2020-08-18, 22:46
Medlem
Jag hade tänkt att skriva här tidigare. Men det har inte blivit av. Jag har tänkt att trappa ner ett tag och vissa gånger fungerar det. Som November förra året när jag höll upp i en månad. Men set spårar det istället ur vissa gånger. Som semestern t.ex. Lördag kväll för två veckor sedan bestämde jag mig för att dricka upp det sista jag har. Jag minns inte exakt vad det var. Kanske två liter vin och två runt 7%iga öl? Eller var det lite mer vin? Avslutade före midnatt, vill jag minnas. Vaknade nästa morgon och hade ingen bakfylla eller någonting. Tänkte ändå att nu får det vara bra på ett par månader i alla fall. Kände att det är svårt att ha kontroll och att inte dricka alls är den bästa kontrollen.

Så går dagen. Det var ju väldigt bra väder. På eftermiddagen börjar jag känna mig trött. Sedan kommer feber och dålig mage. Ni som är intresserade kan läsa mer om detta under medicin och hälsa.

Men det är ju klart att oavsett utfall så är det färdigdrucket nu. Det är inte värt det. Man kanske önskar nu att man tänkt så lite tidigare. Är det någon annan som har lyckats ta dokumenterad skada innan ni lyckades sluta?
Citera
2020-08-28, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Alkoholism behöver inte betyda att man dricker varje dag men om du upplever att du behöver återställare dagen efter och att det upptar mycket av ditt tänkande så är det ju ett klart varningstecken. Ett annat är att du försöker kompromissa med dig själv; du vet att det inte funkar så bra men försöker sätta upp regler för hur du ska kunna kontrollera det, redan det säger ju att du börjar tappa kontrollen.

Om dricka dessutom är din enda sociala hobby så kanske du ska fundera över varför det är så.

Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Det är en mycket tragisk kultur där folk mer eller mindre bara ses för att dricka.
Har 4 nyktra månader nu och likt förra nyktra vändan jag körde så blir man mest hemma, eller tar någon fika ibland på stan etc, men man inser fort att allt bara går ut på att dricka.
"Man vill ju unna sig! Det är ju semester!" .... "Det är ju varmt!" osv... med andra ord kan de inte må riktigt bra utan giftet.
Ledsen att jag inte svarade men ska säga att jag uppskattade era svar och lagt mycket tanketid på dem!

Problemet blir när man (jag) baserar hela sin personlighet på sitt onyktra jag, för utan att skryta blir jag en jävel på allt onykter. Karismatisk, intressant, pratglad, smart (inte bara min syn, påtalat av flera bekanta). Onykter är jag inget. Kan helt ärligt säga att jag aldrig skulle fått ligga om det inte var för alkohol.

Hur kommer man rimligen över den förlusten, dvs Att tappa hela sin personlighet?

Antagligen kommer det från att jag aldrig umgåtts socialt utan alkohol i kroppen, sedan 16 har det varit ett krav för att träffa nya människor. Uppvuxen med föräldrar som aldrig pratade med varandra nyktra adderar ytterligare ett lager till det hela.
Senast redigerad av Losnut 2020-08-29 kl. 00:00.
Citera
2020-08-29, 09:47
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Ledsen att jag inte svarade men ska säga att jag uppskattade era svar och lagt mycket tanketid på dem!

Problemet blir när man (jag) baserar hela sin personlighet på sitt onyktra jag, för utan att skryta blir jag en jävel på allt onykter. Karismatisk, intressant, pratglad, smart (inte bara min syn, påtalat av flera bekanta). Onykter är jag inget. Kan helt ärligt säga att jag aldrig skulle fått ligga om det inte var för alkohol.

Hur kommer man rimligen över den förlusten, dvs Att tappa hela sin personlighet?

Antagligen kommer det från att jag aldrig umgåtts socialt utan alkohol i kroppen, sedan 16 har det varit ett krav för att träffa nya människor. Uppvuxen med föräldrar som aldrig pratade med varandra nyktra adderar ytterligare ett lager till det hela.
Jag tyckte också att jag blev skönare när jag var full (oftast)
Men det är ju bara fake, bättre att bygga upp en bra nykter personlighet.
Eller kanske är man en sådan person deep down men behöver giftet för att våga släppa fram det, bättre att nå dit nykter hur som helst.
Citera
2020-08-29, 11:10
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:

Om du har de sidorna full så har du dem nykter. Jag känner igen mig i det du skriver, jag har också ett jävligt soft alter-ego som kom fram vid exakt rätt promillehalt. Problemet är att mycket av den var fejk, tex uttrycka massa empati och intresse för folk jag skiter i. Oärligt.

Mycket handlar om mod. Du och jag hade garanterat fått ligga nyktra, om vi hade haft modet att ragga nyktra. Vi kan vara sociala och sköna om vi vågar släppa fram den sidan av oss själva nakna utan alkoholens förlåtande skyddsnät.

Ja det är inte lika kul alltid att vara nykter och ja det är trist att inte längre få spela rollspel med sitt sköna alte-ego, men detta övervägs iaf för mig av att slippa vakna upp nedpissad i soffan efter 3 dagars kokain och spritrace.
Citera
2020-08-30, 08:27
Medlem
Citat:

Du har en charmig, intressant, karismatisk personlighet som nykter också. Du kanske bara döljer den eftersom du är rädd att öppna upp dig och bli sårad. Alkohol är ett gift som fuckar med dina kognitiva funktioner och logiska tänkande. Du blir dum, helt enkelt. Därför vågar du bete dig lite galet och knäppt och således öppna upp dig när du dricker.

Men här ska du få veta en hemlighet. Dessa människor som hyllar din personlighet när du är onykter, dessa personer är också onyktra och är således lika hämmade att fatta logiska och sunda beslut. Om du skulle vara den enda som drack i ett nyktert sällskap så kan jag lova dig att dessa nyktra personer inte hade uppfattat dig som charmig, karismatisk eller intressant. De hade uppfattat dig som tramsig, barnslig och utan begränsningar. De enda personer som tycker onyktra personer är charmiga är just andra onyktra personer. Gå inte på myten om att alkohol gör dig till en bättre person. Det är alkoholen som spelar dig ett spratt.

När du är nykter så har du verkligen chansen att knyta an till folk på ett djupt och intimt plan. När du dricker får du för dig att du knyter an till folk. Men testa att gå ut med ditt drickargäng och drick alkoholfritt den kvällen. Hur charmiga är egentligen dina drickarpolare efter några öl? Är de intressanta och roliga? Eller är de bara extremt barnsliga och dumma när du ser dem dricka utifrån ditt nyktra tillstånd?

Jag hade en middag häromveckan med tre polare. Ingen av oss drack (blev bara så, vissa skulle köra bil, andra upp tidigt nästa morgon) och det blev en jätterolig och trevlig kväll. Nu vet jag att dessa vänner verkligen är mina vänner, eftersom vi gillade att umgås med varandra utan att behöva dricka gift. Tänk bara på när du var barn och skaffade vänner, du kunde vara rolig, charmig och intressant utan alkohol. Jag lovar den sidan finns inom dig fortfarande, det gäller bara att få lite självförtroende och avstå alkohol ett tag så kommer den blomma upp.

lycka till!
Citera
2020-09-17, 13:40
Medlem
Hallsakaefts avatar
101 dagar vit som en ängel 👼

Andra gången sen jag börja kröka som jag varit nykter såhär länge.. Varje dag känns som ett nytt rekord. Rätt najs.

Men tragiakt omotiverad till mycket mer än soffan o glo på film typ.

Dags och börja konditionsträna o styrketräna kanske. Då kommer väl hjärnan och allt annat igång fortare va?

Och ja det är för gott för min del, alkohol finns helt enkelt inte i min värld längre. Otroligt skönt att inte ägna det en tanke igen. Bara all logistik fy fan, hur orkade man?
Citera
2020-09-17, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
101 dagar vit som en ängel 👼

Andra gången sen jag börja kröka som jag varit nykter såhär länge.. Varje dag känns som ett nytt rekord. Rätt najs.

Men tragiakt omotiverad till mycket mer än soffan o glo på film typ.

Dags och börja konditionsträna o styrketräna kanske. Då kommer väl hjärnan och allt annat igång fortare va?

Och ja det är för gott för min del, alkohol finns helt enkelt inte i min värld längre. Otroligt skönt att inte ägna det en tanke igen. Bara all logistik fy fan, hur orkade man?

Bra jobbat! För mig är det dag 40, så jag ligger en bit efter dig. Dock är väl min lever inte helt återställd ännu, så det återstår väl att se om den blir det. I och med det ägnar jag mig mest åt promenader, men träning skulle du nog definitivt ha nytta av.

Just det där med att glo film i soffan kan ju vara kul och avkopplande ibland. Annars finns det ju många andra intellektuellt stimulerande aktiviteter du kan ägna dig åt numer. Har du något intresse i något ämne som du inte studerat t.ex så finns det ju kurser och läs-material online, eller på universitet om du känner dig så manad.

Det är väl annars det lättaste sättet att sluta på, som du gör, med att riktigt känna på djupet att det är för gott istället för att bara känna att man måste sluta. Vet du vad det var som fick dig att känna så? För mig är det väl så att jag har haft svårt med mängderna. Att inte dricka alls har inte varit lika svårt för mig, bara jag känt mig motiverad till det.
Citera
2020-09-17, 17:46
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Bra jobbat! För mig är det dag 40, så jag ligger en bit efter dig. Dock är väl min lever inte helt återställd ännu, så det återstår väl att se om den blir det. I och med det ägnar jag mig mest åt promenader, men träning skulle du nog definitivt ha nytta av.

Just det där med att glo film i soffan kan ju vara kul och avkopplande ibland. Annars finns det ju många andra intellektuellt stimulerande aktiviteter du kan ägna dig åt numer. Har du något intresse i något ämne som du inte studerat t.ex så finns det ju kurser och läs-material online, eller på universitet om du känner dig så manad.

Det är väl annars det lättaste sättet att sluta på, som du gör, med att riktigt känna på djupet att det är för gott istället för att bara känna att man måste sluta. Vet du vad det var som fick dig att känna så? För mig är det väl så att jag har haft svårt med mängderna. Att inte dricka alls har inte varit lika svårt för mig, bara jag känt mig motiverad till det.

jag känner mig färdig med den biten...helt enkelt. jag vill bli klartänkt och kunna tänka fritt och ordentligt !! det känns så osammanhängande nu, dampigt och jag är trött på det. och så har jag funderat mycket på hur sveriges alkoholkultur EGENTLIGEN är, det ska så himla ofta blandas in alkohol i allt. ingen kan göra nånting utan en öl eller ett glas vin i näven många gånger. och väljer man att låta bli att dricka behandlas man plötsligt som tråkig. eller att man har problem..det har man väl på sätt och vis men det är inte så kul att känna press att dricka om man inte vill. Det är fråga om en potent drog och jag tror den påverkar MYCKET mer än man tror.

och jag är lite av en åsna så när majoriteten folk tycker att det är underbart med en tisdagsbärs och fredags aw som förstör resten av helgen så sparkar jag bakut och gör motsatsen.

men det är så gott, och liknande trams hör man hela tiden också...förbannat skitsnack, du har intalat dig själv att det är så för att du gillar effekten. pundarbeteende !!! HAHAHA

så jag ser det som att jag slutat knarka ... sprit är en drog inget snack om den saken. och därmed är majoriteten invånare i landet pundare och langaren heter svenska staten.
Citera
2020-09-17, 18:29
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
jag känner mig färdig med den biten...helt enkelt. jag vill bli klartänkt och kunna tänka fritt och ordentligt !! det känns så osammanhängande nu, dampigt och jag är trött på det. och så har jag funderat mycket på hur sveriges alkoholkultur EGENTLIGEN är, det ska så himla ofta blandas in alkohol i allt. ingen kan göra nånting utan en öl eller ett glas vin i näven många gånger. och väljer man att låta bli att dricka behandlas man plötsligt som tråkig. eller att man har problem..det har man väl på sätt och vis men det är inte så kul att känna press att dricka om man inte vill. Det är fråga om en potent drog och jag tror den påverkar MYCKET mer än man tror.

och jag är lite av en åsna så när majoriteten folk tycker att det är underbart med en tisdagsbärs och fredags aw som förstör resten av helgen så sparkar jag bakut och gör motsatsen.

men det är så gott, och liknande trams hör man hela tiden också...förbannat skitsnack, du har intalat dig själv att det är så för att du gillar effekten. pundarbeteende !!! HAHAHA

så jag ser det som att jag slutat knarka ... sprit är en drog inget snack om den saken. och därmed är majoriteten invånare i landet pundare och langaren heter svenska staten.
Håller med dig.
Har också tänkt en del på hyckleriet ibland senaste tiden.
Komiskt när man ser folk på Tinder eller liknande där det står att de är så "anti droger" sen har de ett mega-glas vin på nästa bild.
Alkohol har ju gång på gång visat sig vara bland de värsta drogerna på alla plan, så givetvis är det en drog.
Och som du säger så är staten langare, så då är det tydligen lite mindre farligt.
Citera
2020-09-17, 18:35
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Håller med dig.
Har också tänkt en del på hyckleriet ibland senaste tiden.
Komiskt när man ser folk på Tinder eller liknande där det står att de är så "anti droger" sen har de ett mega-glas vin på nästa bild.
Alkohol har ju gång på gång visat sig vara bland de värsta drogerna på alla plan, så givetvis är det en drog.
Och som du säger så är staten langare, så då är det tydligen lite mindre farligt.

javisst är det så att staten får ut nåt av det. vi håller oss själva o bojjor på nåt vänster. vi är ju ett mjäkigt mesfolk många gånger svenskar. har svårt att se det bli som i tex frankrike med gula västarna...nädu inte här. vi ska äckla oss med tacos, boxvin och lets dance ... vem har tid att tänka!

alkohol tror jag tar och urholkar tex ditt självförtroende...så du mår lite småpissigt hela tiden och då vill du har flykten som alkoholberusningen ger. och cirkeln är sluten och staten har dig där de vill ha dig...i karusellen.
Citera
2020-09-17, 18:35
Medlem
Citat:

Du hade alltså aldrig något riskbruk innan du slutade? Jag tror att vi ser saker på väldigt olika sätt. Jag kan hålla med dig om att det finns problem med den alkoholkultur som finns. Dock tror jag att det är mer än kulturell påverkan som gör att jag kunde njuta av en tisdagsöl. För egen del avnjöt jag den ofta själv.

Jag inbillar mig att det är mer på grund av genetik som jag verkligen njöt av att dricka ett par öl. Jag har såklart inte testat det men är tämligen säker på att man skulle finna att mina dopaminnivåer höjde sig mer än den genomsnittlige personen. Jag tyckte väldigt mycket om det. Att dricka ett par öl. Lika roligt var det såklart inte att bli alldeles för förfriskad och vakna nästa morgon utan att minnas alla händelser från gårdagen. Men när jag nu tänker tillbaka på en sådan trevlig stund då man inte druckit tillräckligt för att inte minnas så minns jag den stunden som glädje. För mig är det väl mest det att det negativa överväger det positiva och det tog lite väl länge att komma på det.
Citera
2020-09-17, 18:39
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
javisst är det så att staten får ut nåt av det. vi håller oss själva o bojjor på nåt vänster. vi är ju ett mjäkigt mesfolk många gånger svenskar. har svårt att se det bli som i tex frankrike med gula västarna...nädu inte här. vi ska äckla oss med tacos, boxvin och lets dance ... vem har tid att tänka!

alkohol tror jag tar och urholkar tex ditt självförtroende...så du mår lite småpissigt hela tiden och då vill du har flykten som alkoholberusningen ger. och cirkeln är sluten och staten har dig där de vill ha dig...i karusellen.
Alla som dricker mer än 1-2 öl vill ha effekten, förnekar man det ljuger man.
Hade det bara funnits alkoholfri öl, som smakat exakt som vanlig god starköl så folk knappt druckit alls, kanske någon öl till maten ibland på sin höjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in