Citat:
Ursprungligen postat av
doyomya
Okej nu har jag sökt flera gånger men inte hittat nåt. Gymnasiearbetet via hermods, hur ser uppdragen ut? Exempelvis om man läser humanistisk inriktning, skriver man då ett arbete som är relativt valfritt inom inriktningen? Eller är det ett specifikt ämne man ska skriva om?
Jag gjorde gymnasiearbetet (samhällsinriktning) våren 2017 och jag fick välja ämne själv.
Jag valde "Våld i nära relationer - ett växande problem?" så det kan väl anses som ett passande ämne till min inriktning av linje.
Första uppdraget: "Gymnasiearbetet:
I kursen ska ett större arbete skrivas, och redan nu är det viktigt att komma igång med detta arbete. Nu handlar det till att börja med om planering.
A Vilket syfte har du valt för din uppsats? Med andra ord - varför skriver du din text? Och vad vill du uppnå?
B Vilka är dina frågeställningar? Alltså: Vilka frågor vill du ha besvarade för att uppnå syftet? Två-tre raka frågor är ett gott riktmärke.
C Har du undersökt om det finns några källor som du kan använda?
D Har du diskuterat ditt gymnasiearbete med någon än?"
I uppdrag 2 skulle man skicka in ett första utkast av sin uppsats.
I uppdrag 3 ska man förutom att skicka in utkast av uppsatsen även ge respons på en annan persons uppsats (man får välja på 3 olika uppsatser)
I uppdrag 4 ska slutversionen av din uppsats skickas in.
Jag tyckte det funkade väldigt bra att göra gymnasiearbetet på Hermods. Min lärare Sofia A var jättebra och gav fin respons, tips och råd på mina utkast under kursens gång. Hon svarade på alla mina frågor som jag hade när jag var osäker på något!
Examinationen bestod av att hon pratade mest. Hon var väldigt trevlig! Hon gick igenom hela uppsatsen och bedömde bit för bit samt helheten. Man kan bara få "godkänd" (E) eller "icke godkänd" (F) men hon pratade om vad hon ansåg att uppsatsen skulle vara "värd" betygsmässigt om hon kunde ge betyg på den.
Lycka till!