2020-09-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristensresa
Hur det än blir är det mycket viktigt att som kristen vara rädd om sin tro! Att alltid se till att tron byggs på en fast och stadig grund, det vill säga Den Heliga Skrift, Bibeln.

Ja precis. Det är just det min övertygelse bygger på. En fast förankring i skrifterna i bibeln.

Men det är såklart fritt att låta det vara öppet.

Men frågan är om man då är redo när han kommer för att hämta.
2020-09-12, 22:04
Bannlyst
Så hemskt är det väl inte. Ekonomin går relativt bra. Alla har pengar i plånboken.

Att påstå att den nuvarande är "biblisk" är så jävla dumt!
2020-09-13, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Så hemskt är det väl inte. Ekonomin går relativt bra. Alla har pengar i plånboken.

Att påstå att den nuvarande är "biblisk" är så jävla dumt!

"Och han sade till dem: »Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike. Det blir svåra jordbävningar och pest och hungersnöd på den ena platsen efter den andra." (Luk 21:11 Bibel2000)

Sedan 1:a världskriget har det varit mycket krig och pest på ena platsen efter den andra, kanske inte i din trygga Svensson lägenhet, men på andra platser i världen. Men Covid-19 borde inte gått ens dig obemärkt förbi.

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. " (2 Tim 1-4 Bibel2000)

Det sista är mer aktuellt idag än någonsin.
Senast redigerad av ttsp 2020-09-13 kl. 11:10.
2020-09-13, 11:10
Bannlyst
Va då.. är det riktat mot mig personligen?

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"Och han sade till dem: »Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike. Det blir svåra jordbävningar och pest och hungersnöd på den ena platsen efter den andra." (Luk 21:11 Bibel2000)

Sedan 1:a världskriget har det varit mycket krig och pest på ena platsen efter den andra, kanske inte i din trygga Svensson lägenhet, men på andra platser i världen.

"Det skall du veta, att i de sista dagarna blir tiden svår. Då kommer människorna att tänka bara på sig själva och på pengar; de blir skrytsamma, högmodiga, fräcka, olydiga mot sina föräldrar, otacksamma, ogudaktiga, kärlekslösa, oförsonliga, fulla av förtal, obehärskade, våldsamma, främmande för allt gott, svekfulla, hänsynslösa och inbilska. De älskar njutningar mer än Gud. " (2 Tim 1-4 Bibel2000)

Det sista är mer aktuellt idag än någonsin.
2020-09-13, 11:12
Medlem
Citat:

Menar du att du inte är drabbad av Covid-19 t.ex. ? Ja då lever du i en lycklig bubbla.
2020-09-13, 11:16
Medlem
Citat:

Ja kanske, om du bara tänker på pengar, det var vad du sade:

Citat:

Många mår dåligt i Sverige, även om dom har pengar. Man kan inte köpa sig vänner med pengar, Sverige är ett av dom mest ensamma samhällena i världen. Sköt dig själv, skit i andra, men du tycker att så länge man har pengar så är man lycklig?
2020-09-13, 11:21
Bannlyst
Du ska få en låt av mig. https://www.youtube.com/watch?v=TzCbBA5ukpM

Din kristna tro är inte som min. Det är tydligt.

Citat:
Menar du att du inte är drabbad av Covid-19 t.ex. ? Ja då lever du i en lycklig bubbla.
2020-09-13, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Jag har också ett brinnande intresse för vetenskap. Men där kunskapen och förmågan att lösa gåtorna tar slut (för vetenskapen alltså) där tar tron på skapelseberättelsen och GUD vid. Vetenskap och bibeln är inte motsägelsefullt alls. Du borde lyssna på Chuck Missler, en otroligt påläst man, både bibliskt och vetenskapligt, han knyter ihop det på ett mycket sinnrikt sätt.

Han finns inte bland oss längre, men det finns mycket av honom på Youtube.

Sen, du vet väl att Jesus sa att vi behöver bli som små barn för att komma till himmelriket. Naiva som du säger, ha tillit och tro på Honom. Betänk det lilla barnets fulla förtroende för sina föräldrar (innan dom blir trotsiga tonåringar då). Försök hitta tillbaks till den tron om du kan då kommer du få ordning på alla dina förvirrade frågor.

Är han apologet? Har lite negativ erfarenhet av vissa såna, som har låg kunskap om vetenskap. Dom brukar bara ta ifrån mig det frö av tro jag har. Gillar böcker av fysikern Paul Davies som har varit hoppingivande. Stärktes faktiskt också av Jonas Gardells första bok "Om Gud". Genom att referera olika liberalteologiska forskare visar han på hur gamla testamentets Gudsbild och trossatser förändras steg för steg, under påverkan av grannfolkens religioner, men att det ändå går att hitta en tro mitt i allt detta. Skulle vilja höra mer liberalteologi av samma slag, men i den kyrkotradition jag har vuxit upp förekommer inte sånt.
2020-09-13, 11:26
Medlem
Citat:
Du ska få en låt av mig. https://www.youtube.com/watch?v=TzCbBA5ukpM

Din kristna tro är inte som min. Det är tydligt.

Jaha, du anser dig vara kristen? Jag trodde du var ateist, så som du ignorerar vad som står i bibeln.

Vad tror du då? Kommer det alltså inte att finnas en "sista tid"? Vad är då "den sista tiden" som bibelskribenterna pratar om?
2020-09-13, 11:35
Bannlyst
Hej,

Jag tror att du ock dina gelikar som försöker stirra upp, och skrämma folk. Det här med corona kommer gå över. Men ni religiösa människor tror att det är slutet på mänskligheten.

Jag vill att du ska vara så dum att du hävdar att klimatkrisen är ett tecken på jordens undergång!

Så är det ju inte, men ni har försökt skrämma folk sedan bibeln skrevs.

- - -

Jag anser mig vara kristen. Jag anser dock inte att ärkebiskopen Jackie vara kristen. Hon är blott en en politisk marionett.

Citat:
Jaha, du anser dig vara kristen? Jag trodde du var ateist, så som du ignorerar vad som står i bibeln.

Vad tror du då? Kommer det alltså inte att finnas en "sista tid"? Vad är då "den sista tiden" som bibelskribenterna pratar om?
Senast redigerad av Kick88 2020-09-13 kl. 11:38.
2020-09-13, 11:54
Medlem
Citat:
Hej,

Jag tror att du ock dina gelikar som försöker stirra upp, och skrämma folk. Det här med corona kommer gå över. Men ni religiösa människor tror att det är slutet på mänskligheten.

Det har jag aldrig sagt, jag säger att problemen i världen är tecken på att Jesus är nära dörren:

"Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren." (Matt 24:32-33 Bibel2000)

Ingen kan veta exakt när Jesus kommer:

"Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern." (Matt 24:36 Bibel2000)

Men att blunda och sova är inte rätt väg att gå:

"När brudgummen dröjde blev alla dåsiga och föll i sömn." (Matt 25:5 Bibel2000)

Citat:
Jag vill att du ska vara så dum att du hävdar att klimatkrisen är ett tecken på jordens undergång!

Så är det ju inte, men ni har försökt skrämma folk sedan bibeln skrevs.

Nej, men klimatkrisen är ett av alla dom tecken som visar att Jesus är nära, utanför dörren.

Citat:
Jag anser mig vara kristen. Jag anser dock inte att ärkebiskopen Jackie vara kristen. Hon är blott en en politisk marionett.

Jag håller med, det finns många antikrister i världen. Du anser dig vara kristen, men vad menar du då att Jesus och dom första kristna pratade om "sista tiden"?

Har du undersökt detta, eller bara ignorerat?
2020-09-13, 12:03
Bannlyst
Jag stöder dig i ditt tal om krisendom. Har du levt ditt liv utan att skämmas. Jag vet vad jag har gjort men blivit vän med jesus.

Jesus ogillar hycklare som vill påskina sin egen skenhelighet på andra.

Citat:
Det har jag aldrig sagt, jag säger att problemen i världen är tecken på att Jesus är nära dörren:

"Lär av en jämförelse med fikonträdet. När kvisten blir mjuk och bladen spricker ut vet ni att sommaren är nära. På samma sätt vet ni när ni ser allt detta hända att han är nära, utanför dörren." (Matt 24:32-33 Bibel2000)

Ingen kan veta exakt när Jesus kommer:

"Dagen och timmen känner ingen, inte ens himlens änglar, inte ens Sonen, ingen utom Fadern." (Matt 24:36 Bibel2000)

Men att blunda och sova är inte rätt väg att gå:

"När brudgummen dröjde blev alla dåsiga och föll i sömn." (Matt 25:5 Bibel2000)

Nej, men klimatkrisen är ett av alla dom tecken som visar att Jesus är nära, utanför dörren.

Jag håller med, det finns många antikrister i världen. Du anser dig vara kristen, men vad menar du då att Jesus och dom första kristna pratade om "sista tiden"?

Har du undersökt detta, eller bara ignorerat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in