2020-09-19, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nissepersson1337
Kreativ bokföring hade absolut kunnat användas om det inte gällde en månad som stängdes innan bidraget ens existerade.

Upplagefusket har pågått i decennier.

Och genom tidigarr revisioner har exempelvis Aftonbladets revisorer "godkänt" att varje tryckt exemplar läses av ca 6-7 personer", då detta har legat till grund för upplagestatistiken oh verksamhetsberättelsen för året.

Tro på upplagorna om du vill, men du skämmer bara ut dig
Senast redigerad av blueberrycake 2020-09-19 kl. 13:45.
Citera
2020-09-19, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Upplagefusket har pågått i decennier.

Och genom tidigarr revisioner har exempelvis Aftonbladets revisorer "godkänt" att varje tryckt exemplar läses av ca 6-7 personer", då detta har legat till grund för upplagestatistiken oh verksamhetsberättelsen för året.

Tro på upplagorna om du vill, men du skämmer bara ut dig

De där är ju nåt helt annat. Jämför du en verksamhetsberättelse och upplagestatistik över räckvidd med att en myndighet vill ha svart på vitt "såld upplaga"?

Jag tror varken bu eller bä, bara konstaterar att du just jämförde äpplen med päron och har tidigare redogjort för varför jag anser detta vara relativt svårfuskat med. Du har fortf inte kommit med några argument i sakfrågan mer än lösa redogörelser om att "vara för insatt" och att "i en helt annan situation som gällde nåt helt annat så fuskade dem minsann!!"

Du får gärna påstå att nån skämmer ut sig, men kom då med bättre argumentation först, så har du ett ben att stå på.
Citera
2020-09-19, 13:57
Medlem
Citat:
De där är ju nåt helt annat. Jämför du en verksamhetsberättelse och upplagestatistik över räckvidd med att en myndighet vill ha svart på vitt "såld upplaga"?

Jag tror varken bu eller bä, bara konstaterar att du just jämförde äpplen med päron och har tidigare redogjort för varför jag anser detta vara relativt svårfuskat med. Du har fortf inte kommit med några argument i sakfrågan mer än lösa redogörelser om att "vara för insatt" och att "i en helt annan situation som gällde nåt helt annat så fuskade dem minsann!!"

Du får gärna påstå att nån skämmer ut sig, men kom då med bättre argumentation först, så har du ett ben att stå på.

Jag tog det som exempelför att visa att en revisorsstämpel inte behöver betyda ett jota över huruvida antalet sålda ex stämmer eller ej.

Revisorn skriver på Aftonbladets egna uppgifter. Även nu när Corona-bidrag skulle sökas.
Du ville framhäva att revisor-stämpeln minsann är en slags garant för att siffrorna stämmer. Jag påstår att så inte är fallet, med argumentationen ovan.
Citera
2020-09-19, 14:16
Medlem
Citat:
Jag tog det som exempelför att visa att en revisorsstämpel inte behöver betyda ett jota över huruvida antalet sålda ex stämmer eller ej.

Revisorn skriver på Aftonbladets egna uppgifter. Även nu när Corona-bidrag skulle sökas.
Du ville framhäva att revisor-stämpeln minsann är en slags garant för att siffrorna stämmer. Jag påstår att så inte är fallet, med argumentationen ovan.

Inte i detta fallet. Revisorn har i de här fallet en skyldighet att utföra en revision baserat på rätt mycket externt underlag. Inte bara Aftonbladets. Det enda aftonbladet gör är att visa sin upplageintäkt. I detta fallet är det underlag från tryckerier, återförsäljare och distributörer som hanterar returer som ligger till grund. Detta externa underlag kontrolleras sedan via prislista mot Aftonbladets intäkt i perioden. Prislistan är även den externt förankrad. Detta används för att matcha mot tidningarnas intäkt. Det är en helt annan säkerhet än en godtycklig verksamhetsberättelse.
Citera
2020-09-19, 14:27
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Inte i detta fallet. Revisorn har i de här fallet en skyldighet att utföra en revision baserat på rätt mycket externt underlag. Inte bara Aftonbladets. Det enda aftonbladet gör är att visa sin upplageintäkt. I detta fallet är det underlag från tryckerier, återförsäljare och distributörer som hanterar returer som ligger till grund. Detta externa underlag kontrolleras sedan via prislista mot Aftonbladets intäkt i perioden. Prislistan är även den externt förankrad. Detta används för att matcha mot tidningarnas intäkt. Det är en helt annan säkerhet än en godtycklig verksamhetsberättelse.
Det är ju mycket intressant information du för fram ovan.

Hur har revisionen gått till rent praktiskt?

(Sitter en revisor och försöker räkna ut upplagan efter insamlande av olika källor som sedan sammanställs?)

Var kan man läsa om denna skyldighet som revisorn, som du skriver, har ”i de här fallet”?
Citera
2020-09-19, 14:27
Medlem
Citat:

Nej. Varför? Jo, för att kontrollen existerar inte.

Att flytta kostnads- och intäktsställen för att "sockra" såld upplaga är standard för medieföretag som Aftonbladet. Vilket man gjort sedan decennier.

Du är för naiv. På tok för naiv.
Citera
2020-09-19, 14:49
Medlem
Citat:
Nej. Varför? Jo, för att kontrollen existerar inte.

Att flytta kostnads- och intäktsställen för att "sockra" såld upplaga är standard för medieföretag som Aftonbladet. Vilket man gjort sedan decennier.

Du är för naiv. På tok för naiv.

Jag har redan redogjort för varför ett systematiskt sockrande av intäkterna inte skulle matcha externt underlag, som de facto är det de kontrolleras mot. Vad som har varit låter jag vara osagt men så fungerar det här och nu. Underlaget för såld upplaga hanteras f.ö. inte heller av aftonbladet eller Bonnier själva i dagsläget. Detta uppdrag hanteras av ett externt bolag. Det är deras uppgifter som är rapporterade.
Citera
2020-09-19, 14:53
Medlem
Citat:
Jag har redan redogjort för varför ett systematiskt sockrande av intäkterna inte skulle matcha externt underlag, som de facto är det de kontrolleras mot. Vad som har varit låter jag vara osagt men så fungerar det här och nu. Underlaget för såld upplaga hanteras f.ö. inte heller av aftonbladet eller Bonnier själva i dagsläget. Detta uppdrag hanteras av ett externt bolag. Det är deras uppgifter som är rapporterade.

Externa bolag. Kantar, Orvesto och andra - vi vet hur dessa fungerar
De gör inte sina kunder besvikna så att säga.

Du är naiv. Men tro på upplagorna denna gång
Nu kommer vi inte längre. Vi tycker olika. Ha det!
Citera
2020-09-20, 09:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Självklart, och här pratar vi bara sålda ex. Om de trycker 80k eller 120k per dag är egentligen skit samma. Och min poäng var just att dem här försäljningssiffrorna är värdefulla eftersom de härrör från en revisorstämplad ansökan och inte bara något blaskorna kommunicerat själva. För jo, det betyder mycket i sammanhanget att typ Ernst and young eller nån annan säger "såhär mycket sålde aftonbladet i perioden mars-april".
Ja revisorer har aldrig hjälpt till att fuska tidigare?

https://samnytt.se/tempus-anklagas-for-massivt-presstodsfusk/
Citera
2020-09-20, 09:45
Medlem
Fejkits avatar
Varför skulle räckvidden ens vara intressant för en revisor? Den ska kontrollera tidningens resultat och balansräkningen, inte hur många som läser den. Om aftonbladet säljer en miljon tidningar till en förbränningsstatiom som räknat ut att de värmer bättre än något annat så hade väl revisor inte brytt sig om det?

Har Aftonbladet en uträkning som visar hur de räknat fram tidningens räckvidd som står angiven i verksamhetsberättelsen tror inte jag att revisorn har några invändningar. Man kan göra en jämförelse om de hade haft en tillgång i balansräkningar och de visar ett intyg från en auktionsfirma som säger att den borde inbringa x kronor så köper revisor det.

Är dock så långt från en expert man kan komma på området så rätta mig gärna. Men som sagt, att en revisor skulle lägga sig i hur många som läser tidningen ser jag jag inte som dennes uppgift.
Citera
2020-09-20, 10:58
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Varför skulle räckvidden ens vara intressant för en revisor? Den ska kontrollera tidningens resultat och balansräkningen, inte hur många som läser den. Om aftonbladet säljer en miljon tidningar till en förbränningsstatiom som räknat ut att de värmer bättre än något annat så hade väl revisor inte brytt sig om det?

Har Aftonbladet en uträkning som visar hur de räknat fram tidningens räckvidd som står angiven i verksamhetsberättelsen tror inte jag att revisorn har några invändningar. Man kan göra en jämförelse om de hade haft en tillgång i balansräkningar och de visar ett intyg från en auktionsfirma som säger att den borde inbringa x kronor så köper revisor det.

Är dock så långt från en expert man kan komma på området så rätta mig gärna. Men som sagt, att en revisor skulle lägga sig i hur många som läser tidningen ser jag jag inte som dennes uppgift.

Om framtida stöd ska beräknas ur den så omtalade DEMOKRATI-vinkeln är nog spridningen av innehållet av vikt. Speciellt om nyhetsproducenterna själva framhåller det som en anledning till att de ska få skattepengar. Kanske inte av revisorerna i första hand men för de som ska godkänna utpytsningen av penningar.
Citera
2020-09-20, 11:32
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:

Ta revisorsstämpeln för ett maximivärde. Även om vi inte vet hur stor upplagan är vet vi att det inte kan vara större än detta värde.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja revisorer har aldrig hjälpt till att fuska tidigare?

https://samnytt.se/tempus-anklagas-for-massivt-presstodsfusk/
Revisorn heter Sonny Malmquist. Gammal artikel om honom:

Citat:
Custodias revisor Sonny Malmquist varnas av Revisorsnämnden. Enligt myndigheten har han allvarligt åsidosatt sin skyldighet att rapportera brister i kreditbolaget.

Custodias konkurs i augusti 2006 avslöjade en omfattande röra i kreditföretaget. Det var dålig ordning kring allt från krav, krediter, säkerheter och förfallna räntor. Röran gjorde att företagets ledning inte hade någon överblick över kreditriskerna.
https://www.sydsvenskan.se/2007-06-28/revisorn-i-custodia-far-en-varning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in