2020-09-19, 17:26
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Vuxna människor som fortfarande ogenerat(p.g.a okunskap) säger ord som mumsbit(istället för munsbit), blixtstilla(istället för blickstilla), avbrytare(istället för avbytare), inseminera(när de menar insinuera), autentisk(när de menar autistisk) och liknande.

Var tydlig och ärlig med honom, han förstår inte riktigt sånt som ironi och sociala spel, han är nämligen autentisk
Antar att du menar skriva här, för ingen människa uttalar blickstilla som blixtstilla.
Citera
2020-09-19, 20:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Antar att du menar skriva här, för ingen människa uttalar blickstilla som blixtstilla.

Att använda ingen gör anspråk på att veta allt om alla alltid. Naturligtvis är det sådana som gjort och gör det. Jag har själv hört det och det handlar då om sådana som tydligt betonar blixt och sedan gör ett uppehåll innan stilla kommer. Vi talar om vissa sportreferenter.

Jag förstår dock vad du menar och skriftligt påstås det finnas ett över hundraårigt belägg för det felaktiga valet, särskrivet till och med.

Citat:
Så blixt stilla låg de [båtarna] allihop. Göteborgs Aftonblad 1911
Citera
2020-09-20, 09:58
Medlem
Det har säkert redan nämnts i tråden, men ”missförstå mig rätt” är ett uttryck jag stör mig på. Det är helt ologiskt.
Citera
2020-09-20, 11:49
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halley
Det har säkert redan nämnts i tråden, men ”missförstå mig rätt” är ett uttryck jag stör mig på. Det är helt ologiskt.

Det är inte meningen att det skall vara logiskt, eftersom det är ett skämt. Eller var ett skämt. Nu är det förmodligen många som använder det helt oreflekterat utan att veta att det var ett skämt från början.
Citera
2020-09-23, 00:46
Medlem
Död o återfödds avatar
Ordet fejk stavar de flesta som fake...sjukt, varför?

.
Hur kommer det sig att de flesta stavar ordet fejk som fake?

Vi stavar exempelvis inte fajt som engelskans fight, eller dejt som date, så varför stavar en majoritet av svenskarna fejk som fake?

Någon som vet hur detta besynnerliga våld på svenskan kommer sig?
Senast redigerad av Död o återfödd 2020-09-23 kl. 00:52.
Citera
2020-09-23, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.

Vi stavar exempelvis inte fajt som engelskans fight, eller dejt som date, så varför stavar en majoritet av svenskarna fejk som fake?

Fake är på engelska
Citera
2020-09-23, 00:56
Medlem
Rogerdotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hahahahahahaha
Fake är på engelska

Exakt!
Citera
2020-09-23, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hahahahahahaha
Fake är på engelska

Citat:
Ursprungligen postat av Rogerdotter
Exakt!

Av någon anledning har saol skrivit in både fajt, fejk och skejtboard i ordlistan så han är inte ute och cyklar.
Citera
2020-09-23, 01:13
Medlem
Fejk finns inte med i SAOL.

Citera
2020-09-23, 01:15
Medlem
anomaligns avatar
Jag kanske är i minoritet att tycka så här men jag föredrar hur man i engelskan ofta låter låneord behålla sin stavning. Det känns som att det är mer respektfullt för ordets etymologiska rötter. Den svenska tendensen att helt integrera ordet och konvertera dess fonem till svensk stavning resulterar inte sällan i krystade och bisarra ord. Själv tycker jag att fejk gör lite ont i hjärnan och är lite krinschigt, och jag föredrar fake (och cringe). Men jag är inte bättre än att jag ibland ändå använder de integrerade varianterna. Ibland vill man ju bara se världen brinna
Citera
2020-09-23, 01:16
Medlem
kalkryggars avatar
Hänger man med något i samhället så vet man att ordet används som ett nyckelord i många sammanhang. Exempelvis i kombinationen "fake news". Därför blir det vanligt precis som många olika slangord.
Citera
2020-09-23, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
.

Ja, varför skriver vi inte fotosken och skeneral, eller fotojen och jeneral; då konsonanten är densamma i båda orden i franskan?

Slump och gammal vana, antar jag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in