2021-10-27, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Har du haft den ännu? Om inte annat hojta till. Gjorde den för 2mån sen med A i slutbetyg.

Inte haft den än, har idag 16.15 😭
Citera
2021-10-28, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinkeypie18
Inte haft den än, har idag 16.15 😭

Ja då är du nog klar strax där då så lycka till =)
Citera
2021-10-29, 16:21
Medlem
Citat:
För att underlätta lite då. Om någon behöver hjälp med kurserna nedanför med betyg A-B så hojta till:

Datorteknik 1a
Datorteknik 1b
Dator & Nätverksteknik
Programmering 1
Nätverksteknik
Geografi 1
Geografi 2
Naturkunskap 1
Naturkunskap 2
Biologi 1
Näthandel 1
Inköp 1
Logistik 1
Samhällskunskap 1b

Hej!
Jag har prövning i biologi 1, har du haft ett slutprov på biologi 1? Tänker att det kan vara likt en prövning med liknande frågor?
Citera
2021-10-29, 16:29
Medlem
Hej!
Är det någon som har gjort prövning i biologi 1 och vet vad för frågor som kommer på provet? Jag behöver all hjälp, gärna vilka A-frågor som kommer om någon minns och har gjort prövningen.
Citera
2021-10-29, 17:24
Medlem
Fick ett C i slutbetyg, mer än nöjd! C.J var mycket trevligare på ME än jag hört och fick endast 4 enklare frågor, tack för hjälpen alla! 😃
Citera
2021-10-30, 12:57
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
För att underlätta lite då. Om någon behöver hjälp med kurserna nedanför med betyg A-B så hojta till:

Datorteknik 1a
Datorteknik 1b
Dator & Nätverksteknik
Programmering 1
Nätverksteknik
Geografi 1
Geografi 2
Naturkunskap 1
Naturkunskap 2
Biologi 1
Näthandel 1
Inköp 1
Logistik 1
Samhällskunskap 1b
Jag har en kompis som är intresserad av att jobba med datorer. Är datorkurserna något som han skulle kunna börja med?
Citera
2021-10-31, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honeyhoneyna
Hej!
Jag har prövning i biologi 1, har du haft ett slutprov på biologi 1? Tänker att det kan vara likt en prövning med liknande frågor?

Haft examination i kursen alltså ingen prövning. Så hur prövningar är utformade har jag ingen aning om, dock bör det inte skilja något markant förutom att det bör vara fler frågor i en prövning givetvis.
Biologi 1 innefattar 3 delar där Naturkunskap delen är den som egentligen är mest central i denna kurs
Citera
2021-10-31, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
Jag har en kompis som är intresserad av att jobba med datorer. Är datorkurserna något som han skulle kunna börja med?

Ja helt klart. Är själv insatt i datorer och egenlärd sen 23år tillbaka. Dessa kurser var relativt enkla för mig eftersom jag redan kunde det mesta, så en som har intresse av att jobba inom detta område bör inte ha några problem med kurserna. Det är väl Programmering 1 som möjligen sticker ut lite då det är lite fix samt att 90% av kursen utgår från att man "ska söka svar på Internet" på lösningar.
Men datorteknik 1a samt 1b är lite grunder och Linux systemet. Dator & Nätverksteknik är egentligen endast nätverk där man ska sätta upp en server åt ett eget skapat företag och har man vana av att jobba med VirtualBox exempelvis så kommer den kursen vara riktigt rolig att arbeta med.

Korta svaret är alltså: Ja! Har man intresse för datorer så skulle jag rekommendera dessa kurser.
Citera
2021-10-31, 17:38
Medlem
Citat:

Datorteknik 1a
Datorteknik 1b
Dator & Nätverksteknik
Programmering 1
Nätverksteknik
Geografi 1
Geografi 2
Naturkunskap 1
Naturkunskap 2
Biologi 1
Näthandel 1
Inköp 1
Logistik 1
Samhällskunskap 1b

Hej!
Jag inväntar min muntliga examination i Geografi 1 och undrar om du har lite tips? I en annan kurs krävdes två presentationer i min examination men det står inget för detta ämne. Är det som ett muntligt prov där de kan ställa vilka frågor som helst eller ska jag förbereda något?
Tacksam för svar!
Citera
2021-11-01, 15:39
Medlem
Charlieonabikes avatar
Hej!
Någon som haft Håkan Thell i Matematik 2a (eller annan matte)? Hur är han?
Jag satsar bara på ett E men är supernervös! Måste klara det så jag får behörighet till universitetet!
Citera
2021-11-02, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosynancy
Hej!
Jag inväntar min muntliga examination i Geografi 1 och undrar om du har lite tips? I en annan kurs krävdes två presentationer i min examination men det står inget för detta ämne. Är det som ett muntligt prov där de kan ställa vilka frågor som helst eller ska jag förbereda något?
Tacksam för svar!

Svenska kurserna är uppbyggda med presentationer och liknande. I Geografi 1 koncentrerar man sig på frågor och detta bör du träna på:

Bergarter (metamorfa, sedimentära, magmatiska)
Yttre och inre orsaker som påverkar omgivningen (Endogena & Exogena krafter)
Du bör även ha koll på mekanisk vittring, kemisk vittring, erosion, frost, sol, rotsprängning.

Förkastning och spridning av kontinentalplattorna.
Subduktion och konvergens.
De tre dimensionerna, dvs kortfattat förklara dessa 3 punkter ska du kunna.

Regioner så som funktionell, transnationell och homogen region.
Hållbar utveckling, dvs vårt sätt att leva ska inte förstöra för framtida människor och för att främja detta ska man tänka på ett kretsloppstänkande sätt dvs utnyttja naturresurserna med förstånd.

Naturresurser finns i 3 kategorier: icke förnybara, förnybara samt betingat förnybara.

Har du koll på dina uppdrag du skickat in och sen tränar på dessa saker så kan du räkna med ett högre betyg i alla fall. Sen kan frågorna kan alltid variera beroende på lärare givetvis men det är detta som är bland det viktigaste och en stor del av frågorna på din ME kommer handla om detta.
Citera
2021-11-02, 09:52
Medlem
Citat:

Datorteknik 1a
Datorteknik 1b
Dator & Nätverksteknik
Programmering 1
Nätverksteknik
Geografi 1
Geografi 2
Naturkunskap 1
Naturkunskap 2
Biologi 1
Näthandel 1
Inköp 1
Logistik 1
Samhällskunskap 1b

Har du gjort en laborationsrapport om Pasteurs experiment i Naturkunskap 1a2?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in