2020-04-21, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverringar
Studerar Franska 1 distans och har snart en eximination, är det någon är med erfarenhet?

Tycker kursen har varit skitsvår hitills, att läsa är väl mer okej, men lyssna på dessa ljudinspelningar är en enda gröt, snappar upp några få ord bara. Utala orden detsamma.

Hur petig är dom på utal, vad fick du göra på eximnationen?

Mvh

Ska plugga den kursen ganska snart, hade varit fint att kunna börja lite tidigare. Har du kvar uppdragen?
Citera
2020-04-21, 21:01
Medlem
Hej,

Någon som har uppdragen o svaren till samhällskunskap 1b som kan dela med sig av dem?
Citera
2020-04-22, 15:39
Medlem
Någon som har läst ledarskap och organisation och hade kunnat hjälpa mig att bolla lite idéer och tankar ang uppdrag 2?
Citera
2020-04-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehold
Någon som har läst ledarskap och organisation och hade kunnat hjälpa mig att bolla lite idéer och tankar ang uppdrag 2?

Jag har läst den kursen men det är ett tag sedan. Om det fortfarande är samma uppdrag som jag hade så kan jag försöka hjälpa dig 😊
Citera
2020-04-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christina76
Jag har läst den kursen men det är ett tag sedan. Om det fortfarande är samma uppdrag som jag hade så kan jag försöka hjälpa dig 😊

Åhh tack! Den första frågan handlar om att man är verksamhets chef på en spa och konferens anläggning 😊 är det som du hade? Denna kursen var inte något i min smak, så min hjärna blockerar helt så hade behövt inspo och idéer på dessa 3 frågor 🙄😁
Senast redigerad av Ehold 2020-04-22 kl. 22:10.
Citera
2020-04-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dream83
Hur lång tid tar det innan man får sitt betyg efter muntliga?

Längsta det tagit för mig va 3 dar, mer än så känns udda. Sen är vissa väldigt snabba, hade munta tidigare idag och fick betyget 4 timmar senare.
Citera
2020-04-23, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehold
Åhh tack! Den första frågan handlar om att man är verksamhets chef på en spa och konferens anläggning 😊 är det som du hade? Denna kursen var inte något i min smak, så min hjärna blockerar helt så hade behövt inspo och idéer på dessa 3 frågor 🙄😁

Ja då hade vi samma uppdrag Jag förstår dig, kursen var lite klurig och jag hade också önskat att jag hade haft någon att bolla tankar med.

Fråga 1

a) Hade man kunnat undvika att hamna i denna situation? Hur ska företaget i framtiden vara bättre rustade för att möta förändringar?

b) Vilket ledarskap behövs i nuvarande situation?

c) Gör en lista på vilka åtgärder du ska vidta som chef. Beskriv utförligt och motivera åtgärderna.

d) Rita upp ett organisationsschema för verksamheten. Hur ska arbetet organiseras och fördelas?

Fråga 2

a) Ge något exempel på företag som passar in på var och en av miljöerna (marknaderna)
Här är några exempel.Du får själv hitta egna utifrån dessa exempel och skriva om dem

b) Förklara innebörden av adhocrati. Vilka fördelar finns med den här organisationsformen? När är den nödvändig? Vad kan bli negativa konsekvenser med adhocrati?

Fråga 3

a) Välj ut en känd ledare som du tycker passar in på respektive område. Motivera varför du har valt just de här personerna

b) Förklara begreppet transformativt ledarskap och ge ett konkret exempel på hur det kan utövas. Inom sportens värld finns det många kända exempel

c) Modellen nedan illustrerar den personorienterade och den resultatorienterade ledaren. Beskriv vad positionerna 1 – 5 innebär när det gäller ledarens beteende och hur det påverkar prestationerna hos de anställda
Citera
2020-04-24, 13:42
Medlem
Hej behöver hjälp med biologi 2 har Elisabeth Forell som lärare hur är hon under muntan vad fokuserar hon på mest osv.. snälla har muntan om en vecka
Citera
2020-04-24, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamodisho
Hej behöver hjälp med biologi 2 har Elisabeth Forell som lärare hur är hon under muntan vad fokuserar hon på mest osv.. snälla har muntan om en vecka

Det beror på vad du lämnat in och fått kommentarer om. Det är anpassas efter eleven.

De lär fråga om du haft fel på nåt alltså. Och kommer prata om kursens innehåll och sådär. Beror också på vilket mål du angett hur svårt de kommer fråga.
Citera
2020-04-24, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christina76
Jag har läst både engelska 5 och samhällskunskap 1b. Engelskan var en snabb munta på knappt 10 minuter där läraren typ frågade vad jag hade gjort i sommar (läste kursen i höstas) osv. Ett sätt att få mig att prata så han hörde hur jag behärskade språk och grammatik gissar jag. I samhällskunskapen fick jag enbart frågor från uppdragen och så pratade vi runt mina svar så då såg han att jag hade mer kunskap och hade läst i övrigt i boken också. Muntan varade i ca 20 minuter tror jag. Du får gärna inboxa om du har några fler frågor :-)
Har du kvar uppdragen kanske från samhällskunskap 1b?
Citera
2020-04-24, 20:46
Medlem
Fysik1 distans hermods - Muntlig examination

Någon som har läst fysik1 på distans med Hermods? Vad kan jag förvänta mig av den muntliga examinationen, hur kommer den se ut och hur mycket vikt läggs på den när betyg sätts?

Trevlig helg på er!
Citera
2020-04-24, 22:35
Medlem
Har inte läst fysik 1 så kan inte ge exempel på frågor men har läst fysik 2 och 3 och upplägget lär va samma.

För båda kurserna började muntan med att jag fick beskriva saker som ingick i kursen. Man får en liten lista på typ 4 saker och är en simpel koll på om du hängt med. I Fysik 3 var det t.ex. "beskriv vad tröghetsmoment är" och "kan du förklara lite om heisenbergs osäkerhetsprincip". Inget krav på att man ska beskriva det lika bra som i boken utan mer att läraren får en känsla av att du förstått det.

Sen får man lösa uppgifter beroende på betyget man är ute efter. Går du efter A får du lösa en E, en C och en A-uppgift. Ingen stress här, fick använda formelblad eller till och med boken för att kolla upp saker om det behövdes.

Vet inte hur mycket vikt som läggs på provet men fått känslan av att lärarna är väl medvetna om att man är nervös och tänker nog på det när de sätter betyget om det går mindre bra. Känns även logiskt om de är förlåtande ifall man har gjort bra ifrån sig på uppdragen. På ett vanligt prov kan du ju vara kass på nån grej men klockren på resten och fortfarande få ett A. Att man bara har en uppgift per betygsnivå på dessa gör det lite konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in