2020-08-30, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuJ1
Har en prövning i Naturkunskap 1b som väntar, tänkte bara kolla om någon här gjort en sådan och som vill dela med sig av hur det var? Är främst lite orolig över vilka saker som kommer tas upp på själva provet.

Hej! Hur gick det för dig? Ska göra min prövning i naturkunskap 1b om en vecka. Vill du dela med dig av vad som kom?
Citera
2020-09-02, 16:08
Medlem
Om man läser på distans och ska göra allt via webben, kommer man att diskutera i grupp då via webcam?
Jag ska läsa sociologi är tanken och jag uppfattar det som att jag kommer behöva delta i diskussioner med andra.
Citera
2020-09-02, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christina76
Här är de frågor jag hade på uppdrag 3 fråga 1 och 2 i Ledarskap och organisation:

Fråga 1
Klicka på länken och läs igenom texten ”The H&M Way”.
H&M beskriver bl a sina värderingar så här: ”Vi tror på människan, Vi är ett team, Ständiga förbättringar, Rakt på sak med öppet sinne, Entreprenörsanda, Enkelhet, Kostnadsmedvetenhet”.
a) Beskriv organisationskulturen hos H&M utifrån texten. Gör nu en egen analys av kulturen, vilka för- och nackdelar finns med H&Ms starka kultur?
b) Hur skulle du beskriva ledarskapet på H&M?
c) H&M betonar teamet framför individen. Reflektera över varför de gör det. På vilket sätt påverkar det företaget?
d) ”Alla som arbetar hos oss är ambassadörer för H&M – och allt vi gör och säger, internt och externt, har betydelse.” Hur tolkar du detta?

Fråga 2
Du är chef för en grupp säljare. Säljarna har en del fast lön men resterande är baserad på hur mycket var och en säljer. Säljarna är väldigt fokuserade på att sälja och därmed tjäna pengar. Ofta uppstår konflikter om kunder, distrikt och det råder stor konkurrens mellan säljarna. Teamkänslan är obefintlig och stämningen på kontoret är inte god.
a) Hur ska du som chef agera för att skapa ett team som samarbetar i stället för att konkurrera? Vad skulle vinsterna kunna vara med en bättre teamkänsla? Finns det även fördelar med att ha individualister?
b) Vilket ledarskap behöver du ha? Motivera.
c) Vilken typ av konflikter tror du att det framför allt handlar om på den här arbetsplatsen? Hur ska konflikterna lösas? Resonera kring hur ni i företaget ska se på konflikter.
d) Vad ska du som chef göra för att skapa en god anda på företaget? Hur ska säljarna bli motiverade både som individer och grupp? Vilka yttre och inre belöningar kan finnas?

Lycka till! :)

Det kanske är långt bort men kan du hjälpa mig med sista frågorna i uppdrag 1 om dem stämmer med dem du hade?

c) 2009 infördes i Sverige Lagen om valfrihetssystem (LOV) (SFS 2008:962) som ger brukare inom ett landsting rätt att välja och byta mellan privat och offentlig primärvård. Vårdcentralen i Falun är en privat vårdcentral. Läs om deras värdegrund på http://www.faluvc.se/vardegrund/.

*Vad kan du dra för slutsatser om hur organisationskulturen är på Falu vårdcentral?

*Skiljer sig deras organisation från offentliga vårdcentraler?

*Vilket ledarskap är lämpligt för att leva upp till värdegrunden?
Citera
2020-09-02, 19:16
Medlem
Citat:
Jag har läst den kursen men det är ett tag sedan. Om det fortfarande är samma uppdrag som jag hade så kan jag försöka hjälpa dig 😊

Hej,

Jag såg att du läst ledarskap och organisation. Jag är helt tom i huvudet på idéer och ska lämna in uppdrag 3 imorgon. Har ingen att bolla mina tanker heller med. Jag skulle inte kunna få läsa hur du gjort på alla 3 frågor. Inte för att skriva av utan mest för att få idéer och se om jag tänker rätt.

Tack på förhand
Therese
Citera
2020-09-03, 22:09
Medlem
xXoyKillSss avatar
Hej, finns det någon som läser/läst matte 2b på distans som kan dela med sig av erfarenheter? Fram tills nu verkar det vara jävligt svårt, men har ändå 4 veckor kvar av helvetet, hur har ni andra upplevt de?
Citera
2020-09-04, 10:27
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXoyKillSs
Hej, finns det någon som läser/läst matte 2b på distans som kan dela med sig av erfarenheter? Fram tills nu verkar det vara jävligt svårt, men har ändå 4 veckor kvar av helvetet, hur har ni andra upplevt de?

Matematik på distans är svårt. Mitt tips till dig är att räkna kontinuerligt och titta på genomgångar samt lösningsförslag på Youtube. Jag använder två bra kanaler: Fredrik Lindmark (lösningsförslag) och Börje Sundvall (genomgångar). Räkna så mycket samt så ofta du orkar och försök hitta en bra balans.

Mycket i matematik 2 handlar om att du ska vara säker på enkla räkneregler samt kunna titta i ditt formelblad och förstå samt använda svårare typer av räkneregler.

Generellt sätt bygger matematik 2 väldigt mycket på ekvationer där du skall ha förståelse för vad som händer på höger och vänster sida om likhetstecknet när du använder dina räkneregler.
Citera
2020-09-05, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verovatno
Det kanske är långt bort men kan du hjälpa mig med sista frågorna i uppdrag 1 om dem stämmer med dem du hade?

c) 2009 infördes i Sverige Lagen om valfrihetssystem (LOV) (SFS 2008:962) som ger brukare inom ett landsting rätt att välja och byta mellan privat och offentlig primärvård. Vårdcentralen i Falun är en privat vårdcentral. Läs om deras värdegrund på http://www.faluvc.se/vardegrund/.

*Vad kan du dra för slutsatser om hur organisationskulturen är på Falu vårdcentral?

*Skiljer sig deras organisation från offentliga vårdcentraler?

*Vilket ledarskap är lämpligt för att leva upp till värdegrunden?

Jag minns den frågan, så jag hade samma trots att det är snart 4 år sedan jag läste kursen. Jag letade upp det svar jag skickade in, så detta är alltså en text du inte kan kopiera av utan endast använda som tips för att snickra ihop ett eget svar. Hoppas det kan hjälpa dig komma vidare! Det är en rolig men lite svår kurs att sitta ensam med, man vill gärna bolla tankar med någon!

Citera
2020-09-05, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartphoneB15
Hej,

Jag såg att du läst ledarskap och organisation. Jag är helt tom i huvudet på idéer och ska lämna in uppdrag 3 imorgon. Har ingen att bolla mina tanker heller med. Jag skulle inte kunna få läsa hur du gjort på alla 3 frågor. Inte för att skriva av utan mest för att få idéer och se om jag tänker rätt.

Tack på förhand
Therese

Oj jag är ledsen, jag är så sällan inne här nu när jag inte studerar längre så jag har missat detta och ser att du redan ska ha skickat in ditt uppdrag. Hoppas ändå att det kändes ok med det du skickade in. Det är en svår kurs att läsa på distans då man gärna vill ha någon att bolla tankar och idéer med. Jag minns också att jag kände mig osäker på om jag tänkte rätt eller om jag svarade helt fel.
Då är det "bara" examinationen kvar då! Så här skrev jag efter min munta:

Stort lycka till!!!
Citera
2020-09-06, 14:22
Medlem
xXoyKillSss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Matematik på distans är svårt. Mitt tips till dig är att räkna kontinuerligt och titta på genomgångar samt lösningsförslag på Youtube. Jag använder två bra kanaler: Fredrik Lindmark (lösningsförslag) och Börje Sundvall (genomgångar). Räkna så mycket samt så ofta du orkar och försök hitta en bra balans.

Mycket i matematik 2 handlar om att du ska vara säker på enkla räkneregler samt kunna titta i ditt formelblad och förstå samt använda svårare typer av räkneregler.

Generellt sätt bygger matematik 2 väldigt mycket på ekvationer där du skall ha förståelse för vad som händer på höger och vänster sida om likhetstecknet när du använder dina räkneregler.

Tack så mycket <3
Citera
2020-09-09, 21:17
Medlem
Är det någon som har läst etik och människans livsvillkor? Behöver lite inspo till uppdragen
Citera
2020-09-10, 11:04
Medlem
Citat:
Oj jag är ledsen, jag är så sällan inne här nu när jag inte studerar längre så jag har missat detta och ser att du redan ska ha skickat in ditt uppdrag. Hoppas ändå att det kändes ok med det du skickade in. Det är en svår kurs att läsa på distans då man gärna vill ha någon att bolla tankar och idéer med. Jag minns också att jag kände mig osäker på om jag tänkte rätt eller om jag svarade helt fel.
Då är det "bara" examinationen kvar då! Så här skrev jag efter min munta:

Stort lycka till!!!

Hej,

Ja "bara" det muntliga kvar...Supernervös. Men det e bara att ta det lungt. =)
Tack för svar i alla fall
Citera
2020-09-17, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehold
Är det någon som har läst etik och människans livsvillkor? Behöver lite inspo till uppdragen
Jag har läst den flumkursen på hermods i våras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in