Citat:
Ursprungligen postat av
Losnut
Ledsen att jag inte svarade men ska säga att jag uppskattade era svar och lagt mycket tanketid på dem!
Problemet blir när man (jag) baserar hela sin personlighet på sitt onyktra jag, för utan att skryta blir jag en jävel på allt onykter. Karismatisk, intressant, pratglad, smart (inte bara min syn, påtalat av flera bekanta). Onykter är jag inget. Kan helt ärligt säga att jag aldrig skulle fått ligga om det inte var för alkohol.
Hur kommer man rimligen över den förlusten, dvs Att tappa hela sin personlighet?
Antagligen kommer det från att jag aldrig umgåtts socialt utan alkohol i kroppen, sedan 16 har det varit ett krav för att träffa nya människor. Uppvuxen med föräldrar som aldrig pratade med varandra nyktra adderar ytterligare ett lager till det hela.
Du har en charmig, intressant, karismatisk personlighet som nykter också. Du kanske bara döljer den eftersom du är rädd att öppna upp dig och bli sårad. Alkohol är ett gift som fuckar med dina kognitiva funktioner och logiska tänkande. Du blir dum, helt enkelt. Därför vågar du bete dig lite galet och knäppt och således öppna upp dig när du dricker.
Men här ska du få veta en hemlighet. Dessa människor som hyllar din personlighet när du är onykter, dessa personer är också onyktra och är således lika hämmade att fatta logiska och sunda beslut. Om du skulle vara den enda som drack i ett nyktert sällskap så kan jag lova dig att dessa nyktra personer
inte hade uppfattat dig som charmig, karismatisk eller intressant. De hade uppfattat dig som tramsig, barnslig och utan begränsningar. De enda personer som tycker onyktra personer är charmiga är just andra onyktra personer. Gå inte på myten om att alkohol gör dig till en bättre person. Det är alkoholen som spelar dig ett spratt.
När du är nykter så har du verkligen chansen att knyta an till folk på ett djupt och intimt plan. När du dricker får du för dig att du knyter an till folk. Men testa att gå ut med ditt drickargäng och drick alkoholfritt den kvällen. Hur charmiga är egentligen dina drickarpolare efter några öl? Är de intressanta och roliga? Eller är de bara extremt barnsliga och dumma när du ser dem dricka utifrån ditt nyktra tillstånd?
Jag hade en middag häromveckan med tre polare. Ingen av oss drack (blev bara så, vissa skulle köra bil, andra upp tidigt nästa morgon) och det blev en jätterolig och trevlig kväll. Nu vet jag att dessa vänner verkligen är mina vänner, eftersom vi gillade att umgås med varandra utan att behöva dricka gift. Tänk bara på när du var barn och skaffade vänner, du kunde vara rolig, charmig och intressant utan alkohol. Jag lovar den sidan finns inom dig fortfarande, det gäller bara att få lite självförtroende och avstå alkohol ett tag så kommer den blomma upp.
lycka till!