2020-09-18, 22:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Borde inte filten haft jord/gräs/löv från brottsplatsen då? Har inte läst så mycket om vad man hittat på den filten.

Som jag minns det var det SDs sperma på fläckar på den.
Jord/gräs vet jag inte på rak arm om de kollat.
SD har berättat att filten brukade användas vid sådana tillfällen när de hade sex ute. Minns inte om det finns något annat bevis på att de brukade ha den till det.

Bara en spekulation, som lika väl kan vara att den använts till något annat då den låg framme.

Tänkte bara att sexet kunde ha varit en förevändning för att få ut Lena. En slags avsked inför deras resor. Och en förklaring till varför Lena har spermafläckar på kjolen, men inte i slidan.
Citera
2020-09-18, 22:25
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har också många gånger tänkt att HDs pappa känner "igen sig själv" i det sex år långa "misstaget. Det är en anledning till att han låter det passera. Men det verkar finnas ett sätt att hantera problem där genom att helt enkelt inte låtsas om dom. Och det är klart, blir man påkommen kan man alltid förminska problemet.

Typ "Han har väl gjort ett misstag där och kanske får sota lite för det nu.". Så man behöver inte prata om det "lilla" problemet, utan vi går vidare.
MGMs mor delar SOAs inställning till bekymmer; varför gå omkring och älta när man kan sopa under mattan. Inget av barnen i familjen D tilläts lufta sina tankar och känslor:

A 148, s 7: Margareta säger att Fritz är blödig men att hon är mer rationell. Hon håller saker för sig själv och grottar inte ner sig. Fritz ältar mer och går och grubblar. Margareta säger att hon inte tycker det är någon mening att grubbla och älta över saker man inte kan påverka. "Det går över". Hon säger att dottern har påpekat för henne att hon alltid sa så till barnen när de växte upp och hade något bekymmer. Och det gick ju över.

Något verkar ha gått snett i mentaliseringsprocessen för MGM redan i tidig ålder. Hans mor har antagligen inte förmått spegla olika känslotillstånd genom att finnas där för att lyssna och hjälpa till att sätta ord på dessa. En karg uppväxtmiljö som kan ha bidragit till att MGM känslomässigt fortfarande är som ett litet barn; utåt sett tramsig, flamsig, tjurig.
Negativa och besvärliga känslor har förträngts under många år och verktygslådan för att lära sig känna igen egna känslor och hantera inre konflikter och motsättningar, är nästintill tom - "man tager vad man haver" - lösningsfokusering på ett annorlunda och framförallt farligt sätt. Minst ett alter ego har upprättats - ljus och mörker har inte kunnat integreras på ett naturligt sätt och måste därför hållas djupt åtskilda. Här kommer de narcissistiska dragen in.
Citat:
Jag funderar på hur detta kan ha påverkat HD och att det är nog ingen slump att SD och hon har hamnat tillsammans. Hur hon har hanterat alla dessa år med SDs otrohet och grova flörtande med andra kvinnor. Hur SD kunnat använda HDs svagheter för att kunna leva sitt dubbelliv.
HD menar själv att kontakten med pappan är bra, att hon står honom nära. Inget har hon heller att jämföra med. Framkommit har också att mamman står närmare HDs syster och att detta ska ha orsakat återkommande psykisk ohälsa hos HD, som har känt sig oälskad och bortvald (LW nämner också detta i sina chattar med vänner). Ett trauma som förmodligen reaktiverats i samband med upptäckten av otroheten och vetskapen om att ha blivit förd bakom ljuset i många år - återigen bortvald. En bitter fight uppstår mellan HD och LW med kvarstående misstankar om oärlighet från SDs sida.

Med en självkänsla som närmar sig golvbrunnsnivå, är det inte omöjligt att HD tolkar mordet som den yttersta formen på bekräftelse - äntligen älskad och vald. Äntligen upprättelse; känslan av att få känna sig som nummer ett; en slags revansch. Därför väljer hon också lojalitet. För hon bär på en skuld.

Båda två är känslomässigt trasiga, fast på helt skilda sätt.

/.../
Citat:
FL2: Och Stefan skriver, "Det är bekräftat" Lena efter att J*ani precis innan har skrivit "Läste det senaste på Expressen precis"... Stefan skriver "Det är bekräftat Lena" eem,skriver om lite annat och sen skriver J*ani "men hur vet du att det är L dom hittat? Står ingenstans" och då svarar Stefan "Du ska ej skriva det någonstans nu, polisen så till TG..." Polisen så till TG (tyst ca 8 sekunder)"

Det här borde åklagarna förtydliga hur osannolikt det är att SD vet, att HD fått veta av polisen och att någon av dom skulle kunna listat ut att de var Lena som hade hittats död där. Det kunde lika gärna ha varit något annat avgörande för utredningen som var viktiga bevis och ledtrådar, såsom mordvapen, blodiga kläder, hennes mobil eller vad som helst, utom kroppen.

Vem skulle tro att någon ligger där efter att det gått massor av poliser och hundar i området under flera dagar? Så nära hemmet?
Precis! Innan dess, dagarna efter försvinnandet, hade områden i närheten spärrats av och man gick ut med att föremål hittats.
Citat:
Det skulle nog vara det sista jag tänkte.
Samma här. HD anande, befarade, önskade från första början att MGM var inblandad; "vad har han nu gjort", "jag hoppas att hon är död."

- Vad var det som gjorde att hon likt Yoda i förväg kunde veta att LW hittats avliden bakom bullerplanket?
Senast redigerad av Reviews 2020-09-18 kl. 22:28.
Citera
2020-09-18, 22:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Och efter det där hotet hade Lena sex med SD igen.

Och hon hoppades fortfarande att få gifta sig med honom..

Jag vet att jag länkat forskningsrapporter tidigare till dig, redan i tråden om mordet på Tova. Så jag förmodar att du inte är öppen för att ta till dig vad forskning inom området kommer fram till. Det forskas mycket inom våld i nära relation.

I den här mordrättegången har man haft ett vittne som är sakkunnig inom området våld i nära relation. Hon har en lång erfarenhet inom området. "Sedan ett antal år tillbaka arbetar Viveka
på Göteborgs Universitet som lärare och forskare där hon disputerat inom ämnet "våld i nära
relation".
"

Det talas om det "traumatiska bandet".

Läs gärna hela hennes vittnesmål i
A 151, sid 45 ff

"[...]Generellt kan man utgå ifrån att de relationer som personer frivilligt inleder, alltså inte genom
tvångsäktenskap, men som sedan slutar med våld, inleds med kärlek. Delar som svartsjuka
och kontroll inom en relation tenderar att komma smygande, utan att för den delen direkt bli
det dominerande i relationen. Då dessa delar till en början generellt bara utgör en liten del av
relationen tenderar kvinnan hitta förklaring till beteende och behålla de positiva delarna i
relationen som "den riktiga" relationen. Förövare är generellt, i den delen av processen,
behjälplig med att hitta förklaringar och orsaker till uttrycken av våld/kontroll. Man kan säga
att mannen och kvinnan hittar gemensamma förklaringar till tidiga tecken på kontroll och
våld. Generellt sker det gradvis, vilket leder till att den våldsutsatte anpassar sig därefter. Den
som utsätts uppmärksammar generellt inte processen förrän de delarna blivit en del av
relationen och det är "för sent".
Begreppet "det traumatiska bandet" används för att förklara de emotionella banden mellan
personerna inom relationer som innehåller våld. Den typen av emotionella band tenderar att
stärkas genom att känslor av kärlek, rädsla och hat vävs samman. Den typen av band har visat
sig vara mycket svåra att bryta och kan bidra till upplevelsen av att båda i relationen blir
beroende av varandra. Generellt beskriver den som utsätts hur hon "går in i" mannens
världsbild, vilket gör det svårt att se utanför relationen och den verklighetsbild som råder
inom den. Det kan bland annat få till följd att kvinnan sviker sina vänner, sina barn och sig
själv. Även mannen, i den dominerande rollen i relationen, kan uppleva ett beroende i relation
till kvinnan. Det finns starka faktorer som binder parterna samman, även vid avsaknad av
gemensamma barn, bostad och ekonomi. Det kan förklaras utifrån att de känslomässiga
banden bland annat består av kombinationen av rädsla och kärlek. Utsattheten för våld och
kontroll i en relation behöver inte innebära att kärleken försvinner.
Generellt kan man säga att en av personerna i relationen är "huvudförövaren" men att även
den som utsättas gör motstånd och svarar på våldet i olika former. Då kvinnor gör motstånd,
genom att exempelvis säga ifrån eller slå tillbaka, har man sett att det paradoxalt nog innebär
att hon stannar längre i relationen. Det kan förklaras utifrån att kvinnan genom sitt motstånd i
relationen också distanserar sig från bilden av sig som "misshandlad kvinna" och därav får en
upplevd kontroll i situationen. [...]
"

Nu kanske jag blandar ihop dig igen med en annan skribent, som har samma tankar som du har och ni diskuterar förvillande lika.

Men kan man verkligen blunda för den forskning i området som kommit fram?

Varför stannar Tova med Billy, fast hon skriver at "om jag överlever sommaren", då ska jag...
Varför kan inte Lena bryta sig loss, fast hon beskriver situationen som "knark" och att hon blivit galen? Att hon behöver läggas in? Fast barnet blir dödshotat? Varför berättar hon inte det för någon?

Man får väl ändå gissa sig till att de 15-18 kvinnor som blir mördade varje år inte längtar efter att bli mördade?

Din (?) teori om att all dessa kvinnor (och några män) antingen är knarkare eller på annat sätt har satt sig själva i den här situationen kan nämligen inte stämma. Forskningen ger dig inte rätt. Visserligen finns det en sanning i det också. Jag kan dock inte hålla med dig om att det skulle vara en anledning till att tycka att det är mer ok att de kvinnorna blir mördade heller. Men det finns också många, många helt vanliga kvinnor, från alla samhällsskikt, med olika utbildningsnivåer. Precis som Lena, som Tova.

Och vad en del än säger, så är 15 kvinnor som dör på detta sätt alldeles för många.
Varje människa som dör har anhöriga; barn föräldrar, syskon, vänner, arbetskamrater.
Citera
2020-09-18, 22:57
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag misstänker att SD har haft mordtankar länge, men de har inte satts i verket förrän i maj-18.

Jag tänker på
- SD har gjort sökningar redan från mars-18 på ända fram till 11/5 -18"Hitta, låsa och rensa en borttappad Android·• Google-konto Hjälp, Logga in -Google Konton, osv.
- 11 maj, rehearsal inför morddagen, alternativt den tänkta morddagen.
- Den 14:e blir som en "copy cat" dag, där hela dagen fylls med göromål, en vända till gymmet och JG. Allt för att det ska se ut som att SD har alibi hela kvällen och bara ett litet fönster där det nästan ska vara omöjligt att ha utfört ett mord. Han hade en jäkla otur där med skrikvittnet och Lenas "min tidslinje". Annars hade det inte gått att fastställa tidpunkt för mordet.
Men raderingarna fixade han.

Tyvärr, tänker jag att de kan ha haft sex där, den 14:e innan mordet. Kanske tog de med filten t om, som SD la tillbaka på pallen i hallen.
Nja, att det skulle ha varit fråga om någon slags generalrepetition natten den 11-12/5 har väl ingen påstått. Det var den natten som mordet egentligen skulle ske enligt åklagaren (se överklagan sid.7), men här blev han alltså avbruten. Kollar man i lagen så verkar det som att han skulle kunna åtalas för de här upprepade försöken natten den 11-12/5. Om han hade avbrutit frivilligt för att han helt enkelt hade ändrat sig så hade han inte kunnat straffas, men i det här fallet skall han ju ha ställt in för att han blev avbruten av andra: Vid det första försöket av mystiska män, vid det andra försöket av en polispatrull som tillkallades, och vid det tredje försöket av grannen Per med hunden. Sedan återstår ju det där med bevisning, men här kanske bevisläget är något bättre eftersom han sågs av flera vittnen den här kvällen.
"Är mordplan straffbart?"
https://lawline.se/answers/ar-mordplan-straffbart
Senast redigerad av Draifos 2020-09-18 kl. 23:29.
Citera
2020-09-18, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Enklast hade det varit om han hade vänt henne ryggen totalt. Låtit HD fått veta "allt" och hela sanningen och be henne om ursäkt för sitt syndiga och svekfulla liv. Han hade aldrig behövt ha sista ordet, men som sagt, det finns idioter!

Citat:
Ja, det är ju olagligt att dödshota någon förstås.
Men det ska bevisas också.

Jag vet inte om den text som jag citerade duger, det är ju bara ett erkännande till Lena om det.
Sd passade väl på att säga det istället för att skriva det, eller skriva det i Telegram, så att det raderades sedan.

Jag vet ju att KN (var väl hans namn?) sa tydligt till henne att hon måste lämna, att han var farlig för henne. Tyvärr blev de på något sätt "osams" eller hur man ska definiera det, och Lena ville inte ha mer kontakt med honom. Tror att han möjligen satte press på henne, men också kanske blev det något lite mer intimt med honom som hon egentligen kanske inte hade tänkt sig? Och att det blev obekvämt och pressande?

Jag tror att Lena inte klarade av det där med att andra sa till henne att hon måste bryta, hon var inte riktigt mogen för det än. Det var mer av en process.

Processen var nog startad, men Lena hade nog en bra bit kvar.
Annars skulle hon inte gått ut...bakom planket.

Men jag tror också att hon var på krigsstigen för att det var hennes nya energi och hennes vetskap om att nu var det förmodligen över. HD skulle vinnas tillbaka till varje pris.

Hon visste det, att när hon avslöjade allt, då var allt slut.
Vad hon inte visste att hennes stapplande upp ur gyttjan och hennes vrede av att ha varit nedtryckt där, bidrog till att hon skrev på sin dödsdom.

Min spekulation.
Håller med!SD och det han byggt upp hade förstörts pga en älskarinna som lurat honom.
Senast redigerad av SteinwayandSons 2020-09-18 kl. 23:16.
Citera
2020-09-18, 23:35
Medlem
Citat:
Jag vet att jag länkat forskningsrapporter tidigare till dig, redan i tråden om mordet på Tova. Så jag förmodar att du inte är öppen för att ta till dig vad forskning inom området kommer fram till. Det forskas mycket inom våld i nära relation.

I den här mordrättegången har man haft ett vittne som är sakkunnig inom området våld i nära relation. Hon har en lång erfarenhet inom området. "Sedan ett antal år tillbaka arbetar Viveka
på Göteborgs Universitet som lärare och forskare där hon disputerat inom ämnet "våld i nära
relation".
"

Det talas om det "traumatiska bandet".

Läs gärna hela hennes vittnesmål i
A 151, sid 45 ff

"[...]Generellt kan man utgå ifrån att de relationer som personer frivilligt inleder, alltså inte genom
tvångsäktenskap, men som sedan slutar med våld, inleds med kärlek. Delar som svartsjuka
och kontroll inom en relation tenderar att komma smygande, utan att för den delen direkt bli
det dominerande i relationen. Då dessa delar till en början generellt bara utgör en liten del av
relationen tenderar kvinnan hitta förklaring till beteende och behålla de positiva delarna i
relationen som "den riktiga" relationen. Förövare är generellt, i den delen av processen,
behjälplig med att hitta förklaringar och orsaker till uttrycken av våld/kontroll. Man kan säga
att mannen och kvinnan hittar gemensamma förklaringar till tidiga tecken på kontroll och
våld. Generellt sker det gradvis, vilket leder till att den våldsutsatte anpassar sig därefter. Den
som utsätts uppmärksammar generellt inte processen förrän de delarna blivit en del av
relationen och det är "för sent".
Begreppet "det traumatiska bandet" används för att förklara de emotionella banden mellan
personerna inom relationer som innehåller våld. Den typen av emotionella band tenderar att
stärkas genom att känslor av kärlek, rädsla och hat vävs samman. Den typen av band har visat
sig vara mycket svåra att bryta och kan bidra till upplevelsen av att båda i relationen blir
beroende av varandra. Generellt beskriver den som utsätts hur hon "går in i" mannens
världsbild, vilket gör det svårt att se utanför relationen och den verklighetsbild som råder
inom den. Det kan bland annat få till följd att kvinnan sviker sina vänner, sina barn och sig
själv. Även mannen, i den dominerande rollen i relationen, kan uppleva ett beroende i relation
till kvinnan. Det finns starka faktorer som binder parterna samman, även vid avsaknad av
gemensamma barn, bostad och ekonomi. Det kan förklaras utifrån att de känslomässiga
banden bland annat består av kombinationen av rädsla och kärlek. Utsattheten för våld och
kontroll i en relation behöver inte innebära att kärleken försvinner.
Generellt kan man säga att en av personerna i relationen är "huvudförövaren" men att även
den som utsättas gör motstånd och svarar på våldet i olika former. Då kvinnor gör motstånd,
genom att exempelvis säga ifrån eller slå tillbaka, har man sett att det paradoxalt nog innebär
att hon stannar längre i relationen. Det kan förklaras utifrån att kvinnan genom sitt motstånd i
relationen också distanserar sig från bilden av sig som "misshandlad kvinna" och därav får en
upplevd kontroll i situationen. [...]
"

Nu kanske jag blandar ihop dig igen med en annan skribent, som har samma tankar som du har och ni diskuterar förvillande lika.

Men kan man verkligen blunda för den forskning i området som kommit fram?

Varför stannar Tova med Billy, fast hon skriver at "om jag överlever sommaren", då ska jag...
Varför kan inte Lena bryta sig loss, fast hon beskriver situationen som "knark" och att hon blivit galen? Att hon behöver läggas in? Fast barnet blir dödshotat? Varför berättar hon inte det för någon?

Man får väl ändå gissa sig till att de 15-18 kvinnor som blir mördade varje år inte längtar efter att bli mördade?

Din (?) teori om att all dessa kvinnor (och några män) antingen är knarkare eller på annat sätt har satt sig själva i den här situationen kan nämligen inte stämma. Forskningen ger dig inte rätt. Visserligen finns det en sanning i det också. Jag kan dock inte hålla med dig om att det skulle vara en anledning till att tycka att det är mer ok att de kvinnorna blir mördade heller. Men det finns också många, många helt vanliga kvinnor, från alla samhällsskikt, med olika utbildningsnivåer. Precis som Lena, som Tova.

Och vad en del än säger, så är 15 kvinnor som dör på detta sätt alldeles för många.
Varje människa som dör har anhöriga; barn föräldrar, syskon, vänner, arbetskamrater.
Jag kan bara helt kort säga att Tova stannar kvar med Billy för att han är hennes kran.

Sen har LW passerat alla anständighetsgränser när hon erbjuder sitt underliv för en man som har hotat hennes barn. Någon måtte måste det ändå vara för en mamma. Vill hon offra sig själv var så god, men hon har en plikt att skydda sina ungar.

Och i detta fall handlar det inte om en nertryckt mamma som inte vågar lämna sitt barns pappa som hon bor ihop med. Det handlar om en kvinna som har alla möjligheter att undvika karln, men hon vill tvärtom gifta sig med honom – oavsett om han sen hotar att döda hennes barn. Det är oförlåtligt.
Citera
2020-09-18, 23:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
MGMs mor delar SOAs inställning till bekymmer; varför gå omkring och älta när man kan sopa under mattan. Inget av barnen i familjen D tilläts lufta sina tankar och känslor:

A 148, s 7: Margareta säger att Fritz är blödig men att hon är mer rationell. Hon håller saker för sig själv och grottar inte ner sig. Fritz ältar mer och går och grubblar. Margareta säger att hon inte tycker det är någon mening att grubbla och älta över saker man inte kan påverka. "Det går över". Hon säger att dottern har påpekat för henne att hon alltid sa så till barnen när de växte upp och hade något bekymmer. Och det gick ju över.

Något verkar ha gått snett i mentaliseringsprocessen för MGM redan i tidig ålder. Hans mor har antagligen inte förmått spegla olika känslotillstånd genom att finnas där för att lyssna och hjälpa till att sätta ord på dessa. En karg uppväxtmiljö som kan ha bidragit till att MGM känslomässigt fortfarande är som ett litet barn; utåt sett tramsig, flamsig, tjurig.
Negativa och besvärliga känslor har förträngts under många år och verktygslådan för att lära sig känna igen egna känslor och hantera inre konflikter och motsättningar, är nästintill tom - "man tager vad man haver" - lösningsfokusering på ett annorlunda och framförallt farligt sätt. Minst ett alter ego har upprättats - ljus och mörker har inte kunnat integreras på ett naturligt sätt och måste därför hållas djupt åtskilda. Här kommer de narcissistiska dragen in.

HD menar själv att kontakten med pappan är bra, att hon står honom nära. Inget har hon heller att jämföra med. Framkommit har också att mamman står närmare HDs syster och att detta ska ha orsakat återkommande psykisk ohälsa hos HD, som har känt sig oälskad och bortvald (LW nämner också detta i sina chattar med vänner). Ett trauma som förmodligen reaktiverats i samband med upptäckten av otroheten och vetskapen om att ha blivit förd bakom ljuset i många år - återigen bortvald. En bitter fight uppstår mellan HD och LW med kvarstående misstankar om oärlighet från SDs sida.

Med en självkänsla som närmar sig golvbrunnsnivå, är det inte omöjligt att HD tolkar mordet som den yttersta formen på bekräftelse - äntligen älskad och vald. Äntligen upprättelse; känslan av att få känna sig som nummer ett; en slags revansch. Därför väljer hon också lojalitet. För hon bär på en skuld.

Båda två är känslomässigt trasiga, fast på helt skilda sätt.

/.../
Precis! Innan dess, dagarna efter försvinnandet, hade områden i närheten spärrats av och man gick ut med att föremål hittats.
Samma här. HD anande, befarade, önskade från första början att MGM var inblandad; "vad har han nu gjort", "jag hoppas att hon är död."

- Vad var det som gjorde att hon likt Yoda i förväg kunde veta att LW hittats avliden bakom bullerplanket?

Fantastiskt intressant och trovärdig analys.
Ja, de har alla tre har sina problem, vilket förmodligen är just det som knyter just som samman så hårt.

Jag har några gånger tänkt på @Handlrs inlägg om att det är mamman till SD som är nyckeln. Vet inte om det var just så han skrev, men det har fått mig att grubbla under mina joggingpass. Jag har börjat tänka i de banorna också efter det.

Nu när du skriver om likheterna mellan HDs pappas sätt att hantera problemen och SDs mammas sätt som liknar det faller det mer på plats. Jag har många gånger upplevt att SD regredierar till en treårings nivå när ha blir pressad och stressad. Att han inte kan hantera motsättningar och då använder väldigt primitiva sätt att diskutera. Alla kan vi bli sådan när vi blir sura, men han klarar helt enkelt inte av att därefter lyfta sig i håret och börja diskutera.

Det är väl inte ovanligt att det finns människor som trycker ner sina känslor, men för den skull inte är narcissistiska. En typ av personlighet som har sådan drag kan ju vara den "ledsna" clownen. Det är inte ovanligt tro jag med människor som är väldigt roliga, att de har en mörkare sida, kanske ofta ledsen? I SDs fall, verkar dock det nertryckta handla mycket om ilska, och än mörkare sidor som speglas i de sidor som framskymtar i hans loggar; om ond bråd död, skadade djur, uppfläkta djur och loggar som bl a @letsdoit lotsat oss runt i på ett brilliant sätt.

Jag blir inte klok på H*anna. Jag pendlar från dag till dag, från timme till timme, inlägg till inlägg.
Vem är hon? Vad vet hon? Vad har hon gjort? Är hon enbart offer eller är hon också delaktig? Och i så fall i vilken grad? Och är hon ändå offer då?

Jag mår ofta dåligt när jag läser hennes förhör. Även om jag känner att hon inte kan tala sanning, så känns hon både hård och kall, samtidigt som hon känns som hon kan krackelera till små spillror.

Och att hon inte tar avsteg från SD som har behandlat henne så dåligt och som också har behandlat barnen dåligt, det gör att jag känner för HD på något sätt. Och det även om hon skulle ha varit delaktig på något plan. Det kan var så som du föreslår; att hon har skuld för att hon faktiskt önska tt Sd har tagit bort Lena, att hon är död. S*illen skrev till HD varningen; tänk inte tanken ens. Som du får ångra sen! Jo, hon önskade nog!

Jag tänker ofta på den där kvinnan som mördade i Knutby. Hur manipulerad och förvirrad hon var. Det är för mig på något sätt obegripligt, men jag vet att det är sant.

Jag har också sett hur skicklig Stefan är på att ljuga och snabbt kunna få någon att tro det han vill.

"Du sov" eller hon trodde att hon skulle välja färg för at hon skulle flytta in, men jag ville bara ha smakråd...

Ja, nu flöt mina tankar iväg. men det är ju fredag också...
Citera
2020-09-19, 00:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag kan bara helt kort säga att Tova stannar kvar med Billy för att han är hennes kran.

Sen har LW passerat alla anständighetsgränser när hon erbjuder sitt underliv för en man som har hotat hennes barn. Någon måtte måste det ändå vara för en mamma. Vill hon offra sig själv var så god, men hon har en plikt att skydda sina ungar.

Och i detta fall handlar det inte om en nertryckt mamma som inte vågar lämna sitt barns pappa som hon bor ihop med. Det handlar om en kvinna som har alla möjligheter att undvika karln, men hon vill tvärtom gifta sig med honom – oavsett om han sen hotar att döda hennes barn. Det är oförlåtligt.

Jo, just det.
Det är alltså Tova och Lena som gjort fel!
Du har fel, Tova var inte en missbrukare! Att prata om kran i hennes fall, visar att du inte bryr dig om att läsa det du inte vill.
Det fanns inga sådan ämnen i Toas kropp, hon hade inte druckit. Hennes vänner hade aldrig sett henne ta något starkare än marijuana, då för att kunna sova. Hon var otroligt rädd för Billy, som helt klart var ett svin.
Lika lite som att Lena inte kan förlåtas för att hon har blivit utsatt för hot om ond bråd död av Stefan.

Det är ju för sjutton inte klokt att du lägger ansvaret för det här på offren.

Jag är säker på att du inte ens har läst en forskningrapport inom området?

Du ser alltid offren som de som är ansvariga för händelserna och morden.

Kanske handlar det om kvinnoförakt?

Vad säger du om de män som råkar ut för samma typ av våld i nära relationer?
Citera
2020-09-19, 00:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteinwayandSons
Håller med!SD och det han byggt upp hade förstörts pga en älskarinna som lurat honom.

Nä, det var inte det jag skrev!

Du kanske håller med @fotoalbuns och flädern?
Det var ju två skribenter som verkar ha samma åsikter som du?
Citera
2020-09-19, 00:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, att det skulle ha varit fråga om någon slags generalrepetition natten den 11-12/5 har väl ingen påstått. Det var den natten som mordet egentligen skulle ske enligt åklagaren (se överklagan sid.7), men här blev han alltså avbruten. Kollar man i lagen så verkar det som att han skulle kunna åtalas för de här upprepade försöken natten den 11-12/5. Om han hade avbrutit frivilligt för att han helt enkelt hade ändrat sig så hade han inte kunnat straffas, men i det här fallet skall han ju ha ställt in för att han blev avbruten av andra: Vid det första försöket av mystiska män, vid det andra försöket av en polispatrull som tillkallades, och vid det tredje försöket av grannen Per med hunden. Sedan återstår ju det där med bevisning, men här kanske bevisläget är något bättre eftersom han sågs av flera vittnen den här kvällen.
"Är mordplan straffbart?"
https://lawline.se/answers/ar-mordplan-straffbart

Men åklagaren är väl inte ute för att åtala SD för någon slags mordplan, utan vill visa att SD är mördaren genom att visa att det fanns en plan.

Några försök till mord vet vi väl inget om den 11:e maj.
Citera
2020-09-19, 00:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Men åklagaren är väl inte ute för att åtala SD för någon slags mordplan, utan vill visa att SD är mördaren genom att visa att det fanns en plan.

Några försök till mord vet vi väl inget om den 11:e maj.
Det är väl inte en av åtalspunkterna nu, men eftersom det inte gick särskilt bra med försöken att koppla SD till mordet den 14/5 så skulle det här kunna vara en sista utväg för åklagaren. "Förberedelse till mord" natten den 11-12/5 borde hon ju faktiskt kunna åtala honom för, givet att hon kan styrka sin teori med någon bevisning då förstås.
Senast redigerad av Draifos 2020-09-19 kl. 00:51.
Citera
2020-09-19, 00:51
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack. Vilket datum saboterades LWs cache? Trodde/misstänkte hon att det var hämnd el hot från HD/SD?
Ursäkta, missade! 5 mars -18: Gömman trashad! Går att logga, men var extra försiktig med taket tills det är lagat. Grrr

Ingenting som kommit fram. Möjligt att MGM varit klåfingrig. Spänt tonläge under denna månad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in