2020-09-09, 18:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Apelsinjuice pastöriserad hållbarhet 34 dagar efter tillverkning, ca 3 dagar efter öppnad.

Går det sia om vilken skillnad det är mellan att hälla upp i ett glas och dricka direkt ur flaskan?
Vet inte men dricker man direkt ur flaskan så lär man iallafall inte påverka hållbarheten till det bättre.
Citera
2020-09-11, 14:28
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
I söndags öppnade vi en falukorv och stekte upp halva. Andra halvan hamnade i en plastpåse men fastnade i kylen på vägen till frysen, och har således legat där i 5 dagar. Är den ätbar idag?
Citera
2020-09-11, 15:46
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Rostbiff och falukorv!

Har 2 frågor jag behöver svar på!

1. äter inte vanligtvis så mycket kött men har nu fått tag på 2st fina rostbiffar som jag tänkte frysa in otillagade, är det bara att slänga in hela stycket i frysen eller hur gör man? De är tänkta att tillagas hela i ugn.

2. I söndags öppnade vi en falukorv och stekte upp halva. Andra halvan hamnade i en plastpåse men fastnade i kylen på vägen till frysen, och har således legat där i 5 dagar. Är den ätbar idag?
Citera
2020-09-11, 15:52
Medlem
Falukorven bör vara ätbar idag.
Citera
2020-09-11, 15:53
Lukta!
Citera
2020-09-11, 15:53
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
tack!
Citera
2020-09-11, 16:08
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa

1. äter inte vanligtvis så mycket kött men har nu fått tag på 2st fina rostbiffar som jag tänkte frysa in otillagade, är det bara att slänga in hela stycket i frysen eller hur gör man? De är tänkta att tillagas hela i ugn.

2. I söndags öppnade vi en falukorv och stekte upp halva. Andra halvan hamnade i en plastpåse men fastnade i kylen på vägen till frysen, och har således legat där i 5 dagar. Är den ätbar idag?

Rostbiffen går fint att frysa hel. Kan sedan tillagas i fryst tillstånd som tjälknöl, se diverse recept på nätet. Och förstås också som vanlig stek.

Falukorven bör vara ätbar och inga problem om den tillagas. Den är redan tillagad i sitt grundtillstånd.
Citera
2020-09-11, 16:15
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Rostbiffen går fint att frysa hel. Kan sedan tillagas i fryst tillstånd som tjälknöl, se diverse recept på nätet. Och förstås också som vanlig stek.

Falukorven bör vara ätbar och inga problem om den tillagas. Den är redan tillagad i sitt grundtillstånd.

tack! hoppades på det vid googling hittade bara massa om att möras först.
Citera
2020-09-11, 16:36
Medlem
zepofans avatar
Citat:

2. [b]I söndags öppnade vi en falukorv och stekte upp halva. Andra halvan hamnade i en plastpåse men fastnade i kylen på vägen till frysen, och har således legat där i 5 dagar. Är den ätbar idag?[b]
Omöjligt att veta. Hur varmt/kallt har du i din kyl? Hur grisigt har du i kylen, finns där mögelsporer och bakteriehärdar? Hur ren var du om händerna när du tog i korven senast (inte snoppen utan falukorven) ?

Förr fanns varken datumstämplar eller internet, men folk kunde ändå avgöra om maten var tjänlig eller inte.
Senast redigerad av zepofan 2020-09-11 kl. 17:03.
Citera
2020-09-11, 16:46
Moderator
Briasccas avatar
Citat:

Nej, det behöver inte möras först. Den långsamma tillagningen vid låg temperatur, bl.a där bindväven bryts ned, gör att köttet blir mycket mört. Stek dock inte för länge för då blir det mört som leverpastej och det är ju inte så lyckat.
Citera
2020-09-11, 18:42
Moderator
manamanahs avatar
Trådar sammanfogade, mod.
Citera
2020-09-11, 18:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det mesta kött man köper i affärerna är väl redan antingen hängmörat eller vakuummörat så det behöver man normalt inte göra själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in