2020-09-24, 18:53
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlmutter
Ingen av dem har visat sig vara positiva för sars cov 2. Det existerar inga såna snabbtester. Dom visar sig positiva för corona virus. I princip vem som helst kan visa positivt beroende på hur ofta man testar sig. Testerna är en enda stor scam.
Må så vara - vad jag nu ska göra med den informationen - men nu var det ju just den typ av test som fotbollspelare (i det här fallet Zlatan), och följdåtgärderna på sådana test som diskuterades.
Citera
2020-09-24, 18:54
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det är du som är respektlös mot influensan
Jag känner en kvinna som låg nedsövd i två veckor pga influensa, 40 år gammal och frisk innan infektionen. Influensa är minst lika farlig, troligtvis värre. Men inte fan sa du nåt tidigare influensasäsonger, eller hur?

Detta är en masspsykos, som tur är börjar folk inse att covid19 är trams. Upp till 70 år är det 99.99% överlevnadsgrad. Släpp hysterin.
Det finns influensa och det finns influensa. Olika variationer är olika farliga för människor. Men jag har inte upplevt att vanliga influensor ger upphov till sådan påverkan på samhället och oss medborgare som coronaviruset gjort. Många influensor går att vaccinera sig mot, inte minst för riskgrupper, något som ännu inte är möjligt mot covid 19. Om vi haft ett vaccin mot sars-cov-2 så hade vi nog tyckt att det inte var så mycket att bråka om. Tyvärr är vi inte där ännu och då bör vi förhålla oss till de restriktioner och rekommendationer som gäller.
Citera
2020-09-24, 18:57
Medlem
ncr04s avatar
Precis som förväntat så ökar smittspridningen nu när elementen gått igång och luftfuktigheten sjunker inomhus.

Finns några intressanta artiklar hos det här företaget som tar upp hur influensavirus påverkas av luftfuktighet:

https://www.condair.se/Hog-luftfuktighet-leder-till-forlust-av-infektiost-influensavirus-fraan-simulerad-hosta
Citat:
Vid låg relativ fuktighet behåller influensa sin maximala infektivitet. Vid högre relativ fuktighet uppträder inaktiveringen av viruset snabbt efter hostning. Även om virus som bärs av aerosolpartiklar <4 μm har potential att förbli suspenderade i luftströmmar längre och färdas längre avstånd än de som bärs av större partiklar, dämpas detta bekymmer av den snabba inaktiveringen vid hög luftfuktighet. Att hålla den relativa luftfuktigheten inomhus på >40 % sänker infektiviteten avsevärt hos aerosoliserat virus.

https://www.condair.se/laag-luftfuktighet-paaverkar-barriarfunktionen-och-medfott-motstaand-mot-influensasmitta
Citat:
Undersökningen visade att mössen i 20 % relativ luftfuktighet generellt påverkades kraftigare av sjukdomen, jämfört med de som befunnit sig i 50 % relativ luftfuktighet. De drabbades av snabbare och större viktnedgång, fick lägre kroppstemperatur och minskad överlevnad. Resultaten visade att alla möss i den lägre luftfuktigheten avled inom 11 dagar efter infektionen, medan nästan hälften av mössen som befunnit sig i 50 % relativ luftfuktighet överlevde tills testet var avslutat.
Företaget är kanske inte helt opartiskt eftersom de säljer luftfuktare men det är sammanfattningar av vetenskapliga studier.

Vissa tror att coronaviruset muterat till en snällare variant då färre verkar bli allvarligt sjuka.. Det kanske istället beror på att viruset är mindre farligt på sommaren p g a lägre smittdoser och bättre motståndskraft mot virus när luftfuktigheten är högre.
Citera
2020-09-24, 18:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Varför lyssnar inte regeringen på experterna?

Regeringen höjde inte gränsen för allmänna sammankomster från 50 till 500 deltagare.

Anders Tegnell har uttalat sig till GP, där han säger att en sådan ökning inte skulle behöva betyda en större risk – om man följer de strikta reglerna.

– Kan man öka gränsen med de här väldigt strikta regelverken vi pekar på, med sittplatser och ordning och reda vid in- och utgångar till exempel, så ska det inte behöva öka risken väsentligt, säger han till tidningen.

https://www.expressen.se/nyheter/presskonferens-om-coronalaget-nya-siffror-fran-folkhalsomyndigheten/

Varför? Därför att regeringen nu vill visa att det är de som bestämmer, hahaha. Eftersom det har vänt uppåt kan de utan större protester sätta ner den lilla hoven nu.🤷🏼‍♀️

Edit: jag tycker att de gör helt rätt.
Citera
2020-09-24, 18:59
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Varför lyssnar inte regeringen på experterna?

Regeringen höjde inte gränsen för allmänna sammankomster från 50 till 500 deltagare.

Anders Tegnell har uttalat sig till GP, där han säger att en sådan ökning inte skulle behöva betyda en större risk – om man följer de strikta reglerna.

– Kan man öka gränsen med de här väldigt strikta regelverken vi pekar på, med sittplatser och ordning och reda vid in- och utgångar till exempel, så ska det inte behöva öka risken väsentligt, säger han till tidningen.

https://www.expressen.se/nyheter/presskonferens-om-coronalaget-nya-siffror-fran-folkhalsomyndigheten/

Nu har regeringen gjort rätt. Folkmordsmyndigheten har bevisat gång på gång att man inte kan lita på dem. Deras prognoser slår alltid fel och att de inte har rekommenderat människorna att bära munskydd vidd slutna, offentliga platser och stängt skolorna har kostat och kommer att kosta många människoliv.
Citera
2020-09-24, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Professor Niklas Arnberg menar att vintern kan gynna viruset:

Viruset har härjat i Sydamerika, samtidigt som Europa har haft sommar. Även Sydafrika har drabbats, samtidigt som Sydamerika.

Leder det till några tankar? Att Sydamerika och Sydafrika har drabbats just samtidigt som Europa har haft sommar?

Jag ställer mig bakom skribenten "Tveskaeg".

"trumpetfanfar" uttrycker sig på ett sätt som indikerar ett önskemål att skapa konflikt mellan svenskar och danskar. Jag tror att "trumpetfanfar" står på dom muslimska kolonisatörernas sida, och vill provocera fram osämja mellan olika delar av Europas ursprungsbefolkning.

Du antydde att du önskade att Sverige skulle sprida smitta till Danmark.

Jag känner inget självhat. Jag känner inte heller något hat mot danskarna. Därför protesterar jag mot dom skribenter som häcklar Danmark.

Mexiko har haft sommar, och ett generellt mycket varmt klimat, de har drabbats mycket hårt. Brasilien har drabbats ännu hårdare, de ligger vid ekvatiorn så de har i princip inte några årstider, men ekvatorn brukar ju inte göra sig känd för att ha ett kallt klimat.
Citera
2020-09-24, 19:00
Medlem
Hrass avatar
Har det kommit några rön om varför det finns så många fall där folk i samma hushåll inte smittat varandra?
Ena partnern får Covid och den andra testar aldrig ens positivt.

Tidigare i vår skulle vi ju bli sjuka bara vi tog på samma mjölkpaket.
Citera
2020-09-24, 19:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Du måste vara ett troll? Zlatan kommer chilla i 2 veckor tills han testar negativt x2. Sedan är han igång igen. Detta precis som samtliga andra fotbollsspelare som fått Covid..

Risken är ju att han får nedsatt lungkapacitet, i likhet med 100 tusen andra som drabbats av sjukdomen i Sverige.
Citera
2020-09-24, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Risken är ju att han får nedsatt lungkapacitet, i likhet med 100 tusen andra som drabbats av sjukdomen i Sverige.
Vad i hela friden yrar du om? Källa på 100 000 personer fått nedsatt lungkapicitet av Covid 19?
Citera
2020-09-24, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Finns inte ett lögn i det jag skrivit. Jag känner flera som har vårdats på hjärtakuten samt några som fortfarande har men efter att ha testat positivt i våras. Så knip igen kakhålet. Detta är helt sant. Förmodligen bor ni i några ödsliga hålor och har inte stött på dessa fall i er bekantskapskrets.
Såvida du inte är 100 år och har dina vänner på ålderdomhemmet så luktar din historia mytomani. Med tanke på hur fruktansvärt osannolikt det är med komplikationer du beskriver, ex att man hamnar på "hjärtakuten" så ska du statiskt sett känna typ känna stora delar av Sveriges befolkning.
Senast redigerad av jerka11 2020-09-24 kl. 19:19.
Citera
2020-09-24, 19:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Vad i hela friden yrar du om? Källa på 100 000 personer fått nedsatt lungkapicitet av Covid 19?

De nämnde det på TV4 idag. Tyckte också att siffran lät väldigt hög. Studsade till när jag hörde det.
Citera
2020-09-24, 19:09
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Såvida du inte är 100 år och har din vänner på ålderdomhemmet så luktar din historia mytomani. Med tanke på hur fruktansvärt osannolikt det är med komplikationer du beskriver, ex att man hamnar på "hjärtakuten" så ska du statiskt känna typ känna stora delar av Sveriges befolkning.

Jag känner att jag kan inte fortsätta skriva här mer. Jag ljuger inte överhuvudtaget, hela min själ drivs av empati, sunt förnuft och ärlighet. Jag ljuger inte. Hur många gånger ska jag behöva understryka detta. Men ja, jag har en stor umgängeskrets och känner många i den akademiska eliten. Kanske har jag därav stött på fler fall än många andra. Jag kan inte acceptera att bli påhoppad på detta vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in