2020-09-15, 21:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Mycket vabbande har det varit senaste tiden, men vi har inte testat barn i så stor utsträckning än.

Det beror på att de flesta lyder rekommendationerna och reagerar på minsta lilla tecken på snuva.
Citera
2020-09-15, 21:36
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Med tanke på att testningen har ökat och att andelen positiva svar minskat så skulle jag påstå att smittan är på väg ner i Sverige.

Nej.

Utökar du testerna tillräckligt mycket så kommer i nu-läget enbart 0,03 procent av PCR-testerna vara possessiva.
Citera
2020-09-15, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Står till och med på länken till Socialstyrelsen som du länkade

"Antal *< 4 redovisas ej av sekretesskäl"
Att inte redovisa 4 dödsfall /län innebär att det i praktiken dör många fler än som redovisas.
Ända upp till 84 skulle teoretiskt kunna dö oregistrerade. Per dag. (finns 21 län)
I praktiken är det säkert många län som har några dödsfall - och om det inte är fem så redovisas det inte.
Detta gäller bara diagnostiserade dödsfall. Så det finns dessutom ett mörkertal med folk som dött hemma. Eller i omsorgen. Dom testas inte i efterhand.

Antagligen dör det några få i varje län varje dag i corona. Och när Sverige redovisar fyra eller fem dödsfall, så innebär det i praktiken att det är cirka 20 dödsfall!
(jag tänker det finns län utan dödsfall och län med något eller ett par dödsfall och så finns något län som har mer fem eller fler)

Det jag undrar är om ett län till ex. har 6 dödsfall en dag. Redovisas det som 6 fall eller som 2 ? Alltså dom redovisar inte dom fyra första fallen. Och räkningen börjar först därefter Så Fem dödsfall redovisas som 1 fall och 6 fall redovisas som 2?

Nån som vet?
Citera
2020-09-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tror inte att det handlade om okunskap. Det handlade om ovilja.

Man hade sett sjukdomen spridas från Kina till Sydkorea och Iran. Hur svårt kan det ha varit att klura ut att viruset skulle kunna spridas vidare till Sverige, ifall man upprätthöll flygförbindelserna?

Vem som helst som har gått ut grundskolan, vet att virus sprids med människor. Viruset färdas inte av egen maskin från Asien till Europa. Ifall man stoppar människors rörlighet, så stoppas även virusets rörlighet. Det var vansinne att fortsätta att välkomna resenärer från länder med pågående epidemi.

Ifall man hade agerat vettigt i inledningsskedet, så hade vi haft mindre behov att lära oss leva med viruset över tid. Anders Tegnells strategi medförde att viruset fick stadigt fäste i befolkningen. Norge och Finland valde bättre strategier, vilket gör att Norge och Finland har mindre smitta i samhället.

Kan det bero på att viruset hade hunnit få stadigt fäste? Sverige hade kunnat välja bort att låta viruset få stadigt fäste, och Sverige hade inte ens behövt ta till lika desperata åtgärder som Italien och Spanien. Sverige hade varsel i såpass god tid, att Sverige hade kunnat slippa både kraftig smittspridning, och smärtsamma motåtgärder.

Instämmer.

Tyvärr kan epidemin bli en vinst för Kina. Kina såg till att eliminera smittspridningen på eget territorium, samtidigt som epidemin raserar omvärldens ekonomier. Det kan bli ett guld-tillfälle för den som har mycket pengar, att ge sig ut och köpa upp omvärlden, billigt.

Vet du var man kan se presskonferensen som skribenten "LeeVan" hänvisar till?

Ja, att Sverige gjorde en del fel i början råder det inget tvivel om, med facit på hand. Lite oflyt också, vill jag påstå, i och med hur våra sportlovsveckor låg t ex
MEN det flögs väldigt mkt från Kina ut i världen där i slutet på januari i och med det kinesiska nyåret. Vi fick ju in mkt smitta från andra länder än Kina, Italien och Iran. Bl a UK, USA.
Vi hade kunnat stoppa rätt mkt om vi stängde ner utrikesflyg från mitten på februari innan sportlov, och haft skyddsutrusning och hygienrutiner på plats på äldreboende. Nåväl, det är lätt att vara efterklok.

Jag vet inte vilken presskonferens "LeeVan" hänvisar till.
Citera
2020-09-15, 21:50
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Finns det någon i tråden som på allvar tror på Rysslands siffror?

Ett land vars ledning inte tvekar på att försöka giftmörda oppositionspolitiker.

Jag tror på att Ryssland lyckades stoppa smittspridningen från Kina i inledningsskedet.

Mina fördomar om Ryssland, säger att ryssarna tycker om att bevaka sina gränser, och ha kontroll över vilka som tillåts passera gränserna. (Sibiriska tomten hittar emellertid alltid genom gränserna)

Även Västeuropa hade kunnat göra som Ryssland, och med mindre besvär, eftersom Ryssland, tillsammans med Kazakstan, är dom enda europeiska länder som gränsar mot Kina. Västeuropas länder hade kunnat letat upp smittbärare som redan hade kommit in i Europa, och stoppat inflödet av nya smittbärare. Västeuropa hade enbart behövt stoppa flygtrafiken, utan att bekymra sig om landgränser. Ifall Västeuropa hade gjort det, så hade ryska gränsvakter blivit Västeuropas bästa skydd mot epidemin. När Ryssland stängde gränsen, så minskade virusets möjligheter att spridas landvägen från Kina till Europa. Europa hade valet att göra som Taiwan eller Sydkorea. Men Europas makthavare gjorde dåliga val. Europas invånare har fått betala ett högt pris för makthavarnas dåliga val. Europas invånare har drabbats av både massdöd och ekonomisk katastrof, eftersom makthavarna inte hade vett att stoppa epidemin i tid.
Citera
2020-09-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Att inte redovisa 4 dödsfall /län innebär att det i praktiken dör många fler än som redovisas.
Ända upp till 84 skulle teoretiskt kunna dö oregistrerade. Per dag. (finns 21 län)
I praktiken är det säkert många län som har några dödsfall - och om det inte är fem så redovisas det inte.
Detta gäller bara diagnostiserade dödsfall. Så det finns dessutom ett mörkertal med folk som dött hemma. Eller i omsorgen. Dom testas inte i efterhand.

Antagligen dör det några få i varje län varje dag i corona. Och när Sverige redovisar fyra eller fem dödsfall, så innebär det i praktiken att det är cirka 20 dödsfall!
(jag tänker det finns län utan dödsfall och län med något eller ett par dödsfall och så finns något län som har mer fem eller fler)

Det jag undrar är om ett län till ex. har 6 dödsfall en dag. Redovisas det som 6 fall eller som 2 ? Alltså dom redovisar inte dom fyra första fallen. Och räkningen börjar först därefter Så Fem dödsfall redovisas som 1 fall och 6 fall redovisas som 2?

Nån som vet?

Snälla! Jag ber dig att använda din hjärna!
Det förstår väl du själv? Att 83 döda skulle redovisas som 0.
Allt handlar om att vi i Sverige har en väldigt långtgående lagstiftning kring integritet. Tycka vad man vill om det.
Man ”mörkar” inga dödsfall, man ser bara till att ingen skall kunna räkna ut att tex Bertils gamla farmor dog i covid-19, eller något annat.
Citera
2020-09-15, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irish-Guy
Vissa är ju lustiga. När besök på ålderdomshemmen förbjöds gnällde de på att de äldre låses in och nu när de öppnas igen klagar man på det.

Är det något som är illa i Sverige är det ju dels hur äldrevården fungerar men också hur äldre behandlas som om de är omyndiga. Låt de äldre och deras anhöriga besluta själva. Jag vet flera äldre som hellre lever sina liv med besök och nöjen och är beredda på att de kan dö av Covid än att spendera sina sista liv i livet inlåsta och rädda.

Det är alldeles utmärkt att begränsningarna för äldre hävs. Sex månader är en väldigt lång period att ha "senior lockdown". Det borde kunnat tas bort betydligt tidigare med iakttagen försiktighet.

Hoppas alla andra märkliga diskriminerande regler för äldre också tas bort nu. Jag har en anhörig som är 70+ som inte tillåts få tandläkarhjälp för att Folktandvården Sörmland "värnar om de äldre" genom att förbjuda alla 70+ äldre att komma dit om det inte är helt akut. (Jag trodde inte detta var sant men det står på deras hemsida också.)
Citera
2020-09-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Det är alldeles utmärkt att begränsningarna för äldre hävs. Sex månader är en väldigt lång period att ha "senior lockdown". Det borde kunnat tas bort betydligt tidigare med iakttagen försiktighet.

Hoppas alla andra märkliga diskriminerande regler för äldre också tas bort nu. Jag har en anhörig som är 70+ som inte tillåts få tandläkarhjälp för att Folktandvården Sörmland "värnar om de äldre" genom att förbjuda alla 70+ äldre att komma dit om det inte är helt akut. (Jag trodde inte detta var sant men det står på deras hemsida också.)
Tandläkarhjälp verkar man inte få just nu, om det inte är akut oavsett ålder.
Citera
2020-09-15, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Snälla! Jag ber dig att använda din hjärna!
Det förstår väl du själv? Att 83 döda skulle redovisas som 0.
Allt handlar om att vi i Sverige har en väldigt långtgående lagstiftning kring integritet. Tycka vad man vill om det.
Man ”mörkar” inga dödsfall, man ser bara till att ingen skall kunna räkna ut att tex Bertils gamla farmor dog i covid-19, eller något annat.

Jag vill inte ha några personliga påhopp. Jag använder min hjärna bra. Hur kan du se att jag skrivit att 83 dödsfall skulle redovisas som 0? Skrev jag det? Nej..
Citera
2020-09-15, 22:11
Medlem
Är den mystiska toppen i Borås samma mystiska topp som i Gällivare i somras? Från lågt antal till lågt antal?
Citera
2020-09-15, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tror på att Ryssland lyckades stoppa smittspridningen från Kina i inledningsskedet.

Mina fördomar om Ryssland, säger att ryssarna tycker om att bevaka sina gränser, och ha kontroll över vilka som tillåts passera gränserna. (Sibiriska tomten hittar emellertid alltid genom gränserna)

Även Västeuropa hade kunnat göra som Ryssland, och med mindre besvär, eftersom Ryssland, tillsammans med Kazakstan, är dom enda europeiska länder som gränsar mot Kina. Västeuropas länder hade kunnat letat upp smittbärare som redan hade kommit in i Europa, och stoppat inflödet av nya smittbärare. Västeuropa hade enbart behövt stoppa flygtrafiken, utan att bekymra sig om landgränser. Ifall Västeuropa hade gjort det, så hade ryska gränsvakter blivit Västeuropas bästa skydd mot epidemin. När Ryssland stängde gränsen, så minskade virusets möjligheter att spridas landvägen från Kina till Europa. Europa hade valet att göra som Taiwan eller Sydkorea. Men Europas makthavare gjorde dåliga val. Europas invånare har fått betala ett högt pris för makthavarnas dåliga val. Europas invånare har drabbats av både massdöd och ekonomisk katastrof, eftersom makthavarna inte hade vett att stoppa epidemin i tid.

Vi får hoppas att du har rätt. Annars är ju ryssarnas folkhälsa en katastrof med vodka, cigaretter, fetma och luftföroreningar i en härlig kombo....
Vilket också syns på medellivslängden som i Ryssland ju är ca 70 år (endast 65 år för männen) i jämförelse med Sveriges 82. Fördelen med det är ju att de inte har några 70plussare, vilket gör att dom kanske klarar sig bättre....

Här kommer vi ju också in på en viktig faktor när man gör analysen av länder som ev blivit hårdare drabbade, alltså hur gammal befolkning man har just i år 2020. Vilket vi pratat om förut, alltså att vi hade tydlig underdödlighet 2019, med lindrig influensa. Vilket tyvärr kostade nu i april-maj nu för de äldreäldre.
Citera
2020-09-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Detta undrar jag också. Någon här som vet svaret på frågan?
Jag skulle gärna vilja veta varför statistiken över dödstal från 24/7 till idag är hemligstämplade med "X" väldigt många dagar.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/?fbclid=IwAR26z5VI7_mGWZWwiHrN9R2pA9F9dEBK71vHFPzO wwb5bs6EJFdHRRTWc6k
https://twitter.com/DrWhistleblowe1/status/1305905087785717760

Citat:
* < 4 redovisas ej

Står på sidan, tryck på länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här