2020-09-26, 09:51
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Är död inombords, finns varken sorg eller glädje. Förstod du menar väl. Det har du helt rätt i, känner bara att det gått alldeles för långt, skulle behövt ta ansvar och behöva göra redan för 17 år sedan....
Svårt att lära en gammal hund att sitta passar bra in på mig.

Jag tror... och här kommer ytterligare ett råd i all välmening som du kan bortse från.. att du är en kandidat för antidepressiv medicinering. Du borde definitivt få hjälp av att bli utredd. Det du beskrivet går utöver normalt dåligt mående om du förstår vad jag menar. Psykiatrin har extremt dåligt rykte, jag har den att tacka för mitt liv.
Mina 2 cents.
Citera
2020-09-26, 09:51
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Det är ett berg av saker att behöva lära mig. Har så dåligt psyke och depression ovanpå så efter en arbetsdag åker jag hem och hinner knappt hänga av mig förrän jag måste till sängen. Har låtit det gå allseles för långt, vet inte hur jag ska åtgärda det här, börjar nästan acceptera att det är såhär det är och ge upp helt..
Bara att sätta igång, börja med det första i berget, för varje grej i berget du lär dig kommer din självkänsla och kapacitet för inlärning att öka. Titta inte på hela berget heller utan titta på en sak i berget och fokusera på det, sen när den saken är klar tar du nästa sak i berget.

Citat:
Är tacksam för alla era råd måste jag säga, befinner mig bara längst ner just nu och min motivation samt handlingskraft är så låg....
Jag förstår, men det är för att du kontemplerar för stort... som påpekat; kontemplera en sak och börja med den.

Beskriv för mig en sak du skulle behöva lära dig som du inte kan.
Citera
2020-09-26, 09:58
Medlem
Ser att du jobbar då kam du inte vara helt handfallen de flesta jobb kräver väll npgon form av problemlösning?
Citera
2020-09-26, 10:00
Medlem
Leskborks avatar
Du är ju tillräckligt klok för att inse att du har problem, och vad som kan ha orsakat dem. Det är en bra start. Och att du inte kan "någonting" tror jag inte på. Alla kan någonting!

Något som fick mig att känna att jag dög till någonting alls, var att åka utomlands och försöka starta ett liv där, med jobb och bostad osv. Jävlar i min låda vad stolt man var när man startat på noll och sedan satt där i sin nyförvärvade hyresrätt med ett jobb som man faktiskt trivdes med! För mig är den svenska mentaliteten jävligt nedslående, så det var nyttigt att komma ifrån den också.

Så du kan ju hyra ut din lägenhet i andra hand, och sedan fara någonstans där du kan få jobb (kanske inom EU är enklast). Det blir ju svårt att åka någonstans nu i Corona-tider, så använd denna tiden till att spara undan pengar så att du klarar dig som arbetslös ett tag innan saker lossnar i ditt NYA LAND AV OÄNDLIGA MÖJLIGHETER!

Lycka till!!!!
Citera
2020-09-26, 10:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Jag tror... och här kommer ytterligare ett råd i all välmening som du kan bortse från.. att du är en kandidat för antidepressiv medicinering. Du borde definitivt få hjälp av att bli utredd. Det du beskrivet går utöver normalt dåligt mående om du förstår vad jag menar. Psykiatrin har extremt dåligt rykte, jag har den att tacka för mitt liv.
Mina 2 cents.

Depressionen är själva orsaken till min tafatthet. Skulle helt klart övervägt medicinering annars. Äter ett kosttilskott kallat 5-htp som producerar serotonin fast utan biverkningarna.
Citera
2020-09-26, 10:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Ser att du jobbar då kam du inte vara helt handfallen de flesta jobb kräver väll npgon form av problemlösning?

Blivit varslad från alla mina fem yrke jag haft mellan 19-26 förrutom det jag är och varit på två år. Det är dock mer ett socialt yrke än grovjobb.
Citera
2020-09-26, 10:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Bara att sätta igång, börja med det första i berget, för varje grej i berget du lär dig kommer din självkänsla och kapacitet för inlärning att öka. Titta inte på hela berget heller utan titta på en sak i berget och fokusera på det, sen när den saken är klar tar du nästa sak i berget.

Jag förstår, men det är för att du kontemplerar för stort... som påpekat; kontemplera en sak och börja med den.

Beskriv för mig en sak du skulle behöva lära dig som du inte kan.

Allt som män och/eller, människor i stort ska klara av kort och gått. Montera möbler, ha kännedom om bilen, arbetsminnet, (så dåligt minne), följa en instruktion genom att titta på hur en annan gör, (min hjärna har väldiga problem med det), allt som har med finmototik att göra, göra upp en eld, ordna med slips, förstå instruktioner många gånger i stort, laga punktering på cykel, vara street smart, ha något jag är bra på som utgör mig som individ. Kan inte komma på mer just nu men det är pinsamt mycket utan att överdriva. Alla män eller människor kanake inte kan allt men grundläggande utföranden kan majoriteten av människor, men inte jag. Har gjort bort mig otroligt mycket till den grad att min självbild är något djävulskt skadad.
Citera
2020-09-26, 10:17
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Depressionen är själva orsaken till min tafatthet. Skulle helt klart övervägt medicinering annars. Äter ett kosttilskott kallat 5-htp som producerar serotonin fast utan biverkningarna.

OK. Jag skulle överväga the real deal om jag vore du. Som du vet finns idag läkemedel med mycket snälla biverkningar. Det jag kan säga är att det kan vara oerhört befriande att få en diagnos och få rätt medicin. Det är lätt att tro att våra problem beror på brister i karaktär, uppfostran, personlighet och så vidare. Men förbluffande ofta är det hjärnans kemi som behöver en spark i rätt riktning. Det går dock emot vår stolthet att ett piller skulle vara lösningen, det känns för simpelt och tarvligt.
Lycka till.
Citera
2020-09-26, 10:20
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Allt som män och/eller, människor i stort ska klara av kort och gått. Montera möbler, ha kännedom om bilen, arbetsminnet, (så dåligt minne), följa en instruktion genom att titta på hur en annan gör, (min hjärna har väldiga problem med det), allt som har med finmototik att göra, göra upp en eld, ordna med slips, förstå instruktioner många gånger i stort, laga punktering på cykel, vara street smart, ha något jag är bra på som utgör mig som individ. Kan inte komma på mer just nu men det är pinsamt mycket utan att överdriva. Alla män eller människor kanake inte kan allt men grundläggande utföranden kan majoriteten av människor, men inte jag.

Ja det där var ju flera saker, men inte oanvändbara saker dock.
Okej, men om du väljer någonting i denna lista och prioriterar den först av nödvändighet eller användbarhet, vilken utav sakerna skulle du prioritera först?
Citera
2020-09-26, 10:21
Medlem
-a-l-e-x-i-a-s avatar
Kolla upp KASAM (Känsla av sammanhang) och Healthy Gamer GG (Harvard-psykiatriker som har hjälpsamma samtal on stream med personer med psykisk ohälsa) på Youtube och Twitch.
Citera
2020-09-26, 10:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
OK. Jag skulle överväga the real deal om jag vore du. Som du vet finns idag läkemedel med mycket snälla biverkningar. Det jag kan säga är att det kan vara oerhört befriande att få en diagnos och få rätt medicin. Det är lätt att tro att våra problem beror på brister i karaktär, uppfostran, personlighet och så vidare. Men förbluffande ofta är det hjärnans kemi som behöver en spark i rätt riktning. Det går dock emot vår stolthet att ett piller skulle vara lösningen, det känns för simpelt och tarvligt.
Lycka till.

Min tafatthet är orsaken till depressionen skulle där stå.
Citera
2020-09-26, 10:25
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Min tafatthet är orsaken till depressionen skulle där stå.
Är tafattheten någonting du vill lösa först?

Dvs du vill lära dig att vara mindre klumpig och slarvig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in