2020-09-26, 09:33
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Kan du vara lite mer specifik? Har de frkpt sig?

Det kan man vl lugnt sga. Deras ordfrande grinade ut i pressen att de inte klarar sig lngre n januari samtidigt som de haft kpfest under hela sillyn och s sent som frra torsdagen vrvade en relativt dyr spelare.
Citera
2020-09-26, 11:25
Medlem
Det r vl klart som fan att ekonomin inte gr ihop om scenariot blir spel utan publik hela ret och det gller vl knappast endast oss. Nu sg jag inte hockeytorsdag, men ngon skrev att man pratade om att efter 8 matcher utan publik s var det ett antal klubbar som skulle f problem. Efter ytterligare 16 matcher s var det ett antal klubbar till och en hel ssong utan publik skulle bara 4 klubbar klara av.
En utebliven vrvning av Rynns, eller Ljungh heller fr den delen, gr ingen strre skillnad i hur vi klarar likviditeten i januari. Vi skulle fortfarande likt flera andra klubbar st dr om 4 mnader och ha det tufft om det blir spel utan publik, kanske hade vi klarat oss 5-6 mnader i stllet men till vilken nytta.

Det blder eventuellt pengar frn hockeyn framver och det stora problemet r att vr handlingsfrlamade regering inte alls verkar se allvaret, tycker Daniel Enestubbe sammanfattar det hela bra.
Men visst vi kan ju fortstta sitta hr med vr moralpredikan och peka finger p lag som erstter sin frstamlvakt som har tagit timeout p obestmd tid, eller som har en budget p straxt ver 40mille istllet fr straxt under.
Beklmmande att vissa supportar verkar bli mer upprrda ver det och inte det faktum att man kan ka ver 50 personer p tunnelbana/buss till matchen, men sen blir det tvrstopp i drren fr dessa +50 att sitta tillsammans p lktaren i en arena som rymmer flera tusen.

Kanske dags att fler ledare inom sporten och hockeyns vrld att brjar ta ton, istllet fr att snllt sitta med mssan i handen och ge sken av att man klarar sig bra utan publik.
Senast redigerad av tech_85 2020-09-26 kl. 11:28.
Citera
2020-09-26, 11:47
Medlem
MitchRapps avatar
Fler kan ta ton, regeringen kan ndra sig men Linkpings ekonomi kan de inte ta ansvar fr. Det mste klubben sjlva gra. Frmst genom att inte buda hem en av seriens dyraste spelare. Det snder liksom fel signaler.
Vad hnde frresten med pengarna klubben fick in p aktierna? Har de redan brnt dem?

Hoppas p en kning till ngra hundra fr att se hur det skulle arta sig.
Senast redigerad av MitchRapp 2020-09-26 kl. 12:13.
Citera
2020-09-26, 11:53
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tech_85
Det r vl klart som fan att ekonomin inte gr ihop om scenariot blir spel utan publik hela ret och det gller vl knappast endast oss. Nu sg jag inte hockeytorsdag, men ngon skrev att man pratade om att efter 8 matcher utan publik s var det ett antal klubbar som skulle f problem. Efter ytterligare 16 matcher s var det ett antal klubbar till och en hel ssong utan publik skulle bara 4 klubbar klara av.
En utebliven vrvning av Rynns, eller Ljungh heller fr den delen, gr ingen strre skillnad i hur vi klarar likviditeten i januari. Vi skulle fortfarande likt flera andra klubbar st dr om 4 mnader och ha det tufft om det blir spel utan publik, kanske hade vi klarat oss 5-6 mnader i stllet men till vilken nytta.

Det blder eventuellt pengar frn hockeyn framver och det stora problemet r att vr handlingsfrlamade regering inte alls verkar se allvaret, tycker Daniel Enestubbe sammanfattar det hela bra.
Men visst vi kan ju fortstta sitta hr med vr moralpredikan och peka finger p lag som erstter sin frstamlvakt som har tagit timeout p obestmd tid, eller som har en budget p straxt ver 40mille istllet fr straxt under.
Beklmmande att vissa supportar verkar bli mer upprrda ver det och inte det faktum att man kan ka ver 50 personer p tunnelbana/buss till matchen, men sen blir det tvrstopp i drren fr dessa +50 att sitta tillsammans p lktaren i en arena som rymmer flera tusen.

Kanske dags att fler ledare inom sporten och hockeyns vrld att brjar ta ton, istllet fr att snllt sitta med mssan i handen och ge sken av att man klarar sig bra utan publik.

Fr det frsta ska jag sga att jag tycker ocks man kunde ka p till 500 frn 1 oktober och stegra till sg 20% av arenakapacitet typ 1 december om allt gr bra och sen gra utvrdering varje mnad och ka om man inte ser ngon strre spridning. Sen ska vi ha respekt fr att det r en pandemi och elitidrott r fan inte en mnsklig rttighet. Dessutom fr SHL-klubbarna en redig tv-peng.

Men sportcheferna visste att det var oskerhet fr publik hela denna ssong redan i mars nr ssongen avslutades i frtid. Givetvis har flera klubbar agerat oansvarigt men Linkping r nog det vrsta exemplet(rebro, Bryns, Leksand osv jag glmmer inte er).
Kollar man hur ni vrvat sen pandemin(Berglund och Nukil var nog klara innan pandemin) s har ni vrvat Ljungh(ca 5 mille?), Palve(3 mille?), (Lundstrm en knapp mille), Ojamki(2 mille?) Rynns(2 mille?). Det r skert ca 12-13 mille som ni dragit p er i kostnader efter pandemin. Utan dessa kostnader skulle ni klarat er ver hela ssongen ven fast det skulle bli tajt en hel ssong utan publik. Ni r redan en av de fattigaste klubbarna i serien.

Klaga grna p regeringen men sopa rent framfr egen drr frst!

Tycker Leifby(som vanligt) skriver vldigt bra!

https://www.aftonbladet.se/sportblad...-riktigt-klokt
Senast redigerad av JoshTee 2020-09-26 kl. 11:58.
Citera
2020-09-26, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tech_85

Du, liksom de flesta "inne i hockeysystemet", fokuserar p helt fel saker. Fr det frsta - publikintag under ett par tusen skdare r en ren frlustaffr s 500 pers r meningslst om man inte ser en tydlig vg till iaf 30-50% fyllda arenor. Fr det andra s kommer ingen regering i vrlden rdda verksamheter som betalar ut spelarlner p i snitt 100-150 TSEK per gubbe. Att spelar/trnarlnerna inte frhandlats ner med minst 30% fr innevarande ssong redan r ett stort skmt - oaktat "kontrakt" eller inte. Hr handlar det om att rdda en verksamhet frn dden - och spelarna/trnarna har inga andra alternativ ens p de snkta niverna. Den enda sljbara produkten - TV-rttigheterna, har man redan slt bort. Och stller man in ssongen s kan man glmma de pengarna ocks. En rejl rvsax med andra ord som hittills bara mtts med gnll t politikerhll. Patetiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Fr det frsta ska jag sga att jag tycker ocks man kunde ka p till 500 frn 1 oktober och stegra till sg 20% av arenakapacitet typ 1 december om allt gr bra och sen gra utvrdering varje mnad och ka om man inte ser ngon strre spridning.

Bra frslag.
Citera
2020-09-26, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MitchRapp
Vxj hjd ribban som vanligt fr SHL. De fick tilltelse att anvnda loungerna och fick drfr in ngot hundratal sponsorer till.
Borde g att f dra igng resturang ocks om man har en separt ingng och ingen gr in p sittplats utan att hlla sig i resturangen. Allt r upp till polismyndigheten i staden som ger tillstnd.

Jaha? Genererar logepubliken ngra pengar d? Hyran fr logerna r redan betald. Men kul fr de sponsorer som kan se hockey live om de har lust. Tror dessutom inte att mnga av logeinnehavarna i t.ex. Karlstad r s sugna se hockey i en tom arena. I Vxj verkade bara ca 100 personer i logerna intresserade.

Att driva enbart restaurangerna kostar en hel del i bl.a. personalkostnader. Det r lktarpubliken som str fr intkterna. Tror nog att lagen i ligan vnt och vridit p det mesta som kan generera inkomster.
Citera
2020-09-26, 12:29
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minarstorreandin
Du, liksom de flesta "inne i hockeysystemet", fokuserar p helt fel saker. Fr det frsta - publikintag under ett par tusen skdare r en ren frlustaffr s 500 pers r meningslst om man inte ser en tydlig vg till iaf 30-50% fyllda arenor. Fr det andra s kommer ingen regering i vrlden rdda verksamheter som betalar ut spelarlner p i snitt 100-150 TSEK per gubbe. Att spelar/trnarlnerna inte frhandlats ner med minst 30% fr innevarande ssong redan r ett stort skmt - oaktat "kontrakt" eller inte. Hr handlar det om att rdda en verksamhet frn dden - och spelarna/trnarna har inga andra alternativ ens p de snkta niverna. Den enda sljbara produkten - TV-rttigheterna, har man redan slt bort. Och stller man in ssongen s kan man glmma de pengarna ocks. En rejl rvsax med andra ord som hittills bara mtts med gnll t politikerhll. Patetiskt.

Bra frslag.

Ja att SHL-klubbarna har agerat som de gjort under sillyn r bland det sjukaste jag varit med om. De borde fortsatt det dr "kpstoppet" som aldrig var ngot kpstopp tills man visste om det skulle bli publik p arenorna. Sen skulle de centralt komma verens om en lnesnkning som du r inne p. Nu har de fortsatt som vanligt och nr pengarna inte rckt tiggt pengar av supportrarna istllet fr att dra ned p kostnader.

Mitt frslag tror jag r lite i paritet vad man tnkt. Ta det stegvis. Drfr var det rtt viktigt att 500 personer faktiskt tillts frn frsta oktober. Nu flyttar man fram frsta steget vilket gr att det kommer ta mycket lngre tid att komma till nivn dr faktiskt klubbar tjnar ngot p att ha publik.

Sen lngtar jag som en galning att det ska slppa p mer publik. Jag saknar s sjukt mycket att g till Hovet, Stockholmsarenan, dramaten, stadsteatern, konserter osv. Livet r otroligt mycket fattigare utan sport och kultur p plats.
Senast redigerad av JoshTee 2020-09-26 kl. 12:33.
Citera
2020-09-26, 13:45
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ja att SHL-klubbarna har agerat som de gjort under sillyn r bland det sjukaste jag varit med om. .

Vilka klubbar har agerat ogenomtnkt ekonomiskt?
rebro
Bryns
Linkping
Leksands som vanligt

r det ngon mer?
Citera
2020-09-26, 14:10
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Vilka klubbar har agerat ogenomtnkt ekonomiskt?
rebro
Bryns
Linkping
Leksands som vanligt

r det ngon mer?

Det finns vl grader i helvetet sklart. Rika klubbar som Frjestad, HV , Skellefte och Frlunda har strre mjlighet och har byggt en bra ekonomi. D har man strre utrymme att ven satsa i smre tider.
Men det r vl framfrallt de klubbarna du nmner. Fattiga klubbar som vrvat mycket och dyrt under sillyn. DIF och Lule drog vl princip helt och hllet i ndbromsen. resten ligger vl i ngot mellanlge? Rtta mig grna om jag har fel.
Citera
2020-09-26, 14:36
Medlem
perry2s avatar
Jag glmde lillsyrran vid brofstet. Hon som bestller en drink och ej har rd med frden hem.
Klubben med det stora kket o "strsta" Arenan
Mer publik n Rgle men med mindre publikintkter (fusk med publiksiffror o gratisbiljetter)
De klubben har bde en kass sportchef och halvknackig Vd i samma kalsingar.

Den klubben kommer snart att leta begagnad utrustning p bortaresorna.

Lhc har historiskt inte kunnat skapa verskott trots stor omsttning.

Sen har vi klubbarna som ej tar upp egna juniorer, Vlh o rebro, det blir dyrt att rekrytera p alla platser utifrn.
Citera
2020-09-26, 21:02
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Det finns vl grader i helvetet sklart. Rika klubbar som Frjestad, HV , Skellefte och Frlunda har strre mjlighet och har byggt en bra ekonomi. D har man strre utrymme att ven satsa i smre tider.
Men det r vl framfrallt de klubbarna du nmner. Fattiga klubbar som vrvat mycket och dyrt under sillyn. DIF och Lule drog vl princip helt och hllet i ndbromsen. resten ligger vl i ngot mellanlge? Rtta mig grna om jag har fel.

Nej, du har helt rtt. Cmore hade dessutom som vanligt skn fingertoppsknsla i sitt intro nr detta diskuterades under premiromgngen, genom att visa Linus Klasen i bild. Vrvad och klar innan corona-hysterin. nskar att jag vore en strre rttshaverist s man kunde anmla till Granskningsnmnden.
Citera
2020-09-26, 21:39
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Tycker Leifby(som vanligt) skriver vldigt bra!

https://www.aftonbladet.se/sportblad...-riktigt-klokt
Leifby r en jvla mupp.

Citat:
Vilka klubbar tog sitt frbannade ansvar nr det behvdes som mest?
Vilken jvla dum frga.

Jag ser bara tre klubbar som frskt ta ansvar. Djurgrden, Lule och Skellefte. Mjligtvis Malm, men det r frmodligen mest fr att det finns inget annat val fr dom.

Resten av SHL klubbarna har ju rustat som aldrig frr med bde dyra kontrakt och lnavtal.

Bra sagt av Lules VD. Inte en jvla krona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in