2020-09-11, 19:15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vet inte men dricker man direkt ur flaskan så lär man iallafall inte påverka hållbarheten till det bättre.
Lite det jag funderar på, bor man ensam så är det vansinnigt bekvämt att dricka direkt ur flaskan samtidigt har jag sett produkter med text om kastas efter 1 dygn om man stoppar en använd sked i produkten.
Citera
2020-09-11, 20:53
Medlem
Poechalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Lite det jag funderar på, bor man ensam så är det vansinnigt bekvämt att dricka direkt ur flaskan samtidigt har jag sett produkter med text om kastas efter 1 dygn om man stoppar en använd sked i produkten.
Det finns ett enzym i saliven som sätter igång en massa reaktioner i vissa livsmedel.
Citera
2020-09-12, 03:57
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Omöjligt att veta. Hur varmt/kallt har du i din kyl? Hur grisigt har du i kylen, finns där mögelsporer och bakteriehärdar? Hur ren var du om händerna när du tog i korven senast (inte snoppen utan falukorven) ?

Förr fanns varken datumstämplar eller internet, men folk kunde ändå avgöra om maten var tjänlig eller inte.

Vi åt den och överlevde, lite skit rensar magen!
Citera
2020-09-12, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

testa och stoppa fingret i en burk ättiks/smörgåsgurka. ett dygn senare så har du mögel i burken sen. Det är bra exempel på varför man inte ska dricka eller peta i burkar.

däremot att dricka ur en juiceflaska eller liknande spelar ingen roll, det är som att dricka ur en läskflaska, de är behandlade så de klarar det.

Citat:
Ursprungligen postat av YeahLikeWhoa
Har 2 frågor jag behöver svar på!

1. äter inte vanligtvis så mycket kött men har nu fått tag på 2st fina rostbiffar som jag tänkte frysa in otillagade, är det bara att slänga in hela stycket i frysen eller hur gör man? De är tänkta att tillagas hela i ugn.

2. I söndags öppnade vi en falukorv och stekte upp halva. Andra halvan hamnade i en plastpåse men fastnade i kylen på vägen till frysen, och har således legat där i 5 dagar. Är den ätbar idag?

1. Frys in dom som dom är. Sen tinar du dom långsamt i kyl innan du tilllagar dom. Det mesta kött såldes förr fryst i affär.

2. Lukta och smaka på en liten bit, ser den inte dålig ut, smakar inte dåligt, är det inget problem. Som någon sakt så är det den ju redan rökt, och klarar lite längre tid. Det som är farligt för korven är om den åker in och ut ur kylskåpet.3
Citera
2020-09-14, 21:36
Medlem
Köpte en såndär gul citronformad flaska citronkoncentrat igår och öppnade den. Nu har den stått på en bänk i rumstemperatur sen dess i ett dygn. Det står förvaras i kylskåp efter förpackningen brutits, men dom står ju inte i kyl i butik. Hur känsliga är dom egentligen?
Citera
2020-09-17, 16:33
Medlem
Authixs avatar
Hej!

Jag glömde krydda maten igår. Kan jag ta ut den och tillaga om den i kastrull och tillsätta kryddorna eller blir maten dålig om den värms upp igen och åter in i kylen?
Citera
2020-09-17, 16:36
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Authix
Jag glömde krydda maten igår. Kan jag ta ut den och tillaga om den i kastrull och tillsätta kryddorna eller blir maten dålig om den värms upp igen och åter in i kylen?
det är lugnt sålänge du inte gör så i ett restaurangkök
Citera
2020-09-17, 16:39
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:

Hetta upp i kastrull och krydda som du vill ha det precis innan ni äter istället. Upprepad upphettning o nedkylning ska undvikas. Men 2 gånger funkar säkert 3 också... Men på 3e börjar bakterietillväxten skjuta i höjden.
Citera
2020-09-17, 16:52
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

När ska du äta maten?
Det är bättre att lägga på kryddor nu på den kalla maten och sedan blir det bra när du hettar upp den precis innan du ska äta.

Jag avråder från att värma flera gånger i onödan.
Dessutom så lagade du maten igår och ska inte äta den idag heller vad jag kan utläsa av din tråd så det är stor risk att värma, kyla gång på gång.
Citera
2020-09-17, 17:08
Medlem
Authixs avatar
Tack för snabba svar! Jag har aceton doft i munnen tänkte om det var maten
Citera
2020-09-18, 20:23
Medlem
Har en Ica Asia sötsur sås som varit öppen sen i lördags, stått i kylskåpet sedan dess. Kan jag äta den nu i helgen, eller har den blivit dålig?
Citera
2020-09-18, 20:45
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Har en Ica Asia sötsur sås som varit öppen sen i lördags, stått i kylskåpet sedan dess. Kan jag äta den nu i helgen, eller har den blivit dålig?
Bör inte vara några problem, såsen innehåller dessutom en hel del ättika som konserverar. Är du osäker så smaka innan du använder den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in