2020-09-26, 08:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sinuhe
De jag känner med svagbegåvning har antingen inte klarat körkort alls eller fått både skriva och köra upp mellan 5-10 gånger. Vem har sagt att du är svagbegåvad?

Om du var lika ointresserad som barn är det inte konstigt att du behövde speciallärare, det har fortfarande inget med svagbegåvning att göra. Ang finmotoriken handlar det också om att träna vilket du nog aldrig gjorde eftersom det fanns ett ointresse där också.

Alla måste träna på saker för att bli bra, det är först när man tränat mycket men ändå inte klarar av det som man kan börja diskutera anledning. Att du gått på syslöjden alla år betyder ingenting om du aldrig tränade ordentligt.

Troligtvis är du deprimerad och har varit så i många år. Sök läkarhjälp och se om det gör någon skillnad i ditt liv!

Lärare när jag gick i grundskolan samt när jag genomgick en utredning för adhd har sagt det. Samtidigt så ligger där en viss sanning i det. Ett exempel. Youtubade hur man viker en flyttkartong. Tittade och tittade men det blev ändå fel gång på gång, fått veta att min hjärna har svårigheter med att vända på bilder i huvudet. Låt säg att personen framför mig håller upp höger arm varpå jag svarar ”vänster.” Minns detta från när jag var barn och genomgick massa tester varpå jag svarade vänster. Det slog mig inte då att det är höger arm personen håller upp men att det från mitt håll såg ut att vara vänster.

Men måste ändå medge att hur mycket tid har jag ägnat på att lära mig grejor? Jo ingenting. Det har gått så pass långt att jag dragit på mig depressioner så det bara är ännu tuffare än vad det annars hade varit..
Det har kännts hopplöst då jag många gånger gjort bort mig totalt kring olika vardagsmoment, sådant man ska kunna per automatik.
Citera
2020-09-26, 08:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Ja symptomen tyder på depression snarare än "karaktärsfel".
Vi börjar med att utreda det.

Både jag och nej, som barn var jag glad trots mina svårigheter så ingen depression då. Inte förrän jag blev tonåring började det bli sämre och sämre successivt.
Citera
2020-09-26, 09:25
Medlem
Frontlinjens avatar
Må låta banalt men bädda alltid sängen på morgonen.

Det är en enkel sak, men tillfredsställelsen du får av att ha slutfört det ger dig energi att fortsätta med nästa, lite större uppgift (typ diska efter frukost). Och så vidare, det blir en positiv spiral.

Försök att fundera mindre (förstår att det inte är en lätt sak, men försök) och våga låta en sån positiv spiral spinna igång. Underverket som sker kommer med tiden påverka din självkänsla - du kommer förstå vilken prestationsförmåga du har.
Senast redigerad av Frontlinjen 2020-09-26 kl. 09:29.
Citera
2020-09-26, 09:26
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Har under majoriteten av mitt liv glidit på en räkmacka. Fick alltid det jag ville ha och problem som uppstod sopade föräldrarna mattan inför. Resultaten är att jag inte kan någonting alls i stora drag. Har en oerhört dålig självkänsla då jag inte har koll på någonting egentligen. Att aldrig ha behövt kämpa för något och att få känna att jag klarar av någonting har sannerligen satt sina spår. Det har varit bekvämt och konsekvenserna tänkte man ju inte alls på. Tjänar mina egna pengar i dag och bor själv i en lägenhet men jag har så dåligt psyke, ger upp för minsta lilla och känner varje dag att jag knappt vill leva. Alla grunder som man ska kunna vid 26 års ålder fattas jag. Det är så pass illa att jag inte ens klarar av att montera ihop en möbel trots beskrivning. Minsta lilla uppförsbacke får mig att ge upp då jag alltid fått saker gjort genom någon annan. Överdriver inte när jag säger att jag inte kan någonting. Saknar dessutom intresse överhuvudtaget som rör livet och allt i det. Där finns ingenting jag känner att det här vill jag veta, lära mig mer om och sedan verkställa, ingenting.

Skyller på mina föräldrar. När jag var liten ifrågasatte jag ju inte hur enkelt liv jag hade, med åldern var jag redan för bekväm kring det. Det är nu verkligheten hunnit ikapp mig. Det är otaliga gånger i livet det visat sig hur extremt dåligt förbered jag är, hur kass jag är och hur mycket jag missat. Tycker hela livet känns meningslöst och jag skäms över hur begränsad jag är i kunskap i allt möjligt jag har. Vet knappt var jag skulle börja för att ta igen det. Dessutom har jag ingen motivation, är deprimmerad och tycker allt är jobbigt..

Känns omöjligt att ordna denna soppan, vad tänker Du som läser detta?

Jag tänker att du ska höra av dig till Försvarsmakten, mönstra och göra militärtjänstgöring. Det är ditt snabbspår till vuxenblivande. Vänta inte för länge, gör det nu.
Oroa dig inte för om du klarar det eller inte, de ser till att du klarar det. När du kommer ut på andra sidan kan du ta dig an livet med ett nytt självförtroende. Detta har funkat för tusentals svenska män genom åren.
Senast redigerad av flesh-flute 2020-09-26 kl. 09:28.
Citera
2020-09-26, 09:32
Medlem
particulum1s avatar
Tänker att du nu har någonting att kämpa för, du står nu inför ett problem som du har möjlighet att lösa som sedan kan resultera i en känsla av att du kan klara av någonting. Detta du befinner dig i är någonting du har saknat i din uppväxt och någonting dina föräldrar inte har gett dig, detta är någonting du behöver.

Nu måste du lära någonting du inte lärt dig som är någonting du behöver kunna som du inte kan, nämligen att leva, lösa dina problem och ta hand om dig själv utan att dina föräldrar håller dig i handen.
Citera
2020-09-26, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlerimKastratiRots
Har du tjej eller tillhör du de som är oskuld vid den åldern?

Livet går inte ut på att ligga och ha kille/tjej, grabben. Väx upp och ge inga dumma råd nu.
Citera
2020-09-26, 09:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Jag tänker att du ska höra av dig till Försvarsmakten, mönstra och göra militärtjänstgöring. Det är ditt snabbspår till vuxenblivande. Vänta inte för länge, gör det nu.
Oroa dig inte för om du klarar det eller inte, de ser till att du klarar det. När du kommer ut på andra sidan kan du ta dig an livet med ett nytt självförtroende. Detta har funkat för tusentals svenska män genom åren.

Ser att du tar lätt på att jag beskrivit att all form av arbete där fingerfärdighet används har jag enorma svårigheter med. Skulle gjort bort mig totalt därborta..
Citera
2020-09-26, 09:39
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ser att du tar lätt på att jag beskrivit att all form av arbete där fingerfärdighet används har jag enorma svårigheter med. Skulle gjort bort mig totalt därborta..

Ja. Nej. Jag vet inte.
Det var ett råd i all välmening, avsikten var inte att såra dig.

Vi växer genom att klara av utmaningar, inte övermäktiga och omöjliga utmaningar, men genom att erövra nya områden bit för bit. Därav mitt råd.
Citera
2020-09-26, 09:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Tänker att du nu har någonting att kämpa för, du står nu inför ett problem som du har möjlighet att lösa som sedan kan resultera i en känsla av att du kan klara av någonting. Detta du befinner dig i är någonting du har saknat i din uppväxt och någonting dina föräldrar inte har gett dig, detta är någonting du behöver.

Nu måste du lära någonting du inte lärt dig som är någonting du behöver kunna som du inte kan, nämligen att leva, lösa dina problem och ta hand om dig själv utan att dina föräldrar håller dig i handen.

Det är ett berg av saker att behöva lära mig. Har så dåligt psyke och depression ovanpå så efter en arbetsdag åker jag hem och hinner knappt hänga av mig förrän jag måste till sängen. Har låtit det gå allseles för långt, vet inte hur jag ska åtgärda det här, börjar nästan acceptera att det är såhär det är och ge upp helt..

Är tacksam för alla era råd måste jag säga, befinner mig bara längst ner just nu och min motivation samt handlingskraft är så låg....
Citera
2020-09-26, 09:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flesh-flute
Ja. Nej. Jag vet inte.
Det var ett råd i all välmening, avsikten var inte att såra dig.

Vi växer genom att klara av utmaningar, inte övermäktiga och omöjliga utmaningar, men genom att erövra nya områden bit för bit. Därav mitt råd.

Är död inombords, finns varken sorg eller glädje. Förstod du menar väl. Det har du helt rätt i, känner bara att det gått alldeles för långt, skulle behövt ta ansvar och behöva göra redan för 17 år sedan....
Svårt att lära en gammal hund att sitta passar bra in på mig.
Citera
2020-09-26, 09:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Det är bara att utmana dig själv. Köp något du kan mecka med /sätta ihop själv. Blir inte ledsen om du misslyckas, alla är dåliga i början. Tycker du ska också försöka ( när det är möjligt igen) gå några kurser inom saker du kan tänka finnas intressant. För att utveckla dina kunskaper. Det du kan göra nu är ju att beställa en massa böcker och läsa till dig en massa också.

En sak jag gjort är att odla grönsaker från grunden. Är väldigt stolt över min advokado planta. Kanske låter löjligt men det känns otroligt roligt att ha en grönsak som man odlat från ett frö.

Du kan alltid utvecklas men det är just DU som måste göra det. Dags att krypa ur ditt skal och göra saker på egen hand.

En sak som stärkt mig ( återigen går inte just nu) är att resa själv. Då finns det ingen som kan hjälpa dig( ja förutom de som är i service yrket:P) men jag menar då måste du ändå vara självständig. Ta besluten själv, hitta till saker själv , boka saker själv etc.

Lycka till

Sen läs min signatur hint hint

Har oerhört dåliga karaktärsdrag. Vill en massa men inte göra jobbet, snackar istället för att verkatälla. Tänk att ha gjort så hela livet..
Det har gått så långt, psyket så dåligt så att direkt efter en arbetsdag hinner jag knappt in genom dörren innan jag behöver lägga mig ner och sova. Hela min hjärna måste vara täckt av grå materia.
Citera
2020-09-26, 09:51
Citat:
Har oerhört dåliga karaktärsdrag. Vill en massa men inte göra jobbet, snackar istället för att verkatälla. Tänk att ha gjort så hela livet..
Det har gått så långt, psyket så dåligt så att direkt efter en arbetsdag hinner jag knappt in genom dörren innan jag behöver lägga mig ner och sova. Hela min hjärna måste vara täckt av grå materia.

Tror mig du är en kopia av mig , allt du säger har jag upplevt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in