2020-01-02, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 420CaliberVox
Tack för ditt svar, jag har suttit och försökt plugga in så mkt teori som möjligt, men känns nästan omöjligt att få in varenda detalj. Finns det nåt mer tips eller råd du vill dela med dig av så är jag tacksam! Studietips eller liknande. Tack återigen

Hej 420CaliberVox,

Hur gick det på muntliga, ska ha min i mitten av januari och är lite små nervös. Har du några tips du kan dela med dig med?

Tack!
Citera
2020-01-07, 19:08
Medlem
Har en prövning i Naturkunskap 1b som väntar, tänkte bara kolla om någon här gjort en sådan och som vill dela med sig av hur det var? Är främst lite orolig över vilka saker som kommer tas upp på själva provet.
Citera
2020-01-08, 11:22
Medlem
Prisonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rackarbacken
Om någon har frågor om följande kurser på Hermods kan jag hjälpa till att besvara dem:

- Medier, samhälle och kommunikation 1 & 2
- Journalistik, reklam och information 1 & 2
- Rätten och samhället
- Internationella relationer

Har fått A på samtliga kurser.

Hej,

tar gärna uppdragen till kurserna Journalistik, reklam och information 1 & 2 om du vill dela med dig av dessa? Gillar inte riktigt upplägget med att Hermods bestämmer när de portionerar ut uppdragen i enlighet med studieplanen och nu när jag är ledig och kursen inte ännu börjat så kan ju lika gärna börja titta på dessa.

Mvh
Citera
2020-01-08, 13:07
Medlem
Någon som läst samhällskunskap 3 nyligen och vill dela med sig av uppdrag? (Betyg spelar ingen roll)

Även om någon har tips på vart man kan få tag på kursmaterial billigare, finns det någonstans där gamla Hermodsare säljer sina böcker?

Jag söker Vetenskapsteori för nybörjare, ISBN:9789147127788.
Citera
2020-01-08, 23:26
Medlem
Har någon uppdragen till kursen Människors miljöer?

Tack på förhand!
Citera
2020-01-09, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnnfr
Någon som läst samhällskunskap 3 nyligen och vill dela med sig av uppdrag? (Betyg spelar ingen roll)

Även om någon har tips på vart man kan få tag på kursmaterial billigare, finns det någonstans där gamla Hermodsare säljer sina böcker?

Jag söker Vetenskapsteori för nybörjare, ISBN:9789147127788.

Läste den för något år sedan. Kolla campusbokhandeln. Om du bor i Stockholm kan du få köpa den av mig
Citera
2020-01-09, 22:27
Medlem
Någon som haft munta med Per Ahlén? Hade vart guld om någon kunde ge något tips på vad man ska tänka på innan!
Citera
2020-01-10, 15:00
Medlem
Okej nu har jag sökt flera gånger men inte hittat nåt. Gymnasiearbetet via hermods, hur ser uppdragen ut? Exempelvis om man läser humanistisk inriktning, skriver man då ett arbete som är relativt valfritt inom inriktningen? Eller är det ett specifikt ämne man ska skriva om?
Citera
2020-01-10, 15:22
Medlem
Brilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doyomya
Okej nu har jag sökt flera gånger men inte hittat nåt. Gymnasiearbetet via hermods, hur ser uppdragen ut? Exempelvis om man läser humanistisk inriktning, skriver man då ett arbete som är relativt valfritt inom inriktningen? Eller är det ett specifikt ämne man ska skriva om?

Titta på denna hemsida om du inte gjort de förr.
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/gymnasiearbetet-i-gymnasieskolan-och-pa-komvux

Annars rekommenderar jag dig att ta kontakt med din lokala studievägledare för att få korrekt information.
Citera
2020-01-10, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doyomya

Jag gjorde gymnasiearbetet (samhällsinriktning) våren 2017 och jag fick välja ämne själv.
Jag valde "Våld i nära relationer - ett växande problem?" så det kan väl anses som ett passande ämne till min inriktning av linje.

Första uppdraget: "Gymnasiearbetet:
I kursen ska ett större arbete skrivas, och redan nu är det viktigt att komma igång med detta arbete. Nu handlar det till att börja med om planering.
A Vilket syfte har du valt för din uppsats? Med andra ord - varför skriver du din text? Och vad vill du uppnå?
B Vilka är dina frågeställningar? Alltså: Vilka frågor vill du ha besvarade för att uppnå syftet? Två-tre raka frågor är ett gott riktmärke.
C Har du undersökt om det finns några källor som du kan använda?
D Har du diskuterat ditt gymnasiearbete med någon än?"

I uppdrag 2 skulle man skicka in ett första utkast av sin uppsats.
I uppdrag 3 ska man förutom att skicka in utkast av uppsatsen även ge respons på en annan persons uppsats (man får välja på 3 olika uppsatser)
I uppdrag 4 ska slutversionen av din uppsats skickas in.

Jag tyckte det funkade väldigt bra att göra gymnasiearbetet på Hermods. Min lärare Sofia A var jättebra och gav fin respons, tips och råd på mina utkast under kursens gång. Hon svarade på alla mina frågor som jag hade när jag var osäker på något!
Examinationen bestod av att hon pratade mest. Hon var väldigt trevlig! Hon gick igenom hela uppsatsen och bedömde bit för bit samt helheten. Man kan bara få "godkänd" (E) eller "icke godkänd" (F) men hon pratade om vad hon ansåg att uppsatsen skulle vara "värd" betygsmässigt om hon kunde ge betyg på den.
Lycka till!
Citera
2020-01-11, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christina76
Jag gjorde gymnasiearbetet (samhällsinriktning) våren 2017 och jag fick välja ämne själv.
Jag valde "Våld i nära relationer - ett växande problem?" så det kan väl anses som ett passande ämne till min inriktning av linje.

Första uppdraget: "Gymnasiearbetet:
I kursen ska ett större arbete skrivas, och redan nu är det viktigt att komma igång med detta arbete. Nu handlar det till att börja med om planering.
A Vilket syfte har du valt för din uppsats? Med andra ord - varför skriver du din text? Och vad vill du uppnå?
B Vilka är dina frågeställningar? Alltså: Vilka frågor vill du ha besvarade för att uppnå syftet? Två-tre raka frågor är ett gott riktmärke.
C Har du undersökt om det finns några källor som du kan använda?
D Har du diskuterat ditt gymnasiearbete med någon än?"

I uppdrag 2 skulle man skicka in ett första utkast av sin uppsats.
I uppdrag 3 ska man förutom att skicka in utkast av uppsatsen även ge respons på en annan persons uppsats (man får välja på 3 olika uppsatser)
I uppdrag 4 ska slutversionen av din uppsats skickas in.

Jag tyckte det funkade väldigt bra att göra gymnasiearbetet på Hermods. Min lärare Sofia A var jättebra och gav fin respons, tips och råd på mina utkast under kursens gång. Hon svarade på alla mina frågor som jag hade när jag var osäker på något!
Examinationen bestod av att hon pratade mest. Hon var väldigt trevlig! Hon gick igenom hela uppsatsen och bedömde bit för bit samt helheten. Man kan bara få "godkänd" (E) eller "icke godkänd" (F) men hon pratade om vad hon ansåg att uppsatsen skulle vara "värd" betygsmässigt om hon kunde ge betyg på den.
Lycka till!

Tusen, tusen tack! Det var precis det jag ville veta!
Citera
2020-01-12, 16:57
Medlem
Tycker MA2A är lite otydlig i studieupplägget. Fick ett papper med ca 6-8 uppgifter men ingen information vilka delar eller kapitel det handlar om. Går såklart att lösa ändå men svårt att få ett fokuserat studerande. Missar jag något?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in