2020-09-23, 02:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag kanske är i minoritet att tycka så här men jag föredrar hur man i engelskan ofta låter låneord behålla sin stavning. Det känns som att det är mer respektfullt för ordets etymologiska rötter. Den svenska tendensen att helt integrera ordet och konvertera dess fonem till svensk stavning resulterar inte sällan i krystade och bisarra ord. Själv tycker jag att fejk gör lite ont i hjärnan och är lite krinschigt, och jag föredrar fake (och cringe). Men jag är inte bättre än att jag ibland ändå använder de integrerade varianterna. Ibland vill man ju bara se världen brinna

Smorgasbord ser inte svenskt ut på engelska.

Butter goose table skulle se bättre ut.
Citera
2020-09-23, 03:23
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Smorgasbord ser inte svenskt ut på engelska.

Butter goose table skulle se bättre ut.

Fast om de hade låtit ordet genomgå samma integrering som vi kör med hade det typ stavats:
smirge ooze board eller något liknande.
Citera
2020-09-23, 03:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.
Hur kommer det sig att de flesta stavar ordet fejk som fake?

Vi stavar exempelvis inte fajt som engelskans fight, eller dejt som date, så varför stavar en majoritet av svenskarna fejk som fake?

Någon som vet hur detta besynnerliga våld på svenskan kommer sig?

Det gör vi visst det. Det är t.o.m. vanligare är fake.
Citera
2020-09-23, 05:10
Medlem
Pekka-s avatar
Lika dumt som när folk skriver mejl. Mail är ett engelskt ord som man försöker försvenska likadant som fejk. Står helt på din sida i denna fråga TS. Okunskap rakt igenom att använda engelska ord med andra stavningar.
Citera
2020-09-23, 06:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Fejk njus

Borde naturligtvis heta falska nyheter om man inte är en i pöbeln som likt en svamp suger upp varje populärt ord/uttryck (i synnerhet engelska/amerikanska) och överanvänder dem.
Citera
2020-09-23, 07:25
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Borde naturligtvis heta falska nyheter om man inte är en i pöbeln som likt en svamp suger upp varje populärt ord/uttryck (i synnerhet engelska/amerikanska) och överanvänder dem.
precis, som det heter e-post, rullbräda, skogsdans och oäkta läder.
Citera
2020-09-23, 08:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
precis, som det heter e-post, rullbräda, skogsdans och oäkta läder.

Precis och rullbräda kallades det också innan folk tappade bort sig. Det var nog Magnum Bonums återinspelning av Carvells LA Run med titeln Skateboard som bär den skulden.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-09-23 kl. 08:39.
Citera
2020-09-23, 09:02
Medlem
MaxWalters avatar
Om man tvunget vill använda det engelska ordet ”cred”(erkännande,beröm) i en svensk text,skall man då stava det cred,credd eller kredd?
Citera
2020-09-23, 09:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Om man tvunget vill använda det engelska ordet ”cred”(erkännande,beröm) i en svensk text,skall man då stava det cred,credd eller kredd?

I SAOL står:

Citat:
kredd hellre än cred substantiv ~en
• ⟨vard.⟩ trovärdighet; erkännande

Det svenska erkännande är dock så mycket bättre.
Citera
2020-09-23, 13:29
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag kanske är i minoritet att tycka så här men jag föredrar hur man i engelskan ofta låter låneord behålla sin stavning. Det känns som att det är mer respektfullt för ordets etymologiska rötter. Den svenska tendensen att helt integrera ordet och konvertera dess fonem till svensk stavning resulterar inte sällan i krystade och bisarra ord. Själv tycker jag att fejk gör lite ont i hjärnan och är lite krinschigt, och jag föredrar fake (och cringe). Men jag är inte bättre än att jag ibland ändå använder de integrerade varianterna. Ibland vill man ju bara se världen brinna

Så när du ska ut på dejt, så skriver du att du ska ut på date?

Dejta, hur fixar du till det ordet?
Citera
2020-09-23, 13:33
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Fejk finns inte med i SAOL.

Finns fake med i SAOL?
Citera
2020-09-23, 13:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Fast ibland kan det engelska uttrycket ha (helt eller delvis) andra konnotationer än den direkta svenska översättningen. "falska nyheter" kan vara allt möjligt, med alla möjliga syften (t.ex. att en myndighet tonar ner ett virus' farlighet för att inte skapa panik bland folket, eller att en journalist passar på att gynna sin svåger, genom att beskriva restaurangen som svågern bedriver i positiva ordalag). "fake news" implicerar däremot att det har med politik att göra; att det är en politiker - eller hans hantlangare - som planterat de falska nyheterna, i syfte att han ska vinna valet.

EDIT: eller om inte EN politiker, så i alla fall ett politiskt parti, eller någon organisation som bedriver opinion för en politisk fråga. Tänk klimatrörelsen, eller abortrörelsen respektive antiabortrörelsen.
Senast redigerad av Merwinna 2020-09-23 kl. 13:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in