2020-09-15, 00:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Att svenska myndigheter och politiker ska förstå och hantera problemet på exakt rätt sätt tror jag lika mycket på som att Jultomten kommer efter Kalle Anka. För att man ska kunna det krävs att man lyssnar på och tar till sig från utlandet vilket man tydligt visat att man inte har gjort hittils. Det enda som kan rädda Sverige i framtiden är en gemensam plan från EU där Sveriges s.k experter inte har något att säga till om utan att man istället inte har något annat val än att göra som man blir tillsagda likt dagisbarn
Tveksamt om Sverige går med på det. Man brukar säga nej till samarbeten med motiveringen ”för krångligt, för dyrt och vi kan bäst”. Man har gjort tvärtom under pandemin av den anledningen.
I vilket fall behövs nåt samarbete så att det inte blev som i början där man snudd på stack knivar i ryggen på varandra i sin iver att säkra upp på hemmaplan.
Citera
2020-09-15, 00:56
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Jag gillar inte heller gemensamma planer sanktionerade från Bryssel men i det här fallet är jag 100% övertygad om att en sån plan får bättre resultat än en svensk sådan.

Ja vi får se, men jag är ändå skeptiskt om att den går att utföra överhuvudtaget.
Det är så många små-Påvar som ska föröka att komma överens, sånt är svårt.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-09-15 kl. 01:06.
Citera
2020-09-15, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Viruset ger ju kronisk lungpåverkan även på yngre vuxna.
Det är därför man skall ha fått det som barn redan, då slipper man det problemet.
Citera
2020-09-15, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, Ryssland skyddade sig genom att stänga gränsen mot Kina. Dessutom inleddes ett arbete att leta upp smittbärare som redan hade kommit in i Ryssland.

Ryssland lyckades att stoppa virusets spridning från Kina. Men: Viruset kom istället in i Ryssland västerifrån. Ifall Västeuropa inte hade agerat mellanvärd åt viruset, så hade Ryssland haft bättre chanser att klara sig.

Är det bättre att vara instängd i en kista under kyrkogårdens mark, än att vara instängd i sitt hem?

Finns det någon i tråden som på allvar tror på Rysslands siffror?

Ett land vars ledning inte tvekar på att försöka giftmörda oppositionspolitiker.
Citera
2020-09-15, 07:04
Medlem
Citat:
Att svenska myndigheter och politiker ska förstå och hantera problemet på exakt rätt sätt tror jag lika mycket på som att Jultomten kommer efter Kalle Anka. För att man ska kunna det krävs att man lyssnar på och tar till sig från utlandet vilket man tydligt visat att man inte har gjort hittils. Det enda som kan rädda Sverige i framtiden är en gemensam plan från EU där Sveriges s.k experter inte har något att säga till om utan att man istället inte har något annat val än att göra som man blir tillsagda likt dagisbarn

Sverige kommer nog att ha rätt mkt inflytande i strategin kring hur man kan leva med ett virus på ett uthålligt sätt utan att krascha samhällen och den totala folkhälsan. Däremot har Sverige en hel del annat att lära, vilket förmodligen alla länder har.
Citera
2020-09-15, 07:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Aftonbladet rapporterar nu om en ökad spridning i Älvsborg. Visserligen från en låg nivå, men ändå en oroväckande trend. Spekuleras i om det kan vara vara skolornas återstart som kan vara bidragande.

Vi får verkligen hoppas att det inte sprider sig igen. Hur det nu ska kunna undvikas. Tycker det är oroande det man ser runt om i världen med ökad spridning. Igår tog väl exempelvis UD bort sin reseavrådan till UK samtidigt som smittan där har exploderat. Känns bara som en tidsfråga snarare än ett om när smittan letar sig till Sverige igen😥
Citera
2020-09-15, 07:18
Medlem
Citat:
EU kunde inte ens försvara en av sina mest grundläggande rättigheter, den om Fri rörlighet för varor, så från det hållet ska du inte vänta dig för mycket. Och det finns inget ”exakt rätt sätt”, det finns inte ens en standard för att mäta dödligheten i den här förkylningen.
Citera
2020-09-15, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Finns det någon i tråden som på allvar tror på Rysslands siffror?

Ett land vars ledning inte tvekar på att försöka giftmörda oppositionspolitiker.

Ryssland kommer nog klara sig bättre än många västländer om man bara kollar på antal avlidna sett till befolkningen men det beror på att det redan var ett skitland.

10 år lägre förväntad livslängd jämfört med väst (sjunkande dessutom).
Citera
2020-09-15, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det är därför man skall ha fått det som barn redan, då slipper man det problemet.

Nu tyder mycket på att immuniteten inte är långvarig så då hjälper ju inte detta. Det bästa är ju att verka för minimerad smittspridning så att få riskerar att bli sjuka.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qmlr2W/immunitet-antagligen-inte-mer-an-ett-ar
Citera
2020-09-15, 07:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag gillar inte heller gemensamma planer sanktionerade från Bryssel men i det här fallet är jag 100% övertygad om att en sån plan får bättre resultat än en svensk sådan.

Jag håller med dig. Innerst inne borde även FHM också tycka det. Det ger dem också en chans att någorlunda komma ur det hörn de har målat in sig i rörande munskyddens vara eller icke vara. Jag tror ju till skillnad från många här inne att vi kommer få se ytterligare minst en kraftig andra våg av viruset här i Sverige innan det finns vaccin tillgängligt.
Citera
2020-09-15, 07:42
Medlem
arbetets avatar
Just nu:

Markant ökning av svåra covidfall i Borås
Under flera veckor har få coronapatienter vårdats på Södra Älvsborgs sjukhus.

Men nu vänder trenden – åtta patienter har lagts in under helgen, vilket innebär att tio nu vårdas på sjukhuset, rapporterar Borås Tidning.

En av patienterna ligger på intensivvårdsavdelning.

– Det är ett oroande ökning, det måste jag säga. Vi har legat på runt två patienter och ett ganska lugnt inflöde, men nu har det ökat igen. Om det har med skolor eller någon speciell aktivitet att göra vet vi inte, säger Nina Widfeldt, tillförordnad chefsläkare, till tidningen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-09-15, 07:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Just nu:

Markant ökning av svåra covidfall i Borås
Under flera veckor har få coronapatienter vårdats på Södra Älvsborgs sjukhus.

Men nu vänder trenden – åtta patienter har lagts in under helgen, vilket innebär att tio nu vårdas på sjukhuset, rapporterar Borås Tidning.

En av patienterna ligger på intensivvårdsavdelning.

– Det är ett oroande ökning, det måste jag säga. Vi har legat på runt två patienter och ett ganska lugnt inflöde, men nu har det ökat igen. Om det har med skolor eller någon speciell aktivitet att göra vet vi inte, säger Nina Widfeldt, tillförordnad chefsläkare, till tidningen.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Skolstarten kan vara en anledning, men även om ökningen i procent är kraftig är de ju inte det sett till antal. Hoppas de lyckas smittspåra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in