en säsong utan publik är idiotiskt.

Redan i mars var de flesta eniga om att vaccin inte skulle hinna bli klart 2020 och att det sannolikt skulle bli en andravåg i höst. Så att signa spelare i april/maj utifrån en chansning att det blir publik är minst sagt oansvarigt.

https://www.bostonherald.com/2020/03/25/coronavirus-in-u-s-likely-to-resurge-in-the-fall-virologist-predicts/amp/

https://cphpost.dk/?p=111649

Klubbarna borde prata med spelarna och försöka förhandla om årets löner utifrån årets intäkter. Att klubbarna går i konkurs eller får gå igenom ett ekonomiskt stålbad gynnar knappast svensk hockey och spelarnas framtida löner.
Senast redigerad av Jeff.Beck 2020-09-28 kl. 22:41.
Citera
2020-10-02, 14:33
Medlem
JoshTees avatar
Hoppas detta även gäller hockeyn.

https://www.fotbollskanalen.se/sverige/rfs-besked-de-som-inte-varvat-kan-fa-mer-krispengar-vill-belona-de-som-varda/?utm_source=t.co&utm_medium=social&utm_campaign=
Citera
2020-10-02, 17:24
Medlem
Citat:
Hoppas detta även gäller hockeyn.

https://www.fotbollskanalen.se/sverige/rfs-besked-de-som-inte-varvat-kan-fa-mer-krispengar-vill-belona-de-som-varda/?utm_source=t.co&utm_medium=social&utm_campaign=
Har inte det där aset till gubbe avgått än? Trodde han gjort det för länge sen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in