Citat:
Ursprungligen postat av
Raketforandringen
Har under majoriteten av mitt liv glidit på en räkmacka. Fick alltid det jag ville ha och problem som uppstod sopade föräldrarna mattan inför. Resultaten är att jag inte kan någonting alls i stora drag. Har en oerhört dålig självkänsla då jag inte har koll på någonting egentligen. Att aldrig ha behövt kämpa för något och att få känna att jag klarar av någonting har sannerligen satt sina spår. Det har varit bekvämt och konsekvenserna tänkte man ju inte alls på. Tjänar mina egna pengar i dag och bor själv i en lägenhet men jag har så dåligt psyke, ger upp för minsta lilla och känner varje dag att jag knappt vill leva. Alla grunder som man ska kunna vid 26 års ålder fattas jag. Det är så pass illa att jag inte ens klarar av att montera ihop en möbel trots beskrivning. Minsta lilla uppförsbacke får mig att ge upp då jag alltid fått saker gjort genom någon annan. Överdriver inte när jag säger att jag inte kan någonting. Saknar dessutom intresse överhuvudtaget som rör livet och allt i det. Där finns ingenting jag känner att det här vill jag veta, lära mig mer om och sedan verkställa, ingenting.
Skyller på mina föräldrar. När jag var liten ifrågasatte jag ju inte hur enkelt liv jag hade, med åldern var jag redan för bekväm kring det. Det är nu verkligheten hunnit ikapp mig. Det är otaliga gånger i livet det visat sig hur extremt dåligt förbered jag är, hur kass jag är och hur mycket jag missat. Tycker hela livet känns meningslöst och jag skäms över hur begränsad jag är i kunskap i allt möjligt jag har. Vet knappt var jag skulle börja för att ta igen det. Dessutom har jag ingen motivation, är deprimmerad och tycker allt är jobbigt..
Känns omöjligt att ordna denna soppan, vad tänker Du som läser detta?
Du verkar ha väldigt bra självinsikt och har en tydlig bild av vad problemet är och vad som orsakat det. Det är en väldigt bra grej.
Att du dessutom aktivt valt att vädra dina problem visar på att du hellre vill hitta en lösning än att ta livet av dig.
Du säger att du har ett jobb och eget boende så du funktionerar till viss mån.
Huvudproblemet är som du säger att du ger upp vid minsta utmaning. Att få ihop ikea-möbler kan vara en jävla uppförsbacke, fråga vem du vill och de har minst en historia om när de tappade det när de skulle få ihop en möbel.
Vad jag vet om att bygga upp självkänsla är att man behöver överkomma svårigheter, något du berövades som barn. Men du är bara 26 år och är nu i kontroll över ditt eget liv. Som med all träning får man börja smått.
Nu är du totalt ointresserad av allt, förutom kanske att lösa din situation. Testa med att börja med en liten utmaning, typ bygg ett pussel. Sen beröm dig själv när du uppnått ditt mål. Hur litet det än är. Det kanske låter löjligt men sånt funkar, hjärnan är ganska lättlurad på det sättet.
Utmaningarna kan vara allt möjligt, som att lära dig att laga en ny maträtt eller memorera en låttext eller läsa ut en bok. Men att man börjar enkelt med kanske en spenatsoppa om man inte alls kan laga mat eller läser en lättläst bok om man inte läser böcker annars.
Träning är också ett väldigt bra sätt att sätta upp mål för sig själv och nå dem, och på så sätt bygga upp självkänsla. Sen mår man bra av träning på andra sätt också. Och det kommer kännas väldigt motigt att tvinga sig själv till att träna, men det finns så många olika sätt att göra det på att något borde vara tolererbart i början. Cykling är kul, andra gillar att simma. Eller så kan man bara göra armhävningar och squats och chins hemma.
Om inte annat så har du inget att förlora, om det inte funkar kan du fortfarande ta livet av dig. Men det vore synd om du inte gav det ett ärligt försök i alla fall.