2020-09-24, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Gåt lite i tankarna på att flytta till Göteborg med familjen. Bor nu i Malmö (i bra område) och märker inte av mycket stök här. Askim har man ju hört skall vara bra, ligger nära stan också. Det som oroar mig lite är att huspriserna är väldigt överkomliga. Påtagligt billigare än där jag bor nu. Detta t.ex. https://www.hemnet.se/bostad/villa-5...vag-2-17022923

Jag letar efter ett bra vilaaområde med barnfamiljer, bra skolor och utan närliggande hyreskomplex. Gärna nära city. Tänk Limhamn, Täby osv. Inte Djursholm eller Skanör/Falsterbo. Bra, men inte extrem överklass.

Är Askim ett sådant område och husen bara råkar vara hyfsat billiga, eller är det som jag misstänker, att störa delar av Askim är dåligt? I så fall, har ni några andra tips på bra områden?

Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Det enda som skulle kunna klassas som dåligt (relativt) i Askim är ju Pilegården.
Stena Fastigheter har ju dock hållt på att renovera för fullt senaste åren, så en nyrenoverad 2:a ligger på 9k ungefär.
Dessutom ska det byggas helt nytt bredvid Pilegården.
Är dock inte speciellt "nära stan" som någon trodde.
Man kan "fynda" i Askim också, samtidigt finns det villor för allt mellan 10-20 miljoner.

det går ju att konstatera att även om askims-huset inte ligger nästgårds pilegården så ligger det rätt nära och det ligger precis i anslutning till ett annat flerbostadsområde som inte ser särskilt kul ut.
Citera
2020-09-24, 15:42
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
det går ju att konstatera att även om askims-huset inte ligger nästgårds pilegården så ligger det rätt nära och det ligger precis i anslutning till ett annat flerbostadsområde som inte ser särskilt kul ut.
Området du syftar på är "Vita fläcken" och består av bostadsrätter.
Som nämnts i tråden så är Askims nackdel att det är lite för nära skithål som Tynnered.
Hjuvik (Torslanda) som är Hisingens motsvarighet har ju längre distans till ghetton som Biskopsgården, Torslanda är ju dock väldigt off.
För den som bryr sig om "hyfsat nära stan".
Senast redigerad av NaZdravi 2020-09-24 kl. 15:46.
Citera
2020-09-24, 16:25
Medlem
Il.Malizias avatar
Är det bara jag eller är inte Göteborg väldigt fragmentiserat? Se bara på Avenyn; jättefin paradgata osv, men gå några kvarter bakom så är det helt plötsligt öppna ytor, motorleder etc.
Det är väl lite kontinuerliga kvarter i Vasastaden, Haga och Masthugget, men det är i princip det.

Jämför med Stockholm där du kan gå från Kungsholmen till Karlaplan och ha närmast kontinuerlig kvartersbebyggelse hela vägen.

Göteborg hade kunnat kännas som en riktig storstad om inte alla bebyggelse var så oerhört utspridd.
Citera
2020-09-24, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Är det bara jag eller är inte Göteborg väldigt fragmentiserat? Se bara på Avenyn; jättefin paradgata osv, men gå några kvarter bakom så är det helt plötsligt öppna ytor, motorleder etc.
Det är väl lite kontinuerliga kvarter i Vasastaden, Haga och Masthugget, men det är i princip det.

Jämför med Stockholm där du kan gå från Kungsholmen till Karlaplan och ha närmast kontinuerlig kvartersbebyggelse hela vägen.

Göteborg hade kunnat kännas som en riktig storstad om inte alla bebyggelse var så oerhört utspridd.

du jämför med sveriges största stad.
och vad du menar med riktig storstad vet jag inte.
los angeles är ju en riktig storstad - som är väldigt utspridd.
Citera
2020-09-24, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Området du syftar på är "Vita fläcken" och består av bostadsrätter.
Som nämnts i tråden så är Askims nackdel att det är lite för nära skithål som Tynnered.
Hjuvik (Torslanda) som är Hisingens motsvarighet har ju längre distans till ghetton som Biskopsgården, Torslanda är ju dock väldigt off.
För den som bryr sig om "hyfsat nära stan".

kan inte se att torslanda är otänkbart för andra än de som jobbar volvo.
det ligger ju på hisingen liksom.
Citera
2020-09-24, 17:05
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:

Ja, Göteborg har pytteliten stadskärna och framför allt när det kommer till stenstad.
Staden som sådan är ju ganska stor men som sagt utspridd.
3-4 mil från nordligaste Lövgärdet till sydligaste Billdal.
Citera
2020-09-24, 18:20
Medlem
TextTvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp

Vad finns mer? Torslanda? Kungsbacka?

Jag kan rekommendera området Aspenäs i Lerums kommun. Väldigt tryggt och ligger vackert vid sjön Aspen. De få invandrare som bor där i regel från Europa och helt integrerade.
Citera
2020-09-24, 20:09
Medlem
Citat:

Har skrivit det många ggr men trafikplaneringen (eller bristen på densamma) har förstört Gbg. Motorleder längs älvstränderna och en Europaväg som delar staden i en östlig och en västlig del. På detta en redan utspridd bebyggelse. På rent geografiska A-lägen ligger en massa fallfärdiga industrier (Ringön, Marieholm etc) och annat skit. De sista åren har väl utvecklingen börjat komma igång åt rätt håll med en del nybyggnader. På tok för sent. Många projekt verkar dock bli ekonomiska mardrömmar. Gbg och politisk inkompetens tycks gå hand i hand.
Citera
2020-09-24, 20:27
Medlem
Citat:

Just längdmåttet på sträckan Karlaplan — Kungsholmen är kanske inte särskilt väl funnet heller.
Tar du tex sträckan från Lorensberg (bakom avenyn) till Masthugget/stigberget så är den inte särdeles mycket kortare.
Citera
2020-09-24, 20:31
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TextTv
Jag kan rekommendera området Aspenäs i Lerums kommun. Väldigt tryggt och ligger vackert vid sjön Aspen. De få invandrare som bor där i regel från Europa och helt integrerade.
Tror du har en poäng där! Pendeln går ju där oxå! Är lite obekant med området! Finns det HR och BR eller bara småhus?
Citera
2020-09-24, 22:03
Medlem
TextTvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Tror du har en poäng där! Pendeln går ju där oxå! Är lite obekant med området! Finns det HR och BR eller bara småhus?

Det finns en ganska stor bostadsrättsförening i närheten, där många lägenheter har utsikt över sjön - BRF Åkanten. Sen ligger det några mindre BRF:er längs med Säveån mot Lerum centrum till. Hyresrätter är det svårare med. I övrigt finns det en del radhus och kedjehus i närområdet.

Prioriterar man trygghet är Lerums kommun verkligen att rekommendera.
Citera
2020-09-24, 22:10
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TextTv
Det finns en ganska stor bostadsrättsförening i närheten, där många lägenheter har utsikt över sjön - BRF Åkanten. Sen ligger det några mindre BRF:er längs med Säveån mot Lerum centrum till. Hyresrätter är det svårare med. I övrigt finns det en del radhus och kedjehus i närområdet.

Prioriterar man trygghet är Lerums kommun verkligen att rekommendera.
Bra input i tråden! 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in