Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Grundpremissen för mig är Feynmans slutsats att en foton emitteras och absorberas som en sammansatt händelse och att en foton därför inte kan emitteras om det inte finns en elektron som kan absorbera den.
Nu har jag läst på lite om detta och bakgrunden till det här. En sak som är slående är ju att det här är gammal fysik som egentligen grundar sig i time-reversal-symmetry breaking, som det så fint heter.
Jag känner lite att jag sagt mitt om detta, så jag länkar lite istället som både talar till din fördel, och till din nackdel, så får andra avgöra vad de står i frågan.
Detta grundar sig i Faynmans papper från -45, s. 157-161 främst:
http://www.untiredwithloving.org/crystal_feynman_absorber.pdf
Värt att säga om detta är att kritiken mot detta sedan trillade in mot denna teori som kallas Wheeler–Feynman absorber theory. Kritiken finns att sätta sig in i här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wheeler%E2%80%93Feynman_absorber_theory
Utöver kritiken mot detta så verkar det förelegat en matematisk miss i förmuleringen också, vilket jag läste i förbifarten och kan därör inte länka. Det var även antaganden som gjordes som var felaktiga som teorin byggde på.
Inte minst så är det värt att nämna, beroende på hur tillförlitlig man ser denna källan som, att Feynamn själv övergav denna teorin efter att kritiken rullade in.
https://briankoberlein.com/2015/06/11/at-least-there-is-symmetry/
"This led Feynman to abandon the model eventually..."
Vi har även elektronfältet som ibland spontant låter elektroner ploppa upp statistiskt. Om en foton sänd från ljusår bort av ren slump absorberas av denna så implicerar detta att det var förutbestämt, och det innebär också att den probabilistiska bilden av universum omkullkastas. Det är ett stort påstående som kräver extraordinära bevis, vilket inte presenterats i detta fallet.
Citat:
Första gången jag läste detta fick jag en aha-upplevelse därför att jag tycker slutsatsen verkar rimlig, samtidigt som den kastar många invanda föreställningar på ända.
Så har jag ofta fått. Ibland har det tagit mig åratal och även decennier efter att ha fått en "aha-upplevelse" som jag sedan upptäckt varit fel. Vissa är såklart rätt, men vissa är fel. Den upplevelsen är ingen bra måttståck på vad som är sant.
Citat:
Kausala händelser måste vara kausala utifrån alla referensramar, annars uppstår tidsparadoxer.
Det här är inget problem om kausalitet såvitt jag förstår problemet.
Citat:
Om fotonens emitteras vid punkt A och absorberas vid punkt B så ligger B i höljet till den ljuskon som utgår från A, dvs B är ingen inre punkt i ljuskonen vilket krävs för kausalitet.
Men detta säger att B inte bara kan, utan också ligger utanför ljuskonen eftersom ljuskonen från punkt A vid någon planktid kommer vara såpass liten att den omöjligen kan rymma B, vilket också härleder att information måste färdas snabbare än ljuset.
Citat:
Att fotonen absorberas kan inte vara en händelse som sker till följd av att fotonen emitterades, därför att båda händelserna sker exakt samtidigt betraktat från fotonens referensram.
Fast nu måste vi hålla isär lite saker. Även om fotonen inte upplever någon tid sett från sitt perspektiv så är fotonens interaktionsfält bundet till inom dess ljuskon. Detta bevisade Feynman också genom sin formulering, eller hans bidrag till formuleringen av banintegraler. Detta i kombination med att information inte kan färdas snabbare än ljuset gör att det måste vara irrelevant hur fotonen uppfattar tiden eftersom tiden fortfarande är en faktor för dess interaktionsfält.
Låt säga att vi har en fotonliknande partikel som rör siv i 0,99 % av c, då kommer den att uppleva tid, men ytterst långsamt, samt vara bunden till sin ljuskon och kommer trots att den från sitt eget perspektiv kanske kan avlägga avståndet från Andromeda till Jorden, ur sitt eget perspektiv, på 1 sekund, så kommer dess ljuskon fortfarande ta den tiden det tar ur vårat perspektiv att nå hit, och därmed kunna förmedla information hit. Ska då denna fotonliknande partikel absorberas av en statistisk fluktuation i elektronfältet så kan inte detta vara en statistisk fluktuation, och hela fysiken måste läggas om. Det säger egentligen emot precis allt. Ta Boltzmann bara som ett exempel, men vi kan egentligen ta vilken fysiker som helst. Informationen från Andromeda har inte nått Jorden förrns den avlagt sträckan med c, eller i fallet med våran hypotetiska fotonliknande partikel 0,99 % av c, och att denna då efter 1 planktid(vilket är den sträckan ljuset rör sig över en planklängd), då måste denna ljuskonen som ännu inte har tillräcklig utbredning ha information om precis hela universum, och allt måste vara totalt deterministiskt. Detta aldeles oaktat hur fotonen upplever tiden ur sitt eget perspektiv.
Citat:
En foton som skapas i solens inre kan studsa runt i tusentals år innan den hittar ut för att träffa jordytan några minuter senare. Ur vårt perspektiv är det en process som pågår i tusentals år medan allt sker samtidigt ur fotonens perspektiv. Och båda perspektiven är lika giltiga.
Ja, men det innebär inte att fotonen medans den studsar runt(tillägg här är att eftersom absorbtion och emittering sker direkt, instantivt, ögonblickligen, så är det egentligen inte "studsandet" i sig som tar tid, utan att fasskiftningen i elektron-foton scatteringsprocessen är att frekvensen, eller om så vill den kinetiska energin ökar när den närmar sig elektronens potentialbrunn, och sedan återemmiteras i sin ursprungliga frekvens vilket ger en ökning av fasen, vilket tar tid, strunt samma egentligen, men det är en datalj som man kan göra en egen tråd om och gå in i detalj kring),
men medans den studsar omkring och inte upplever någon tid ur sitt eget perspektiv, och allt sker, då egentligen inte samtidigt som resultat av mitt inflikna tillägg, men för diskussionens skull kan vi anta det, så sker allt samtidigt sett ur fotonens perspektiv.
Det innebär ändå inte att fotonen som då inte upplever någon tid, där allt sker samtidigt, att denna samtidighet kan ske överallt i hela universum då fotonen fortfarande är bunden till sin ljuskon, även om den inom denna inte upplever någon tid. Det är som du säger en fråga om perspektiv och relativism, men antaganden görs här som får felaktiga slutsatser.
Har en emitterad foton instant kontakt med en statistiskt upploppat elektron utanför våran kosmiska händelsehorisont, eller är det inte en godkänd lösning och om så varför? Eller vad är det en foton som dras in i ett svart hål absorberas av?
Eller ta den hypotetiska, jag vet inte vilken teori det är om universums död, men efter att alla svarta hål har avdunstat och det endast är fotoner kvar. Hur kan dessa emitteras från ett svart hål om det då inte finns någonting att absorberas med eftersom energierna kommer vara för låga för foton-foton interaktion?
Fortsättning nedan.