2020-09-15, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Fast vad har det för funktion då? Då vet man ju att det är 1 2 eller 3?

Gissningsvis för att det inte ska gå att identifiera enskilda personer i statistiken. Lite larvigt kan tyckas
Citera
2020-09-15, 20:12
Medlem
Citat:
Fast vad har det för funktion då? Då vet man ju att det är 1 2 eller 3?
Tillräckligt få för att kunna räkna ut vem den döda är.
Citera
2020-09-15, 20:13
Medlem
Citat:
Forskare: Immunitet varar troligen bara något år
Citat:
Nederländska forskare som studerat en rad humana coronavirus konstaterar i en ny studie i Nature att de flesta återinfektioner sker redan efter ett år, skriver TT. Slutsatsen är att en eventuell immunitet mot det nya coronaviruset antagligen inte varar längre än något år.
https://omni.se/forskare-immunitet-varar-troligen-bara-nagot-ar/a/39jBg9

Men det beror på om det kommer vaccin med.
Citera
2020-09-15, 20:24
Medlem
Citat:
Detta undrar jag också. Någon här som vet svaret på frågan?
Jag skulle gärna vilja veta varför statistiken över dödstal från 24/7 till idag är hemligstämplade med "X" väldigt många dagar.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/?fbclid=IwAR26z5VI7_mGWZWwiHrN9R2pA9F9dEBK71vHFPzO wwb5bs6EJFdHRRTWc6k
https://twitter.com/DrWhistleblowe1/status/1305905087785717760
Står till och med på länken till Socialstyrelsen som du länkade

"Antal *< 4 redovisas ej av sekretesskäl"
Citera
2020-09-15, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag trodde det handlade om att man inte har några döda de dagarna. Tills jag såg det här längst ner:

"Källa: dödsorsaksintyg
* antal avlidna till och med 2020-03-17
X - uppgiften har skyddats av sekretesskäl"

De borde klargöra vad de menar.

Socialstyrelsen använder Väl alltid ett X i sin statistik när det handlar om tillräckligt få i underlaget. Patientsekretess gäller vid journalgranskning.
Citera
2020-09-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Står till och med på länken till Socialstyrelsen som du länkade

"Antal *< 4 redovisas ej av sekretesskäl"

Ja - förstår inte varför foliehattarna försöker få det till något konspiratoriskt.

Så här har det varit i evigheter - långt innan Covid 19 kom.
Citera
2020-09-15, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ja - förstår inte varför foliehattarna försöker få det till något konspiratoriskt.

Så här har det varit i evigheter - långt innan Covid 19 kom.
Ja att en så klok man som doktorvisselblåsare inte hittat det.
Citera
2020-09-15, 20:47
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
https://omni.se/forskare-immunitet-varar-troligen-bara-nagot-ar/a/39jBg9

Men det beror på om det kommer vaccin med.

Det där med immunitet är inte lätt:

https://www.svtplay.se/video/28195418/nyheter-direkt/coronalaget-fran-folkhalsomyndigheten

(35:00 in i sändningen)

Glöm inte att se båda reportrarnas relevanta frågor och Tegnells svar.
Citera
2020-09-15, 21:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Du menar att forskarna har fel då och du har rätt.

Skulle tro att inom en eller ett par månader kommer FHM meddela dessa fynd.

Sedan vad du svamlar om dina antikroppar begriper jag inte eller vad det har med barn att göra.

Principen, om nu barn, (0-15 år), i det stora hela bara smittar andra barn, (vilket iof jag erkänner är skumt), så betyder det att de håller sig med ett så vasst immunförsvar att det nästan kan jämföras med immunitet hos en vuxen.

Men när jag hävdar att barn inte kan smitta vuxna så rör det sig, absolut inte om någon slutgiltig sanning. Se det mera som en hypotes som jag slängde ur mig för att jag var trött på att barn, på sina håll, inte minst i denna tråd, beskrivs som drivande i smittspridningen och att en hysteri utbröt i samband med skolstarten. Speciellt som öppna för- och grundskolor inte innebar någon smittspridningskatastof i Sverige under våren.

Jag inser begränsningen i mitt kunnande, gör du det vad gäller ditt eget kunnande?
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-09-15 kl. 21:26.
Citera
2020-09-15, 21:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Jag trodde det handlade om att man inte har några döda de dagarna. Tills jag såg det här längst ner:

"Källa: dödsorsaksintyg
* antal avlidna till och med 2020-03-17
X - uppgiften har skyddats av sekretesskäl"

De borde klargöra vad de menar.
Kan det betyda att om det är väldigt få kan man möjligtvis identifiera den/de döda?
Citera
2020-09-15, 21:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Folkhälsomyndigheten har ett brett perspektiv när det kommer till folkhälsan. Detta gäller även deras analys av dito om möjliga konsekvenserna av covid-19, som kom ut i somras. Den är väldigt långt ifrån vissa viriologers, smittskyddsläkares och debattörers, ibland, hysteriska skrik.

http://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/c/covid-19-pandemins-tankbara-konsekvenser-pa-folkhalsan/
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-09-15 kl. 21:27.
Citera
2020-09-15, 21:28
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nä, Sverige har en hel del att lära i utbrottsskedet.

Jag tror inte att det handlade om okunskap. Det handlade om ovilja.

Man hade sett sjukdomen spridas från Kina till Sydkorea och Iran. Hur svårt kan det ha varit att klura ut att viruset skulle kunna spridas vidare till Sverige, ifall man upprätthöll flygförbindelserna?

Vem som helst som har gått ut grundskolan, vet att virus sprids med människor. Viruset färdas inte av egen maskin från Asien till Europa. Ifall man stoppar människors rörlighet, så stoppas även virusets rörlighet. Det var vansinne att fortsätta att välkomna resenärer från länder med pågående epidemi.

Citat:
Jag pratar om att leva med virus över tid.

Ifall man hade agerat vettigt i inledningsskedet, så hade vi haft mindre behov att lära oss leva med viruset över tid. Anders Tegnells strategi medförde att viruset fick stadigt fäste i befolkningen. Norge och Finland valde bättre strategier, vilket gör att Norge och Finland har mindre smitta i samhället.

Citat:
Flera av de länder som införde hård lockdown har liknande problem som du beskriver, andra inte.

Kan det bero på att viruset hade hunnit få stadigt fäste? Sverige hade kunnat välja bort att låta viruset få stadigt fäste, och Sverige hade inte ens behövt ta till lika desperata åtgärder som Italien och Spanien. Sverige hade varsel i såpass god tid, att Sverige hade kunnat slippa både kraftig smittspridning, och smärtsamma motåtgärder.

Citat:
Den viktigaste lärdomen måste dock bli att skitlandet Kina slutar mörka och får en bättre djurhållning, och att WHO får/vågar ta tuffare beslut tidigare

Instämmer.

Tyvärr kan epidemin bli en vinst för Kina. Kina såg till att eliminera smittspridningen på eget territorium, samtidigt som epidemin raserar omvärldens ekonomier. Det kan bli ett guld-tillfälle för den som har mycket pengar, att ge sig ut och köpa upp omvärlden, billigt.

Vet du var man kan se presskonferensen som skribenten "LeeVan" hänvisar till?

Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det va WHO som med kraft uppmanade ”övriga världen” att utan inskränkningar fortsätta flygandet till de då kända pesthärdarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in