2020-09-19, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gefundenes
Varför 2023? Och hur fick man till ändringen?
Måmga frågor nu men kommer man få bort utgivningsbevis för förtalssajter som mrkoll och lexbase?

SOU förslaget börjar bli klart och röstas nog igenom nästa år. Sen kan det inte bli gällande förrän efter en andra omröstning eter valet 2022 eftersom det innefattar grundlagsändring. Fritt fram att tjäna stålar på personuppgifter till dess alltså $$$
Citera
2020-09-19, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FotParmesan
Vart kan man läsa mer om det?

Ett ändamålsenligt skydd för tryck- och yttrandefriheten
SOU 2020:45

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2020/08/sou-202045/
Citera
2020-09-19, 15:00
Medlem
I mitt fall var det dock aldrig Mrkoll och Lexbase som ställde till det. jag la upp en ny tråd om det

(FB) Nu fattar jag äntligen exakt hur Betalningsanmärkning funkar gällande jobbsök

Det visar sig att det finns 4 typer av anmärkningar som florerar när man söker jobb
(1) Dömd för brott i domstol (ligger oftast 5 år i belastningsregistret)
(2) Prick i körkortet (tex fartbot , 5 år)
(3) Finns på Google/Mrkoll/Lexbase som åtalad och frikänd
(4) Betalningsanmärkning

Typ (1) och typ (2) omöjliggör anställning i väldigt många fall. Särskilt bland de som pluggat till högskoleexamen.
Typ (2) har väldigt sällan betydelse. (frågan är nånsin ?)
Typ (3) har ibland betydelse. Folk som anställer Googlar ofta personen och ser det konstigt ut tar de en annan.

Det är alltså typ (1) och typ (2) som diskvalificerar / är absolut hinder från anställning på dagens moderna arbetsmarknad och med automatiserade system och processer vid anställning.

De andra typerna av anmärkning kan spela in men är inget generellt hinder att få en anställning i slutändan om man söker många jobb.

ANG BETALNINGSANMÄRKNING:

"Tvärtemot vad Kronofogden anger på sin hemsida så kan Betalningsanmärkning ställa till det rejält för en.

De anger att man kan få problem att få bolån och teckna mobilabonnemang. Jo vars, boende kan man få med deposition eller hos kommunala bolag som godtar betalningsanmärkning och mobiler kan man ha kontantkort i . Så egentligen betyder det ingenting att ha betalningsanmärkning för massor av människor.

Det de inte berättar är att det i många fall omöjliggör att få anställning.

Jag insåg inte detta då jag hade varningsskylt på Mrkoll.se och finns på Lexbase (friande domar) så jag trodde det var problemet. Nu visar det sig att jag hade aldrig någon chans när jag sökte jobb. Som erfaren , ostraffad ekonom sökte jag jobb på regionens förvaltning gång på gång till deras ekonomiavdelning och jag övervägde överklaga processen då jag bara fick mailsvar "tack för visat intresse"

I själva verket kollade de att jag hade Betalningsanmärkning och jag hade aldrig nån chans"
Citera
2020-09-19, 15:18
Medlem
fel post
Senast redigerad av barnkomhit 2020-09-19 kl. 15:51.
Citera
2020-09-19, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barnkomhit
Gäller detta även för folk med strafföreläggande? Alltså, kommer det ordna sig för min polare? Han har blivit lite deppig senaste... "(1) Dömd för brott i domstol (ligger oftast 5 år i belastningsregistret)" /frågar åt en kompis

ja det verkar som de vill att man inte ska kunna söka på begågna brott eller frikända åtal. inget av det. Det kommer 2023 så han sparar kanske ett par år med anmärkning då ?!
Citera
2020-09-19, 15:53
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnkomhit
Gäller detta även för folk med strafföreläggande? Alltså, kommer det ordna sig för min polare? Han har blivit lite deppig senaste... "(1) Dömd för brott i domstol (ligger oftast 5 år i belastningsregistret)" /frågar åt en kompis
Det syns i belastningsregistret, ja. Inte alla jobb frågar efter utdrag eller är anslutna till den i tråden länkade tjänsten (drygt 2500 företag). Att det omöjliggör anställning hos företag som faktiskt kollar upp det är nog inte helt säkert, det beror förmodligen på typ av brott i kontrast till ifrågavarande företag; t.ex. rattfylleri hos en transportfirma eller ekonomisk brottslighet / bedrägeri för en person ska hantera pengar osv. Möjligtvis kommer frågan upp men det kanske din polare kan hantera isfl?
Citera
2020-09-19, 17:12
Medlem
Foxxyboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Får verkligen hoppas att du inte har några barn som gör något skit i tonåren, typ klotter eller olovlig körning på moped för det kommer att förfölja dom resten av livet.

Tycker du själv att det låter rimligt?

det går också som förälder att fostra sin barn och inte låta sammhället göra det så undviker man det över huvud taget.

Förövrigt tycker jag det är bra i vissa avseenden men dåligt i andra.

Borde filtreras efter grova brott och därefter tid innan det försvinner ur systemen ge människor som skött sig och sonat sina brott en chans.
Citera
2020-09-19, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxxybox

Borde filtreras efter grova brott och därefter tid innan det försvinner ur systemen ge människor som skött sig och sonat sina brott en chans.

När preskriptionstiden har gått ut i polisens register, 5 eller 10 år så ska självklart brottet gallras hos Lexbase och Verifiera också.

Borde vara solklart för vilken idiot som helst
Citera
2020-09-19, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foxxybox
det går också som förälder att fostra sin barn och inte låta sammhället göra det så undviker man det över huvud taget.

Förövrigt tycker jag det är bra i vissa avseenden men dåligt i andra.

Jag torskade på klotter när jag var 17 år och kan inte belasta mina föräldrar för det. Dom var alltid där och stöttade mig i allt jag gjorde, men spänningen i att tagga en tunnelbana vagn med mitt crew blev för stor och en dag så torskade vi.

Känns inte rimligt att man ska bli bortsorterad i deras system för all framtid för ett brott jag begått i min ungdom. Jag kan med min utbildning och erfarenhet mycket, mycket väl vara den som dom söker.

Parentes är att efter det så är jag ostraffad, så nog fan lär man sig en läxa alltid.
Citera
2020-09-19, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Jag får uppfattningen att det varit jobbigt för dig att hålla dig på den smala vägen. Jag är inte dömd för något men känner inte alls som du att det varit en uppoffring att "sett till att sköta sig" . Tror du kommer att falla igenom rätt snart faktiskt

Vad fint, kan du inte förmedla den känslan till alla kriminella i tråden då?
Citera
2020-09-19, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crackpipan
Jag torskade på klotter när jag var 17 år och kan inte belasta mina föräldrar för det. Dom var alltid där och stöttade mig i allt jag gjorde, men spänningen i att tagga en tunnelbana vagn med mitt crew blev för stor och en dag så torskade vi.

Känns inte rimligt att man ska bli bortsorterad i deras system för all framtid för ett brott jag begått i min ungdom. Jag kan med min utbildning och erfarenhet mycket, mycket väl vara den som dom söker.

Parentes är att efter det så är jag ostraffad, så nog fan lär man sig en läxa alltid.

Ehh jo?!?!

Att du som vuxen inte kunde se hur mycket klotter kostar kan inte samhället ansvara för. Du skriver själv att du gjorde det av högst egoistiska skäl. När NU företag av precis samma skäl (däremot bidrar företag till samhället, vilket dina små lustbrott inte gjorde) så blir du minsann putt och kräver förändring. Jag måste få konstatera att människors känsla av att de förtjänar saker är helt bisarr.

Företag har INGET ansvar för att se till att människor får jobba hos dem, det är inte på något sätt en rättighet att få jobba. Ni tänker fan som en bunte idioter, i vart fall tänker ni helt jävla skevt.
Citera
2020-09-19, 19:36
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Vad fint, kan du inte förmedla den känslan till alla kriminella i tråden då?
Vilka i tråden anser du är kriminella?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in