2020-09-15, 14:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Spelar det ingen roll? Va?
Vilka siffror menar du är sämre i Sverige?
Att Danmark nästan hade lika många fall senaste dygnet som vi hade på fyra dagar i förhållande till folkmängd?
Danmark hade för övrigt två döda igår eller förrgår om jag inte minns fel. Men enligt dig är det väl längesedan..

Antalet fall på IVA samt antalet döda. Hur många som testar positivt är svårt att jämföra mellan länderna, för det beror helt på hur mycket man testar och framförallt vilka man testar, men även hur man testar.

Jämför antalet döda i Sverige 7 dagars glidande medelvärde med antalet döda i Norge, Danmark eller Finland med 7 dagars glidande medelvärde.
Citera
2020-09-15, 14:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Drygt 142 000 tester förra veckan så ökningen i tester äter väl upp ökningen i fall? Ca 1% positiva provsvar av dom som testas.

Säg att det var 17 000 fler tester med 1% positiva svar så borde det varit 170 fler positiva idag? Men eftersom det bara var 120 fler så är det en minskning i fall.

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om två veckor lyfts besöksstoppet på äldreboenden.

Känns ju lite vågat måste jag säga. En månad efter skolstart blir det fritt att besöka på äldreboenden. Någon som vet om det kommer gälla även sjukhus?
Tar smittan ordentlig fart igen på våra boenden och vårdinrättningar lär ju kritiken inte låta vänta på sig. Det är ett som är säkert..., samtidigt förstår jag att det råder stor press då många känner sig isolerade.

Knepigt läge är det onekligen.
Ja, nya fall ökar ju tydligt.

Testningen har ju visserligen ökat också men det finns flera rapporter om att folk får självtesten sent (ev även har även proven analyserats sent), så det kan finnas signifikant många testresultat som är falskt negativa.
Senast redigerad av Madagascar 2020-09-15 kl. 14:24.
Citera
2020-09-15, 14:22
Medlem
Citat:
Om två veckor lyfts besöksstoppet på äldreboenden.

Känns ju lite vågat måste jag säga. En månad efter skolstart blir det fritt att besöka på äldreboenden. Någon som vet om det kommer gälla även sjukhus?
Tar smittan ordentlig fart igen på våra boenden och vårdinrättningar lär ju kritiken inte låta vänta på sig. Det är ett som är säkert..., samtidigt förstår jag att det råder stor press då många känner sig isolerade.

Knepigt läge är det onekligen.
Tror att personalen snarare än anhöriga alltid kommer vara risken när det kommer till smittan inom äldreomsorgen. Tycker detta besked kommer några månader försent. Under sommaren borde det hävts. Att göra det nu känns udda.
Citera
2020-09-15, 14:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Vilket är?

Och använder du rapporteringsdatum eller dödsfallsdatum?

Trodde du menade angående dödsorsak. Använder du glidande medelvärde över en tidsperiod spelar inte rapportdatum eller dödsfallsdatum någon egentligen betydelse. Inte så länge du använder samma metod hela tiden.
Citera
2020-09-15, 14:24
Medlem
Citat:
Trodde du menade angående dödsorsak. Använder du glidande medelvärde över en tidsperiod spelar inte rapportdatum eller dödsfallsdatum någon egentligen betydelse. Inte så länge du använder samma metod hela tiden.

Både och, vad är definitionen och har du länk till detta?
Citera
2020-09-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
840 nya fall sedan i fredags tyder på att smittan är på väg att öka i Sverige.

Med tanke på att testningen har ökat och att andelen positiva svar minskat så skulle jag påstå att smittan är på väg ner i Sverige.
Citera
2020-09-15, 14:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Tror att personalen snarare än anhöriga alltid kommer vara risken när det kommer till smittan inom äldreomsorgen. Tycker detta besked kommer några månader försent. Under sommaren borde det hävts. Att göra det nu känns udda.

Något du skriver som jag faktiskt kan hålla med om (händer sällan). Både att personalen utgör största risken, samt att det hade varit mer logiskt att ta bort det under sommaren, snarare än nu när vi börjar se tecken på ökad smitta igen.
Citera
2020-09-15, 14:26
Medlem
Citat:
840 nya fall sedan i fredags tyder på att smittan är på väg att öka i Sverige.

Baserat på vad?
Citera
2020-09-15, 14:27
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KINAMAT
Om vi slutar testa, minskar smittan då?

Jag har tagit hänsyn till testkapaciteten och menar att vi kommer att få se ökat antal fall närmaste tiden/månaderna. Tycker du att smittan verkar stanna av eller?
Citera
2020-09-15, 14:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Både och, vad är definitionen och har du länk till detta?

Nej, men det tror jag du kan räkna ut själv att ett glidande medelvärde blir samma sak oavsett om du använder rapporteringsdatum eller dödsfallsdatum.
Citera
2020-09-15, 14:30
Medlem
Citat:
Jag har tagit hänsyn till testkapaciteten och menar att vi kommer att få se ökat antal fall närmaste tiden/månaderna. Tycker du att smittan verkar stanna av eller?

Testkapaciteten verkar inte vara något problem.

V36 genomförde vi flest test än under hela pandemin.

V37 har denna siffra ökat ännu mer men andelen positiva svar sjunker stadigt.
Citera
2020-09-15, 14:30
Medlem
Citat:
Nej, men det tror jag du kan räkna ut själv att ett glidande medelvärde blir samma sak oavsett om du använder rapporteringsdatum eller dödsfallsdatum.

Jaja, men vad är definitionen för dödsfall i länderna, du sa samma som Sverige, och jag frågade vad är det, och var har du någon länk till det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in