2020-09-10, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Enligt Google verkar ”ovanvåning” mest användas i södra delarna av landet.

https://trends.google.com/trends/explore?geo=SE&q=Övervåning,Ovanvåning

Tack, intressant, jag bor inte i södra delarna så kan ju förklara varför jag tyckte att det lät fel i mina öron.
Citera
2020-09-10, 21:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Tack, intressant, jag bor inte i södra delarna så kan ju förklara varför jag tyckte att det lät fel i mina öron.

Det som kan sägas härutöver är att övervåning har använts sedan slutet på 1500-talet medan äldsta belägget för ovanvåning är början på 1900-talet.
Citera
2020-09-10, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det som kan sägas härutöver är att övervåning har använts sedan slutet på 1500-talet medan äldsta belägget för ovanvåning är början på 1900-talet.

Okej, tack
Citera
2020-09-10, 21:59
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Ok. Tror att jag fattar vad som menas med uttrycket.

Används det om en kvinna är det tydligen frågan om en gammal nucka.

Säger man det om en karl menar man en effeminerad man.

Jag skulle vilja säga att det är väldigt ovanligt att ordet "frökenaktig" används om kvinnor, det är mest ett förklenande omdöme om omanliga, räddhågsna och obeslutsamma män. Varianten "frökenfasoner" är nog ganska ovanlig.
Citera
2020-09-11, 07:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag skulle vilja säga att det är väldigt ovanligt att ordet "frökenaktig" används om kvinnor, det är mest ett förklenande omdöme om omanliga, räddhågsna och obeslutsamma män. Varianten "frökenfasoner" är nog ganska ovanlig.

Jag har faktiskt läst en artikel om hur man valde fosterhem, på den tiden då det inte var Socialtjänsten utan den gamla Barnavårdsmyndigheten som gjorde det. Då gav man inte gärna barn till ensamstående kvinnor som aldrig varit gifta - inte heller om det var exempelvis två medelålders, ogifta systrar eller väninnor som bodde ihop - för man menade att "den frökenaktiga atmosfären i hemmet" inte var den bästa grogrunden för barn. Det här bör ha varit på 1940-talet eller däromkring.
Citera
2020-09-15, 14:35
Medlem
Obestämd eller tvivlande?

Hej, vad är skillnad mellan att vara obeslutsam konrta tvivlande?
Citera
2020-09-15, 14:44
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Obeslutsam= Du vet inte om du ska gå höger eller vänster

Tvivlare= Du vet inte Om du väljer rätt när du vill välja höger eller vänster
Citera
2020-09-16, 15:50
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Kan det vara en dialekt-grej? Som att de uttalar "kex" med tje-ljud i södra Sverige?

Är inte detta enbart en västkustföreteelse? Är från Småland och har aldrig hört någon därifrån säga kex med tje-ljud.
Citera
2020-09-16, 15:54
Medlem
nullums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Är jag på rätt ställe ifall jag vill fråga vad som är det gängse uttrycket för att benämna den övre våningen i ett hus?

Heter det "ovanvåning" eller "övervåning", eller är båda korrekta?

Jag har alltid sagt övervåning, och har nog bara hört det, men nyss hörde jag på tv att dom sa ovanvåning, och då knorrade det sig i mina öron...

Övervåning låter helt klart bättre för min del.
Citera
2020-09-16, 17:57
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nullum
Är inte detta enbart en västkustföreteelse? Är från Småland och har aldrig hört någon därifrån säga kex med tje-ljud.
Mycket möjligt. Jag har som norrlänning inte stenkoll på skillnaden mellan olika sydliga dialekter.
Citera
2020-09-18, 23:00
Medlem
Ovcharkas avatar
Har vi ett ord för "versus"?

Krig versus fred, himmel versus jord, liv versus död, gud versus vetenskap etc.

Återkommer efter att ha sett era tankar i ämnet.
Citera
2020-09-18, 23:02
Medlem
Visavi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här