2020-02-27, 22:56
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Vet man andelen procent egenproducerade program i kommersiell tv? Att man under de senaste tjugo åren ersatt dyrare såpoperor med billigare dokusåpor må vara känt, men lek-, fråge-, dokumentär-, och samhällsprogram? Då inkluderar jag naturligtvis de som görs på entreprenad åt kanalen via produktionsbolag.

Kan inte fatta att kanaler som Kanal 5 och TV3 fortfarande finns, än mindre deras oerhört klappkassa lillebröder i form av Kanal 9 och TV6. Framtiden för kommersiell tv är att visa livesänd sport. Eller kan ni tänka er något annat som skulle locka betalande kunder?
Jag har garanterat inte sett ett enda av dessa kanalers program på år och dar. Det har i så fall handlat om en film just de har haft. Och när de blir reklam går jag ut och diskar.
Citera
2020-02-28, 18:50
Medlem
Christen Ager-Hanssen stämmer Kinnevik:

Citat:
En stämning lämnades in till Stockholms tingsrätt på torsdagen.

Han hävdar nu i stämningen att Kinnevik inför försäljningen hade friserat siffrorna. Bland annat uppvisades en budget med en vinst på 4,8 miljoner kronor. I stället blev det en förlust på 6,1 miljoner.

Enligt Christen Ager-Hanssen hade Kinnevik manipulerat Metros finansiella resultat. Han kräver nu tillbaka 125,7 miljoner av Kinnevik, med ränta blir det 155 miljoner kronor.
Citera
2020-02-28, 20:32
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fickredapadetta

Det lär väl bara sluta med att han (eller Custos) får ett mångmiljonkrav på Kinneviks rättegångskostnader när norrmannen förlorar i rätten.
Citera
2020-03-01, 22:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Om han skulle vinna, går pengarna då till konkursboet med skatteskulder etc? Eller skall han Christen få pengar för att ha blåst svenska staten och en massa underleverantörer på pengar?
Citera
2020-03-01, 22:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Fokus har en ny artikel om gammelmedias död av Jan Scherman & Leif Holmkvist. Väldigt innehållslös och består mest av floskler om hur staten måste finansiera branschen för att skydda demokratin och leverera "fakta".
Följande diagram var värt att nämna:
https://i.imgur.com/pHHBWvJ.png
Intressant att se hur reklambranschen fullkomligt exploderat och att gammelmedia trots det misslyckas katastrofalt. Tydligen konverterar trafikolyckor och opinionsartiklar inte särskilt bra.

TV och radio klara sig alltså ganska bra, jag lyssnar själv ofta på reklamradio men ser aldrig på TV. Men dagstidningarna är ju på nätet? Hur räknar de, dagstidningarna som bolag tappar så mycket eller tappar de i papper men vinner på nätet?
Citera
2020-03-01, 23:27
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Så här sju och ett halvt år senare kan jag konstatera att Pung var riktigt pricksäker. Folk hatar inte att ta in information via tryckt papper. Det är deras sätt att arbeta och göra affärer som är det stora problemet.

Att lägga nyheter bakom väggar går inte. Då går folk bara till den digitala reklam- eller sponsorfinansierade uppstickaren där de lokala och regionala nyheterna publiceras snabbare och utan stora smygreklamblock om vem som kanske är hetero i årets "Let's Dance" eller var Zara Larsson får tag i sin make up. Dessutom är det ofta bättre skrivet, fotat och med uppföljningar till skillnad från den uppköpta "lokaltidningen".

Det är inte konstigare än att åkeribranschen och facket började försämra anställningsvilkor och lönedumpa. Värdet på chaufföryrket ändrades (och nu skriker de efter yngre åkare nu när de själva kraschat yrket, men det är en annan historia). Samma sak hände med nyhetsbranschen. Är du inte snabbast, billigast och mest lättillgänglig kommer du dö. Sedan kan vissa gråtrunkfantisera om att "bra nyheter måste få kosta och ligga bakom betalvägg". De som följer de redaktionschefer, ägare och förståsigpåare som tycker så kommer behöva lära sig koda (vilket är ett yrke som lagts på pakistanier och indonesier när inte ens indierna vill göra det längre).

Ja jag tror inte det går att reformera eller förbättra gammelmedia. Det är nya aktörer som kommer ta över. Ja de tar ju redan över.
Citera
2020-03-02, 00:00
Medlem
AgentJoyBoys avatar
När tråden startades så kanske det märktes små skälvningar i MediaSverige.

Men journalister och etablissemangets propagandister kunde fortfarande välja bland arbetsgivare. Åtnjuta fasta anställningar och lyfta fina höga löner.

Köpa dyra bostadsrätter och göra karriär.

Proppmätta och fåfänga kunde de fostra pöbeln. Sörpla i sig whiskey och tala om folkbildningsansvar.

Idag kvarstår endast SVT som en trygg bastion. Resten av branschen blöder pengar.

Otrygga anställningar, bemanningsföretag, stress, låga löner, gratisarbete ā la praktik osv

Men det är bara början. Metro har redan lagt ner, snart kommer fler stora namn.
Citera
2020-03-02, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Det rapporteras om stora tittar-tapp i Melodifestivalen.
Drygt 2,5 miljoner tittare nu senast, trots att MMS:s siffror är rejält tilltagna och fejk.

Man har tappat nästan 1 miljon tittare på bara 2 år.

SVT säger att fler kollar på Play. Men de siffrorna kompenserar tappet till typ 5-10%.

Blir intressant att se om det är en varaktig trend. Kan dock tänka mig att tittarsiffrorna fluktuerar lite från år till år. Kollade faktiskt själv med ena ögat i lördags. Detta eftersom mina båda döttrar i nedre tonåren absolut ville se detta, trots att de aldrig tittar på TV i övrigt. Jag antar att de tillhör den främsta målgruppen för evenemanget.

Det som slog mig, som inte sett Melodifestivalen på flera år, var hur extremt mycket man verkar mjölka ur detta. Är ju en massa delfinaler, "dueller", röstande via appar, andra chansen mm. För mig var det smått obegripligt hur tävlingen går till. Detta tror jag är att skjuta sig lite i foten. Det kräver ett stort engagemang för de som tittar. Kanske leder det till att folk tröttnar på skiten. Inte ens mina döttrar var speciellt engagerade, utan satt mest med sina telefoner och småpratade om annat.

Uppskattar den här tråden mycket och följer den noga, även om jag inte bidrar så mycket själv.
Citera
2020-03-02, 09:27
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Extremexempel från Journalisten angående att journalister inte längre bor eller jobbar i områdena de bevakar. Bänkt Olsson jobbar heltid på UNT och bevakar Uppsala, men bor på Kanarieöarna.

https://www.journalisten.se/nyheter/han-bevakar-uppsala-fran-teneriffa
Citera
2020-03-02, 09:56
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Extremexempel från Journalisten angående att journalister inte längre bor eller jobbar i områdena de bevakar. Bänkt Olsson jobbar heltid på UNT och bevakar Uppsala, men bor på Kanarieöarna.

Vilket skämt. Artikeln är låst men inledningen har en peppig ton, som om de inte alls inser problemet.

Marie Antoinette bodde åtminstone utanför Paris, inte 500 mil bort.
Citera
2020-03-02, 10:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen

Om man söker på honom så ser man att han mest verkar köra copy/paste på polisens pressmeddelanden.
Kan ju vara nice att sitta på Kanarieöarna & göra det, borde gå att helt automatisera så att han kan bada & grilla på heltid.
Citera
2020-03-02, 10:08
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om man söker på honom så ser man att han mest verkar köra copy/paste på polisens pressmeddelanden.
Kan ju vara nice att sitta på Kanarieöarna & göra det, borde gå att helt automatisera så att han kan bada & grilla på heltid.

Får inte ihop det. Här är han på plats i Linköping efter en sprängning i juni 2019.
https://www.corren.se/nyheter/linkoping/obehagligt-nar-det-hander-sa-nara-om6152242.aspx

Vore intressant att läsa artikeln. Bor han kanske växelvis i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in