2015-03-01, 23:35
Medlem
stoffeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabbe-klabbe
Jag är civilekonom och tänkte söka heltidsjobb men jag har fått anmärkningar varav alla utom 1 kan tas bort med lite jobb. Det kan också bli så att de inte går att ta bort, alltid någon inslag av lotteri tänker jag.

Då är frågan slösar jag bara min tid att söka jobb (avsedda för civilekonomer) de närmsta 3 åren överhuvudtaget? eller kan jag söka "enklare" jobb tex steka hamburgare på McD? (o vad tjänar man då?)

Det behöver inte vara slöseri med tid. Jag fick för drygt ett år sedan jobb hos Adecco, där jobbet i sig var på Telia som butikssäljare (genom Adecco). Det sket sig med det jobbet, men det är en annan femma. Hur som helst! Efter att jag varit på intervju och fått jobbet så blev jag uppringd och kallad till ett möte. Jag förstod direkt att det förmodligen gällde mina betalningsanmärkningar. Så var fallet. Att ha någon med betalningsanmärkningar/skulder i butik med dyrbara grejer är ju ingen hit direkt. Däremot så förklarade jag att ja, jag hade anmärkningar, men inte längre några skulder till KFM. De kontrollerade detta och sedan var det lugnt. Så anmärkningarna i sig behöver inte vara katastrof så länge man inte har skulder. Det beror ju på vilken typ av jobb det är också. Som kyrkogårdsvaktmästare kanske det spelar mindre roll då du inte kan stjäla speciellt mycket.
Citera
2018-12-02, 04:25
Medlem
Inga av mina sammanlagt 6 arbetsgivare har någonsin gjort kreditupplysning.
Citera
2020-09-19, 14:53
Medlem
Nu fattar jag äntligen exakt hur Betalningsanmärkning funkar gällande jobbsök

Tvärtemot vad Kronofogden anger på sin hemsida så kan Betalningsanmärkning ställa till det rejält för en.

De anger att man kan få problem att få bolån och teckna mobilabonnemang. Jo vars, boende kan man få med deposition eller hos kommunala bolag som godtar betalningsanmärkning och mobiler kan man ha kontantkort i . Så egentligen betyder det ingenting att ha betalningsanmärkning för massor av människor.

Det de inte berättar är att det i många fall omöjliggör att få anställning.

Jag insåg inte detta då jag hade varningsskylt på Mrkoll.se och finns på Lexbase (friande domar) så jag trodde det var problemet. Nu visar det sig att jag hade aldrig någon chans när jag sökte jobb. Som erfaren , ostraffad ekonom sökte jag jobb på regionens förvaltning gång på gång till deras ekonomiavdelning och jag övervägde överklaga processen då jag bara fick mailsvar "tack för visat intresse"

I själva verket kollade de att jag hade Betalningsanmärkning och jag hade aldrig nån chans
Citera
2020-09-19, 15:02
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Tvärtemot vad Kronofogden anger på sin hemsida så kan Betalningsanmärkning ställa till det rejält för en.

De anger att man kan få problem att få bolån och teckna mobilabonnemang. Jo vars, boende kan man få med deposition eller hos kommunala bolag som godtar betalningsanmärkning och mobiler kan man ha kontantkort i . Så egentligen betyder det ingenting att ha betalningsanmärkning för massor av människor.

Jag insåg inte detta då jag hade varningsskylt på Mrkoll.se och finns på Lexbase (friande domar) så jag trodde det var problemet. Nu visar det sig att jag hade aldrig någon chans när jag sökte jobb. Som erfaren , ostraffad ekonom sökte jag jobb på regionens förvaltning gång på gång till deras ekonomiavdelning och jag övervägde överklaga processen då jag bara fick mailsvar "tack för visat intresse"

I själva verket kollade de att jag hade Betalningsanmärkning och jag hade aldrig nån chans

Så du fick hem en kopia på kreditupplysning företaget tagit på dig då? Eller hittar du bara på?
Citera
2020-09-19, 15:07
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Ja, vem skulle vilja anställa en ekonom med betalningsanmärkning?
Citera
2020-09-19, 15:14
Medlem
tigerrakets avatar
Många företag kräver idag att de anställda har ordnad ekonomi. Speciellt om du arbetar med pengar, för man vill ju inte ha in någon som har skulder och som kan frestas att ta av företagets pengabörs när den ändå konterar fakturor
Citera
2020-09-19, 15:27
Medlem
Ekonom med betalningsanmärkning. HAHA. De gjorde rätt val helt klart.
Citera
2020-09-19, 15:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Oavsett vad som kom först, så är det ju inte så smart att utbilda sig till ekonom om man har en betalningsanmärkning eller att dra på sig en betalningsanmärkning om man är utbildad ekonom.

Du har ju grundat för hela situationen själv och visat att du inte ens klarar av ditt jobb.
Citera
2020-09-19, 15:31
Medlem
tnems avatar
Citat:

Vad är det för utbildningsnivå, gymnasiell eller 3-årig högskole utbildning verkar man inte komma långt med.
Citera
2020-09-19, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Så du fick hem en kopia på kreditupplysning företaget tagit på dig då? Eller hittar du bara på?

Betalningsanmärkning kan man kolla anonymt . Tex på Ratsit.se kan t o m privatpersoner göra det helt lagligt. Kostar nästan inget. jag kan få ut klumpar med 500 pers 4,6 öre per person
Citera
2020-09-19, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ja, vem skulle vilja anställa en ekonom med betalningsanmärkning?

99,999999% vill inte det
Citera
2020-09-19, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leechy
Ekonom med betalningsanmärkning. HAHA. De gjorde rätt val helt klart.

ja det kan man helt klart tycka med det jag vet nu om betalningsanmärkningar. Jag trodde det var nåt som hindrade folk att få bolån och mobiler, som det står på KFMs hemsida. Jag hade funnit vägar att gå runt det med hyreslägenhet och kontantkort.

Det rätta hade varit att jag överklagat Rättelseteamet i Visby när de sa de inte vill ta bort anmärkningen dock.
Men det visste jag inte då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in