2020-09-15, 21:30
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villianlol
Problemet är ju att en manlig femma får nöja sig med de strandade valrossarna samtidigt som den kvinnliga motsvarigheten har chans på åttor. Det är ju det folk tycker är orimligt.
Nä, det kan väl ändå inte stämma? Varför skulle väldigt attraktiva män har så låga krav att det blir absurt jämfört med attraktiva kvinnor?

Och vad ska man göra åt saken?
Citera
2020-09-15, 21:46
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Men vadå, och inga män dök upp hos er båda, eller? Och det var en salig blandning, antar jag? Det hade ju kunnat vara kul annars att höra om den ena av er fick män i en högre liga serverade. Jag tror annars att den här grejen har sin förklaring i att man hängt på Tinder så pass länge att man mest bör skämmas, och att algoritmen hunnit anpassa sig på ett eller annat sätt efter användarens preferenser. Detta förutsätter iofs. att olika sorters profiler taggas och filtreras efter olika parametrar. Man kan även fråga sig vad det är som avgör om man börjar på parkbänken med Leffe och Jorma i Hagsätra eller på Sturehof med Patek Philippe. Sitter någon någonstans och granskar bilderna man laddat upp och, ba, "njaaae — det här blir nog kategori 3 rakt av"?

Om det inte går att levla i Tinder tror jag på din enkla förklaring, men jag har inte varit medlem så värst många veckor den här vändan. Att det händer fler grejer nu plötsligt kan säkert också ha att göra med att jag varit den aktiva parten de senaste dagarna. Det skulle fasen vara intressant att forska i ämnet Tinder. Skriva en doktorsavhandling som bygger på empiriska undersökningar.

Men men. Bekräftelse ger det med aktivitet i appen, och det känns på något sorgligt sätt ganska bra för någon som nyligen landat efter ett havererat långförhållande. Mindre ensamt. Tecken på att man inte börjat ruttna riktigt än.

Vi var fem stycken som satt med telefonerna vid samma lilla runda bord och vi borde rimligen ha fått upp samma ansikten eftersom vi hade angett samma åldersspann och geografiska avstånd och våra egna åldrar diffar på tre år. Men det kom upp helt olika män. Några fick definitivt upp snyggare män än övriga. Jag vet inte vad det beror på. Det ska tilläggas att vi svepte i sakta mak och visade varandra. Inte för att gotta oss åt bra matchningar eller skratta åt de vi aldrig skulle högra. Vi ville helt enkelt bara kolla om vi fick upp samma män när vi öppnade appen. Det fick vi inte.

Möjligen att det är antalet dagar på Tinder som avgör och de preferenser man har på något sätt läses av och sedan ligger till grund för vilka som visas upp. Det är typ "gängse högersvep" som dyker upp. Fan vet. Tinders algoritmer hann jag aldrig förstå mig på.

Nu är jag inte aktiv på Tinder, men under den tiden jag var så gjorde jag det lätt för mig och använde bara några av mina profilbilder från Facebook.

Och ja, det är ju det Tinder ger oss. Aktivitet = bekräftelse och att vara sedd.
Senast redigerad av empoisonne 2020-09-15 kl. 22:03.
Citera
2020-09-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av empoisonne
Om man använder Tinder som ett komplement till det som sker annorstädes och inte bryr sig så vansinnigt mycket om utfallet, varför skulle man då inte sikta uppåt? Förstår du verkligen inte vad det är jag vill få fram?

Att träffa människor IRL har sedan i vårvintras begränsats, ja. Så är det. Men det betyder inte att man i den här tråden endast ska behandla Tinder som fenomen under Covid.
Ja det tror fan att de kan använda det som ett komplement, det kan väl män med.

Ett gäng sidor bak fanns det någon som länkade till någon video där kvinnors och mäns syn på hur attraktiva någon från det andra könet var. Kvinnorna satte ca 80% av männen som mindre attraktiva än medel. Det handlade inte om Tinder. Men nej det innebär ju inte bara för det att 20% av männen åker på knull-turné. Men det belyser väl hur kvinnor graderar attraktion.

Ja och visst fan fattar jag att det kan vara annorlunda IRL när den möjligheten finns.
Citera
2020-09-15, 21:51
Medlem
Citat:
Nä, det kan väl ändå inte stämma? Varför skulle väldigt attraktiva män har så låga krav att det blir absurt jämfört med attraktiva kvinnor?

Och vad ska man göra åt saken?

Därför att män vill få kvinnor i säng och de vill göra det med så lite ansträngning som möjligt. De vill även känna sig uppskattade samt att de har övertaget. Det ger inte kvinnor på deras egna nivå. Kvinnor på hög nivå är mer kräsna och krävande. Sex med en 5, 6 eller 7 kan vara minst lika bra, t.o.m. bättre än med en 9 eller 10 som tror för mycket om sig själv och förväntar sig att killen ska fixa allt efter deras minsta vink.

Vad finns det att göra? Snygga killar vill ligga vilket de lätt kan göra med tjejer under deras nivå. Snygga killar vill bara ha en seriös relation med en tjej på deras nivå (eller högre) men tjejer på deras nivå vill inte ha dem då de siktar högre.
Citera
2020-09-15, 21:54
Medlem
empoisonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villianlol
Problemet är ju att en manlig femma får nöja sig med de strandade valrossarna samtidigt som den kvinnliga motsvarigheten har chans på åttor. Det är ju det folk tycker är orimligt.

Det här med supply and demand. Om den manliga femman inte får något bättre än en "strandad valross" så är det där hans s.k. marknadsvärde ligger. Vad spelar det för roll om jag tycker att jag borde få Christian Bale i Rescue Dawn när han inte tycker det och jag istället får nöja mig med en trött nisse från Skilda världar?

Vem här är det som gravt har missuppfattat sitt s.k. marknadsvärde? Vari ligger orimligheten? Egentligen?
Citera
2020-09-15, 22:06
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Det här med supply and demand. Om den manliga femman inte får något bättre än en "strandad valross" så är det där hans s.k. marknadsvärde ligger. Vad spelar det för roll om jag tycker att jag borde få Christian Bale i Rescue Dawn när han inte tycker det och jag istället får nöja mig med en trött nisse från Skilda världar?

Vem här är det som gravt har missuppfattat sitt s.k. marknadsvärde? Vari ligger orimligheten? Egentligen?
Deras marknadsvärde hade inte behövt ligga på valrossnivå om kvinnor hade nöjt sig med män på samma nivå som dem själva.
Senast redigerad av Villianlol 2020-09-15 kl. 23:05.
Citera
2020-09-15, 22:12
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sea12
Därför att män vill få kvinnor i säng och de vill göra det med så lite ansträngning som möjligt. De vill även känna sig uppskattade samt att de har övertaget. Det ger inte kvinnor på deras egna nivå. Kvinnor på hög nivå är mer kräsna och krävande. Sex med en 5, 6 eller 7 kan vara minst lika bra, t.o.m. bättre än med en 9 eller 10 som tror för mycket om sig själv och förväntar sig att killen ska fixa allt efter deras minsta vink.

Vad finns det att göra? Snygga killar vill ligga vilket de lätt kan göra med tjejer under deras nivå. Snygga killar vill bara ha en seriös relation med en tjej på deras nivå (eller högre) men tjejer på deras nivå vill inte ha dem då de siktar högre.
Aha, du tänker så. Ja, men hela kruxet är ju att den där skalan som ni använder är så sjukt subjektiv. I övrigt kan du nog ha rätt i det mesta, fast det garanterat inte är alldeles svartvitt.
Dessutom är det ju en massa grejer som spelar in utöver utseendet. En del killar gillar ju söta, nördiga tjejer som andra lite nedlåtande graderar som "5r", och av de killarna finns det alla möjliga sorter. Fan, det känns som jag sitter och skriver idel självklarheter här, men man måste våga in socioekonomiska prylar mm. när man diskuterar seriösa förhållanden. Inte bara gradering på en 10-gradig skala.

När det gäller enkla ligg är det säkert så att minimal ansträngning är vägledande för vissa killar, men det måste ju finnas gränser också för detta. En attraktion. Jag har ändå svårt att tro att liggandet i sig är så eftertraktat att man håller till godo med precis vem som helst. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.
Citera
2020-09-15, 22:13
Medlem
Citat:

Orimligheten ligger i att kvinnor i mycket hög grad bara vill dejta de som är snyggare än de själva medan män är beredda att dejta även de som är mindre attraktiva än de själva. Resultatet blir att många män varken får ligga eller får till seriösa relationer medan tjejer får ligga men har svårt att få tillstånd seriösa relationer. Detta leder att få människor, män och kvinnor, blir lyckliga.

Det Tinder gör är att det skapar ett marknadsvärde, som du uttrycker det, som till mycket stor del bara baseras på utseendet. Appen skapar en uteslutning som är helt orimlig och som kommer få negativa konsekvenser för både män och kvinnor. En människas marknadsvärde består inte enbart av utseendet, vilket du säkert är medveten om.
Citera
2020-09-15, 22:30
Medlem
Citat:
Aha, du tänker så. Ja, men hela kruxet är ju att den där skalan som ni använder är så sjukt subjektiv. I övrigt kan du nog ha rätt i det mesta, fast det garanterat inte är alldeles svartvitt.
Dessutom är det ju en massa grejer som spelar in utöver utseendet. En del killar gillar ju söta, nördiga tjejer som andra lite nedlåtande graderar som "5r", och av de killarna finns det alla möjliga sorter. Fan, det känns som jag sitter och skriver idel självklarheter här, men man måste våga in socioekonomiska prylar mm. när man diskuterar seriösa förhållanden. Inte bara gradering på en 10-gradig skala.

När det gäller enkla ligg är det säkert så att minimal ansträngning är vägledande för vissa killar, men det måste ju finnas gränser också för detta. En attraktion. Jag har ändå svårt att tro att liggandet i sig är så eftertraktat att man håller till godo med precis vem som helst. Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.

Absolut att det är subjektivt men vi människor är inte så olika som vi tror. Ett urval av människor inom samma kultur och land kommer ha ganska lika åsikter om skönhet. Sedan finns det självklart undantag.

Absolut att det finns saker som spelar in annat än utseendet men Tinders vattendelare är just utseendet. Killar som har andra attraktiva attribut får inte chansen genom Tinder. Tinder har suttit utseendet på sin spets och tagit bort "alla" andra attribut. När folk förut träffades irl var utseendet inte lika viktigt. Charm, vältalighet, humor m.m. kunde ta en kille långt. Idag kan du vara världens charmigaste kille men är du inte snygg blir du inte svajpad åt "rätt håll". Du får aldrig chansen.

Ja, det finns gränser för snygga killar att bara ha en massa engångsligg. De flesta kommer en dag att tröttna på det och leta efter en mer seriös relation men då blir det men en tjej på samma nivå. Tror även att många av dessa killar vet hur "lätta" många tjejer är och därmed har svårt att hitta någon som (någon mycket roligt uttryckte det) har mindre DNA i sig än vad de själva har.
Citera
2020-09-15, 22:59
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sea12
Då återstår tanken att de killar som är snygga och som har game är de som lyckas. Dvs ALLA snygga killar lyckas inte. De som gör det är de som är snygga OCH som har game och vilka är det då tjejerna möter? Vilka är det tjejerna faller för? Jo, just dessa killar. Hur är dessa killars syn på tjejer? Jo, cynisk.
Frågan är då hur "insidan" är på dessa killar förutom att de är cyniska. Kan det vara som med frukt att skalet är fint, men insidan rutten? Jag skulle tro att så ofta är fallet, men det kanske ofta är sådana typer som kvinnorna förtjänar att träffa på.
Citera
2020-09-15, 23:18
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Vi var fem stycken som satt med telefonerna vid samma lilla runda bord och vi borde rimligen ha fått upp samma ansikten eftersom vi hade angett samma åldersspann och geografiska avstånd och våra egna åldrar diffar på tre år. Men det kom upp helt olika män. Några fick definitivt upp snyggare män än övriga. Jag vet inte vad det beror på. Det ska tilläggas att vi svepte i sakta mak och visade varandra. Inte för att gotta oss åt bra matchningar eller skratta åt de vi aldrig skulle högra. Vi ville helt enkelt bara kolla om vi fick upp samma män när vi öppnade appen. Det fick vi inte.

Möjligen att det är antalet dagar på Tinder som avgör och de preferenser man har på något sätt läses av och sedan ligger till grund för vilka som visas upp. Det är typ "gängse högersvep" som dyker upp. Fan vet. Tinders algoritmer hann jag aldrig förstå mig på.

Nu är jag inte aktiv på Tinder, men under den tiden jag var så gjorde jag det lätt för mig och använde bara några av mina profilbilder från Facebook.

Och ja, det är ju det Tinder ger oss. Aktivitet = bekräftelse och att vara sedd.
Det var ändå renhårigt av er att inte jämföra matchningar och skratta rått åt de stackars männen och deras fåfänga. Jag har ju sett damerna på jobbet när de sitter helt ogenerat och väljer med varandra. De kommenterar ofta killarna. En del snubbar är tydligen otroligt pinsamma. Men skit samma — jag är inte den lättkränkta typen, och så länge de inte kastar skit på mig vid matbordet är det lugna puckar. (Jag gillar fö. verbformen av "högra"!)

Nog är Tinders vägar outgrundliga. The algorithm works in mysterious ways.
Det finns nog med frågetecken för att man skulle kunna diskutera uteslutande dessa i den här tråden. Varför dyker samma personer upp flera gånger när man svept bort dem? Varför försvinner personer som lajkat UTAN att man svept bort dem? Ingen vet riktigt, och det hör väl lite till charmen med åbäket.

Jag vet inte om jag råder dig att börja med Tinder igen med tanke på att du tycks ha ett bra liv ändå, vin-i-väskan i all ära, men det hela fascinerar mig.

Tillägg: om det är "gängse högersvep" som styr förklarar detta varför jag får en så förvirrande mix av högt och lågt. Jag sveper ju höger på få tjejer. Tycker dock att det börjat stabiliseras på sistone. Tinder är kanhända lite trubbigt?
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-09-15 kl. 23:28.
Citera
2020-09-15, 23:47
Medlem
UpAndGo2s avatar
Citat:
10-20 år sedan säger du. 2000-2010. Bara inom det decenniet så finns det en betydande skillnad i aktivitet och beteende på internet. Nätdejting är numera en integrerad del av våra liv. Det är inte längre något skumt och ses inte som en sista desperat väg ut ur ensamheten för de stackare som inte lyckas IRL.

Runt år 2000-2010 fungerade det för egen del att chatta en del med kvinnor, prata med dem i telefon, dejta och även umgås flera gånger (men utan att det blev något djupare). Nu däremot och de senaste åren har det blivit i stort sett omöjligt att få till någon som helst vettig kontakt. Faktum är att mina profiler faktiskt blivit bättre med åren och inte tvärtom, som man skulle kunna tro.

Citat:
Jag är f.ö. skeptisk till begreppet "veta vad man söker och vill ha". Känslor är som sagt irrationella ting och det är trots allt det kärlek och kättja kokar ner till. Inte hur många rätt någon lyckas pricka in i personlighets- och livsquizet och hur väl vederbörande på pappret tycks passa mig.

Känslor och eget tyckande må vara irrationella ting, men de kan ändå ge vägledning vad gäller vilka man väljer att kontakta på en dejtingsajt utifrån utseende och text i en profil. Och även om jag är ganska kräsen, är det ändå ganska många kvinnor jag skickat like/ Super likes på Tinder (men utan resultat).

Citat:
20% av männen "är upptagna med" 80% av kvinnorna. Hur då? Hur går det till rent praktiskt och hur yttrar det sig i vardagen? Även om det inte är ständig sexuell aktivitet så betyder det ändå att de männen som "är upptagna med kvinnor" lirar flera samtidigt. Är det så?

Läs gärna vad Sea12 skriver på #29771, för det förklarar en hel del. Och ja, absolut finns det killar som sysslar med flera kvinnor samtidigt och alltså tar deras tid och ork i anspråk på flera sätt.

Citat:
Jag vet inte om det är kvinnor som har orimliga krav. Det är sällan man hör fruntimmer gnälla om att de minsann förtjänar en man för att de är "snälla" eller att de får nöja sig med någon fet valross flera divisioner under sin egen.

Att kvinnor speciellt på senare år höjt sitt marknadsvärde markant är många överens om, så att t ex om de själva är en 5-6, så anser de sig "förtjäna" en man som är minst en 8-9. Kvinnor söker alltså en man som på olika sätt har långt högre status än de själva. Googla gärna ordet hypergami.

Citat:
Personligen så tycker jag att det är sunt att välja bort relationer om man inte träffar någon man verkligen vill vara med. Du tycks förespråka att man ska nöja sig. Jag gör inte det. Varför ska man investera tid och sig själv i någon det inte känns rätt med? För att slippa vara ensam?

Nej, jag menar inte att man ska vara i vilka relationer som helst, men ska man träffa någon passande via nätdejting, måste man också vara beredd på att själv vara drivande och försöka svara på meddelande och ibland också vara ute på dejter i verkliga livet. Min uppfattning är tyvärr att kvinnor för det allra mesta, trots profil med bild och text, är fullständigt passiva. Mitt bästa råd är att ta då bort profilen, än att fortsätta sprida falska förhoppningar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in