I mitt fall var det dock aldrig Mrkoll och Lexbase som ställde till det. jag la upp en ny tråd om det
(FB) Nu fattar jag äntligen exakt hur Betalningsanmärkning funkar gällande jobbsök
Det visar sig att det finns 4 typer av anmärkningar som florerar när man söker jobb
(1) Dömd för brott i domstol (ligger oftast 5 år i belastningsregistret)
(2) Prick i körkortet (tex fartbot , 5 år)
(3) Finns på Google/Mrkoll/Lexbase som åtalad och frikänd
(4) Betalningsanmärkning
Typ (1) och typ (2) omöjliggör anställning i väldigt många fall. Särskilt bland de som pluggat till högskoleexamen.
Typ (2) har väldigt sällan betydelse. (frågan är nånsin ?)
Typ (3) har ibland betydelse. Folk som anställer Googlar ofta personen och ser det konstigt ut tar de en annan.
Det är alltså typ (1) och typ (2) som diskvalificerar / är absolut hinder från anställning på dagens moderna arbetsmarknad och med automatiserade system och processer vid anställning.
De andra typerna av anmärkning kan spela in men är inget generellt hinder att få en anställning i slutändan om man söker många jobb.
ANG BETALNINGSANMÄRKNING:
"Tvärtemot vad Kronofogden anger på sin hemsida så kan Betalningsanmärkning ställa till det rejält för en.
De anger att man kan få problem att få bolån och teckna mobilabonnemang. Jo vars, boende kan man få med deposition eller hos kommunala bolag som godtar betalningsanmärkning och mobiler kan man ha kontantkort i . Så egentligen betyder det ingenting att ha betalningsanmärkning för massor av människor.
Det de inte berättar är att det i många fall omöjliggör att få anställning.
Jag insåg inte detta då jag hade varningsskylt på Mrkoll.se och finns på Lexbase (friande domar) så jag trodde det var problemet. Nu visar det sig att jag hade aldrig någon chans när jag sökte jobb. Som erfaren , ostraffad ekonom sökte jag jobb på regionens förvaltning gång på gång till deras ekonomiavdelning och jag övervägde överklaga processen då jag bara fick mailsvar "tack för visat intresse"
I själva verket kollade de att jag hade Betalningsanmärkning och jag hade aldrig nån chans"