Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-18, 06:16
  #2209
Medlem
Bara-Robins avatar
Det här har upphört att vara roligt. Du är en dålig doktor i relativism som pluggat lite kosmologi som du inte heller direkt imponerar med och som, möjligen, tagit någon enstaka introduktionskurs i kvant. Om du inte pluggat det på fritiden.

Å ena sidan har vi Nobelpristagare, professorer på de högst aktade universiteten i världen, tillsammans med doktorer och övriga forskare inom ämnet som fört fältet framåt som spenderat sina liv åt detta, som SAMTLIGA förhåller sig med största möjliga ödmjukhet och respekt inför hur komplext det här, som aldrig skulle få för sig att göra några anspråk på att förstå, tillskriva sig behärska eller beskriva ämnet i ordalag annat än "svårt".

Å andra sidan har vi dig. En något över medel-IQ, med lite mattekunskaper som pluggat ett helt annat fält, som kommer och framställer sig förstå den lätta kvantmekaniken denne behärskar i grunden.
Ett ämne du har grunderna i först när du blivit doktor i ämnet, som du efter en livstid kanske förstår hälften av litteraturen som finns, utan att vara i närheten av att ha hunnit läsa någon nämnvärd andel av denna ändå.

Du gör dig själv till komplett åtlöje och jag har slut på respekt för att ta hänsyn till ditt anseende genom att föreslå ett något mera, ja ödmjukt förhållningssätt till det svåraste ämnet i världen.

Det är fullkomligt uppenbart för mig att du till och med är dålig på ditt eget fält. Det finns inga som helst tvivel om att du inte ens vet hur lite du vet.
Du tror att du förstår just eftersom du inte förstår.
Du har lite för ofta fel om lite för lätta saker och vet inte lite för ytliga saker om annat för att du in i absurdum ska kunna blanda lite över medelmatte, undertecknat med "fysiker" i versaler med fetad text och sen bara slänga ur dig lite vad som helst du inte har koll på.
Att dessutom göra detta och tro att du historiskt har visat att du kan framställa dig med lätthet förstå detta ämne är förbluffande.

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
'Amen Herreguuud, vad du svamlar!
Är det correlation profile (cp) från din förra länk (som iofs är bra i sig) som du avser med "korrektionsprofilen"? Vad menar du att den artikeln om korrelationer mellan två partiklar har att göra med ett enkelt mätproblem på EN partikel??
Cp är iofs annars beräknad med samma sorts formalism som jag använde, fast de nöjer sig med att bara använda metoden i min punkt 2 (och inte 1, 3, 4 eller 5).


Hur den faktiska fysikaliska naturen fungerar kan vi tyvärr aldrig veta. Das ding an sich är oåtkomlig för oss. Läs på lite om vetenskapsteori.
Men det vi KAN göra är att t ex formulera teorier med ett exakt matematiskt språk (ekvationer, formler, matematiska begrepp, ...) från vilka vi kan göra detaljerade beräkningar som sen kan jämföras med experiment och observationer, för att verifiera eller falsifiera.


(1) Självinterferens är ganska basic och förekommer ju redan i dubbelspaltexperimentet som behandlas redan i den den första ordentliga kvantkursen på universitetsnivå. Kan du beräkna var maxima och minima hamnar?
(2) Ja, ickelokalitet är en av märkligheterna i kvant, men det kan nog också anses ingå i de grundläggande kurserna. Mäter man en position så övergår ju en från början utspridd vågfunktion omedelbart till att bli koncentrerad i en enda punkt.
(3) Densitetsmatris kan också ingå där, annars iaf på doktorandnivå. Bra för mycket men helt irrelevant för mätning på spinn på EN partikel som initialt har ett väldefinierat upptillstånd i någon riktning.
(4) "Superpositionering"?? Det heter superponering och är verkligen helt basic i kvant.

Sen blandar du in en massa mer irrelevanta saker för problemet, som DU uppenbarligen inte förstår.

(5) "Skapande och förstörandeoperatorn"?? De kallas för kreations och annihilationsoperatorn, och är väldigt väsentliga i kvantfältteori.
(6) Med en jäkligt snäll tolkning skulle den där harangen kunna anses handla om kvantfältteorin QED, som t ex är användbar för att beräkna g-faktorn.
(7) Ja, jag förstår precis vad som krävs för att beräkna svaret på frågan jag ställde. Det är liksom att räkna ut saker som man lär sig när man faktiskt studerar och arbetar med fysik.


Nej. Mitt svar är exakt, givet att vinkeln 30° är exakt -- vilket iofs inte kan vara fallet i ett faktiskt experiment som ju alltid har ofrånkomliga mätonogrannheter.


Empiri är avgörande, ja. Men ofta krävs det också ganska mycket teori för att öht kunna få ut något av experimentella resultat. I praktiken går teori och empiri hand i hand.


Vissa delar är faktiskt lätta om man inte helt i onödan gör dem svårare än vad de är. Så jobbar iaf ingen riktig fysiker. Att det är väldigt mycket som DU inte förstår om fysik ska du nog inte projicera på fysiker. Men visst finns det fysik som inte fysiker heller förstår. Det är ju sånt de forskar om.

Ah, vetenskapsteori. Åter igen, för hundrade gången, att lösa ekvationerna är det lätta, att veta vad de representerar är det svåra.
I ditt fall är det värre så där vill jag säga att lösa ekvationerna är det lätta, att ens veta vilka ekvationer man ska använda är svårare.
Därutöver så är det lättare att lösa ekvationer än att faktiskt jämföra dem mot experimentella resultat.
Du har ju inte ens en aning om hur de experimentella resultaten ser ut så hur kan det vara lätt när du inte ens vet vilka ekvationer du ska stoppa in siffrorna i?

Här hade jag tänkt att slänga formlerna i ansiktet på dig, länka dig till rätt svar, ge dig namnen på dem eller förklara för dig, men jag avhåller mig tamefan från det.
Du kan ju det här och tycker det är lätt så du listar nog ut det.
Jag håller andan under tiden.

1. Hahaha... Första och enda du har gått så gick ni igenom interferens så nu kan du det?
Ge mig svaret på hur höjden på spalterna korrelerar med interferensmönstret genom osäkerhetsprincipen istället.
2. "Wow".
3. Densitetsmatris är inte detsamma som densitetsdistrubition ditt fån. Haha...
4. Sug min kuk och ja det har vi ju sett att du tycker! Haha...
5. "Wow" och sug.
6. Jasså, åh johå hå till min ära. Man tackar... Sug.
7. Hahaha... Haha... Ha... Ha...

Nej det är inte exakt ens i det teoretiska ramverk man vet stämmer bäst överens med experiment eftersom du inte ens vet vad som saknas. Ännu mindre varför.
Men du skulle säkert kunna lösa ekvationerna!

Definiera vad du menar med att: "helt i onödan gör dem svårare än vad de är". Gärna inom ramen för "exakt" och "förstå".

Att du har mage.
__________________
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-09-18 kl. 07:02.
Citera
2020-09-20, 17:08
  #2210
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Text

Jag har aldrig hört talas om någon som förstår kvantfysik förut så jag har faktiskt en genuin fråga som berör superposition, som du ju förstår.
Jag byter svaret på varför du inte har exakt rätt mot ett drägligt svar på min fråga.
Jag funderade på krafter utöver de fundamentala och kom in på elektronkraften.
Frågan är, om en elektron mellan två protoner där Culombkraften går att försumma utövar elekttronkraft på varandra, vad har det med icke diagonala element i Hamiltonien att göra?

Jag har ingen aning. Jag förstår inte sånt här och tycker det är svårt.
Citera
2020-09-21, 10:35
  #2211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag har aldrig hört talas om någon som förstår kvantfysik förut så jag har faktiskt en genuin fråga som berör superposition, som du ju förstår.
Jag byter svaret på varför du inte har exakt rätt mot ett drägligt svar på min fråga.
Jag funderade på krafter utöver de fundamentala och kom in på elektronkraften.
Frågan är, om en elektron mellan två protoner där Culombkraften går att försumma utövar elekttronkraft på varandra, vad har det med icke diagonala element i Hamiltonien att göra?

Jag har ingen aning. Jag förstår inte sånt här och tycker det är svårt.

Har du aldrig hört talas om någon som förstår kvantfysik på grund av att du aldrig träffat en fysiker eller menar du den typ av förståelse närmast förknippad med ett välkänt uttalande av Feynman? Hur som helst så finns det många som förstår kvantmekanik i betydelsen att de kan använda kvantmekanik för att förutsäga till exempel experimentella resultat. Som ett antal skribenter har varit inne på så är kvantmekanik inte så komplicerat att lära sig att använda, i princip allt vilar på en handfull principer enklast formulerade med linjär algebra.

Med kvantmekanikens principer som utgångspunkt finns det enligt min mening två huvudriktningar. Antingen applicerar man principerna på problem, till exempel en tänkt Stern-Gerlach-mätning i en given vinkel mot ett givet tillstånd, eller så funderar man över varför principerna ser ut som de gör, vad händer när man gör en mätning, finns det gömda variabler etc. Jag skulle säga att det var den senare betydelsen som Feynman hade i åtanke när han sa att ingen förstår kvantmekanik.

De principiella frågorna om vad kvantmekanik är och hur olika koncept skall tolkas saknar absolut inte värde och det råder för min del inget tvivel om att kvantmekaniken är ofullständig som fysikalisk teori. De filosofiska aspekterna har sedan lång tid tillbaka förekommit i allehanda populärvetenskapliga framställningar med tveksamt värde. Jag vill hävda att det inte går att förstå de fundamentala problemen med kvantmekanik utan att först behärska vad kvantmekanik är i den mening att man kan använda principerna för att lösa grundläggande problem. De blir annars som att försöka översätta Proust utan att ha mer kunskaper om franska än ett lexikon. Möjligheterna för missförstånd är oändliga. Tror man att det finns kopplingar mellan kvantmekanik och österländsk filosofi, utöver poetiska sådana, så är man grundlurad. Det finns ingen genväg till insikt eller visdom som rundar matematiken.

Behärskar man kvantmekanik i praktiskt mening är det tämligen lätt att sätta sig in i de fundamentala problemen med kvantmekanik. Att finna en lösning förefaller dock än så länge vara svårt.

Vad gäller din fråga är det oklart vad du menar med 'elektronkraft' och hur du tänker dig att arrangera två protoner och en elektron så att Coulombkraften går att försumma. I övrigt har jag inte för avsikt att delta i tjafsandet.
Citera
2020-09-21, 15:40
  #2212
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corsendonk
Har du aldrig hört talas om någon som förstår kvantfysik på grund av att du aldrig träffat en fysiker eller menar du den typ av förståelse närmast förknippad med ett välkänt uttalande av Feynman?

Jag menar att även de som förstår ämnet bäst i världen, detta till trots, uttalar sig med ödmjukhet då de förstår hur mycket de och vi inte förstår.
Att påstå sig förstå i samma mening som man framför sig kunna räkna ut interferensmönster är i klass med att säga sig kunna bygga en attackhelikopter då man kan göra fina teckningar av vingprofiler.
Ja Feynman liksom alla i hans klass lär ha sagt detta. Vad just han sagt vet jag dock inte, men jag kan gissa och han hade sannolikt rätt.
Det är i princip bara de som skrapat på ytan som tror att ämnet är grunt nog att man kan förstå det.

Citat:
Hur som helst så finns det många som förstår kvantmekanik i betydelsen att de kan använda kvantmekanik för att förutsäga till exempel experimentella resultat.

Förstå=Lösa ekvationer?
Vilka ekvationer?

Citat:
Som ett antal skribenter har varit inne på så är kvantmekanik inte så komplicerat att lära sig att använda, i princip allt vilar på en handfull principer enklast formulerade med linjär algebra.

Snälla... Så skriver du "allt" också. Har du ingen uppfattning om hur lite vi ens har ekvationer för? Hur omfattande det här är?
"Principerna" önskar jag gärna höra mer om. Gärna inom deras matematiska ramverk om så vill och tycks lämpligt, det har jag ingenting emot, men jag är inte speciellt imponerad av matten. Den lyckas jag också traggla mig igenom om jag sätter mig in i något specifikt. Matten är det lätta och när folk inte förstår det så tycker jag mig tro att det i sig säger någonting.

Citat:
Med kvantmekanikens principer som utgångspunkt


Tror du vi har ett ens i närheten komplett ramverk för "kvantmekaniken"?
Vilka principer? Tror du vi har definierat och beskrivit alla kvantmekaniska fenomen speciellt väl?

Citat:
finns det enligt min mening två huvudriktningar. Antingen applicerar man principerna på problem, till exempel en tänkt Stern-Gerlach-mätning i en given vinkel mot ett givet tillstånd, eller så funderar man över varför principerna ser ut som de gör, vad händer när man gör en mätning, finns det gömda variabler etc.

"Givet"?
OM det finns gömda variabler???(ej som i "dolda", utan som i "vi fattar inte")
Glöm inte heller att det här är statistiskt.

Citat:
Jag skulle säga att det var den senare betydelsen som Feynman hade i åtanke när han sa att ingen förstår kvantmekanik.

Alltså, det finns t.ex. hundratals partiklar med tillhörande fält och egna krafter, med alla tänkbara kombinationer av värden på egenskaper.
Det är inte någon liten detalj vi har kvar att lösa där borta i hörnet.
Det är snarare tvärtom, vi "förstår" lite småsaker.
Ta och kika på alla problem som finns med allt från standardmodellen till relativism så får du en bättre uppfattning om hur lite vi vet, hur dåligt det passar ihop och hur mycket som motsäger det.
Gör det, på vänlig uppmaning. Det finns sannolikt Wikisidor om det! Jag ska göra det själv sen bara för att.

Citat:
De principiella frågorna om vad kvantmekanik är och hur olika koncept skall tolkas saknar absolut inte värde och det råder för min del inget tvivel om att kvantmekaniken är ofullständig som fysikalisk teori.

Du verkar inte ha någon känsla för magnituden av ofullständighet, vilket är lite vad som föranledde denna diskussionen. Alltså... Att framföra avsaknad av tvivel på dess ofullständighet i sig är lite märkligt. Det är så uppenbart självklart ofullständigt.

Citat:
De filosofiska aspekterna har sedan lång tid tillbaka förekommit i allehanda populärvetenskapliga framställningar med tveksamt värde. Jag vill hävda att det inte går att förstå de fundamentala problemen med kvantmekanik utan att först behärska vad kvantmekanik är i den mening att man kan använda principerna för att lösa grundläggande problem.

Ok. Så vilka är principerna och hur förstår man dem?
Du har sannerligen rätt i att det inte går att förstå problemen utan att först ha en djupare insikt om var vi står i dagens läge.

Citat:
De blir annars som att försöka översätta Proust utan att ha mer kunskaper om franska än ett lexikon. Möjligheterna för missförstånd är oändliga. Tror man att det finns kopplingar mellan kvantmekanik och österländsk filosofi, utöver poetiska sådana, så är man grundlurad. Det finns ingen genväg till insikt eller visdom som rundar matematiken.

Behärskar man kvantmekanik i praktiskt mening är det tämligen lätt att sätta sig in i de fundamentala problemen med kvantmekanik.

INGEN behärskar kvantmekanik och tror man att någon gör det så förstår man inte hur lite man vet. Mänskligheten har inte kommit så långt med det här ännu.
Nej det är inte lätt. För bövelen vi har knappt ens något vidare drägligt ramverk för QCD.

Citat:
Att finna en lösning förefaller dock än så länge vara svårt.

En lösning? Din känsla över svårighetsgraden verkar inte vara så välgrundad.

Citat:
Vad gäller din fråga är det oklart vad du menar med 'elektronkraft' och hur du tänker dig att arrangera två protoner och en elektron så att Coulombkraften går att försumma. I övrigt har jag inte för avsikt att delta i tjafsandet.

Jasså det är oklart säger du? Vad är oklart och hur vill du att svaret ska se ut?
Arrangemanget som krävs beror endast på avståndet.

Svaret på vad elektronkraften "är", slutar i "vi vet inte riktigt".
För att förstå varför vi inte vet så kräver svaret timmar. Annars kan jag sammanfatta det kort med ord och ge dig lite ofullständig matte som beskriver vissa delar hyffsat, kombinerat med F=ma som vi "har koll på", så kan du få känslan av att förstå det.

Alltså... Bara F=ma. Relativism funkar dåligt med acceleration och varken SR eller GR är perfekt, Machs princip, massa, momentum, "fält", "krafter", osv., osv., osv., har vi knappt heller ens koll på.

Vi är apor som pysslat med det här någorlunda strukturerat i ett par hundra år. Vi har knappt ens börjat. Det existerar inga "smarta vetenskapsmän" som förstår det här. Det här är inte lätt.
__________________
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-09-21 kl. 16:24.
Citera
2020-09-21, 16:25
  #2213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Din känsla över svårighetsgraden verkar inte vara så välgrundad.

Utöver att önska dig all lycka i utforskandet av elektronkraften finns det inget att tillägga. Vi är färdiga här.
Citera
2020-09-21, 16:31
  #2214
Medlem
Bara-Robins avatar
Blev du upprörd över att jag ifrågasatte hur insatt du är när det är så uppenbart att du inte är det? Om det inte är uppenbart för dig så bör du lita på Feynman.

Citat:
Ursprungligen postat av Corsendonk
Utöver att önska dig all lycka i utforskandet av elektronkraften finns det inget att tillägga. Vi är färdiga här.

En del av elektronens massa består av att elektronfältet runtomkring den binder till dess excitation. Om en elektron är i superposition mellan att vara bunden till den ena eller andra protonen så kommer tillståndens samlade vågfunktion ha högre energi än tillstånden var för sig.(som då utgörs av ett tillstånd vid sammanflätning) Denna extra energi visar sig vid överlappningen av fälten som också är en av mekanismerna som bestämmer tröskeln för tunnelingeffekten.
Den högre energin där... hm... "kompenseras", eller kanske innebär en lägre potentialbrunn där än vad elektronen skulle gett om den inte var i superposition. Detta ger upphov till en attraherande kraft mellan protonerna från elektronfältet.
1+x=2.
x=1.
F=ma.
Frågor?
Välkommen till mänskligheten.

Börja här:
https://youtu.be/Igl8hE3Eac0
__________________
Senast redigerad av Bara-Robin 2020-09-21 kl. 16:55.
Citera
2020-09-21, 22:33
  #2215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Blev du upprörd över att jag ifrågasatte hur insatt du är när det är så uppenbart att du inte är det? Om det inte är uppenbart för dig så bör du lita på Feynman.

Jag blir inte det minsta upprörd eftersom det här är en tråd om kvantmekanik och inte om mig eller om dina fria fantasier.
Citera
2020-11-05, 11:55
  #2216
Medlem
starke_adolfs avatar
Detta är en tråd om kvantmekanik, håll er till topic. Var tydliga med vilken koppling till kvantmekanik era frågeställningar har.

/Moderator
Citera
2021-06-01, 14:33
  #2217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
I ett antal trådar behandlas relativitetsteori, kosmologi, astronomi och annat intressant men kvantmekaniken verkar vara tydligt eftersatt. I den här tråden tänkte jag att folk kunde ställa frågor om kvantmekanik och sedan kan de som känner sig manade svara.

Exempelvis kanske man undrar varför kvantmekanik behövs, vem som "uppfann" kvantmekaniken, hur man räknar ut saker i kvant, osv.

Var inte blyga nu, fråga på!

ok!

Hur ska jag se på min vardag? Gäller det här med kvantmekanik endast på mikroskopisk nivå eller vadå? Nä, jag är inte alls insatt som märks.

När jag ser en människa fanns inte stackars mänskan innan jag observerade hen? I och för sig har väl andra observerat människan men människan hade kanske sannolikheten att bli en sten istället vid observationstillfället, så kanske inte ens blev en människa utan en sten. Då tur att jag observerade om skiten så stenen fick bli en människa en stund?

Finns inte bokhyllan bakom mig om jag inte tittar på den? Hur kan en blind människa gå in i en vägg som inte observerats, hur uppstod väggen? Varför upplever en annan blind människa och jag också samma jäkla vägg på samma jäkla ställe?

Hur kan disken finnas kvar på samma ställe när jag kommer hem? Vill inte den ska vara kvar. Kan inte disken vara en miljon kronor istället nästa gång jag observerar partiklarna eller vågorna eller vad det är?

Nä, jag fattar nog inte alls detta. Förklara som om jag vore ett barn tack.
Citera
2021-09-04, 22:00
  #2218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corsendonk
Har du aldrig hört talas om någon som förstår kvantfysik på grund av att du aldrig träffat en fysiker eller menar du den typ av förståelse närmast förknippad med ett välkänt uttalande av Feynman? Hur som helst så finns det många som förstår kvantmekanik i betydelsen att de kan använda kvantmekanik för att förutsäga till exempel experimentella resultat. Som ett antal skribenter har varit inne på så är kvantmekanik inte så komplicerat att lära sig att använda, i princip allt vilar på en handfull principer enklast formulerade med linjär algebra.

Med kvantmekanikens principer som utgångspunkt finns det enligt min mening två huvudriktningar. Antingen applicerar man principerna på problem, till exempel en tänkt Stern-Gerlach-mätning i en given vinkel mot ett givet tillstånd, eller så funderar man över varför principerna ser ut som de gör, vad händer när man gör en mätning, finns det gömda variabler etc. Jag skulle säga att det var den senare betydelsen som Feynman hade i åtanke när han sa att ingen förstår kvantmekanik.

De principiella frågorna om vad kvantmekanik är och hur olika koncept skall tolkas saknar absolut inte värde och det råder för min del inget tvivel om att kvantmekaniken är ofullständig som fysikalisk teori. De filosofiska aspekterna har sedan lång tid tillbaka förekommit i allehanda populärvetenskapliga framställningar med tveksamt värde. Jag vill hävda att det inte går att förstå de fundamentala problemen med kvantmekanik utan att först behärska vad kvantmekanik är i den mening att man kan använda principerna för att lösa grundläggande problem. De blir annars som att försöka översätta Proust utan att ha mer kunskaper om franska än ett lexikon. Möjligheterna för missförstånd är oändliga. Tror man att det finns kopplingar mellan kvantmekanik och österländsk filosofi, utöver poetiska sådana, så är man grundlurad. Det finns ingen genväg till insikt eller visdom som rundar matematiken.

Behärskar man kvantmekanik i praktiskt mening är det tämligen lätt att sätta sig in i de fundamentala problemen med kvantmekanik. Att finna en lösning förefaller dock än så länge vara svårt.

Vad gäller din fråga är det oklart vad du menar med 'elektronkraft' och hur du tänker dig att arrangera två protoner och en elektron så att Coulombkraften går att försumma. I övrigt har jag inte för avsikt att delta i tjafsandet.

Jag har läst några böcker om Kvantmekanik för 10 – 15 år sen!
När dom säger att ingen förstår kvantmekaniken så menar dom att ingen har ett intuitivt grepp om saken! Det vill säga våra hjärnor utvecklades längs evolutionen på den Afrikanska savannen att gör beräkningar om medelstora objekt som far fram i medelhastighet! Dom som var bra på det tenderade att överleva, och dom som var sämre tenderade sålunda att gå under!

Exempel idag är när man går över ett övergångsställe så kan man intuitivt känna av om det går att ta sig över eller om man kommer att bli överkörd av bilar som inte saktar in! Ju längre bort man kommer från det ju svårare blir det att greppa situationen, och Relativitetsteorin och Kvantteorin är så långt bort från ”Afrikanska Savannen” man kan komma! Fysikern Paul Davis har sagt att han inte vet någon som kan visualisera Relativitetsteorin, man greppar den med matematik!

Kvantmekaniken lika så!
Dubbelspaltsexperimentet brukar ju användas för att visa den saken!
Om en spalt är öppen och man skjuter elektroner med ett elektrongevär genom hålet så bildas det prickar bakom hålet precis som det vore kulor som skjutits igenom hålet. Öppnar man båda hålen så borde det bli prickar bakom båda hålen, men det blir det inte, utan det som bildas är ett staket på 6 spalter! Ibland så beter sig elektronen som en partikel, och ibland som en våg, men vad är den när man inte mäter den? En del hävdar att elektronen är både och, En Waveicle! Men hur ser en sådan ut? Det är en förnuftsvidrig företeelse!
Det är det här som Richard Feynman menar att ”igen förstår sig på kvantmekanik, löser du detta så löser du alla andra kvantmekaniska mysterier också!”

Fysikern John Gribbin säger att kvant mekaniker som gör uträkningar med Schrödingers Vågekvation är kvantum kockar, många av dom bryr sig inte så mycket om mysterierna! Han redogör för Mysterierna här till kvantkockarnas förtret!
http://www.lifesci.sussex.ac.uk/home...in/quantum.htm

Eller som Professor Amit Goswami hörde någon säga bland publiken på ett Event för fysiker att ”den som inte insett att det försiggår något väldigt konstigt i vårat universum måste ha ett hål i huvudet!” Det är ett eko från Niels Bohrs yttrande; ”Den som inte är chockad av kvantmekanik har inte förstått det!”

För att med trovärdighet säga att det inte finns någon koppling mellan Österländsk Filosofi och kvantmekanik måste man vara utbildad i både och! Niels Bohr vapensköld, och Byst utanför Universitetet i Köpenhamn, och på hans gravsten finns det en yin/Yang symbol vilket vittnar om en mycket kraftfull koppling mellan hans kompletteringsprincip och Taoismens Yin/Yang ”motsatserna kompletterar varandra!”
https://sureshemre.wordpress.com/201...-yin-and-yang/

Sen kom fysikern Fritjof Capras bok Fysikens Tao ut 1975 som visar på många kopplingar mellan Österlandets Filosofi och Vetenskapen, Och Capra intervjuade Werner Heisenberg innan han skrev boken!

The Tao of Physics
“Science does not need mysticism and mysticism does not need science. But man needs both.”
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Tao_of_Physics

Werner Heisenberg tillstyrker riktigheten i Allt!

Wikipedia Werner Heisenberg Philosophy and worldview
Heisenberg admired Eastern philosophy and saw parallels between it and quantum mechanics, describing himself as in "complete agreement" with the book The Tao of Physics. Heisenberg even went as far to state that after conversations with Rabindranath Tagore about Indian philosophy "some of the ideas that seemed so crazy suddenly made much more sense".
https://en.wikipedia.org/wiki/Werner_Heisenberg

Sen har vi Professor Amit Goswami på Universitetet i Oregon (numera Pensionerad)
En elev till honom skrev några inlägg på Forumet på James Randis hemsida för 15 år sen, och sa att kurslitteraturen, en bok av Goswami innehöll ingen mysticism alls, utan bara torr vetenskap, vilket han tyckte var positivt!
Men Amit Goswami har skrivit en bok där han inte spar på någonting som heter ”Det självmedvetna Universumet, hur medvetandet skapar den materiella Världen!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Amit_Goswami
__________________
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2021-09-04 kl. 22:10.
Citera
2021-09-08, 07:14
  #2219
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
För att med trovärdighet säga att det inte finns någon koppling mellan Österländsk Filosofi och kvantmekanik måste man vara utbildad i både och! Niels Bohr vapensköld, och Byst utanför Universitetet i Köpenhamn, och på hans gravsten finns det en yin/Yang symbol vilket vittnar om en mycket kraftfull koppling mellan hans kompletteringsprincip och Taoismens Yin/Yang ”motsatserna kompletterar varandra!”
https://sureshemre.wordpress.com/201...-yin-and-yang/

Den enda logiska slutsatsen man kan dra av detta är att Niels Bohr måste ha haft en utbildning i österländsk filosofi.
Citera
2024-01-18, 01:39
  #2220
Medlem
Folketstempels avatar
Virtuell partikel.
Eftersom virtuella partiklar inte existerar, när man "tittar på dem", utan bara dyker upp när man "tittar bort", kan de även betraktas som en form av kvantbokföring. Det är en fenomenologisk förklaring, eftersom vår nuvarande bild av verkligheten är ofullständig. Den kan komma att ersättas med en fullständigare bild av gravitationen med kvantmekaniken i förening med allmänna relativitetsteorin.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Virtuell_partikel
Kan ni förklara detta begripligt vad en virvel partikel är, då Wikipedias svar är obegripligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback